Varför skiljer cirkluationspumpar så mycket i pris och pumpkapacitet?

#1 - 12 december 2005 19:46
Ska jag köpa billigare eller dyrare cikulationspumpar för mitt ytterfilter?

Jag var in och tittade på: http://www.pwss.se/home.php?cat=185
en del märken anger ett fast antal liter/timme och andra anger ett variabelt tal. Tex för Hydor så finns det 2st pumpar med fast antal liter/timme, och 2 pumpar med variabelt antal liter/timme.
Hur ska jag tolka informationen?
#2 - 12 december 2005 20:00
att man kan ställa flödet på 2? ;)
#3 - 12 december 2005 20:01
[QUOTE=jower]att man kan ställa flödet på 2? ;)[/QUOTE]

Det vill jag bra gärna veta om man kan.
#4 - 12 december 2005 20:16
Google?

Seltz L40 kan bara styra flödet i "dränkbart" utförande, när man "bygger om den" för slangoppling på sugsidan verkar den funktionen försvinna.

Hydea K30 är ändast ställbar i 2 lägen, strypt, eller inte. med "för högt" motstånd på utgående sida läcker den vatten runt strypningen vilket gör den direkt olämplig för montage utanför akvariet.

Jag orkade inte googla de andra två, men de nämner inte några lustiga flödes siffror så....

B!
#5 - 12 december 2005 20:42
Jag har försökt att googla. Var hittar jag tillvekarens hemsida för Hydor och Aquarium Systems?
#6 - 12 december 2005 21:28
#7 - 13 december 2005 14:46
Tack!
#8 - 14 december 2005 13:06
Jag kommer köpa en Hydea K30 till att driva ett bottenfilter genom bottenmaterial på 140L. Är det en bra pump? Någon som har den?

Sen kommer jag köpa 2st Seltz L40 att pumpa vatten från min sump. Någon som kör med den?

Men jag behöver en pump till, den måste klara en tryckhöjd på 1.5m och den ska klara av att gå torrt eller ha nivåvakt. Pumpen ska vara på 220v. Pris mellan 150-300kr. Pumpen behöver inte kunna pumpa några stora mängder. Pumpen ska vara till vattenbyten, den behöver inte kunna gå kontinuerligt.
Behöver verkligen hjälp med detta.

MVH Frågvis.
#9 - 14 december 2005 13:18
Hydea K30.. Jag har samma pumphuvud fast i innerfilter utförande, då under namnet Crystal R05II, och det finns en anledning till att jag rekomenderar Aquaclear powerheads över hydorpumparna. De håller helt enkelt inte måttet. Jag har bara innerfilter som en nödlösning o det händer nånting, och även då använder jag aquaclear i den utsträkning det går, räcker inte det till, eller det är för många baljor, kommer den här hydorpumpen till användning.

Det kommer säkert fungera, men...
B!
#10 - 14 december 2005 13:22
Måste väg och hämta mitt glas nu. Grejen var att jag vill kunna reglera flödet. Och alla pumpar ska stå under vatten.
#11 - 14 december 2005 13:33
Mm, som sagt, Hydorpumpen är inte reglerbar, utan strypning av och på ändast. altså, inget mellan läge. Detta såvida de inte konstruerat om pumpen. Såvitt jag vet har alla Aquaclear steglös reglering på sugsidan. En snabb googling senare ser det ut som om det fortfarande är sant i alla fall.

"All AquaClear powerheads feature a patented pump with free-floating impeller, venturi aeration, variable flow control and an adjustable stem adapter. Models A201 and A301 feature a bi-directional flow outlet to control the flow vertically and horizontally. Models A402 and A802 offer both forward and reverse water flow options."

B!

Edit
En nakdel med de små pumparna är att de har 4'kantigt utlopp, vilket gör det krångligare att få på en slang som håller tätt, jag har adaptor liggande till min, men jag vågar inte svära på om den är orginal eller inte.(jag har för mig den är det, men minnet är som det är) Den sista med 4'kantigt utlopp är 300 nånting, om jag inte har helt fel för mig. På sugsidan är det inget problem dock.
/Edit
#12 - 14 december 2005 17:16
Då blir det nog AquaClear-pumpar istället. Var hittar jag tillverkarens hemsida?
#13 - 14 december 2005 19:04
vill man strypa är det bara att sätta en kran på trycksidan.
#14 - 14 december 2005 19:11
Men pumpen drar lika mycket ström. Det tycker jag verkar dumt.
#15 - 14 december 2005 19:35
Alla akvariepumpar drar lika mycket ström, oavsett hur mycket de pumpar, eftersom det är samma lindning som används, styrningen av hur mycket de pumpar, är en ren strypning av flödet. Observera att jag inte hävdar att alla pumpar drar samma antal watt jämfört med varandra.

Eftersom aquaclear är ett produktmärke under Hagen, är deras sida www.hagen.com (jaja, jag fuskar lite med länkarna) men vadan denna fixering på tillverkarnas sidor?

B!

Edit
Det finns mig veterligt inga dränkbara pumpar avsedda för akvariebruk, som är likstömsdrivna, men det finns ett par olika pumphuvuden som inte är dränkbara som är likströmsstyrda.. Laing, Innovatek, C-Systems, DangerDen... om namnen är obekanta. Det är grejer som framförallt säljs som dator tillbehör därav 12v, likströms driften. Dels är de förhållandevis fritt reglerbara på flöde, och dels går energikonsumtionen faktiskt ner när man minskar på flödet.

Nakdelen är att du måste köra pumpen på torra land, så att säga, om du inte hittar en dränkbar. Det SKA finnas, jag har bara inte hittat nån.

B!
#16 - 14 december 2005 19:41
Varför är tillverkarnas hemsidor så kass ibland/ofta?

Jag funderar på köpa 3st A802. Men vill veta många mått på den. Och andra uppgifter.
#17 - 14 december 2005 19:42
[QUOTE=Frågvis]Men pumpen drar lika mycket ström. Det tycker jag verkar dumt.[/QUOTE]

köp en frekvensomvandlare då.
är enda sättet att sänka hastigheten på bortsett strypning.

är inte ens säkert du får en effektbesparing med frekvensomvandlare då den drar en del ström själv

sen om man kollar elförbrukningen så är det i regel inget direkt att orda om när det gäller pumpar då dom drar rätt mycket.

en pump som drar 1kw per dygn = 41w timmen vilket blir under 30kr per månad i el.
#18 - 14 december 2005 20:07
Vad får man för garanti när man köper tex en pump A802 på PWSS? 2år 1år?
#19 - 14 december 2005 21:44
Hjälp!! Beslutsångest.

Jag tänkte köpa 3st AquaClear A802 ytterligare info på pwss men jag läste en sak om i ett forum:

"It would only restart about
> 60% of the time by itself. It wasn't airlocked - as far as I could
> tell, the impeller was caught in a null field." Källa står rätt intressanta saker här.

Detta bekymrar mig eftersom jag tänkte minska flödet genom att stänga av en pump på natten.

Sedan så vet jag inte om pumpen klarar att pumpa upp vattnet 1.5m.
#20 - 14 december 2005 22:06
Enligt manualen, 1,7Meter. Tänk på att "lyfthöjden" är från vatten yta, till vattenyta. räkna även med att ju högre du ska lyfta, desto mindre mängd pumpas, men det gäller för alla impeller pumpar.

Vad det gäller pumpar som inte går igång, är det nånting jag bara märkt på slitna impellrar, och då gäller det alla pumpar. Oavsett märke. Jag vet inte om jag vill påstå att Aquaclear är mer, eller mindre känslig.

Nu kommer nästa korkade fråga dock, varför ska du minska flödet nattetid?
B!

Edit
BTW, "John" i sidan du länkar till, verkar ha lyckats med att köra pumparna torra, det är den ända förklaring jag har på att man lyckas avliva 4'a st Aquaclear på 6 månader. Redan de små, 201, osv är känsliga på den punkten, 802'an är något mer känslig. Det jag råkat ut för, är helt enkelt att pumphuvudets elektriska lindning slutar sammarbeta, sanolikt pga förlorad kylning när det inte rinner nått vatten igenom pumpen. Altså, glöm inte den igång under ett vattenbyte.
/Edit
#21 - 14 december 2005 22:10
Jag tänkte fiskarna kunde få det lite lungnare i vattnet på natten då de ska sova.
#22 - 14 december 2005 22:19
Hhum, Jo, verkar förnuftigt, jag antar att vattnet rör sig långsammare i sjöar och åar nattetid med.

Nä, alvarligt dock, Vad var meningen?

Jaja, skämt o sidor, det är därför man har inredning i akvariet, fiskarna hittar sig ett litet krypin att stå i "lä" så att de slipper kämpa för att hålla sig på samma plats. sen håller de sig svagt i rörelse även när de sover. Nattaktiva fiskar kanske oxå vill ha lite kul vattencirkulation?

Jag tror på konstant vattenmängd i rörelse, vill du variera nått, köp en SCWD (squid) och glädjs av att vatnet kommer först från ena, sen från andra sidan (det är en våg generator som drivs av vattenkraft)
B!
#23 - 14 december 2005 22:24
Okej jag skippar den iden. På ytterpumparna, men jag kommer stänga av innerpumpen som driver mitt bottenfilter nattetid, så fiskarna får det trots allt lite lungnare.
#24 - 14 december 2005 22:42
Hittade en intressant artikel när jag satt och sökte på "aquaclear 802" på Google, den är på engelska, hittar du något intressant i den Mr B eller kanske defdac, en liten samanfattning på vad de kom fram till vore intressant.:
CO2 Loss in Large Aquariums
#25 - 14 december 2005 23:21
Jag vet inte om det verkar revolutionerande, för mig verkar det självklart. Du har ett dropfilter i en stängd kammare, eller snarare, en kammare som enbart är öppen upptill, koldioxid är en tung gas, i viss grad kommer utvädrad koldioxid att stanna i dropfilterkammaren, och göra utvädringen mindre eftehand som luften mättas med koldioxid. De försvarar frånvaron av genomluftning med att växterna syresätter vattnet nog dagtid, och kvällstid har de inte sett några problem. Nog möjligt, men en del av iden med droppfilter är att hela den biologiska massan ska ha tillgång till massor av syre, och att åter vändande vatten ska vara maximalt syresatt. Så är knappast fallet här.

Jag är altså inte jätte imponerad, men jag är inte heller växtakvarist, det kan påverka det rätt mycket, och jag kan missat nånting viktigt... vi inväntar Defdac's syn på livet tror jag.

B!
#26 - 15 december 2005 11:22
Jag tänkte sätta en luftpump till min droppfilter/sump(försluten) och pumpa ur all gas som prduceras dagtid och pumpa upp den genom diffussorstenar i bottenmaterialet i karet. Men det kanske funkar bättre att låta cirkulationspumparna blanda gasen i vattnet dagtid.
Men man vill inte att gasen i droppfiltret/sumpen ska blandas med vattnet nattetid. Finns det någon billig/bra ventil man kan styra med timmer? Luften skulle då kunna sugas utanför sumpen nattetid.

Annons