Varför tappar de färgen?

#1 - 1 februari 2005 14:06
En morgon när jag kollade in akvariet var Neontetrorna alldeles färglösa.
Såg ut som de tappat den röda och blå färgen!
Efter någon timma var de som vanligt igen.
Vad kan ha skett?

Funderar på om det blir för kallt på nätterna. Vad tror ni???
#2 - 1 februari 2005 14:13
[font=Comic Sans MS][color=red]Det är inget att oroa sig för, dom sover på natten när ljuset är släckt, då blir dom bleka. Sedan kommer färgen tillbaka när dom vaknar igen.[/color][/font]
#3 - 2 februari 2005 08:44
mina kardinaler är genomskinliga på morgonen.
#4 - 2 februari 2005 09:51
hmm.. jag har någon erfarenhet att de också kan helt bli färglösa, liksom stänga av färgen om det är syrebrist..
#5 - 20 februari 2005 12:42
Alla fiskar blir bleka om det inte finns tillräckligt med ljus. Temperaturen är också viktig att hålla rätt. Du kanske behöver en doppvärmare. Tips! Vill du att dina fiska ska få maximal färg, köp lampor/ljusrör med rött/blått sken. De finns på zoo butiker och är någon krona dyrare än vanliga lampor, med jag kan garantera dig att det är prisvärt!!

//Camilla
#6 - 21 februari 2005 19:17
Neontetrorna kamouflerar sig när de sover, så det är ingenting att oroa sig för
#7 - 23 februari 2005 10:43
Det stämmer säkert som det som ovanför. Det kan också vara att de blir färggladare när de trivs. Jag har 2 sorgmanteltetror och 6 glödbandstetror, ex. när jag byter vatten är de väldigt bleka, rädda kanske, men när vattenbytet är klart blir de finare igen.
#8 - 24 februari 2005 07:59
Tack för alla svar.
Har köpt några neontetror till och märker att även de är lite blekare på morgonen. Men det tar inte lång stund förrän de är som vanligt igen.

Annons