Varför så stressad?

#1 - 7 november 2006 16:17
För fyra dagar sedan köpte jag två bolivianska fjärilsciklider, en hanne och en hona. Jag har aldrig tidigare haft bolivianer, och har därför begränsad erfarenhet av deras naturliga beteende. Mitt problem är att särskilt honan uppvisar stressbeteende genom att ofta simma upp och ner längs rutan. Jag vet inte vad som är fel, bara att jag gärna skulle vilja göra något åt det om jag kan.

De har båda varit lite skygga sedan de kom, och har först nu börjat våga sig på att äta lite artemia. De har dock inventerat hela akvariet och törs vara framme och simma runt. Honan ser fin och rund ut, medan hannen var mager och blek redan i butiken. Det borde inte finnas några missförhållanden i akvariet, då vattnet är bra, de andra fiskarna mår bra och det finns mycket plats att röra sig på och växter och annat att gömma sig bland. Någon som har någon idé om varför hon är så stressad? Kan det vara stressen efter flytten som ännu inte lagt sig, att hon inte hunnit finna sig till rätta, eller kan det bero på att hon delar akvarium med en hanne som hon kanske inte vill ha? Han verkar så mycket svagare än hon. Kan hon vara stressad över att inte ha tillgång till en partner hon vill ha? Hur brukar bolivianska fjärilsciklider bete sig i par? Mina simmar tillsammans ibland, kaxar ibland upp sig mot varandra (honan vinner alltid) och ibland jagar honan iväg hannen. Oftast befinner de sig i varsin ände av akvariet.

Tacksam för all information och alla idéer någon eventuellt vill bidra med.

Hälsningar
Maria
#2 - 7 november 2006 16:34
Du kanske har för ljust i akvariet.
#3 - 7 november 2006 16:54
Ja, kanske det.....

Kramfors skrev:
Du kanske har för ljust i akvariet.

Ja, det kan mycket väl hända. Har dubbel lysramp och akvariet är rejält upplyst. Menar du att bolivianska fjärilsciklider är mer känsliga för ljus än andra arter (de andra verkar inte bry sig)?

Om nu så är fallet (kan kanske testa hypotesen genom att bara ha två av de fyra lysrören igång ett tag), så är frågan vad jag ska göra åt det hela. Bottenmaterialet är råda 0,33 (som jag valde just för att det inte är lika ljust som blästersand), jag hoppas att jag inte behöver byta det. Jag skulle förstås kunna byta lysrör (finns det olika ljusstyrka på lysrör?), men jag funderar på om det kan vara en smidigare lösning att skaffa flytväxter istället? Tänkte då främst på att låta jättevallisnerian breda ut sig lite över ytan och skaffa vattenspikblad som jag har förstått gör detsamma. Kan detta vara en lösning eller dämpar det inte tillräckligt? Och hur går det då för de lägre växterna under flytväxterna, får de tillräckligt med ljus för att fortsätta att se bra ut?
#4 - 7 november 2006 17:33
Den vill gärna ha tät plantering, rötter som gömställen.
Ljuset bör vara dämpat, den vill helst ha fin sand.
Källa: från zoonen.
#5 - 7 november 2006 17:36
Kramfors skrev:
Den vill gärna ha tät plantering, rötter som gömställen.

Ljuset bör vara dämpat, den vill helst ha fin sand.

Källa: från zoonen.

Ja, jag tycker mig märka en viss skillnad i beteendet nu när jag släckt en ramp, men akvariet ser nu ganska mörkt och inte alls lika snyggt ut. Fin sand och gömställen har de, men frågan är bara hur jag bäst dämpar ljuset lagom mycket utan att de andra växterna stryker med......... och så att det fortfarande ser bra ut. Någon som har några kommentarer till min idé om att försöka lösa det hela med hjälp av flytväxter?
#6 - 7 november 2006 19:46
Fortfarande stressad trots mindre ljus

Hon simmar fortfarande upp och ner längs rutan, trots att jag släckt ena rampen och akvariet är betydligt mörkare. Vad kan det annars bero på, det kanske har någon annan förklaring än att det är för ljust? För lite växter (fast det är väl normalmycket ungefär)? Vad tror ni om min teori om att hon kan vara stressad för att hon kanske inte gillar den hanne som erbjuds henne? Blir så olycklig när någon fisk inte verkar trivas.........
#7 - 8 november 2006 13:19
Är det två honor jag har?

När man kan se en pigg under magen på fjärilarna, är det då ett bevis på att det är en hona? Den smalaste åt en del idag och när magen blev trindare kom den lilla piggen fram. Är det jag trodde var en hanne i själva verket en hona?
#8 - 8 november 2006 23:01
Vad har du mer för fisk i ditt akvarium? Finns där någon annan som stressar henne kanske?
#9 - 9 november 2006 08:49
gudsson skrev:
Vad har du mer för fisk i ditt akvarium? Finns där någon annan som stressar henne kanske?

Nej, det borde det inte finnas. Det mest aggressiva jag har är en siamesisk algätare, den var på scalarerna förut när jag hade sådana, men den är inte på någon annan och verkar inte bry sig nämnvärt om bolivianerna. I övrigt finns bara fredliga, icke revirhävdande fiskar, än så länge (tänkte släppa i scalarer så småningom). Förstår faktiskt inte alls varför hon inte verkar må bra, men jag tycker nog att jag ser lite mindre av stressbeteenden nu när jag halverat ljusmängden i akvariet. Ska snart stoppa i lite mer växter (tar mig lite tid eftersom jag antisnigelbehandlar alla växter innan jag sätter ner dem i akvariet), så jag hoppas att det kan bidra till att öka hennes välbefinnande.
#10 - 9 november 2006 22:02
Hur mår hon nu?
#11 - 10 november 2006 07:12
Jag har svårt att tänka mig att problemet är att akvariet är för ljust [:o]. Mina håller sig alltid på de öppna ytorna, där det är som ljusast och jag har dessutom ljus blästersand. Jag har aldrig märkt att de har något behov av att ha gömställen. Det är i alla fall mina erfarenheter :p. Jag tror att den kommer att lugna ner sig när den fått vara i lite längre.
#12 - 10 november 2006 10:01
gudsson skrev:
Hur mår hon nu?

Jo, jag tror att det är lite bättre, faktiskt (peppar, peppar). Simmar inte lika mycket upp och ned längs rutorna. Jag har haft mitt uvc- filter sittandes i ett tag, med uv- röret avstängt, och bara låtit vattnet flöda igenom det för att se att svävalgerna inte kom tillbaka innan jag monterade ner det igen. Så länge det satt på syntes det inte hur starkt eller svagt vattenflödet var, men när jag tog bort det och körde som vanligt genom strilrör igen så upptäckte jag att flödet var väldigt svagt. Filtret hade uppenbarligen slammat igen av alla döda svävalger och efter en rengöring normaliserades vattenflödet. Jag vet inte om det är detta som gjort henne stressad, att flödet och filtreringen varit för dålig. Dock har jag gjort vattentester och inte hittat några mätbara halter av toxiner så egentligen borde det inte ha varit någon fara med vattnet. Ja, ja, hur som helst så hoppas jag att hon fortsätter att må bättre, hon verkar ännu inte helt tillfreds, men som sagt så verkar det bättre.

Annons