Varför slösa bort 11 kvadrat när man göra nåt bättre med det

#1 - 8 september 2013 16:44
Efter lite utrensning av källaren förra veckan lyckades jag övertala sambon att det 11 kvadrat stora rummet utanför förrådet inte var till någon användning utan att det skulle passa utmärkt till att ha som ett litet akvarierum för några av de akvarium vi har .

Minuten efter det att hon höll med rycktes mattan upp och betog golvet frilades , idag lade jag på fuktmembrans massa även om det inte behövs men det fanns en del över efter att badrummet gjordes om förra vintern , nästa helg blir det klinkerläggning sedan kommer det roliga , att inreda med några akvarium .

Eftersom människan är lat av naturen funderar jag på hur man kan lösa vattenbyten ur samtliga akvarium samtidigt .
Skälet är att det varken finns vatten eller avlopp i rummet utan jag måste ta det från tvättstugan och jag orkar helt enkelt inte springa fram och tillbaka .

Tankarna går i att försöka lösa det med rörkopplingar av något slag som jag sedan kopplar på en slang som går från tvättstugan in till "akvarierummet" men jag har inte löst kopplingen mellan mellan slangen och röret , någon av er här som har någon smart lösning på detta eller någon annan smidigt lösning ?

Tanken är att ett 375 liters akvarium delat i 2 kuber ska in + ett 100liters akvarium och troligtvis ett 360liters ska in i rummet , exakt hur de kommer att placeras är inte bestämt ännu.

Här är hur det blivande rummet ser ut idag :)
#2 - 8 september 2013 16:52
Konsultera en rörmokare. ;)
#3 - 8 september 2013 17:44
Gardenaslang och koppling från gardena till gängan i kranen i tvättstugan. Så har jag, fast jag kör kökskranen på mittenvåningen.
#5 - 8 september 2013 17:58
Gemensam överrining och filtrering på samtliga och dra avlopp till närmsta brunn?
#6 - 8 september 2013 18:01
Ytterligare ett projekt att följa:)...!
#7 - 8 september 2013 18:05
Gud va kul.:)
#8 - 9 september 2013 16:39
Einarsson skrev:
Konsultera en rörmokare. ;)

Ja det hade varit ett alternativ men jag är ju smålänning :)
#9 - 9 september 2013 16:41
HWH skrev:
Gardenaslang och koppling från gardena till gängan i kranen i tvättstugan. Så har jag, fast jag kör kökskranen på mittenvåningen.

Ja en sådan har jag så där är det lugnt , det trixiga blir att försöka lösa tömning och fyllning av samtliga akvarium på samma gång
#10 - 9 september 2013 16:44
Gemensam överrining och filtrering på samtliga och dra avlopp till närmsta brunn?

Detta låter som en ide men då behöver jag borra akvariumen och här i närheten finns lite dåligt med bra affärer för att hitta rör som man kan täta hålet med , har du någon bra länk där man kan hitta vad som behövs ?
#11 - 9 september 2013 16:47
ansjo skrev:
Ytterligare ett projekt att följa:)...!

Det blir väl inte lika proffisionellt som många andra projekt då jag varken är platsättare eller elektriker men jag ska ge det ett bra försök :)
#12 - 9 september 2013 16:48
Filippa.k skrev:
Gud va kul.:)

Vi får se hur det utvecklar sig :)
#13 - 9 september 2013 17:19
woodlund skrev:
Ja det hade varit ett alternativ men jag är ju smålänning :)

Då vet du även att allt som behövs är lite ståltråd och eltejp. Man är ju uppväxt i Vetlanda så man kan ju ett & annat om att vara smålänning.
#14 - 9 september 2013 17:43
woodlund skrev:
Detta låter som en ide men då behöver jag borra akvariumen och här i närheten finns lite dåligt med bra affärer för att hitta rör som man kan täta hålet med , har du någon bra länk där man kan hitta vad som behövs ?

Inte nödvändigtvis.. det går att fixq överrinning utan att borra.. sök på diy overflow på youtube så finns det en lirare som kallar sig cichlids-nånting som har en billig och pedagogisk lösning.. annars finns det billiga hålsågar också.. :)

Närmaste vvs-grossist borde ha det du behöver..
#15 - 9 september 2013 19:09
Den länken ska jag helt klart kolla närmre på när tiden finns .
#16 - 9 september 2013 19:46
Ja det är rätt lätt att göra avrinning utan att borra. Det blir inte jättevackert, men det funkar bra.
#17 - 15 september 2013 05:47
Jaha efter 3 timmar liggande på knä igår var äntligen klinkerplattorna på plats , ömma knän idag och en jäkla träningsvärk i baken det bådar gott inför fogningen , kan bara tänka mig hur det kommer att kännas imorgon när det är dags för jobbet igen :)
#18 - 15 september 2013 05:49
Om allt går bra med fogningen nu på morgonkvisten kanske det finns lite tid att börja med eldragningen i eftermiddag , ska bli skönt med en paus mellan de två så att jag kan göra mina vattenbyten också , man kan ju inte låta sina älsklingar bli drabbade bara för att man har ett litet projekt på G .
#19 - 15 september 2013 06:08
woodlund skrev:
Ja en sådan har jag så där är det lugnt , det trixiga blir att försöka lösa tömning och fyllning av samtliga akvarium på samma gång

Jag förstår bara inte varför, det påverkar ju inte tömningstiden. Det går ju alltid att koppla ihop karen med urör just när du ska tömma och så suga i ett kar och på så sätt suga i alla. Eller göra som jag i växthuset, grena en gardena och stoppa en slang i varje kar. Så slipper du röra karen alls. Fast i växthuset kör jag ju bakvägen dvs vattnar med det systemet.
#20 - 15 september 2013 07:01

HWH skrev:
Jag förstår bara inte varför, det påverkar ju inte tömningstiden. Det går ju alltid att koppla ihop karen med urör just när du ska tömma och så suga i ett kar och på så sätt suga i alla. Eller göra som jag i växthuset, grena en gardena och stoppa en slang i varje kar. Så slipper du röra karen alls. Fast i växthuset kör jag ju bakvägen dvs vattnar med det systemet.

Hade nog också resonerat på samma sätt. Till Gardena kan man ju dessutom sätta på reglerkranar för att reglera flödet t.ex.

Men hur som helst ett spännande projekt. Kul att följa med i hur det utvecklar sig. Har du dragit upp vattentätningen mot väggen lite så det blir en "balja" i rummet, även om du nu inte har en golvbrunn?
#21 - 15 september 2013 07:15
HWH skrev:

Tanken är att det ska bli lite mer av odlingskaraktär på karen i detta rum så därför vill jag försöka ha en så smidig lösning som möjligt men inte sagt att den måste sitta fast permanent , kan jag hitta en lösning så att jag kan tömma alla kar samtidigt är jag mer än nöjd.
#22 - 15 september 2013 07:18
Bluewing skrev:
Hade nog också resonerat på samma sätt. Till Gardena kan man ju dessutom sätta på reglerkranar för att reglera flödet t.ex.

Men hur som helst ett spännande projekt. Kul att följa med i hur det utvecklar sig. Har du dragit upp vattentätningen mot väggen lite så det blir en "balja" i rummet, även om du nu inte har en golvbrunn?

Tyvärr kunde jag inte dra upp vattentätningen mot väggen utan att riva ner hela panelväggen och det kände jag inte riktigt för .
#23 - 15 september 2013 07:29
Ja det förstår jag att du drar dig för. Skulle du vilja sätta ett stopp om du får ett mindre läckage så vattnet inte direkt kryper in i väggen så finns ju å andra sidan lister som man använder ibland när man vill styra vattnet i duschar etc. Så det finns ju fler sätt att få vatten stanna inne på dina klinkers.
Sitter mer och spånar bara ;)
#24 - 15 september 2013 07:33
woodlund skrev:
Tanken är att det ska bli lite mer av odlingskaraktär på karen i detta rum så därför vill jag försöka ha en så smidig lösning som möjligt men inte sagt att den måste sitta fast permanent , kan jag hitta en lösning så att jag kan tömma alla kar samtidigt är jag mer än nöjd.

Det finns ju styva u-rör i plast som passar i gardenaslang. Jag hade satt en sådan i änden på slang, lika många som du har kar och sedan grena ihop det till en slang som du drar till tvättstugan. På så sätt får du ju dessutom "krokar" som bara är att hänga på karen och så suga i andra änden.

Jag har som sagt trixat mycket med mitt bevattningssystem och det finns massor av smarta lösningar bara man funderar en stund. Ju mer självgående desto bättre.

Vad ska du odla?
#25 - 15 september 2013 07:35

Skulle gissa Diskus :)
#26 - 15 september 2013 07:36
Jag ser inga problem med det.. en extra ventil (extra läge) i överrinningen och fylla i sumpen? På så vis kan du sköta allt via sumpen.. har du en brunn i närheten kan du ju fixa automatiskt vattenbyte.. det enda du gör då är att justera upp trycket på kranen.. en extra överrinning på sumpen skickar överflödet rätt ner i avloppet..
#27 - 15 september 2013 07:38
Har du lagt tätskickt under klinkersen? Annars spelar det väl ingen roll att det inte är tätat upp på väggarna för klickers är inte tätt och då kommer vattnet sprida sig under och upp ändå om du råkar ut för en stor vattenskada.. Sen får vi verkligen hoppas att det inte händer! Följer ditt projekt och kan säga att jag är bara liiiite avis:p
#28 - 15 september 2013 07:40
Sätt en sockel.. silikonera sockeln mot klinkern och lacka den med akrylatlack.. det stoppar inte vattnet men håller det säkert några timmar.. egentligen ska du inte foga mot väggen då utan låta fuktspärren möta silikonet annars kryper eventuellt vatten i plattans fog.. en sockel är 56mm, ta bort 15mm för fix och klinker så kan du fortfarande ha ett vattenstånd på 40mm i rummet om du ställer en ekbit på tröskeln..
#29 - 15 september 2013 07:42
I första inlägget skriver han (Woodlund) att han lagt in tätmassa under. Kaffet har väl inte bitit än på hjärnan, Pia :) Ta en kopp till.
#30 - 15 september 2013 07:44
Bluewing skrev:
I första inlägget skriver han (Woodlund) att ha lagt in tätmassa under. Kaffet har väl inte bitit än på hjärnan, Pia :)

Hahaaha... Det där missade jag! Morgonkaffe... Förmiddagskaffe rättare sagt, vaknade vid fem och kunde inte somna om....:p
#31 - 15 september 2013 09:29
HWH skrev:
Det finns ju styva u-rör i plast som passar i gardenaslang. Jag hade satt en sådan i änden på slang, lika många som du har kar och sedan grena ihop det till en slang som du drar till tvättstugan. På så sätt får du ju dessutom "krokar" som bara är att hänga på karen och så suga i andra änden.

Jag har som sagt trixat mycket med mitt bevattningssystem och det finns massor av smarta lösningar bara man funderar en stund. Ju mer självgående desto bättre.

Vad ska du odla?

Något sådant kommer det nog att bli framöver , mycket riktigt som Bluewing skriver så är tanken att jag ska försöka mig på att odla diskus men om jag lyckas får framtiden utvisa
#32 - 15 september 2013 09:34
Någon slags sockel kommer det att bli , troligtvis blir det i kompositmaterial som jag sedan lägger en silikon emot , det största skälet till att jag använde fuktmassan var att jag hade kvar sedan jag gjorde om duschen förra julen så jag tänkte varför inte använda det när det ändå finns hemma , blir lite extra fuktskydd samtidigt som klinkerplattorna får ett bra fästunderlag
#33 - 15 september 2013 09:40
Mm.. annars är ju alternativet att kapa panelen med en klinga/fein 10cm upp på väggen och köra ett sjysst uppvik när du ändå har chansen.. samtidigt bygga en våtrumströskel.. det kanske låter bökigt nu men den dagen du hade behövt det kommer du att svära på dig själv..
#34 - 15 september 2013 10:03
Mm.. annars är ju alternativet att kapa panelen med en klinga/fein 10cm upp på väggen och köra ett sjysst uppvik när du ändå har chansen.. samtidigt bygga en våtrumströskel.. det kanske låter bökigt nu men den dagen du hade behövt det kommer du att svära på dig själv..

Håller med, kostar bara lite extra tid men du kommer inte att ångra dig. Och inte din fru heller om olyckan skulle vara framme;).
Det smidigaste är nog att kapa en klinkerplatta på mitten som du sätter som uppvik utanpå väggen, och tar mjukfog i nederkanten. Bättre än inget:).
#35 - 15 september 2013 10:06
Och ansjos förslag kräver ju självklart fuktspärr under som du säkert förstår..
#36 - 15 september 2013 10:12

Skall följas. Garaget ryker ju snart och jag brottas med samma tankar... Nu ska ju iofs ettfett bli grymt involverad så jag kanske skulle skita i att sätta mig in i något och bara se proffsen jobba ;) jag ska dock in med ca 5000 liter på mina 12 m2 :)
#37 - 15 september 2013 11:07
Du gör som du vill.. dock är det ju alltid roligt att känna att man varit med :)
#38 - 15 september 2013 11:40
Tyvärr funkar det inte att kapa panelen då regeln bakom ligger på golv så skulle jag kapa 10cm upp hänger panelen lös i nederkant , men det kommer att bli som en tröskel då den kompositlist jag sätter utvändigt inte släpper någon fukt igenom sålänge som jag ser till att silikonfogen blir tät .
#39 - 15 september 2013 11:54
Men dra upp fuktspärren 5cm på panelen då? Annars gör det ju ingen större nytta.. fukten förflyttar sig ju på fuktspärren som de där gamla labyrintspelen med en kula man styr och går upp i panelen/ut i vägg eller golv åt det håll golvet lutar.. :)
#40 - 15 september 2013 15:27
Men dra upp fuktspärren 5cm på panelen då? Annars gör det ju ingen större nytta.. fukten förflyttar sig ju på fuktspärren som de där gamla labyrintspelen med en kula man styr och går upp i panelen/ut i vägg eller golv åt det håll golvet lutar.. :)

Nja eftersom klinkerplattorna lades igår är det lite sent att dra upp spärren på väggen nu i efterhand.

Här är hur det ser ut just nu efter första rentorkningen :)
#41 - 15 september 2013 15:40
Det ser ju faktiskt bra ut..
#42 - 15 september 2013 16:30
Det ser ju faktiskt bra ut..

Ja inte så illa pinkat av en trähäst ;)
#43 - 22 september 2013 05:20
Lite fixat under veckan så igår förmiddag såg det ut såhär , golvlisterna ditsatta och fogade , elen dragen och en gardin uppsatt för att avskärma mot rummet utanför bastun :)

2 akvarium bars in och installerades under gårdagskvällen mer bilder kommer senare .
#44 - 22 september 2013 07:36
Oj. Mycket el blev det. :D
#45 - 22 september 2013 07:47
Vad snyggt det blir:).

//Inger
#46 - 23 september 2013 13:50
Einarsson skrev:
Oj. Mycket el blev det. :D

Det kommer det att gå åt ;)
#47 - 23 september 2013 13:52
Inger H skrev:
Vad snyggt det blir:).

//Inger

Tack ska du ha Inger , bara önskar att jag hade samma tur med äggläggning som du har haft den senaste tiden :)
#48 - 23 september 2013 13:54
Liten uppdatering på hur det såg ut igår morse efter det att lyset gått på i de 2 karen som är igång
#49 - 23 september 2013 14:36
Är det två separata kar i ett? Dvs en tät vägg i glas i mitten? Ser coolt ut.

Förövrigt, finns ju massa plats! Du får ju lätt plats med 10 kar till. ;)
#50 - 23 september 2013 14:58
Einarsson skrev:
Är det två separata kar i ett? Dvs en tät vägg i glas i mitten? Ser coolt ut.

Förövrigt, finns ju massa plats! Du får ju lätt plats med 10 kar till. ;)

Japp det är 2 tankar i ett , det var ursprungligen ett 375 liters akvarium men efter en tripp till den lokala glasmästaren blev det 2st kubaktiga akvarium istället , har precis släppt i ett lekpar i den högra kuben och vi får se vad som händer efter helgens tripp till Tony :)
#51 - 23 september 2013 14:59
woodlund skrev:
Tack ska du ha Inger , bara önskar att jag hade samma tur med äggläggning som du har haft den senaste tiden :)

Det är lite konstigt faktiskt, jag brukar sällan ha tur med äggläggningar:D.

//Inger
Christer5
#52 - 23 september 2013 14:59
woodlund skrev:

Hur skall man tolka det :)
#53 - 24 september 2013 04:48
Christer5 skrev:

Att Inger inte är någon hönsmamma ;)
#54 - 24 september 2013 04:51
Det ser riktigt trevligt ut i rummet. Ska bli spännande att följa hur det går när man som du nu kör all in med Diskus. Så för mig så förverkligar du en dröm just nu. Du är inte sugen på att ta en liten film på paret i lekkaret?
#55 - 24 september 2013 05:19
Christer5 skrev:

Jag själv har bara haft tur med äggläggning/äggkläckning en gång:D - diskusarna är det mer fart på:).

//Inger
#56 - 24 september 2013 07:26
Bluewing skrev:
Det ser riktigt trevligt ut i rummet. Ska bli spännande att följa hur det går när man som du nu kör all in med Diskus. Så för mig så förverkligar du en dröm just nu. Du är inte sugen på att ta en liten film på paret i lekkaret?

Jag ska se om det inte går att få fram en liten filmsnutt med mobilen ikväll nu när de fått gå 1 dag i karet , de åt kanon igår kväll så med lite tur kanske det blir lite putsande också :)
#57 - 24 september 2013 07:32
Jag har inte haft skägglossning på länge nu...:D

Vill bara säga att rummet med karen ser riktigt härligt ut - hoppas det kan bli många sköna bilder och filmer på vad som sker i burkarna!:)
#58 - 24 september 2013 08:00
Hoppas på en jätteodling här nu så jag kan köpa fisk när jag ändå hälsar på släkten i Vetlanda. :- )
#59 - 24 september 2013 17:13
Einarsson skrev:
Hoppas på en jätteodling här nu så jag kan köpa fisk när jag ändå hälsar på släkten i Vetlanda. :- )

Haha ja det hoppas jag också på ;)
#60 - 24 september 2013 17:16
De verkade inte riktigt tycka om att taklampan tändes eller så är dom bara kameraskygga , kan ha med stollen som inte kan filma satte sig framför akvariet med en mobiltelefon :)

&feature=share&list=PLHdCvDYKWslptJl39fIkaexPzr7UF9ftn" target="_blank">
&feature=share&list=PLHdCvDYKWslptJl39fIkaexPzr7UF9ftn
#61 - 24 september 2013 17:56
Blir intressant att se hur det utvecklas. :-)
#62 - 29 september 2013 05:39
Var på ett besök hos en välkänd herre i Trollhättan igår för lite nyförvärv och här är lite bilder tagna med mobilen på lite av vad som fanns att titta på , vissa av er har redan sett dessa live ;)

Kan väl säga att inga av de fiskar som är på bilderna är av dom som följde med hem , på sista bilden är det en konstig herre men han gjorde lite nytta iaf då det är där han packar ner de sista 2 diskusarna som numer har sitt hem i mörka Småland :p

Det blev totalt 6st men dessa bilder får ni vänta en liten stund på hehe
#63 - 1 oktober 2013 06:53
Vad fyller själva krukan för funktion?
#64 - 1 oktober 2013 07:14
Det är en lekkruka som väldigt ofta används vid odling av diskus då de har en förkärlek för att lägga ägg på vertikala ytor så genom att använda dessa kan man kontrollera mer vart eventuell äggläggning sker samt att man lättare ser när de börjar bli redo genom att de börjar rengöra ytan , du kan se detta på ett par av bilderna där det står 2 diskus med näsan mot konen
#65 - 1 oktober 2013 08:06
Är det bara tradition att den är orange, eller spelar färgen någon roll? Intressant om något som från början bara var en slump (att man använde en lerkruka) har blivit norm eller om fisken faktiskt föredrar något som knappast kan förekomma i dess naturliga miljö.
#66 - 1 oktober 2013 09:22
Bra fråga, skulle inte förvåna mig ett dugg om det helt enkelt är så att lerkruka använts från början (det används fortfarande ofta) och de dära plastkonerna bara är en "replica" av en lerkruka mer eller mindre. :-)
#67 - 1 oktober 2013 15:07
Det kan nog mycket väl vara som Einarsson skriver att de koner i plast är replika på originalkonerna som är gjorda i ett lermaterial , har själv en lerkruka och 3 plastkrukor
#68 - 1 oktober 2013 16:23
Jag fascineras över måste och icke-måsten i akvaristiken. Att ha ljusblå bakgrund och en orange lekkon verkar vara ett måste för de som odlar diskus och jag är ju självklart lite nyfiken på varför. Går det lika bra med orange bakgrund och blå kon? Eller en vattenfylld petflaska?
#69 - 1 oktober 2013 18:20
HWH skrev:
Jag fascineras över måste och icke-måsten i akvaristiken. Att ha ljusblå bakgrund och en orange lekkon verkar vara ett måste för de som odlar diskus och jag är ju självklart lite nyfiken på varför. Går det lika bra med orange bakgrund och blå kon? Eller en vattenfylld petflaska?

...förmodligen spelar roll, vad det är för färg på lekkon/bakgrund - dom gör säkert sin grej ändå. Den vanliga lekkonen är ju terrakotta - därav färgen (inte orange). Det är enkelt för dom som odlar, att "ta till" detta enkla för diskusen, det funkar ju, som vi vet:).
För oss "vanliga", duger en rotstump - eller kanske ett vallisblad gott.

//Inger
#70 - 4 oktober 2013 15:48
Liten uppdatering på hur det ser ut i rummet för tillfället , nu ska vi bara se om det inte går att få tag i ett akvarium till :d:p
#71 - 4 oktober 2013 16:46
Dina "gula"woodlund, visst är det albinos?

//Inger
#72 - 4 oktober 2013 17:24
Inger H skrev:
Dina "gula"woodlund, visst är det albinos?

//Inger

Det stämmer Inger det är yellow golden albinos, ska bli intressant att se om vi kan lyckas få några miniatyrer av dom framöver
#73 - 4 oktober 2013 17:25
Vill bara säga att det ser underbart ut - allt!:)
#74 - 4 oktober 2013 17:49
Vill bara säga att det ser underbart ut - allt!:)

Tack Mats :)
#75 - 4 oktober 2013 18:07
woodlund skrev:
Det stämmer Inger det är yellow golden albinos, ska bli intressant att se om vi kan lyckas få några miniatyrer av dom framöver

Jag hade sådana sist...
Så himla fina, men något gick snett - dom gick mest i karantän, och jag fick ingen ordning på dom:(.
#76 - 4 oktober 2013 18:15
Inger H skrev:
Jag hade sådana sist...

Så himla fina, men något gick snett - dom gick mest i karantän, och jag fick ingen ordning på dom:(.

Ja dom är hur läckra som helst , tråkigt att höra att dina inte mådde bra jag vet hur det känns :(
#77 - 12 oktober 2013 14:57
En liten bild på 450 litarn , det som varit så lugnt och harmoniskt i detta kar men byte av en fisk ändrade verkligen på den saken , en hona introducerades och vips blev det världskrig haha , efter 1 timma verkar det som att det bildats 2 par + några friare så det blir intressant att se hur detta utvecklar sig :)
#78 - 19 oktober 2013 05:16
Tror att något flugit i fiskarna denna vecka , vi har förnärvarande 7 kar igång varav 5 är mer av odlingskaraktär och trot eller ej men det har varit äggläggning i 6 av karen under veckan , det enda karet som inte varit läggning i är ett av odlingskaren haha , just nu är det ägg i 2st varav det ena bör vara kläckning i under dagen om allt går bra , var tvungen att plocka ur honan där igår då hon brukar äta upp äggen dagen före kläckning och även igår visade hon tendenser på att vilja ära dom då hannen knuffade bort henne från konen hela tiden , så på råd från Tony lyfte vi ur henne till ett annat kar så nu får vi se hur det går idag :)
#79 - 19 oktober 2013 06:46
Väder brukar ju trigga lek ganska mycket. Förändringar i lufttryck osv, kanske har gått förbi någon väderfront där uppåt höglandet? :-)

Är golden köpta hos Tony? Han hade ett helt gäng väldigt fina sådana rätt länge faktiskt.
#80 - 19 oktober 2013 07:20
Einarsson skrev:
Väder brukar ju trigga lek ganska mycket. Förändringar i lufttryck osv, kanske har gått förbi någon väderfront där uppåt höglandet? :-)

Är golden köpta hos Tony? Han hade ett helt gäng väldigt fina sådana rätt länge faktiskt.

Jo vi har haft en del väderförändringar under veckan så det kan spela in , Golden diskusarna är inköpta hos Tony helt korrekt
#81 - 19 oktober 2013 07:32
Kul att det går så bra för dig :D
#82 - 19 oktober 2013 13:23
Bluewing skrev:
Kul att det går så bra för dig :D

Tackar Johnny , tyvärr var äggen borta imorse så det verkar som att det är hannen som är boven i dramat , jag tycker att det verkar som att det funkar rätt bra hos dig också ;)
#83 - 19 oktober 2013 13:35
Tråkigt att höra. Det går bra, men inte perfekt om man säger som så. De äter, leker och mår bra. Men 2 av de honor som står lägst i rang har börjat få allt kortare bukfenor/spröt. Det ser inte ut som svamp eller fenröta. Mer som att de blir "mjuka" i topparna. Trodde Multicura skulle kunna rå på det. Men än så länge så har det inte vänt för dessa två. Förutom det går det kanon.
#84 - 19 oktober 2013 13:35
Hur mycket vatten byter du nu då? =) Hittade du något smidigt sätt sen.
#85 - 19 oktober 2013 13:36
Gissar att frågan gick till Woodlund ;)
#86 - 19 oktober 2013 13:38
Ja det är korrekt. ;D
#87 - 20 oktober 2013 11:55
Nja jag har inte jobbat med någon lösning på vattenbytena ännu då jag bestämt att jag ska dra in vatten i rummet , efter att det är gjort ska jag se vad jag kan hitta på
#88 - 20 oktober 2013 12:25
Automatiska byten då. ;)
#89 - 3 november 2013 07:25
En liten uppdatering kanske kan vara på sin plats , det går nu 3 par i akvarierummet och det läggs ägg varje vecka av paren men än så länge har dom inte lyckats få till kläckning , det 4.e akvariet står under sanering då det blev en boost av svävalger däri och jag vill inte ha diskusar i ett akvarium där jag inte ens kan se fiskarna så de fick flytta temporärt till ett lekkar på ovanvåningen där de i skrivande stund står och putsar konen så det skulle inte förvåna mig om det blir ägg där idag eller imorgon , håller tummarna .
Jag ska se om jag inte kan få till en liten video när allt är i sin ordning igen i akvarierummet :)
#90 - 10 november 2013 07:28
Jag möttes av en härlig syn såhär på farsdags morgon , äntligen lyckades ett av diskuspar producera sprattel , runt 10 har kläckts än sålänge och mer väntas då resterande ägg ser bra ut :):):)
#91 - 10 november 2013 07:37
Sv: Varför slösa bort 11 kvadrat när man göra nåt bättre med det

Vad roligt :)
Det är ju huvudsaken att det går framåt :)
#92 - 10 november 2013 07:46
woodlund skrev:
Jag möttes av en härlig syn såhär på farsdags morgon , äntligen lyckades ett av diskuspar producera sprattel , runt 10 har kläckts än sålänge och mer väntas då resterande ägg ser bra ut :):):)

Grattis, så kul :).

//Inger
#93 - 10 november 2013 07:55

Åh så roligt. Äntligen :)
#94 - 10 november 2013 15:42
Ja det är riktigt härligt att dom äntligen lyckades få sprattel , totalt blev det runt 30 små gynnare som dom håller koll på för tillfället men vi får se hur det går från denna punkt , paret är en blåturkos hona från Tony Tan och en rödturkos hane från Jeffery Yang så generna är på plats iaf ;)
#95 - 12 november 2013 16:27
Jaha saker och ting ändrar sig snabbt här i Smålands mörka skogar , sprattlena käkades upp igår av föräldrarna , mest troligt för att de inte var tillräckligt många men nu har ytterligare ett par fått sprattel idag (60-70st) om allt går vägen ska dom ju då haka på föräldrarna runt Torsdag .
Frågan är när ska man börja mata med kläckt artemia , jag har inte riktigt kläm på det då jag inte haft lyckan att få fram sprattel innan och självklart vill man ju ge dom små liven en så bra start på livet som möjligt :)
#96 - 18 november 2013 17:01
En liten dagsfärsk filmsnutt på tillskotten :)
" target="_blank">
#97 - 18 november 2013 17:06
Nice :D
#98 - 24 november 2013 14:52
&feature=c4-feed-u" target="_blank">http://m.
&feature=c4-feed-u

liten filmsnutt från rummet som det ser ut idag :)
#99 - 24 november 2013 15:25
Ja du. Häftigt med så mycket Diskus på liten yta. Riktigt fina individer. Lek, yngel i fräscha kar. Gissar att du trivs där nere :D
#100 - 24 november 2013 15:40
Bluewing skrev:
Ja du. Häftigt med så mycket Diskus på liten yta. Riktigt fina individer. Lek, yngel i fräscha kar. Gissar att du trivs där nere :D

Hehe jo du har så rätt Johnny det är rätt trevligt där nere , inte lika vacker layout som du har i ditt akvarium men det är härligt där :)
#101 - 8 december 2013 06:55
Det är alltid mycket att stå i såhär när julen närmar sig men här är några dagsfärska bilder tagna med mobilen , de små liven är nu 3 veckor gamla och får mat 7ggr om dagen samt ett 50-60% vattenbyte dagligen så vi får se hur långt det räcker .
Detta är våran första lyckade kläckning och det blev 17st frisimmare som fortfarande är vid liv och äter som fasen :D

#102 - 8 december 2013 07:06
Verkligen stort grattis till dom små :). Hoppas att dom växer upp till stora fina Diskusar.
Vi Diskusägare är väldigt morgonpigga.

//Inger
#103 - 8 december 2013 07:09
Inger H skrev:
Verkligen stort grattis till dom små :). Hoppas att dom växer upp till stora fina Diskusar.

Vi Diskusägare är väldigt morgonpigga.

//Inger

Tack Inger , haha ja du har en poäng där om att vi diskusägare är morgonpigga rackare det hade jag inte tänkt på innan men både Du , Johnny ,Roger och jag verkar vara uppe före tuppen
#104 - 8 december 2013 07:17
Ja när ska man annars få snacka Diskus? :D Mysigt att ta sitt kaffe och snacka och läsa. Fantastiskt kul med dina yngel. Film kanske?
#105 - 8 december 2013 07:27
Bluewing skrev:
Ja när ska man annars få snacka Diskus? :D Mysigt att ta sitt kaffe och snacka och läsa. Fantastiskt kul med dina yngel. Film kanske?

Film kanske går att ordna vid matning lite senare idag :)
#106 - 8 december 2013 08:43
Kläcker du eller kör du med skalad artemia etc? Och kör du med foderautomat? : )
#107 - 8 december 2013 09:08
Jag kör med kläckartemia samt discus red fryst foder , foderautomaten är sambon ;)

Matdags hos smågrisarna
" target="_blank">http://m.
#108 - 8 december 2013 09:11
woodlund skrev:
Jag kör med kläckartemia samt discus red fryst foder , foderautomaten är sambon ;)

Matdags hos smågrisarna

" target="_blank">http://m.

Vilken bra storlek du har fått upp dom till på så pass kort tid :).

//Inger
#109 - 8 december 2013 12:05
Varför köper man en sån foderautomat? :D
#110 - 15 december 2013 07:08
Inte bara jag som är morgonpigg här i huset , här är en liten film från morgonmatningen på småttingarna 4 veckor efter att de blev frisimmare

" target="_blank">
#111 - 28 december 2013 07:48
Har fixat om lite i 450 liters akvariet nu i ett para dagars tid medans mina diskusar fått hålla till i ett 240 liters akvarium , kan väl säga att de inte hade något emot att komma tillbaka till ett större akvarium igen efter det ;)
Nu är det bara att vänta tills dess att vallisen börjar växa för att se om den i kombination med lotusen kan skapa lite mer av ett "tak" för fiskarna här är en liten suddig bild bara 30 min efter det att de kom tillbaka till sitt hem igen .
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild4.jpg
#112 - 4 januari 2014 16:02
Dags för en uppdatering om vad som pågår här i smålandsskogarna , de 16 småttingarna växer så det knakar men det är väl inte så konstigt då de får mat 7ggr/dag och 75% vattenbyte 5 ggr/veckan eller mer , har ingen dagsfärsk bild men de största är nog runt 3-3,5 cm i nuläget :)

Här är dock lite bilder på hur mina akvarium ser ut för tillfället förutom 450 litarna som ser likadan ut som i förra inlägget .

Vattenbyte pågår på första bilden.
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0867.jpg

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild5.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0870.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0869.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/6048d839-467b-4933-9379-8b3eff3f656d.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0864.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/0be371b2-c829-442b-ae20-0fef763455ea.jpg
#113 - 19 januari 2014 07:13
Dags för en liten uppdatering igen men denna gång utan bilder , 14 av ynglena är fortfarande vid god vigör och mäter från 3,5-4,5cm , 2st hängde inte med i utvecklingen och har blivit skickade till de sälla jaktmarkerna , de resterande har sedan en vecka tillbaka fått ett nytt hem då de flyttades från 96liters akvariet in i ett 180 liters och det hade de absolut inget emot .
Jag trodde att de nästan skulle försvinna i detta akvarium men faktum är att de börjar fylla ut detta riktigt bra .
Efter hur det ser ut efter morgonens matning här så förväntar jag ägg i minst en av kuberna under dagen då det putsas frenetiskt däri , med lite flyt kan det bli äggläggning i ytterligare 1 eller2 :)
Jag började mata de vuxna med frystorkad artemia och frystorkad tubiflex doppad i aquakraut för ett par veckor sedan och jag måste säga att jag ser en bra effekt av det .
De är fruktansvärt glupska och äter bokstavligen ur min hand , de ser ut att må riktigt bra av detta foder även om de fortfarande får tetrabits granulat på morgonen men de 2 andra matningarna på dagen består av antingen en mix av tubiflex & artemia eller ibland frystorkade bloodworms som en liten muta .
#114 - 19 januari 2014 09:11
Så fint du har det!

Vad häftigt det måste vara att ha som du nu har, utrymme att kunna uppleva hela vägen med Diskus. Är avundsjuk på alla dina resurser du har. Så läckert med ett rum för avel :D Hur länge får ynglen gå med sina föräldrar? Vad gör att du håvar ut dem? Är det efter en bestämd tid eller går du efter en beteendeförändring hos föräldrarna?
Den fodermixen du pratar om älskas även av mina. Har jag AK på maten så blir de alldeles prilliga. Men den där Bloodworm-mixen. Var hittar du den?

Du är inte sugen på vildfångat ibland?
#115 - 19 januari 2014 11:48
Verkligen fina fiskar du har :)
Jag såg precis att du bor i Bodafors, vet inte hur jag har lyckats missa det innan haha.
Mina två äldsta barn bor i Nässjö och jag är där ganska ofta. Så jag tänkte fråga dig om det finns möjlighet att få komma och se dessa fiskar live nån gång framöver :)
#116 - 19 januari 2014 15:59
Bluewing skrev:
Så fint du har det!

Vad häftigt det måste vara att ha som du nu har, utrymme att kunna uppleva hela vägen med Diskus. Är avundsjuk på alla dina resurser du har. Så läckert med ett rum för avel :D Hur länge får ynglen gå med sina föräldrar? Vad gör att du håvar ut dem? Är det efter en bestämd tid eller går du efter en beteendeförändring hos föräldrarna?

Den fodermixen du pratar om älskas även av mina. Har jag AK på maten så blir de alldeles prilliga. Men den där Bloodworm-mixen. Var hittar du den?

Du är inte sugen på vildfångat ibland?

Tackar Johnny du får stanna till om du har vägarna förbi smålands regionen någon gång .
Jag måste säga att jag haft flyt då det gäller att ha utrymmet till förfogande som jag har , det är inte alla som har en sambo som låter en hålla på som jag gör och dessutom involverar sig lika mycket när det kommer till matning ,leta info och hålla koll på älsklingarna , så jag måste säga att jag haft en himla tur .
Jag låter ynglen gå med föräldrarna 3-6 veckor efter att de blivit frisimmande , allt beror på hur föräldrarna trivs , ta ynglen som är på bilderna tex de fick lämna föräldrarna efter 3 veckor då hanen är en känslig farbror och hatar att få partiklar i gälarna så han trivdes inte alls bra med nykläckt artemia då han fick in dessa i sina gälar, annars skulle jag nog låta småttingarna gå med föräldrarna runt 6 veckor men efter det skulle jag definitivt plocka ur dem då de kan ta för mycket energi av föräldrarna .
Bloodworm är faktiskt detsamma som det som felaktigt kallas röda mygg här i sverige , det är inga mygg utan i själva verket en larv från en slags icke bitande mygga i släktet "chironomidae" , det sägs att dessa så kallade rödamygg inte är tillräckligt proteinrika för att vara bra som foder till diskus men i själva verket har de samma proteinhalt som tubiflex , Tony har detta som frystorkat och jag tar bara enn nypa och lägger i akvariet och fiskarna blir som tokiga .

På din fråga ang vildfångat så är det en liten dröm jag har och hoppas kunna genomföra när ekonomin tillåter , tanken ligger redan nu i att göra om 450 liters akvariet och byta alla invånare till vildfångade tetror, pansarmalar och diskus minst 10st då jag har tillräcklig filtrering för att kunna klara ett 1000liters kar däri :)
[h=1][/h]
#117 - 19 januari 2014 16:02
Verkligen fina fiskar du har :)

Jag såg precis att du bor i Bodafors, vet inte hur jag har lyckats missa det innan haha.

Mina två äldsta barn bor i Nässjö och jag är där ganska ofta. Så jag tänkte fråga dig om det finns möjlighet att få komma och se dessa fiskar live nån gång framöver :)

Tackar Jesper .

Ja det är frågan hur du kunnat missa att jag bor i Bodafors ;)

Självklart är du välkommen hit och ta en titt o en kopp kaffe , alltid kul att få prata lite om våran hobby , hojta till innan så ska vi försöka se till att vara hemma .
#118 - 19 januari 2014 16:38
woodlund skrev:
Tackar Johnny du får stanna till om du har vägarna förbi smålands regionen någon gång .

Jag måste säga att jag haft flyt då det gäller att ha utrymmet till förfogande som jag har , det är inte alla som har en sambo som låter en hålla på som jag gör och dessutom involverar sig lika mycket när det kommer till matning ,leta info och hålla koll på älsklingarna , så jag måste säga att jag haft en himla tur .

Jag låter ynglen gå med föräldrarna 3-6 veckor efter att de blivit frisimmande , allt beror på hur föräldrarna trivs , ta ynglen som är på bilderna tex de fick lämna föräldrarna efter 3 veckor då hanen är en känslig farbror och hatar att få partiklar i gälarna så han trivdes inte alls bra med nykläckt artemia då han fick in dessa i sina gälar, annars skulle jag nog låta småttingarna gå med föräldrarna runt 6 veckor men efter det skulle jag definitivt plocka ur dem då de kan ta för mycket energi av föräldrarna .

Bloodworm är faktiskt detsamma som det som felaktigt kallas röda mygg här i sverige , det är inga mygg utan i själva verket en larv från en slags icke bitande mygga i släktet "chironomidae" , det sägs att dessa så kallade rödamygg inte är tillräckligt proteinrika för att vara bra som foder till diskus men i själva verket har de samma proteinhalt som tubiflex , Tony har detta som frystorkat och jag tar bara enn nypa och lägger i akvariet och fiskarna blir som tokiga .

På din fråga ang vildfångat så är det en liten dröm jag har och hoppas kunna genomföra när ekonomin tillåter , tanken ligger redan nu i att göra om 450 liters akvariet och byta alla invånare till vildfångade tetror, pansarmalar och diskus minst 10st då jag har tillräcklig filtrering för att kunna klara ett 1000liters kar däri :)

Kul att få veta dina planer. Tycker det är något helt fantastiskt du byggt upp hemma. Ska jag ta en motorcykeltur neråt så tittar jag gärna in. Det känns ju som om vi känner varandra redan :D
#119 - 24 januari 2014 16:23
#120 - 24 januari 2014 17:35
Vad kul att se hur dom har vuxit - runda å goa magar har dom också :). Tänk att jag hade mina småttingar i nästan tre månader, men dom var inte ens i närheten av den storleken som du har på dina.

//Inger
#121 - 24 januari 2014 18:20
woodlund skrev:
Tackar Jesper .

Ja det är frågan hur du kunnat missa att jag bor i Bodafors ;)

Självklart är du välkommen hit och ta en titt o en kopp kaffe , alltid kul att få prata lite om våran hobby , hojta till innan så ska vi försöka se till att vara hemma .

Trevligt, jag hojtar när jag har en stund över :)
#122 - 25 januari 2014 06:23
Inger H skrev:
Vad kul att se hur dom har vuxit - runda å goa magar har dom också :). Tänk att jag hade mina småttingar i nästan tre månader, men dom var inte ens i närheten av den storleken som du har på dina.

//Inger

Ja det är otroligt vad dom små rackarna växer , men det kanske inte är så konstigt när dom får mat 7 ggr om dagen och ca:70% vattenbyte 5ggr i veckan , mycket jobb men det är det värt när man ser hur dom växer och mår bra , hur stora var dina yngel vid ca 3 månaders ålder Inger ?
#123 - 25 januari 2014 06:48
woodlund skrev:
Ja det är otroligt vad dom små rackarna växer , men det kanske inte är så konstigt när dom får mat 7 ggr om dagen och ca:70% vattenbyte 5ggr i veckan , mycket jobb men det är det värt när man ser hur dom växer och mår bra , hur stora var dina yngel vid ca 3 månaders ålder Inger ?

Dom var nog bara som halva dina småttingar.

//Inger
#124 - 15 februari 2014 13:32
Jaha då har man kommit tillbaka till hotellet efter ett besök hos Mr Diskus i Trollhättan och valt ut vad som följer med hem imorgon, drömmen om vildfångade är nära nu då en grupp på 8 djur med läckra Vf är utvalda .
Det kommer att bli en mycket trevlig resa hem imorgon när man vet vad som väntar när man kommer hem :)
#125 - 15 februari 2014 13:47
woodlund skrev:
Jaha då har man kommit tillbaka till hotellet efter ett besök hos Mr Diskus i Trollhättan och valt ut vad som följer med hem imorgon, drömmen om vildfångade är nära nu då en grupp på 8 djur med läckra Vf är utvalda .

Det kommer att bli en mycket trevlig resa hem imorgon när man vet vad som väntar när man kommer hem :)

Åh vad roligt för dig! Grattis! Vad blev det för typ av VF?
#126 - 15 februari 2014 13:56
Grattis Woody!
Vet nog vilka fiskar du valt. Riktiga skönheter!

Sent from my iPad Mini using Tapatalk HD
#127 - 15 februari 2014 15:04
woodlund skrev:
Jaha då har man kommit tillbaka till hotellet efter ett besök hos Mr Diskus i Trollhättan och valt ut vad som följer med hem imorgon, drömmen om vildfångade är nära nu då en grupp på 8 djur med läckra Vf är utvalda . Det kommer att bli en mycket trevlig resa hem imorgon när man vet vad som väntar när man kommer hem :)

Gött! :)
#128 - 15 februari 2014 15:08
Vilka fiskar var det?
#129 - 15 februari 2014 16:39
Fiskarna som kommer följa med hem imorgon är en grupp som är fångade i Colombia , jag tror att Roger vet mer om vilken sort det är då jag hörde att han var där förra fredagen och snackade diskus , bilder kommer det lovar jag .
#130 - 15 februari 2014 17:03
På Tonys faktura brukar han skriva typen av Diskus. Annars får vi väl hoppas på Rogers minne :)
#131 - 15 februari 2014 17:36
Vet inte exakt var dessa gröna Colombianer år fångade.
De ser precis ut som de som jag började min VF-bana med. Runda i formen, gulögda och grundfärg som både kan vara åt det gröna och det orangea hållet.
Typiska kännetecken på grön diskus från Rio Calderon i Colombia. Möjligt att det förekommer diskus i andra floder som ser likadan ut.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2
#132 - 15 februari 2014 17:39
Aha det är dem. Trodde faktiskt de var slutsålda. De är otroligt fina. Grattis Woody!
#133 - 15 februari 2014 17:55
En liten film på de gröna från Colombia direkt efter VB. Bubbliga och fina 😉
" target="_blank">

#134 - 16 februari 2014 06:12
Japp där är skönheterna , skall vara fångade i samma flod som rinner in i Tefe , bara 2 timmar kvar till upphämtning nu :)
#135 - 16 februari 2014 06:24

De är kanonfina!
Tycker dock inte att man behöver blanda ihop dem med Tefe. De har inget med Tefe att göra mer än att de är av samma art.
De är så fina att de inte behöver leva på andra fångstplatsers meriter 😉

Edit: https://maps.google.com/maps?ll=-3.366667,-64.7&z=10&t=h&hl=sv-SE&gl=US&mapclient=apiv3

#136 - 16 februari 2014 14:18
lofstrog skrev:
De är kanonfina!

Tycker dock inte att man behöver blanda ihop dem med Tefe. De har inget med Tefe att göra mer än att de är av samma art.

De är så fina att de inte behöver leva på andra fångstplatsers meriter 

Edit: https://maps.google.com/maps?ll=-3.366667,-64.7&z=10&t=h&hl=sv-SE&gl=US&mapclient=apiv3

Du har så rätt Roger dom behöver inte leva på några andra fångstplats meriter när dom är så granna.

vilken jäkla dag detta blev , det skulle bli en dag att njuta av när drömmen blev sann med Vf.
Kom hem efter en underbar hotell weekend i Trollhättan och upptäcktedirekt att det var kallt som bara den i huset (13 grader).
jag som tänkt göra vattenbyten innan flytt av fiskar och ny sand i ett av karen , det sket sig rejält då pelletspannan stannat så inget varmvatten fanns att tillgå .
jaja det får lösa sig ändå tänkte jag , innan allt pyssel skulle påbörjas måste man ju kolla över alla fiskar , fasen foderautomaten i yngel akvariet hade fått spelet och matat i för mycket mat till småttingarna och förstört vattenkvaliteten då 5 hade dött:(
Det blev att snabbt håva upp resterande och flytta dom till ett av de tomma lekkaren innan man kunde påbörja fiskflytt.

Efter 4 timmars stimmande med flytt av fiskar , ikoppning av de nya godingarna och lagning av pelletsbrännaren sitter man äntligen i soffan med en kall öl och tittar in i ett smått dimmigt akvarium efter ifyllning av lite sand där 8 nyfikna diskusar simmar runt som om inget hade hänt , blev rätt bra till slut :)
#137 - 16 februari 2014 14:26
Vilken mardrömskänsla det måste varit. Skönt att de löste sig relativt bra till sist 😀
Stanna nu i soffan och spana in dina nyförvärv medan du tar ett par välförtjänta pilsner till.
Välkommen till den rätta sidan😉

#138 - 16 februari 2014 14:39

Vilken grej du och dina diskusar råkade ut för. Då gäller det att ha ett lugnt metodiskt sinne och nöta på. Är imponerad av att du fick allt att fungera på så kort tid. Tänker mig mer att man skulle se ut som den där tavlan av Norska Edward Munch "skriket". Och dessutom vara så cool att du sätter dig ner och tar en öl och njuter av dina nya läckra diskusar och en fungerande pelletspanna :)
#139 - 16 februari 2014 14:45
Toppenfina Discusar!:)
#140 - 16 februari 2014 15:49
Nu är varmvattnet tillbaka och självklart passar man ju på att göra lite vattenbyten i akvarierummet ;)

här en halvtaskig video av akvariet i vardagsrummet .
" target="_blank">
#141 - 16 februari 2014 16:07
Tycker filmen var riktigt bra. Men vilka fina Diskusar du skaffat!!!!
Det ska bli intressant att se vad du upplever för skillnad med VF jämfört med odlat.
#142 - 16 februari 2014 17:26
Jag instämmer, jättevackra:).
Vad fick dig att ta steget till viltfångat...också? Kommer du att köra med samma vatten till dessa, som du har till dina odlade - fast du kanske redan har "färdigt" Diskusvatten direkt från kranen?:).

//Inger
#143 - 16 februari 2014 17:49
Alltid är det något som ska strula, fyfan. :D
#144 - 16 februari 2014 17:56
Inger H skrev:
Jag instämmer, jättevackra:).

Vad fick dig att ta steget till viltfångat...också? Kommer du att köra med samma vatten till dessa, som du har till dina odlade - fast du kanske redan har "färdigt" Diskusvatten direkt från kranen?:).

//Inger

Jag har gått med en dröm om vildfångade i ett drygt år och det fanns inte en chans att åka från Tony utan denna vackra grupp utan att gräma ihjäl mig efteråt , vattnet blir samma som till de andra diskusarna , kranvatten men jag har turen att ha diskusvatten direkt ur kranen , ett pH på 6,2 så det behövs inget göras med det :)
#145 - 16 februari 2014 18:14
woodlund skrev:
Jag har gått med en dröm om vildfångade i ett drygt år och det fanns inte en chans att åka från Tony utan denna vackra grupp utan att gräma ihjäl mig efteråt , vattnet blir samma som till de andra diskusarna , kranvatten men jag har turen att ha diskusvatten direkt ur kranen , ett pH på 6,2 så det behövs inget göras med det :)

Inte lätt att bo nära diskusodlare. Lycka till med dessa snygga :)

//Inger
#146 - 16 februari 2014 18:26
Nära? Woodlund har väl 27-28 mil ändå. Men förstår vad du menar. :D Själv har jag bara 20 minuter till Tony. Det är tur att jag bor i trång lägenhet annars hade min arbetsgivare kunnat sätta in min lön på Tonys konto direkt.
#147 - 18 februari 2014 17:57
Einarsson har rätt att jag har en bra bit till Tony (23mil) och tur är väl det annars hade man alltid varit pank .
Nu efter ett par dagar med dessa skönheter simmande här hemma ser man verkligen en del skillnader mellan Vf och odlade diskus , nu kan jag inte säga att det är så med alla diskus men iaf de vi har här hemma.
Man kan se en helt annan närvaro i de vildfångade , de har full koll på varenda partikel i akvariet medans de odlade har mer koll på vad som händer utanför , det är inte samma gnabbande i stimmet med de vildfångade där det är full harmoni , de vilda agerar verkligen som ett stimm , simmar en så följer resten efter direkt .
Det är helt underbart att se dessa individer ihop och se hur de beter sig vid bl.a. matning där det inte går lika hett till som i de andra akvarierna utan här är de inte som pirayor vid ytan utan hugger direkt när maten virvlar till en bit längre ner i vattnet.
En helt underbar känsla att sitta och iaktta dessa fiskar och se lite av deras vilda beteende , en helt underbar känsla måste jag säga :)
#148 - 18 februari 2014 18:04
Mmmmmm! Härlig läsning, Woodlund! :)
#149 - 18 februari 2014 18:11
var det dom vf som tony hade gick i det inbyggda karet du köpte?? om det var det så satt jag o dregla över dom för en o halv vecka sen, var hos tony o hämta fyra leoparder då.
#150 - 18 februari 2014 18:18
Nej, de i det inbyggda karet var fisk från V.B.SABBY. Både fiskar från Alenquer och någon enstaka grön från Tefe.

#151 - 18 februari 2014 18:25
Nej, de i det inbyggda karet var fisk från V.B.SABBY. Både fiskar från Alenquer och någon enstaka grön från Tefe.

så var det nog ja, hur som var dom grymt fina:) fick ni en trevlig kväll sen ?? själv var jag ganska slut när ja kom hem o fått i fisken, men är grymt nöjd att ja gjore den resan super skoj att se hur det var hos tony:) o fick med super diskus med:D
#152 - 18 februari 2014 18:31
mrfrost skrev:

så var det nog ja, hur som var dom grymt fina:) fick ni en trevlig kväll sen ?? själv var jag ganska slut när ja kom hem o fått i fisken, men är grymt nöjd att ja gjore den resan super skoj att se hur det var hos tony:) o fick med super diskus med:D

Alltid trevligt att träffa Tony! Sänkte ett par öl och gaggade mycket diskus. Blev en hyfsat tidig kväll då vi var tvungna att klara av att köra på förmiddagen därpå för att ta oss till årsmötet för NDS.

Trevligt att träffas och lycka till med dina leoparder.

#153 - 18 februari 2014 18:34
Alltid trevligt att träffa Tony! Sänkte ett par öl och gaggade mycket diskus. Blev en hyfsat tidig kväll då vi var tvungna att klara av att köra på förmiddagen därpå för att ta oss till årsmötet för NDS.

Trevligt att träffas och lycka till med dina leoparder.

var trevligt att träffa er med, synd man inte han stanna kvar o prata lite längre, alltid kul att prata med folk som sitter på stor kunskap:)
#154 - 18 februari 2014 20:23
Det är mycket spännande med de där små beteendeskillnaderna du ser mellan vildingarna och de odlade. Det kan inte bli för mycket sånt. Varenda molekyl är intressant. Sitter i Västerås och tindrar. Så himla kul att du delar med dig om din vildingresa :)
#155 - 22 februari 2014 14:55
Snart en vecka sedan nytillskotten här hemma och idag gjorde jag första vattenbytet hos dom .
Som jag misstänkte brydde sig dessa VF individer sig inte det minsta om att jag var nere i akvariet och fixade lite ( rengöring av spraybaren och lite rengöring av bakrutan) , de simmade lugnt omkring händerna som att det var det helt naturligt att ha händer runt sig .
Vi sitter fortfarande som statyer vid varje matning som hänförda av dessa härliga fiskar , man kan se hur deras ögon rör sig runt hela akvariet letande efter mat , när dom väl fått syn på maten som stoppas ner är det som att någon slår på en strömbrytare på dessa annars så lugna fiskar , de blir som galna och hugger efter maten som att det var tvunget innan den simmar iväg.

Här är några små bilder på skönheterna .

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0945.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0944.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0941.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0943.jpg
#156 - 22 februari 2014 15:16
Det är det häftigaste med VF tycker jag. De har ett helt annat beteende vid matning och en helt annan frenesi när de äter. Men de är ju uppväxta i helt andra miljöer jämfört med odlade så deras inställning till jakt & föda är ju som natt och dag. Grymt fina är de. : )
#157 - 22 februari 2014 15:26
Riktigt härligt att se bilder på de fina diskusarna. Topp! :)
#158 - 22 februari 2014 23:16
Riktigt fina bilder. Översta och nedersta är favoritbilderna. Så glad för din skull att det går så bra :)
#159 - 23 februari 2014 06:09
Tack grabbar , ja jag måste säga att de är riktigt fina dessa diskus , är så himla glad att vi slog till och tog hela gruppen .
Det ska bli kul att se hur dom fortsätter att utvecklas med färger ect
#160 - 23 februari 2014 06:32
Verkligen jättefina, grattis :).

//Inger
#161 - 23 februari 2014 07:13
Fint, trevligt, underbart! :)
#162 - 23 februari 2014 10:07
woodlund skrev:
Tack grabbar , ja jag måste säga att de är riktigt fina dessa diskus , är så himla glad att vi slog till och tog hela gruppen .

Det ska bli kul att se hur dom fortsätter att utvecklas med färger ect

Ja, i det läget är det bara att slå till och ta hela gruppen - vad det än kostar! Hade ju varit synd att dela upp den gottepåsen.
Jag tror du kommer att se en mestadels annorlunda lunk i din discusgrupp, jämfört med odlade, och slutsatser av detta drar jag enbart på egna erfarenheter.
Lunken blir, som sagt - och troligtvis, ganska lugn med en mer homogen hållning i gruppen. Givetvis kommer det att bli gnabb och småfajter - och ett jädra ståhej vid utfodring, men i det stora hela en mycket trivsam, avkopplad stämning bland discusarna.
Det är bara att än en gång gratulera och önska lycka till med dessa vackra fiskar - nu har du sannerligen en autentisk del SA simmandes i ditt kar!
:)
#163 - 23 februari 2014 11:35
Liten näsvis fråga. Varför heter de gröna när de är gula?

Otroligt vackra är de i alla fall.
#164 - 23 februari 2014 12:15
Ja, i det läget är det bara att slå till och ta hela gruppen - vad det än kostar! Hade ju varit synd att dela upp den gottepåsen. Jag tror du kommer att se en mestadels annorlunda lunk i din discusgrupp, jämfört med odlade, och slutsatser av detta drar jag enbart på egna erfarenheter. Lunken blir, som sagt - och troligtvis, ganska lugn med en mer homogen hållning i gruppen. Givetvis kommer det att bli gnabb och småfajter - och ett jädra ståhej vid utfodring, men i det stora hela en mycket trivsam, avkopplad stämning bland discusarna. Det är bara att än en gång gratulera och önska lycka till med dessa vackra fiskar - nu har du sannerligen en autentisk del SA simmandes i ditt kar! :)

Lunken du pratar om syns mycket tydligt men gnabbandet har inte kommit fram ännu men är nog bara en tidsfråga allt eftersom de växer till sig , men som du nämner så är det en mycket avkopplad stämning mellan dessa Vf discusar om man jämför med de odlade varianterna .
Man ser fortfarande det vilda beteendet i fiskarna när det gäller det faktum att de går ner i stim än de odlade samt deras frenesi vid matning .
#165 - 23 februari 2014 12:18
HWH skrev:
Liten näsvis fråga. Varför heter de gröna när de är gula? Otroligt vackra är de i alla fall.

Nu är jag inte någon Vf specialist då dessa individer är de första vildfångade jag har nöjet att äga men jag kan förstå varför de klassas som grön discus när jag tittar på 2 av dom då dessa har ett grönt skimmer , bilderna ljuger nog lite om de ser gula ut .
#166 - 23 februari 2014 12:50
Ja jag upplever också att de har en helt annan färg när man ser dem i verkligheten. Tror bilder luras en hel del.
#167 - 1 mars 2014 08:57
Dags för en liten uppdatering från rummet denna tråden ursprungligen handlade om innan det blev yngel och VF .

En skakig video efter gårdagens vattenbyte , får väl skylla darrigheten på att det var innan första ölen intogs :D

" target="_blank">
#168 - 1 mars 2014 11:35
Åh vad mysigt med ett rum för dina Diskusar. Kul att få se dem på film :) Har din inställning till dina tidigare Diskus ändrats nu när du skaffat VF. "Känner" du mindre för de odlade?
#169 - 1 mars 2014 12:14
Ja det är rätt härligt med ett eget diskusrum , vi brukar sätta oss där nere på fredagskvällen med ett glas vin innan det är dags för bastun :)
Jag skulle inte säga att min inställning till odlade diskus ändrats för att jag skaffat VF , kanske sättet jag iakttar dom har ändrats eftersom man har möjligheten att jämföra skillnaderna mellan dom 2 olika sorterna .
Jag skulle kanske kunna säga att jag tack vare VF diskusarna fått ännu mer förståelse om varför de odlade beter sig som dom gör i vissa lägen efter att ha sett varifrån det ursprungligen kommer ifrån.
#170 - 17 mars 2014 17:32
Då var det dags för en liten uppdatering igen på vad som sker här i Småland , de kvarvarande ynglen börjar nu komma upp i storlek och ligger runt 5-6cm (snart odlar märket tror jag ) , i morse var det dags nere i rummet igen och den här gången var det en rejäl hög sprattlare som satt på konen 150-200st uppskattningsvis , på bilden syns endast en del av dom då en hög samlats på baksidan också .
Snart blir det dags att göra sig av med våran första lyckade kläckning för att förbereda för nästa gäng :)

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0977.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0978.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0983.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_0984.jpg
#171 - 17 mars 2014 18:12
Det var en väldigt fin firre där bild #2
#172 - 19 april 2014 06:10
Den senaste månaden har här inte funnits tid till mycket mer än vattenbytena i våra akvarier då ett altanbygge tagit det mesta av tiden i anspråk men en liten Påsk uppdatering från Småland får det iaf finnas tid till innan det drar istad igen.

Den första grupp med yngel vi haft är nu borta och hos en ny diskusägare och i det 100 liters karet puttrar det på i tomme inför de nya små rackarna som snart ska få flytta ifrån sina föräldrar om någon vecka eller så ( ska bli kul att se hur dessa färgar ut senare då föräldrarna är en golden albino och en red cover ) de vildfångade fjäskebarnen mår hur bra som helst och äter som traktorer , jag har börjat ana lite mer smågnabb i detta akvarium och ett par gånger har en viss rot fått sig lite rengöring av 2 av fiskarna så vem vet vad som händer där framöver .

Jag har som sagt haft fullt upp med att bygga en inglasad altan den senaste tiden och därför inte varit speciellt aktiv här på forumet men när det är klart ska det förhoppningsvis bli lite mer tid över till att slappna av både framför akvarierna och här på zoopet :)

Glad Påsk på er alla .
#173 - 19 april 2014 06:15
Glöm inte bilderna när du är klar med altanen :)

//Inger
#174 - 4 maj 2014 14:47
Skönt med en långhelg då kan man ju få så mycket saker gjorda och även ha tid att pyssla om sina små vänner inomhus, det ska bli riktigt intressant att se hur färgen blir på ynglena efter golden albino/red cover paret om fåtalet som de lyckades kläcka få växa till sig lite mer .

Här är lite dagsfärska bilder efter vattenbyten samt ett par bilder på vad som tagit mycket tid i anspråk de senaste 5-6 veckorna , altanen är inte 100% färdig ännu men trappan och hängrännorna får komma om några veckor när energin infunnit sig igen :)

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild11-1.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild12.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild3-1.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild4.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild14.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild13.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild1-1.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/bild2-2.jpg
#175 - 4 maj 2014 17:42
Jag måste ju erkänna, att dessa vildfångade är bara så vackra :). Dom odlade är kanonsnygga dom också förstås :).
Åhh, vilken himla fin damm, dessutom en snygg altan också :).

//Inger
#176 - 5 maj 2014 04:00
Ja du har verkligen fått en riktigt fin grupp med VF Diskus. Så fina i färg och form. Kul att det går så bra med dina yngel.
#177 - 5 maj 2014 04:04
Hur är det att sköta dina yngel? Hur ser rutinerna ut under veckan med matning, VB etc.?
#178 - 5 maj 2014 09:19
Fina bilder på fina fiskar :)
Och så blev jag ju påminnd om att jag har glömt att ta mig till Bodafors för att titta på fisk, men det måste åtgärdas i sommar.
Härlig damm och fin altan också :)
#179 - 5 maj 2014 17:00
Tack ska ni ha , jag är riktigt nöjd med den grupp Vf vi fick tag i hos Tony och hur de börjat färga ut ordentligt :)

Dammen anlades tidigt förra våren så nu startar säsong 2 , det ska bli kul att se hur växterna etablerat sig .

Rutinerna för denna gruppen med yngel skiljer sig något från förra gången då de flyttades i ett rätt tidigt stadie och utfodring 7ggr om dagen , denna gången är det lite mer avslappnad attityd då ynglena fortfarande går med föräldrarna och matning sker 4ggr om dagen , vattenbyte sker varannan dag med runt 50% per gång .
jag kan faktiskt säga att denna attityd inte verkar fungera sämre då de växer så det knakar och ser friska och pigga ut .
#180 - 16 juli 2014 04:54
Hur går det för dig därborta i sommarvärmen? Nyfiken bara :)
#181 - 16 juli 2014 10:39
Samma här..
#182 - 21 juli 2014 06:31
Jodå här är det mesta bra ,vattenbyten som vanligt och välmående fiskar , det enda negativa var när vi kom hem från 5 dagar i husvagnen då en av de vildfångade stod med nosen ner mot botten , trots tappra försök gick det inte at få den tillbaka på rätt kök igen då jag var för sent ute :(
De små ynglen från tidigare i våras äter och är välmående de är nu mellan 4,5-6,5cm stora så efter semestern är det beslutsdags om vi ska spara någon av dom eller inte .
Hur är det med er själva och era små vänner i sommarvärmen?
#183 - 14 september 2014 13:07
Nu är det snart 2 månader sedan förra inlägget så det är dags för några bilder då alla andra på forumet fått fram sina kameror och tagit snygga bilder ( inget jag kan skryta med dock ) .

Har inte varit speciellt aktiv på forumet på ett tag nu , detta beror på sommar med vackert väder och det faktum att dammen tagit mycket av min lediga tid , hoppas att ni kan se varför på de 2 sista bilderna :)

Fick igång 100liters akvariet i Fredags med ett pallettciklidspar , de är fortfarande skygga men börjar visa sig så smått nu.
#184 - 14 september 2014 13:17
Nu är det snart 2 månader sedan förra inlägget så det är dags för några bilder då alla andra på forumet fått fram sina kameror och tagit snygga bilder ( inget jag kan skryta med dock ) .

Har inte varit speciellt aktiv på forumet på ett tag nu , detta beror på sommar med vackert väder och det faktum att dammen tagit mycket av min lediga tid , hoppas att ni kan se varför på de 2 sista bilderna

Fick igång 100liters akvariet i Fredags med ett pallettciklidspar , de är fortfarande skygga men börjar visa sig så smått nu.

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_1156.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_1153.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_1150.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_1086.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_1083.jpg
#185 - 14 september 2014 13:25
Den där dammen är insane! Riktigt grym.
#186 - 14 september 2014 13:35
Tackar Einar , mycket jobb men det är helt klart värt det när man kan sitta en sommarkväll med en kall bira och ha den utsikten samt höra vattnet skvala
#187 - 14 september 2014 13:54
woodlund skrev:
Tackar Einar , mycket jobb men det är helt klart värt det när man kan sitta en sommarkväll med en kall bira och ha den utsikten samt höra vattnet skvala

Fina bilder! Det där med biran, sommarkväll och lite skönt porlande vatten får en ju att bli redigt sugen på en större damm av något slag, istället för den lilla pyttedammen (Vattenhyacint, vattenlopps- och mygglarvsfabrik) man har för tillfället! Härligt att se!
#188 - 14 september 2014 14:11
Vilken damm! Stölrsta misstagen jag gjorde när jag anlade damm var att göra den alldeles för liten. Fattade inte att det var lättare att få bra symbios med en större damm. Trodde litet-lättskött. Så fel man kan ha.
Ut med spade och plastfolie;)
#189 - 14 september 2014 14:54
Nja Juni det var inte enkelt att få bra balans i dammen även om den är stor , hade mycket algproblem förra året då den var nystartad speciellt gröna svävalger men efter ytterligare ett filtersystem med ett extra 55w UV så har den nu blivit som jag vill ha den , men ut och gräv tycker jag , msn kan aldrig ha en för stor damm :)
Mats som jag ser det har du bara 2 alternativ då , antingen är det bara att kavla upp armarna och ta fram spaden eller så får du helt enkelt ta en tripp till Småland o avnjuta en kall öl här ;)
#190 - 14 september 2014 15:02
woodlund skrev:

Mats som jag ser det har du bara 2 alternativ då , antingen är det bara att kavla upp armarna och ta fram spaden eller så får du helt enkelt ta en tripp till Småland o avnjuta en kall öl här ;)

Haha! :D Fan, vad skönt! Det finns egentligen bara ett alternativ, och det är att trippa mig till Småland!
Jag har skjortärmarna uppkavlade till armhålorna med ett annat litet modest projekt här hemma, dammspaden får vänta ytterligare för min del, men sugen blir man ju! ;):)
#191 - 14 september 2014 15:07
Kommer Koien bo i akvarierummet i vinter eller hur funkar det?
#192 - 14 september 2014 15:17
Helskön damm. Ser så himla avspänt ut. Snyggt designad så att den ser naturlig ut. Vilket jobb du lagt ner på den :)
#193 - 14 september 2014 15:20
Bluewing skrev:
Helskön damm. Ser så himla avspänt ut. Snyggt designad så att den ser naturlig ut. Vilket jobb du lagt ner på den :)

Du får haka på en tripp till Woody då, Johnny! Så kan vi riktigt babbla loss! :)
#194 - 14 september 2014 15:25
Mats: Kan vara nåt för nästa sommar. Inte mig emot :D Låter helskönt. Skulle vara så läckert att babbla loss. Skulle bra gärna se både damm och Diskus. Hösten är min jobba-12 timmar-per dag-period tyvärr. Så nu är det kört.
Hur långt är det mellan dig och Woodlund då?
#195 - 14 september 2014 15:37
Bluewing skrev:
Mats: Kan vara nåt för nästa sommar. Inte mig emot :D Låter helskönt. Skulle vara så läckert att babbla loss. Skulle bra gärna se både damm och Diskus. Hösten är min jobba-12 timmar-per dag-period tyvärr. Så nu är det kört.

Hur långt är det mellan dig och Woodlund då?

Japp - hösten, vintern och delvis våren är körd för mig också (har ju som du vet lite annat att pyssla med) men varför inte en gathering senare nästa år? Har inte en aning om hur långt eller kort bort Woody befinner sig!
(lite bra babbel skulle sitta fint). :)
#196 - 14 september 2014 15:41
Det tar ett par timmar från dig ca 19 mil. Kan åka ner och hämta upp dig och kolla på ditt kar först. ;)
#197 - 14 september 2014 15:56
Bluewing skrev:
Det tar ett par timmar från dig ca 19 mil. Kan åka ner och hämta upp dig och kolla på ditt kar först. ;)

Topp! Och då är karet klart! Nu kom jag på att jag måste göra en grej i min tråd - solen lyser så fint... ;)
#198 - 14 september 2014 16:01
Vad säger du Woodlund om ett besök mot vår/sommar nästa år?
#199 - 14 september 2014 16:04
Ni är så välkomna grabbar här finns både husvagn och gästrum så det är ingen brist på utrymme och sen finns ju ett och annat akvarium ,men jag kommer att avkräva många bilder på era grymma akvarium förstås :)

Einarsson: nej karparna kommer att övervintra i dammen , då den är runt 1,30 djup så funkar det galant då koicenter går i dvala och slutar äta när tempen går ner till runt 6-7 grader .
#200 - 14 september 2014 16:27
woodlund skrev:
Einarsson: nej karparna kommer att övervintra i dammen , då den är runt 1,30 djup så funkar det galant då koicenter går i dvala och slutar äta när tempen går ner till runt 6-7 grader .

Coolers. Håller den sig så varm eller måste du ha värmare?
#201 - 14 september 2014 16:42
Då dammen är såpass djup håller den sig runt 4 grader nere vid botten där fisken står vintertid så det behövs ingen värmare som tur är , det hade blivit dyrt att driva en värmare för 20 kubik
#202 - 6 oktober 2014 06:14
Dags att dela med mig av några suddiga mobilbilder igen , tänk den som hade haft en riktig kamera istället :)

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_1167.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_1164.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_1180.jpg
http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/IMG_1179.jpg

Ytterligare lite saker har hänt här den senaste tiden , vi har sålt vårat 180liters Juwel Rio samt gett systersonen 100liters akvariet i födelsedags present , tyckte att det var dags att han fick ett lite större akvarium än det 54liters han har haft i 2 år nu och skött det med den äran .
Istället "råkade" jag få tag i 3st 150 liters akvarium till akvarierummet som jag nu byggt en ställning till så nu har jag börjat köra på höjden :D detta gör att vi får en mer tydlig avdelning på akvarierna , 450 + 300 liters diskusakvarierna på boplan och karantän och lekkuber i akvarierummet .
#203 - 17 oktober 2014 15:09
En vecka kvar sedan bär det av till Trollhättan för en hotellhelg då morsan fyller 60, det är den absolut värsta staden dom kunde valt för våran plånboks skull ;)
4 fiskar är redan bokade hos Tony och får han hem sin sändning med vildfångat blir det ytterligare några stycken som får ett nytt hem .
Vi åker till hotellet på fredagen för en god middag och sedan på lördagen bär det av till Tonys för att titta på lite ögongodis och förhoppningsvis välja ut ytterligare några diskusar , på kvällen är det sedan dags att fira 60åringen med lite överraskningar och god middag för att sedan lämna hotellet på söndag morgonen och åka förbi Tonys igen för att hämta upp fiskarna som ska få följa med hem till bodafors , kan inte vänta tills nästa helg !!!!
#204 - 17 oktober 2014 15:11
Han hade plockat ut en del par när jag var där i helgen. Är det någon av dem du bokat?
#205 - 17 oktober 2014 15:12
Japp vi har bokat 2 par , ett par pandor och ett par Lss , såg det ut som ett bra val tycker du
#206 - 17 oktober 2014 15:23
woodlund skrev:
En vecka kvar sedan bär det av till Trollhättan för en hotellhelg då morsan fyller 60, det är den absolut värsta staden dom kunde valt för våran plånboks skull ;)

4 fiskar är redan bokade hos Tony och får han hem sin sändning med vildfångat blir det ytterligare några stycken som får ett nytt hem .

Vi åker till hotellet på fredagen för en god middag och sedan på lördagen bär det av till Tonys för att titta på lite ögongodis och förhoppningsvis välja ut ytterligare några diskusar , på kvällen är det sedan dags att fira 60åringen med lite överraskningar och god middag för att sedan lämna hotellet på söndag morgonen och åka förbi Tonys igen för att hämta upp fiskarna som ska få följa med hem till bodafors , kan inte vänta tills nästa helg !!!!

Låter som en kul helg! :)
#207 - 17 oktober 2014 15:33
woodlund skrev:
Japp vi har bokat 2 par , ett par pandor och ett par Lss , såg det ut som ett bra val tycker du

Du kommer bli rejält nöjd. :D
#208 - 17 oktober 2014 15:35
PiaJo skrev:
Låter som en kul helg! :)

Ja det är en helg som vi ser fram emot
#209 - 17 oktober 2014 15:37
Einarsson skrev:
Du kommer bli rejält nöjd. :D

Jag tror det med , alltid skönt att höra att de ser bra ut i verkligheten också även om de alltid brukar vara i grym kondition
#210 - 17 oktober 2014 16:23
Åh vilken höjdarhelg. Snacka om romantiskt. Helg med frugan och diskusinköp. Kan det bli bättre?
#211 - 17 oktober 2014 17:42
En höjdarhelg hoppas jag h elt klart på även om det inte är frugan ännu ( inte förrän nästa midsommar )
#212 - 17 oktober 2014 17:59
Ok. Så ni bara övar er så länge? Då får jag gratulera till ett klokt val att binda sig till en du älskar :D
#213 - 17 oktober 2014 18:37
Menar du bandet till diskusarna ;)
#214 - 17 oktober 2014 19:12
Ja precis, det är det bandet jag pratar om..... ;)
#215 - 21 oktober 2014 16:04
Liten ändring blev det till helgen , Tony hann inte få hem några Vf till helgens besök så det "råkade" nu bli en liten omväg bokad på vägen hem på Söndag , omvägen riktar sig mot Ullared till Jörgen o Kaj på aqua zoo inte för att jag klagar då det blir ännu mer diskusfiskar att titta på förmin del , nu önskar jag bara att jag hade en msassa grenar och rötter så att jag kunde ändra om lite på layouten i akvariet innan det är dags att introducera nytillskott en :)
#216 - 1 november 2014 17:30
Förra helgen var en succé i alla former, födelsledagsfirandet blev en fullträff och besöket hos Tony var trevligt som vanligt , resultatet blev 6 diskusar ( 2 super red melon,2 red panda och 2 Lss ) igår började det hända grejor då red melon paret beslöt sig för att använda lekkonen och idag gjorde pandorna samma sak :)
På Söndagen bar det av till Tony för att hämta upp dessa fiskar för att sedan åka vidare till AquaZoo utanför Ullared för att titta på lite Vf diskus och jag kan säga att det var väl värt resan dit där Jörgen väntade på oss för att visa sina fiskar , efter en stund i skinnsoffan bestämde vi oss för 4st Rio Jari diskus (2st royal och 2st semiroyal) dessa var grymt feta över pannan och runt 20cm i storlek i topp kvalitet , efter en vecka i karantänkar flyttades dom idag upp till vardagsrummet där vi sedan innan hade 6st gröna vf från Colombia , nu står alla 10 och trycker i ena hörnet och lär känna varandra så bilder kommer imorgon .
#217 - 2 november 2014 08:48
Inte bara bilder utan en bildbomd vill vi ha :)
#218 - 2 november 2014 09:28
Jag vill iofs ha hans diskusar, hans vatten, hans kar och hans diskusrum också, om man nu får önska :D
#219 - 2 november 2014 17:56
#220 - 2 november 2014 18:51
Härlig bildbomb och verkligen vackra fiskar du har. Men vf-firrarna är nog mina favoriter :)
#221 - 5 november 2014 17:46
Jag måste nog hålla med dig Jesper att Vf fiskarna är något speciellt även om jag tycker om alla diskusar vi har här hemma (31st) för tillfället , kul att du tyckte om bilderna :)
#222 - 5 november 2014 18:00
Man fäster sig ju vid sina fiskar med tiden, oavsett hur de ser ut och var de kommer ifrån. :)
#223 - 5 november 2014 18:33
Underbara Diskusbilder :)

//Inger
#224 - 5 november 2014 19:59
Tack Inger :)
Einarsson du har helt rätt det kvittrar vart ifrån fiskarna kommer man blir fäst vid dom oavsett om det är ens egna yngel , vildfångade eller odlade .
#225 - 5 november 2014 20:18
Halloj!
Jädrans, jag fick för mig att jag skrivit en grej om dina fina bilder på discusarna, men märkte att jag missat det, så jag gör det nu istället.
Toppenfina discusar - och så håller jag med övriga om att det inte spelar någon roll om det är vf eller odlat, har ingen betydelse!
Lycka till med alla fiskarna, och dra gärna in fler bilder - alltid lika kul att kolla på!
#226 - 6 november 2014 17:45
Tänkte sno med digitalkameran hem från jobbet i helgen för att se om jag kan få fram lite bättre bilder så det kan bli ytterligare en bildbomb ;)
#227 - 6 november 2014 18:16
Äntligen!!! :)
#228 - 6 november 2014 18:31
Det blir kungligt spännande! [emoji146]

Skickas från min iPad via Tapatalk
#229 - 7 november 2014 16:40
Sådär då var vattenbytena gjorda för idag , det blir inga bilder från akvarierummet då jag höll på att skrämma ihjäl det äggvaktande super red melon paret när jag försökte ta en bild med digitalkameran , dom tyckte definitivt inte om den orangea lampan.

Ni får hålla till godo med lite bilder på vildfångat och en bild på det andra akvariet på övervåningen :)

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/DSCN0642.jpg

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/DSCN0636.jpg

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/DSCN0635.jpg

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/DSCN0633.jpg

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/DSCN0631.jpg

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/DSCN0629.jpg

http://i466.photobucket.com/albums/rr27/woody-2009/DSCN0620.jpg
#230 - 7 november 2014 17:28
Verkligen fina diskusar! Roligt att du tagit dig tid och dela med dig av allt vackert du har hemma. :D
#231 - 7 november 2014 18:37
Gillar hur RSG:arna färgat ut. Såg dem när de kom, tidigt plockades de allra finaste ut, dessa är dock ändå jättefina. Det säger en hel del om "lägstanivån" på kvalitén Tony får hem. :) Skulle vijla ha egna RSG.
#232 - 7 november 2014 18:42
Hmm Einarsson , ta det på svenska är du snäll vad menar du med "rsg" ? ;)
#233 - 7 november 2014 18:44
Tack Johnny , det är kul att slänga in en bild eller 2 ibland även om det är av blandad kvalitet
#234 - 7 november 2014 18:50
woodlund skrev:
Hmm Einarsson , ta det på svenska är du snäll vad menar du med "rsg" ? ;)

Red spotted green. :D
#235 - 7 november 2014 19:19
Aha nu är jag med :)
#236 - 7 november 2014 20:38
Dom är grymma. Är så man vill åka och stjäla dom. Och jag vet att det finns inte så många hus i bodafors så bara flyga på första bästa så har jag rätt bra chans att pricka rätt. ;D
#237 - 7 november 2014 20:41
Njuter av dina Diskusbilder woodlund :)

//Inger
#238 - 8 november 2014 06:45
Einarsson skrev:
Dom är grymma. Är så man vill åka och stjäla dom. Och jag vet att det finns inte så många hus i bodafors så bara flyga på första bästa så har jag rätt bra chans att pricka rätt. ;D

Haha se upp så att du inte flyger på min griniga granne bara ;)
#239 - 8 november 2014 06:47
Inger H skrev:
Njuter av dina Diskusbilder woodlund :)

//Inger

Tack Inger , synd att det inte funkade med dessa fiskar upp hos dig , men jag har sett att du skaffat andra skyddslingar att pyssla om :)
#240 - 16 november 2014 06:56
Så var det äntligen dags igen, för en månad sedan var vi hos Tony i Trollhättan och köpte lite diskus som nämnts innan i tråden.
Vårat par med Super Red Melins lade ägg för 3e gången nu i torsdags kväll och allt hade sett oförskämt bra ut fram till släckningen igår kväll med endast 6-7 vita ägg utav den stora kakan som dom lade så det var med förväntansfulla steg som jag smög ner till akvarierummet nu på morgonen, man kan lugnt säga att förhoppningarna infriades då det numer är en stor svart massa av sprattlare på lekkonen :-D :-P
Bilder blir det inga i nuläget då jag inte vill riskera att stressa upp föräldrarna med risk för att de kan få för sig att äta upp de små men det kommer så småningom .
#241 - 16 november 2014 09:03
Vad roligt! Grattis! Ser fram emot bilder framöver då :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#242 - 16 november 2014 15:56
Bilder kommer om en vecka eller så, har jag tur kan jag även få chansen att filma yngel från pandorna då de lade en rejäl romkaka för en liten stund sedan :p
#243 - 1 december 2014 17:43
Äntligen känns det som att det går åt rätt håll igen efter en svacka i det vildfångade karet , var lite si och så under sommaren med underhållet av akvariet så när hösten kom tänkte jag att nu var det dags att gå tillbaka till gamla rutiner , efter några veckor märkte jag att allt inte stod riktigt rätt till då fiskarna inte var lika glada och framåt som vanligt , började då göra fler och fler vatten byten i min tro att det var något fel på vattenkvaliteten , innan jag fick ordning på skallen igen ( tack vare ett par personer här på zoopet ) och insåg att jag i själva verket gjorde saken värre med alla dessa vattenbyten då balansen i akvariet aldrig fick komma rätt .
Så i Fredags bestämde jag att nu blir det ändring på saken , inte 3-4 vattenbyten runt 60%per gång utan nu ska jag försöka få balans i karet igen , 20%igt vatten byte i fredags och enbart den bakre rampen tänd verkar ha gjort Susen för både igår och idag är alla diskusar framme glada , pigga och nyfikna igen :):)
Nere i akvarierummet simmar super red melon paret runt med 15st småttingar som terroriserar sin föräldrar och växer dag för dag.
#244 - 1 december 2014 17:47
Härligt, att det här rätat upp sig igen :)

//Inger
#245 - 1 december 2014 18:14
Ja verkligen härligt att se att ett fördjupat tänk gällande vad vattenkvalité egentligen kunde vända det så att dina kära vildingar börjar må bättre igen.
#246 - 1 december 2014 18:36
De var väl helt enkelt vana att få vara ifred lite mer, sen kommer du tillbaka efter din lata semesterperiod och börjar röja runt så undrar de vad fan som händer. ;D
#247 - 1 december 2014 18:56
Ja ibland kan ett steg tillbaka vara två steg framåt , nu är det bara att hoppas att det håller i sig
#248 - 1 december 2014 19:02
Har även märkt att när man haft sjuka diskus, och kört sin kur etc av vad det nu kan vara, medicin, värme, rent vatten osv, så ser man kanske inte bättringen dirket. Då kanske man gärna vill fortsätta med intensiva vattenbyten etc men man måste även ta ett kliv tillbaka ibland och ge diskusarna lugn och ro att återhämta sig. Lite som vilken levande varelse som helst efter en "tuff period" behöver vila för att återfå energin.

Med andra ord, kuren kanske hjälper, men man märker det inte innan man tar ett kliv tillbaka och ger fiskarna tid att i lugn och ro återhämta sig och återfå sin energi.
#249 - 1 december 2014 19:07
Du låter ju nästan klok Einarsson nu börjar jag bli orolig ;)
#250 - 1 december 2014 19:19
woodlund skrev:
Du låter ju nästan klok Einarsson nu börjar jag bli orolig ;)

Vi båda är ju uppväxta på ungefär samma vatten i de smålänska skogarna. Klokheten är väl given?

Hur som helst är jag okcså sugen på att köpa gröna, just för att de är fina OCH inte kostar miljarder. :-)
#251 - 2 december 2014 18:16
Ja det måste vara nåt i vattnet det håller jag med om , de gröna är riktigt vackra om man får tag i fina exemplar som jag hade turen att göra , de har börjat färga ut riktigt bra nu men det har även RioJari diskusarna gjort sen vi köpte dom , ett par av dom är ruggigt lika röd turkar :)
#252 - 2 december 2014 18:23
Kameran är inte framme, va? ;):)
#253 - 2 december 2014 18:46
Haha när du Mats inte idag , kanske blir en liten fotostund på Fredag när ölen knäppts upp ;)
#254 - 2 december 2014 18:50
woodlund skrev:
Haha när du Mats inte idag , kanske blir en liten fotostund på Fredag när ölen knäppts upp ;)

Haha! :D Närhelst Mäster Woodlund behagar!
#255 - 6 december 2014 06:39
#256 - 6 december 2014 08:52
#257 - 6 december 2014 08:58
Så vackra :)

//Inger
#258 - 6 december 2014 14:44
Tack så hemskt mycket :)
#259 - 5 januari 2015 06:51
Nu var det längesedan jag var inne här och skrev något , Jul ledigheten har för min del varit helt underbar , lugn trevlig och en massa tid för mina älsklingar , jag hade ju för en tid sedan problem i 450 liters akvariet där våra vildfångade går men efter att ha läst en del i några andra trådar insåg jag att jag förstörde mer än gjorde nytta för fiskarna med alla de vattenbyten jag genomförde då ( 4-5 vb/ veckan 50-60% per gång ) jag trodde i min enfald att jag gjorde vattenkvalitén bättre för mina fiskar , mycket vattenbyte = rent och fint vatten för fiskarna , men efter att ha läst era inlägg insåg jag att det var precis tvärtom då jag förstörde balansen i karet och detta i sin tur förstörde vattnet , nu ca 1,5 månad efter att jag gick tillbaka till mina gamla rutiner som var 30-40% vattenbyte 2ggr i veckan är akvariet tillbaka som det var innan , fiskarna äter som hästar och ser friska och krya ut med sina vackra färger visandes igen , stort tack för att ni finns och kan få stollar som mig att vakna till ibland ;)
Nere i hobbyrummet puttrar det på bra för tillfället , vi har på nytt sprattel hos Super Red melon paret nu på morgonen och denna gång blev det 80 talet små sprattlare , vi får se hur många som hittar till föräldrarna denna gång , de har lite svårt att hitta till detta par då diskusyngel dras till mörka objekt och dessa fiskar har knappt inget svart på sig utan är helt knallröda så det gör det lite svårare för dom små liven men de har lyckats förr så det ska nog gå skapligt även denna gång , deras förra kull är nu 6 veckor gamla och mäter nu runt 3cm i längd + att vi har ytterligare 2 par som börjar visa tecken på lek där nere så vem vet vad våren har att bjuda på :)
#260 - 5 januari 2015 07:52
Skönt att du haft en så pass härlig ledighet. Nytt år med ny energi och balans kan väl inte vara mer rätt :)
Låter så kul också med så pass mycket lek, yngel och annat diskusrelaterat som rör sig framåt.
Är glad för din skull och att se att din storsatsning på diskus verkligen gått hem.
Tänk att det visade sig vara bättre med en enklare diskusskötsel gällande vattenbytena ;).
Mina kar har ju fått klara sig i 2 veckor nu utan vattenbyten när jag varit på semester. Så vi får se formen på diskusarna på onsdag.
#261 - 5 januari 2015 08:11
woodlund skrev:
Nu var det längesedan jag var inne här och skrev något , Jul ledigheten har för min del varit helt underbar , lugn trevlig och en massa tid för mina älsklingar , jag hade ju för en tid sedan problem i 450 liters akvariet där våra vildfångade går men efter att ha läst en del i några andra trådar insåg jag att jag förstörde mer än gjorde nytta för fiskarna med alla de vattenbyten jag genomförde då ( 4-5 vb/ veckan 50-60% per gång ) jag trodde i min enfald att jag gjorde vattenkvalitén bättre för mina fiskar , mycket vattenbyte = rent och fint vatten för fiskarna , men efter att ha läst era inlägg insåg jag att det var precis tvärtom då jag förstörde balansen i karet och detta i sin tur förstörde vattnet , nu ca 1,5 månad efter att jag gick tillbaka till mina gamla rutiner som var 30-40% vattenbyte 2ggr i veckan är akvariet tillbaka som det var innan , fiskarna äter som hästar och ser friska och krya ut med sina vackra färger visandes igen , stort tack för att ni finns och kan få stollar som mig att vakna till ibland ;)

Nere i hobbyrummet puttrar det på bra för tillfället , vi har på nytt sprattel hos Super Red melon paret nu på morgonen och denna gång blev det 80 talet små sprattlare , vi får se hur många som hittar till föräldrarna denna gång , de har lite svårt att hitta till detta par då diskusyngel dras till mörka objekt och dessa fiskar har knappt inget svart på sig utan är helt knallröda så det gör det lite svårare för dom små liven men de har lyckats förr så det ska nog gå skapligt även denna gång , deras förra kull är nu 6 veckor gamla och mäter nu runt 3cm i längd + att vi har ytterligare 2 par som börjar visa tecken på lek där nere så vem vet vad våren har att bjuda på :)

Glädjande läsning.
#262 - 5 januari 2015 15:53
Bluewing skrev:
Skönt att du haft en så pass härlig ledighet. Nytt år med ny energi och balans kan väl inte vara mer rätt :)

Låter så kul också med så pass mycket lek, yngel och annat diskusrelaterat som rör sig framåt.

Är glad för din skull och att se att din storsatsning på diskus verkligen gått hem.

Tänk att det visade sig vara bättre med en enklare diskusskötsel gällande vattenbytena ;).

Mina kar har ju fått klara sig i 2 veckor nu utan vattenbyten när jag varit på semester. Så vi får se formen på diskusarna på onsdag.

Ja nu börjar det röra sig framåt med paren och det är hur kul som helst att se dessa små rackare kläckas och växa för var dag som går , jag tror att dina diskusar kommer att stå vid rutan och vänta när du sticker in huvudet i rummet :)
#263 - 5 januari 2015 15:55
Glädjande läsning.

Tack Tommy , vi får väl se hur det framskrider här framöver vem vet kanske man kan få möjlighet att posta några foton på fulla akvarier med smådiskus under våren ;)
#264 - 5 januari 2015 16:36
woodlund skrev:
Tack Tommy , vi får väl se hur det framskrider här framöver vem vet kanske man kan få möjlighet att posta några foton på fulla akvarier med smådiskus under våren ;)

Ja snart så är man ju förhoppningsvis Nässjöbo igen och med det utmärkta akvarievattnet som finns i den staden så kanske man skulle våga sig på några discus. Så letar du köpare till dina yngel så vet du vart en finns iaf :)
#265 - 6 januari 2015 10:24
Ja snart så är man ju förhoppningsvis Nässjöbo igen och med det utmärkta akvarievattnet som finns i den staden så kanske man skulle våga sig på några discus. Så letar du köpare till dina yngel så vet du vart en finns iaf :)

Inga problem Jesper och de skulle definitivt få ett bra hem i Nässjö det är jag helt 100 på , du får ta en tripp oavsett vilket när du kommit till rätta
#266 - 30 mars 2015 17:11
Det är nu drygt 3 månader sedan jag skrev något i tråden så det är dags nu .
En hel del har hänt här sedan sist , det har varit fullt upp i akvarierummet då en del är ändrat där nu , just nu finns det 13akvarier där nere varpå 6st är för kommande yngel och 6 andra har lekpar i sig och det är en underbar känsla att gå in där nu och se kvalitén på de par som man har lyckats få tag i på turerna runt i vårat land , där finns det par från Tony,AquaZoo och från Harris i Helsingborg.
Det läggs ägg av minst 2 par i veckan dock har vi bara två som lyckats dra upp frisimmare såhär långt men resten kommer det känner jag på mig bara de får fortsätta vara friska och glada.
Idag skulle jag göra egen gjord mat för första gången då jag äntligen fått in alla ingredienser till Ansjos räkmacka ( tack för detta Anders ) så fram med köttkvarn en och allt som behövdes , tänkte att det borde varas smidigare att mala ner det från fryst och där gick allt fel , frysta ärtor är jäkligt hårda kan jag meddela , lång bom krasch och fler ljud senare gick köttkvarnen sönder , man ska inte köpa billiga varianter är dagens tips då dessa har kugghjul i plast och dessa tål inte frysta ärtor för då spricker de mitt i tu ;)
In med allt i kylen och ringa morsan så imorn får jag hem en stabil gammeldags köttkvarn så då jäklar ska det tillverkas mat det vill jag lova.
Ibland har man verkligen ett blond moment haha :)
#267 - 30 mars 2015 21:10
Hihi! Trist misstag! Kul att det går bra med fiskarna.
#268 - 31 mars 2015 05:53
Meh! Vart är bilderna?

Jag brukar också fynda billiga prylar om det är något speciellt man behöver. Tyvärr så ångrar man sig ofta väldigt fort.
Hoppas morsans kvarn funkar bättre! :)
#269 - 1 april 2015 16:59
Morsans kvarn funkade kanon så i går kväll tillverkades det mat här , fiskarna var inte helt övertygade om sin nya mat men de vänjer sig nog och då kan man vara säker på vad de får i sig , bilder kommer när jag tankat över till laptopen Jesper :)
#270 - 1 april 2015 17:28
Halloj Björn!
Använd en matmixer till stuffet, och alltid tinat!
Ang. ärtorna - jag brukar göra en lång, trist, men (tror jag) god manöver. Jag värmer upp de frusna ärtorna, klämmer lite lätt på dom och sparar enbart "ärtköttet", ärtskalen skippar jag att ta med i mixen.
Ett glas vin, lite skön musik - så är man riggad för att skala en miljard ärtor...
Allt äts upp av fiskarna...

Happy, Go Lucky! :)
#271 - 1 april 2015 17:51
woodlund skrev:
Morsans kvarn funkade kanon så i går kväll tillverkades det mat här , fiskarna var inte helt övertygade om sin nya mat men de vänjer sig nog och då kan man vara säker på vad de får i sig , bilder kommer när jag tankat över till laptopen Jesper :)

De kommer att vänja sig för att sen inte vilja äta nåt annat ;) för det är ett outstanding foder:)
#272 - 2 april 2015 17:25
Dom börjar äta så smått av den nya maten nu , vissa mer ivrigt än andra men det är nog mest för att de är vana vid att klippa maten vid ytan istället för att nosa runt på botten :)
Och Mats jag kommer aaaaldrig försöka mala frysta ärtor igen det har jag lärt mig däremot är jag inte säker på att det finns tillräckligt med vin för att jag ska ha tålamod att skala ärtjäklarna haha
#273 - 2 april 2015 17:29
woodlund skrev:
Dom börjar äta så smått av den nya maten nu , vissa mer ivrigt än andra men det är nog mest för att de är vana vid att klippa maten vid ytan istället för att nosa runt på botten :)

Och Mats jag kommer aaaaldrig försöka mala frysta ärtor igen det har jag lärt mig däremot är jag inte säker på att det finns tillräckligt med vin för att jag ska ha tålamod att skala ärtjäklarna haha

Nä, jag kan tänka mig det! ;)
Men man vänjer sig fort, rena terapiarbetet! :)
#274 - 2 april 2015 20:22
Känns snarare som ett recept för att hamna på psyket. :D

Annons