varför surrar pumparna??

#1 - 25 oktober 2009 21:56
Jag trorjag blir tokig. Har den vanliga pumpen som följer med juwel, samt en cirkulationspump. Den som sittter i pumphuset har ju surrat nåt för jäkligt, så jag hittade en annan pump som jag satte i. Lät bättre. Nu låter cirkulationspumpen istället. Tog upp den rengjorde den...den lät fortf. Gjorde samma sak igen, tittade om de satt nåt skit där. Men icke...den surrar som bara den.

Lyssnade på pumpen i mitt lilla kar där låter de ju ingenting...

kan de vara nåt fel på den så jag ska byta ut den? pumparna till pumphuset är nog ett antal år gamla så de kanske är dags att byta ut men crkulationspumpen köpte jag för inte så längesen ändå.
#2 - 26 oktober 2009 05:34
Kan det vara vibrationer i din ljusrörsrampen som hörs? hade själv liknande problem får många år sen med ett juwelkar om jag inte minns fel så var det foderluckorna på mitt som lät (tunn plast) vet dock inte hur de ser ut idag....
#3 - 26 oktober 2009 06:15
Kan det vara vibrationer i din ljusrörsrampen som hörs? hade själv liknande problem får många år sen med ett juwelkar om jag inte minns fel så var det foderluckorna på mitt som lät (tunn plast) vet dock inte hur de ser ut idag....

ska lyfta bort det o testa. Det är isf om det är stålramarna som sitter runt lysena som vibrerar, för uckorna hnade jag ju bort igår med det surrade ju ändå
#4 - 26 oktober 2009 08:39
det är också en sak jag inte förstår!för när jag har bytit vatten i mitt lilla så surar pumpen så in i h*e men innan jag bytte lät den ingenting:confused:[:o]
#5 - 26 oktober 2009 10:16
det är också en sak jag inte förstår!för när jag har bytit vatten i mitt lilla så surar pumpen så in i h*e men innan jag bytte lät den ingenting:confused:[:o]
När du byter vatten så friläggs pumpen och då samlades säkert luft inuti pumphuset och detta kan ge oljud!
#6 - 26 oktober 2009 10:17
åheim skrev:
När du byter vatten så friläggs pumpen och då samlades säkert luft inuti pumphuset och detta kan ge oljud!

okej tack
#7 - 26 oktober 2009 13:24
åheim skrev:

Gör helt enkelt till en vana att vända och vrida på pumpen under vattenytan så att all luft åker ut innan du sätter på den. Missar jag själv att göra så kommer oljudet som ett brev på posten :)
#8 - 26 oktober 2009 22:01
JonathanW skrev:
Gör helt enkelt till en vana att vända och vrida på pumpen under vattenytan så att all luft åker ut innan du sätter på den. Missar jag själv att göra så kommer oljudet som ett brev på posten :)

jag har vänt o vridit på den när den är på men det kanske kvittar då? alltså att den ska vara avstängd när man gör det istället. Isf ska jag testa det när jag kommer hem.
#9 - 26 oktober 2009 23:15
Jag såg ett kar där de satt förnstertätnig* mellan täckglas och ram för att ta bort vibrations ljudet som pumpen orsakade.
*Vit gummilist med tejp remsa på ena sidan

Annons