Varför triggar vattenbyte lek?

#1 - 29 januari 2009 08:14
Hej Hej,

Jag har funderat lite på varför vattenbyte triggar malawisar och andra fiskar till lek?

Är det själva tempen på vattnet som triggar dem eller är det syrehalten som ökar?

Jag tänker mig att kallt syrerikt vatten ofta beror på större vattenomrörningar typ stormar, regn eller liknande som sätter vattnet i rörelse gör att mer syre löses i vattnet, och dessutom kan ,om jag inte har fel, mer syre lösas i vatten om vattnet ha en lägre temp?

Att fler yngel överlever vid högre syrehalt i vattnet är lätt att förstå.

Men att fiskarna associerar kall/nytt vatten med högresyrehalt/bra-tillfälle-att-leka är rätt fascinerande, eller kan de känna skillnad i syrehalten oberoende på temperatur?
#2 - 29 januari 2009 10:41
Vattenbyte med lite kallare vatten anses som regnperiod för fiskarna och det är då dom blir lite mera på hugget :P
#3 - 29 januari 2009 10:55
alla fiskar leker ju inte vid kallare vatten. en del leker när värmen höjs till ca +27c +30c.
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 29 januari 2009 10:58
Tror faktiskt inte om det är någon bra triggningsmetod för just malawi eftersom dessa naturligt lever i vatten där det under året är mycket små växlingar i vattentemperaturen.

På de ställen där det är sådana växlingar i vattentemperaturen så innebär regnperioden inte bara stor temperaturskillnad utan också en stor mängd med mer mat och då är det ju väldigt smart för en fisk att leka.
#5 - 29 januari 2009 13:57
Tror faktiskt inte om det är någon bra triggningsmetod för just malawi eftersom dessa naturligt lever i vatten där det under året är mycket små växlingar i vattentemperaturen.

På de ställen där det är sådana växlingar i vattentemperaturen så innebär regnperioden inte bara stor temperaturskillnad utan också en stor mängd med mer mat och då är det ju väldigt smart för en fisk att leka.

Så i malawiciklidernas fall, triggas de av vattenbyte (i akvarium) just för syrehalten då kanske? Eftersom jag har för mig att folk använder sig av kallvattenbyte för att trigga malawilek.
#6 - 29 januari 2009 14:43
Så i malawiciklidernas fall, triggas de av vattenbyte (i akvarium) just för syrehalten då kanske? Eftersom jag har för mig att folk använder sig av kallvattenbyte för att trigga malawilek.

Jag tror också det är syrehalten och själva omrörningen av vattnet som drar igång dem, mera än temperaturen. Så man kan kanske säga bara "vattenbyte" istället för "kallvattenbyte"? Iofs löser kallt vatten mera syre, så indirekt kanske temp spelar in ändå.

Men kallvattenbyte är annars ett sätt att dra igång corydoras-malar.
#7 - 29 januari 2009 18:04
Jens A. skrev:
Jag tror också det är syrehalten och själva omrörningen av vattnet som drar igång dem, mera än temperaturen. Så man kan kanske säga bara "vattenbyte" istället för "kallvattenbyte"? Iofs löser kallt vatten mera syre, så indirekt kanske temp spelar in ändå.

Men kallvattenbyte är annars ett sätt att dra igång corydoras-malar.

Ok, tackar så mycket för svaren! Så då kan vi nästan komma överrens om att Malawi triggas av främst av syrehalten.

Är lite sugen på att testa att köra ned lite Syrgas i mitt projektkar i skolan för att testa om det triggar en grupp Aceier.
#8 - 29 januari 2009 18:12
Ok, tackar så mycket för svaren! Så då kan vi nästan komma överrens om att Malawi triggas av främst av syrehalten.

Är lite sugen på att testa att köra ned lite Syrgas i mitt projektkar i skolan för att testa om det triggar en grupp Aceier.

Visst. Det vore hemskt intressant att se resultaten av det. :)
#9 - 29 januari 2009 18:29
Jens A. skrev:
Visst. Det vore hemskt intressant att se resultaten av det. :)

Japp jag lägger definitivt upp det i en ny tråd här om jag får några intressanta resultat!

Det dryga är bara att jag måste ta reda på syrehalten på vattnet innan/efter jag kör i syrgasen för att se om det blir någon förändring senare:p

Och eftersom min skolas elektroniska syrehaltsmätare visar olika allihopa i princip så måste jag göra en omfattande tritreningslab:d Men har ganska mycket ledig tid denna terminen så det skall väl gå!

Håller just nu på att logga pH (med datorer från 80talet:p) för att se hur pH:t förändras i hela vattenbytes cyklen (2 veckor).
#10 - 29 januari 2009 19:54
Japp jag lägger definitivt upp det i en ny tråd här om jag får några intressanta resultat!

Det dryga är bara att jag måste ta reda på syrehalten på vattnet innan/efter jag kör i syrgasen för att se om det blir någon förändring senare:p

Och eftersom min skolas elektroniska syrehaltsmätare visar olika allihopa i princip så måste jag göra en omfattande tritreningslab:d Men har ganska mycket ledig tid denna terminen så det skall väl gå!

Håller just nu på att logga pH (med datorer från 80talet:p) för att se hur pH:t förändras i hela vattenbytes cyklen (2 veckor).

Vad har du för mätare för phn?
Har drömmar om ett helautomatiserat system och man man måste börja nånstans :)

Vet att det finns 1-wire kretsar för temperatur m.m men har inte hittat någon ph-mätare man kan koppla till datorn :/
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 29 januari 2009 20:37

Ja, jag var som sagt inte överens;)
På den tiden jag odlade malawi så kunde inte jag notera några direkta skillnader på att malawi triggades till lek vid sänkning/höjning av tempen.

Visst ibland lekte de ibland efter ett vattenbyte (vilket dock lika gärna kunde bero på att vattenkvaliten blev bättre), men de kunde lika gärna börja leka rejält ett rejält ingånget akvarie där man inte gjort vattenbyte
#12 - 30 januari 2009 06:28
Ja, jag var som sagt inte överens;)

På den tiden jag odlade malawi så kunde inte jag notera några direkta skillnader på att malawi triggades till lek vid sänkning/höjning av tempen.

Visst ibland lekte de ibland efter ett vattenbyte (vilket dock lika gärna kunde bero på att vattenkvaliten blev bättre), men de kunde lika gärna börja leka rejält ett rejält ingånget akvarie där man inte gjort vattenbyte

Eftersom du påpekade att det inte är några större temperaturskillnader i sjön så antar jag att de triggas av själva syrehalten då istället.

Men:
Vad jag vet så leker de flesta malawi lite när som helst i sjön. De kanske inte triggas alls utan bara behöver må bra för att leka.
#13 - 30 januari 2009 06:32
ajs skrev:
Vad har du för mätare för phn?

Har drömmar om ett helautomatiserat system och man man måste börja nånstans :)

Vet att det finns 1-wire kretsar för temperatur m.m men har inte hittat någon ph-mätare man kan koppla till datorn :/

Kommer inte ihåg vad systemet heter men det är ifrån början av 80-talet när skolan hade pengar:p

funkar så att du har en Dator som via en comport är kopplat till ett inteface som sen man kan koppla upp till 4 olika instrument till typ luxmeter, positionsmätare,temp,ph, osv

Vi satt en hel eftermiddag i skolan för att bara sortera ut vilka datorer och sladdar osv som fungerade -.-
#14 - 2 februari 2009 10:59
Aha okey, inget för en hemmapulare då kanske ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 2 februari 2009 13:05
Eftersom du påpekade att det inte är några större temperaturskillnader i sjön så antar jag att de triggas av själva syrehalten då istället.

Men:

Vad jag vet så leker de flesta malawi lite när som helst i sjön. De kanske inte triggas alls utan bara behöver må bra för att leka.

Jo det förstod jag att du avsåg - men vad jag menade var att just malawi faktiskt inte alls triggas i någon högre grad av ett vattenbyte (förutsatt att inte vattnet i akvariet är dåligt).
Detta är i alla fall min erfarenhet från den tiden då jag odlade malawi
#16 - 3 februari 2009 08:47
Tror att det är själva förändringen som triggar till lek inte vattenbytet isig.
Har testat med att köra i varmare vatten och det triggar oxå till lek.

Har även testat med att ändra belysningstiderna drastiskt och det triggar oxå till lek.

Möblera om totalt i karet funkar även det som trigger.

Däremot är ja inne på samma linge som Kjell att om nitrathalten är för hög så dämpas leklusten betydligt o då kan ett stort vattenbyte trigga igång den avdomnade fisken.
#17 - 3 februari 2009 08:54
En kul sak att fundera på är så kallat lekvatten. Att vatten i ett akvarium med mycket lek triggar igång lek i andra kar om man pytsar i vatten från lekkaret.

Det vore kul att få det konstaterat eller om det är en skröna.
#18 - 3 februari 2009 09:01
sedan är det ju som flera har sagt ovan, att vissa fiskar som lever i områden
där det ibland regnar häftigt, ex amazonas, så triggas ofta leken av kallt vatten,
fisken tror att det kommer en massa friskt fint regnvatten som ger en massa
ny mat inom några dagar, prexis lagom till rommen kläcks.

.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 3 februari 2009 09:26
LN skrev:
En kul sak att fundera på är så kallat lekvatten. Att vatten i ett akvarium med mycket lek triggar igång lek i andra kar om man pytsar i vatten från lekkaret.

Det vore kul att få det konstaterat eller om det är en skröna.

Jag tror inte det - utan det lär handla om en slags hormonell triggning. Det lär ju t.ex. t.o.m. funka att tillsätta lite urin från gravida kvinnor i vattnet om man vill få igång fisklekandet.
Så en skröna är det knappast - men det är säkert olika effektivt för olika arter.
Bilagor:
#20 - 14 mars 2009 13:18
Hej hej! Ursäkta att det tog lite tid:d

Har mätt syrehalt enligt Winkler i mitt projektkar nu!
Här är resultaten:

Före VB 7,6 mg/ L Temp: 25,9

Efter VB 8,6 mg/ L Temp: 23,2

Detta bevisar egentligen ingenting mer än att lägre temp löser mer syre.
Men vi skall göra en mätning till där vi håller temperaturen så konstant som möjligt!

Jag tror att vi kan avfärda det här med vattenbyte skulle trigga malawi till lek, iallafall är det nog inte syrehalten som gör det. Har man bara tillräckligt med sprutt i sina pumpar så håller sig syrehalten hög.

Men skall göra en mätning till vid samma temp!
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 14 mars 2009 13:40
Kan du testa med att mäta syrehalten i vattnet om du höjer tempen till 30 grader. Vore intressant att får reda på hur mycket den sjunker
#22 - 14 mars 2009 14:11
Kan du testa med att mäta syrehalten i vattnet om du höjer tempen till 30 grader. Vore intressant att får reda på hur mycket den sjunker

Det finns fina diagram på syrets löslighet i vatten vid olika temp. Hittade inget när jag sökte på google precis, men vet att det finns. Kommer dock inte ihåg vilket värde det är för just 30 grader men skillnad blir det om man byter till typ 26 gradigt vatten.

Hittade inget bättre diagram på google, mest så ni förstår vad jag menar:
http://www.engineeringtoolbox.com/docs/documents/841/oxygen-solubility-water.png

Sen vore det väll lite taskigt mot mina malawi att ha 30 grader i karet ;P
#23 - 20 mars 2009 17:41
Hej igen!

Nu har vi mätt igen! Dock använde vi oss av en annan metod denna gången. ( med hjälv av en hach (automatisk spektofotometer) och reagensampuller)

8,5 mg/l före VB vid ca26 grader

8,8 mg/l efter VB vid ca26 grader

Vi har också kommit fram till att syre är väldigt väldigt knepigt att mäta. Men jag skall bespara er den biten :p Men jag kan säga som så att: Vid 26 grader är sygrasmättnaden egentligen 8,1 mg/l, men vi var mest intresserade av skillnaderna så det kvittar egentligen!

Slutsats: Det är inte spec stor skillnad i syremättnaden om man inte sänker temperaturen!

Sitter med en fin liten bok framför mig nu, och för att svara på Kjells inlägg så kan jag säga att om du har:

32 grader = syrgasmättnad på 7,30 mg/ liter
31 grader = syrgasmättnad på 7.42 mg/ liter
30 grader = syrgasmättnad på 7,55 mg/ liter
29 grader = syrgasmättnad på 7.68 mg/ liter

25 grader = syrgasmättnad på 8,25 mg/ liter
10 grader = syrgasmättnad på 11.25 mg/ liter
0 grader = syrgasmättnad på 14.64 mg/ liter

Och om man har god cirkulation, ligger man ofta nära max syrgasmättnad. Har man dessutom växter i karet så ligger man ännu närmare max.
#24 - 20 mars 2009 18:42
Tänker du gå vidare med ide'n du hade om syrgasbubblet du nämnde förut?
#25 - 20 mars 2009 19:20
Jens A. skrev:
Tänker du gå vidare med ide'n du hade om syrgasbubblet du nämnde förut?

Nja, Det verkar vara syremättat iallafall ju:P

8,8 mg /L med hach metoden och 8,3 enligt Winkler.

Den maximala syremättnaden ligger på 8,10 mg/ L vid 26 grader så det känns inte så motiverat :P

Annons