Varför var han sån??

#1 - 21 december 2003 13:07
Hej jo det är så här då att min brossa har haft mitt nurvarande akvarium han hade en kampfisk och en svart guldfisk m.m. Nästan direkt när han släppte ner fiskarna i vattnet började kampfisken att jaga guldfisken och bita den i fennan. Efter ett par timmar eller dagar la han kampfisken i ett annat enskilt akvarium. För att han skulle lugna sig. Det lugnade sig rätt snabbt och ett par andra fiskar som har hakat på fisken innan började på honom igen.......
Jag ska snart köpa nya fiskar och kanske köper jag en kampfisk.
Men på grund av att min förra var såå elak gillar jag inte kampfiskar längre. Mina frågor är varför kampfisken gick på alla fiskarna???
och om alla kampfiskar är så elaka??
Nästan alla mina förra fiskar har dött det lever bara såna som inte har problem med kampfiksen.
Snälla svara jag vill ha en förklaring till det här!![:-65]
#2 - 21 december 2003 13:12
Kampfiskar är individer precis som människor. Dom flesta tycker inte om andra fiskar med slöjfenor, dom är konkurenter. Ha bara fisk utan slöjor typ tetror så brukar de gå bra.
#3 - 21 december 2003 18:27
Okej men finns det typ anndra fiskar som liknar kampfiskarna fast inte är såå agresiva??
Jag gillar kamfisken för dess färger såå en fin färglad har några tips på en sån??[:-83]
#4 - 27 december 2003 14:32
Ursprungligen skickat av Jag_

Okej men finns det typ anndra fiskar som liknar kampfiskarna fast inte är såå agresiva??

Jag gillar kamfisken för dess färger såå en fin färglad har några tips på en sån??[:-83]

Kampfisken är arg på andra fiskar som kan likna en annan hane... en kampfisk kan råka på lika mkt stryk som han kan ge stryk.. så det är inte värt om man vill ha lugn och ro i akvariet att skaffa en hane..

jag vet inte om någon annan fisk liknar kampfisken.. det gör väl kampfisken så unik.. =)

hade en fisk, vars akvarie på 6l pajjade.. så jag satte honom i ett 60l, vilket var alldeles för stort för honom.. skaffade honom 2 honor och 5 mussepiggplaty. Hmm, han högg i allas fenor och hack var det överallt.. men värst var hoonorna som kortade ner hans fenor till minimal.. idag 1månad efter att de börjar komma överens så börjar hanens fenor att växa ut.. sakta men säkert.. =)
Satte ner neontetror senast och så rök ena stjärtfenen på fiskarna.. (den är ju Y delad och ena delen av Y't blev alltså typ J.. en fena av två..

så även om fisken är fin betyder inte att den är det i all evighet..

*lycka till
#5 - 27 december 2003 14:38
Jag tror inte att 60 L är förstort, kampfiskar i det fria har nog betydligt större utrymme.. Men hoppas att det ordnar sig för din fisk..

//Jenny
#6 - 28 december 2003 11:11
Ursprungligen skickat av Norpan

Jag tror inte att 60 L är förstort, kampfiskar i det fria har nog betydligt större utrymme.. Men hoppas att det ordnar sig för din fisk..

//Jenny

Felformulerat av mig... det är inte förstort, men det såg så stort ut för honom... man såg aldrig fisken för det såg så stort ut.. I gämförelse med 6l är 60 lite större.. =)
Hehe, för stora akvarium finns nog inte.. bara för små fiskar.. =)
God fortsättning
#7 - 28 december 2003 11:33
Håller med.. God fortsättning du med!

Annons