Varför sååå tjock? Bilder!

#1 - 29 april 2008 20:20
En bekant har en Endlers som ser ut så här:

http://static.pici.se/pictures/VFZHCGzoL.jpg
http://static.pici.se/pictures/YLGlMIZjQ.jpg

Tydligen äter den litegrann, de små bitarna av flingorna. Den står inte bara stilla någonstans, utan simmar som vanligt, mest där strålarna från utblåset kommer dock.
De kan inte se några resta fjäll eller andra tecken på sjukdom. Han har bara varit väldigt uppsväld i ca 4 dagar.

Vad kan vara fel på honom?

Jag skrev i Levandefödare tråden för några dagar sedan, fick inget svar där så jag la den här istället. Vet inte hur eller om man kan radera inlägget på andra stället.
#2 - 29 april 2008 20:26
Bukvattensot kanske ??
#3 - 29 april 2008 20:36
Nina82 skrev:
Bukvattensot kanske ??

Men borde den inte ha några andra symtom som tyder på det då. T.ex. utstående fjäll, att den inte äter osv. Att den svullnar upp, skulle inte det vara nästan sista stadiet om det är bukvattensot?
#4 - 29 april 2008 20:39
Jag skulle inte mata bara för att kolla om den äter om han ser ut så där, Kan ju vara något annat i tarmarna, nån infektion som lett till förstopning och då är ju mata det sista man ska göra...
#5 - 29 april 2008 20:41
Bajsar han normalt eller kommer det bara som smala trådar?
#6 - 29 april 2008 20:45
smegga skrev:
Jag skulle inte mata bara för att kolla om den äter om han ser ut så där, Kan ju vara något annat i tarmarna, nån infektion som lett till förstopning och då är ju mata det sista man ska göra...

Dom har nog inte matat den bara för att se om den äter. De matar ju de övriga fiskarna i akvariet som vanligt, och han äter, som vanligt. Hur ska man agera om det är som du säger?
#7 - 29 april 2008 20:46
Nina82 skrev:
Bajsar han normalt eller kommer det bara som smala trådar?

De har inte sett honom bajsa. Men de ska hålla uppsikt över det.
#8 - 29 april 2008 20:49
Charlottis skrev:
Dom har nog inte matat den bara för att se om den äter. De matar ju de övriga fiskarna i akvariet som vanligt, och han äter, som vanligt. Hur ska man agera om det är som du säger?

Sluta mata helt, fiskarna klarar sig fint utan mat i veckor om det skulle vara så. Innan man slutar mata kan man ju inte heller se om det är maten som gjort att den svällt upp.
#9 - 29 april 2008 20:49
Om de har en yngelbox kan det ju vara en idé att sätta honom där för observation. Där kan de ju kontrollera hans matintag lite mer oxå.
#10 - 29 april 2008 20:51
Nina82 skrev:
Om de har en yngelbox kan det ju vara en idé att sätta honom där för observation. Där kan de ju kontrollera hans matintag lite mer oxå.

Bra idé, men släng gärna ner lite växter så han inte känner sig stressad i boxen.
#11 - 29 april 2008 20:53
jag känner igen det där och är ganska säker på att det är en infektion som spridit sig i hela buken som nu är varfylld och fisken brukar vara pigg innan den till slut dör!
#12 - 29 april 2008 20:55
åheim skrev:
jag känner igen det där och är ganska säker på att det är en infektion som spridit sig i hela buken som nu är varfylld och fisken brukar vara pigg innan den till slut dör!

Vad heter den sjukdomen?
#13 - 29 april 2008 20:55
åheim skrev:

Ysch då... Vad tråkigt :(
#14 - 29 april 2008 20:57
Charlottis skrev:
Vad heter den sjukdomen?

Vet inte om det finns något namn på det..

Men när fisken ser ut så där brukar det tyvär vara för sent att göra något åt det..
#15 - 29 april 2008 20:57
smegga skrev:
Bra idé
:D Nästan så jag förvånar mig själv ibland :p
#16 - 29 april 2008 20:58
Nina82 skrev:
:D Nästan så jag förvånar mig själv ibland :p

Ja man får ju sina snilleblixtar ibland...
#17 - 29 april 2008 20:59
smegga skrev:
Vet inte om det finns något namn på sjukdomen.

Men när fisken ser ut så där brukar det tyvär vara för sent att göra något åt det..

Det är ju så konstigt, för den har inte varit konsitg på något annat sätt, o inte heller blivit lite tjockare varje dag, utan helt plötsligt var den jättetjock!

Har inte funnits tecken på sjukdom innan alls.
#18 - 29 april 2008 21:01
Hur länge har han varit tjock då ? Bara idag eller? För i så fall är han nog övergödd.
#19 - 29 april 2008 21:02
Nina82 skrev:
Hur länge har han varit tjock då ? Bara idag eller? För i så fall är han nog övergödd.

Citat från första inlägget "Han har bara varit väldigt uppsväld i ca 4 dagar."
#20 - 29 april 2008 21:04
smegga skrev:
Citat från första inlägget "Han har bara varit väldigt uppsväld i ca 4 dagar."

Right, snillet gömde sig igen :p

Förmodligen kört för den stackaren då :(
#21 - 29 april 2008 21:05
Charlottis skrev:
Vad heter den sjukdomen?
jag vet inte om den har nåt namn egentligen för det handlar om bakteriella infektioner i buken... men tror orsaken ofta är stress pga av dåligt vatten, andra fiskar, ett glest inrett starkt upplyst akvarium där fisken hela tiden känner sig otrygg mm...
#22 - 29 april 2008 21:05
Nina82 skrev:

Nej, i ca 5 dagar. Jag råkade se det när jag var o hälsade på dem i fredags. Och de säger att han inte varit tock alls innan. Och i fredags såg han ut som på korten. Inget är förändrat sedan dess. Bara lika uppsvälld. Annars pigg o så.
#23 - 29 april 2008 21:05
Nina82 skrev:
Right, snillet gömde sig igen :p

Förmodligen kört för den stackaren då :(

ja jag tror det med tyvär, ska man medicinera bör man göra det i ett tidigt stadium för att det ska fungera efter 4 dagar har det tyvär gått för långt...
#24 - 29 april 2008 21:09
åheim skrev:
jag vet inte om den har nåt namn egentligen för det handlar om bakteriella infektioner i buken... men tror orsaken ofta är stress pga av dåligt vatten, andra fiskar, ett glest inrett starkt upplyst akvarium där fisken hela tiden känner sig otrygg mm...

Så konstigt, för inget av det där stämmer in på deras akvarium. Alla vattenvärden är bra, det finns väldigt mycket gömställen o växter o bara fredliga o inte så många fiskar. 375L är det, så han har plats o gömma sig på. Men nu är det som det är. Vet du om sjukdomen är smittsam? Eller finns den i vattnet hela tiden om man inte ger medicin?
#25 - 29 april 2008 21:13
Charlottis skrev:
Så konstigt, för inget av det där stämmer in på deras akvarium. Alla vattenvärden är bra, det finns väldigt mycket gömställen o växter o bara fredliga o inte så många fiskar. 375L är det, så han har plats o gömma sig på. Men nu är det som det är. Vet du om sjukdomen är smittsam? Eller finns den i vattnet hela tiden om man inte ger medicin?

Det är nog bara just den individen som drabbats pga av det som Åheim skrev. Den kan ha blivit stressad av andra anledningar med. Svårt att veta.

Alla sjukdomar finns i vattnet hela tiden, men något måste göra så dom bryter ut ex. stress.

men jag kan inte säga om jag tycker att det är värt att medicinera.
#26 - 29 april 2008 21:27
Tack för all hjälp!
#27 - 30 april 2008 10:17
Två av mina guppy-yngel brukar emellanåt se ut så, och det är när jag matar fjärilscikliderna med vipagran. Yngelna får knappt in "kulorna" i munnen, men lyckas på något sätt ändå. Jag har börjat att blöta fodret nu, för att det inte ska svälla i deras magar. En dag var jag till och med orolig för att magen skulle spricka på fisken, men den fortsatte glatt att äta.
Just dom två yngelna äter med RAKETfart:D och får i sig bra mycket mer mat än de övriga yngelna, så det kanske bara är att dom fått bra med mat?
#28 - 1 maj 2008 21:12
Charlottis skrev:
du kan ha väldigt höga bakteriehalter i karet pga mycket mat och avföring som ligger på botten som gör att fisken insjuknar och isåfall är det tätare vattenbyten som gäller och slamsuga botten försiktigt och förstås snåla in på maten!
#29 - 5 maj 2008 18:22
Hur har det gått med tjockisen?
#30 - 6 maj 2008 18:37
Det är ganska nystartat kar ( en månad ca) så det borde inte ha hunnit bli så himla mkt skit tycker jag. Och jag sa från början till dom o mata jättelite, och det har dom.

Men iaf, jag tog hem den hit till mig. Den är i ett litet akvarie för sig själv nu där vi har bahandlat med Ektozonsalt för o se om det blir bättre. Och den kanske har blivit lite bättre. Har inte gett någon mat heller för att se om det berodde på maten. Den lever iaf fortfarande o simmar omkring som vanligt.
#31 - 30 maj 2008 16:31
ahhh.. det låter precis som min molly. Hmm. Fick syrrans gamla guldfiskskål idag. Kanske ska flytta över den dit och testa med salt o baktopur iaf om det nu var bakterier... Lever din fortfarande?
#32 - 30 maj 2008 20:27
Julietta skrev:
ahhh.. det låter precis som min molly. Hmm. Fick syrrans gamla guldfiskskål idag. Kanske ska flytta över den dit och testa med salt o baktopur iaf om det nu var bakterier... Lever din fortfarande?

Nej, det gör den tyvärr inte. Den dog någon vecka efteråt. Fast jag tror det var något med inavel. Den de fått denna fisk av hade massvis (över 100) med Endlers som bara blev fler o fler. En till av dem de fick hem är likadan nu.
#33 - 3 juni 2008 08:43
Vad tråkigt! :( Kan dock meddela att min molly blivit smalare och verkar må bra. Har bara matat varannan dag nu ett tag samt gett dem annan föda..dafnier eller vad det heter. Också behandlat med ektozon. Kan ju väl inte vara butvattensot iaf ju, eftersom han verkar må så pass bra och inte blivit värre.. Kanske förstoppning?
#34 - 3 juni 2008 21:54
Yngel på G? Eller ??
Förstoppning av att den ätit något som inte kan passera tarmen, det är vanligt att regbågslaxar dör av förstoppning i put&teake sjöar när de ätit cigarett fimpar som människor slängt i vattnet. De slutar i för sig att äta för att magen är full men er hade ätit normalt.
#35 - 5 juni 2008 09:01
Jag trodde verkligen det var bukvattensot, men tyckte han såg lite för pigg ut för det. Ganska säker på att det är en han, så inga yngel. Har inte gjort någon baktopurbehandling, utan han har fått vara kvar i karet. Använt salt dock och matat sparsamt. Nu är han som ny igen.. Nästan inte tjockk alls längre. Måste ju ha varit förstoppning som förhoppningsvis löste sig (i dubbel bemärkelse;))
#36 - 18 juni 2008 08:30
Hmm. Hon verkade må bra och såg mkt bättre ut. Dagen efter var hon borta. Hittade inga spår!! Skumt. Vad tror ni har hänt? Dött o blivit uppäten?
#37 - 18 juni 2008 11:13
Julietta skrev:
Hmm. Hon verkade må bra och såg mkt bättre ut. Dagen efter var hon borta. Hittade inga spår!! Skumt. Vad tror ni har hänt? Dött o blivit uppäten?

Mycket möjligt...
#38 - 18 juni 2008 18:52
Jag har haft bukvattensot på flera fiskar.
Det brukar se ut just som på dina bilder.
Fisken ser pigg ut men den dör en plågsam död då dess inälvor löses upp.
Jag tog bort en gurami senast idag med dessa symtom. Den var helt geggig i buken.
Lessen att säga det men det är det bästa för fisken.
#39 - 19 juni 2008 10:11
usch.. stackars molly. Hon hade ju blivit smalar igen och verkade äta bra..Känner mig som en ond människa nu :P Hoppas ingen annan har blivit smittad bara.

Annons