Varför salt i vattnet?

#1 - 21 oktober 2003 22:51
Hej!
Jag har hört från flera håll att man gärna ska ha i salt i vattnet till malawiciklider. Sedan har jag hört att man INTE ska ha det från annat håll. Vad tycker ni? Och varför ska man i så fall ha salt i vattnet? Hur mycket? (Har 375 liter)

Gonatt! =)
//Kattis
#2 - 22 oktober 2003 06:27
Det sägs att det är lite salt i malawisjöns vatten och därför så skall/bör man hälla i salt för att efterlikna fiskarnas naturliga miljö. Jag själv har inte sett någon skillnad på att köra med eller utan. Den enda skillnaden är att fiskarna kliar sig mindre precis veckan efter jag har hällt i salt. Sedan återgår det till det vanliga beteéndet. Eftersom jag inte kan se skillnad i beteénde, lekvillighet eller dödlighet/sjukdomar så tycker jag att salt är onödigt. Däremot så kan det vara bra när man har fått skador eller svamp på fiskarna som en tillfällig behandling.
MVH
magnus

#3 - 22 oktober 2003 08:34
Jag började tillsätta salt för att minska kliningar och problem med ögoninfektioner. Jag tycker att det hjälpte men man kan ju inte vara helt säker på orsakssambanden.

Jag tillsatte en och en halv matsked vid varje vattenbyte som i mitt fall var ungefär 80 liter, dvs knappt 2 msk per 100 liter. Jag baserade detta på någon tumregel som jag tyvärr inte kommer ihåg var jag hittade. Saltet skall vara jodfritt. Vanligt salt för matlagning duger så länge det är jodfritt.
#4 - 22 oktober 2003 10:14
Okej, tack för era svar! Finns det något negativt med att hälla i salt då? Siamesiska algätare och ancistrus, hur funkar de med salt? Har nämligen de fiskarna tillsammans med malawina.
#5 - 22 oktober 2003 14:26
Jag har haft Ancistrus med i akvariet hela tiden och inte sett något negativt. Har i och för sig inte sett dem så mycket överhuvudtaget eftersom de dagtid mest gömt sig inne bland stenarna. De har kommit fram först nu när jag tagit ut Malawisarna.

Har aldrig haft salt hos siamesiska algätare, så jag kan inte uttala mig om dessa.
#6 - 22 oktober 2003 14:47
Okej, någon annan som vet om man kan ha salt tillsammans med siamesiska algätare?
#7 - 22 oktober 2003 19:09
Det som är dåligt med att hälla i salt som jag kan komma på är att det dels inte behövs (förutom vid sjukdom) samt att fiskarna vänjer sig (börjar klia sig igen) -därför att dom vill ha ännu mer salt.. tillför bara onödigt jobb.

e-bear

Annons