jag har nu planterat bla vattenpest. vad gör denna växt som är så bra? jag hörde mig för om växtnäring på zoo och han sa att man behöver inte tillsätta sånt om växterna ser ut och må bra.
[QUOTE=Hella2]jag har nu planterat bla vattenpest. vad gör denna växt som är så bra?[/QUOTE]
Gör??? Räcker det inte med att den är grön och fin? Varför skaffade du den?
[QUOTE=Hella2]jag hörde mig för om växtnäring på zoo och han sa att man behöver inte tillsätta sånt om växterna ser ut och må bra.[/QUOTE]
Vänta inte för länge bara... Vattenpest tar ganska rejält med näringsämnen från vattnet.
[QUOTE=Kjell Fohrman]Den är bra därför att den är snabbväxande och dämed som petnym skriver förbrukar mycket näringsämnen vilket bl.a. minskar risken för algproblem.[/QUOTE]
Alternativ ökar risken för alger, eftersom ett akvarie med mycket växter och stark belysning får algblomning när näringsnivåerna blir för låga... :-0
visst går det,,,,,,,,,,men det blir inte speciellt snyggt.dessutom växer dem inte lika snabbt(enligt mina erfarenheter)
PatrikMalmo
#8 - 2 augusti 2005 20:47
Flytväxter och flytväxter - låt dem stå i botten så växer de troligen snabbt upp till ytan och breder ut sig. Då funkar de oftast attans bra. Kapa dem med jämna mellanrum och plantera topparna i botten igen.
[QUOTE=PatrikMalmo]Flytväxter och flytväxter - låt dem stå i botten så växer de troligen snabbt upp till ytan och breder ut sig. Då funkar de oftast attans bra. Kapa dem med jämna mellanrum och plantera topparna i botten igen.
Hilsen,
P[/QUOTE]
Så gjorde jag ett tag, slutade med att mer eller mindre hela mitt 100-liters kar var full med vattenpest, från botten till ytan, efter c:a 2 månader (hade 6 plantor från början). Det är inte utan anledning som dom heter vattenpest...
Kan ju näma att jag tvingades pumpa i fulldospulser av pmdd varje dag under den perioden. Men bubblade gjorde det :)
Nu så håller jag mig till c:a 10 plantor, överskottet går till en butik.