Intressant läsning - vet du vilka "single-cell protozoans" det handlar om som salt i så liten mängd skulle hjälpa mot (är för övrigt inte alla "protozoans" encelliga?).
Vet du var man kan läsa mer om detta detta påstående? Jag googlade lite men blev inte mycket klokare eftersom jag då fann att det t.o.m fanns vissa "single-cell protozoans" i saltvatten - så det måste ju i så fall handla om vissa specifika.
Kan också vara värt att nämna att salt i liten mängd också tillfälligt minskar skadeverkningarna av nitrit i vattnet (nitrit i vattnet leder ofta till att fiskarna blir sjuka).
Själv har jag under årens lopp gjort ganska omfattande "tester" för att ta reda på om salt fungerar i förebyggande syfte (Jag var förr starkt "salttroende":p). Jag har både testat med och utan salt i malawiakvarier (mer än 100 akvarier) under långa perioder (mer än ett år) och jag noterade inte någon som helst skillnad i sjukdomsfrekvens om man använde salt eller inte.
Nej, men en gissning är vita prick och oodinium. Dessa texter på EDIS måste ofta ses utifrån hur man ekonomiskt driver en karpodling med recirkulerande vatten och liknande.
Ett "fel" du "givetvis" gjorde i ditt test var att du inte misskötte akvarierna. Nitriten har du nämnt men slemskiktet ökar också vilket gissningsvis hjälper mot bakterier (vilket man lätt får problem med vid häg belastning) samt det Kaj tar upp dvs att fiskarna behöver lägga mindre kraft på osmos. Du kanske inte ens var i närheten av den situation då salt skulle gjort en skilnad. Jag är personligen av uppfattningen att konstant höjd salthalt är onödigt i ett välskött akvarium.
Jag har i jobbet rutinmässigt behandlat fisk (malawi och viktoriaciklider) enskilt i behandlingsakvarier med 35g salt /10L vatten och det hjälper verkligen mot "tuffsiga" fenor och kroppar men framförallt mot simproblem "tappar balansen" när de blivit stressade eller skadade (ofta en kombination). Det senare är tydliga problem med den osmotiska balansen.
Dre: Nej, det behöver inte vara speciellt stora sår. De efter vita prick räcker. Ett annat stort problem är att en stressad fisk tar in vatten. Men detta har Kjell redan skrivit på flera ställen.