Är det någon tröst trivs inte vallisneria här heller. Hur f*n jag än försöker. Övriga växter, inklusive en bunt med hög svårighetsgrad som har höga ljuskrav, gödningskrav osv stortrivs. Men vallis vantrivs något enormt. Sista svängen nu har jag lyckats hålla liv i dem, men inte mycket mer än så. Förra svängen blev det precis som du skrev, bladen gick av en bit ner, och var som 'ruttna' där.
Ledsnade på det första svängen och kastade de halvdöda stackarna. Utom en som jag klippte ner så bara roten kvar, grävde ner i gruset och glömde bort. Den låg och funderade ett tag, men har sen tittat upp, och växer. Ebarmerligt långsamt dock (och allt annat växer som sagt foooort), men får väl se om den trivs bättre.
Sen köpte jag spiralvarianten, den som växer som en spiral. Den i stora karet lever och har skjutit några nya skott, men ebarmerligt långsamt som sagt, och helt hundra mår den inte. Stora karet har bra ljus, gödning, EC och så vidare. Har en planta i yngelkaret med, med sämre men inte dåligt ljus, dock inte minsta gödning/EC/annat. Den verkar må bäst av de tu, och växer faktiskt om än långsamt.
Så, jag börjar tro jag har någonting i kranvattnet som vallis INTE tycker om (men alla andra växter tycks tycka väldans mycket om).
Men som sagt, är det minsta tröst är du inte den enda som misslyckas med det som i princip inte ska gå att misslyckas med... Jag har provat med salt i vattnet, utan salt i vattnet, dåligt ljus, hyfsat ljus, bra ljus. Ingen gödning, lite gödning, mycket gödning, ingen EC, EC och fasiken 'allt' men med ungefär samma nedslående resultat. Dör de jag har ju skiter jag i vallis, så fin är den inte ens i spiralvariant *mutter*