Varför så starkt ljus?

#1 - 23 december 2008 08:48
Hej!

Jag kanske har missförstått det, men jag tycker det verkar som alla strävar efter att ha så mycket ljus som möjligt i sina kar. Kan väl hålla med om att det är snyggt med mycket ljus men nu börjar regeringen där hemma klaga på att det är för mycket ljus i vardagsrummet där karet står (450l). Jag tycker mig ha läst att man ska ha mycket ljus, men nu när hon konfronterar mig så vet jag egentligen inte varför? Vet du?
#2 - 23 december 2008 08:57
Du har nog tittat i växtdelen av forumet för det är där det pratas mycket om ljus. Vi växtakvarister har starkt ljus för att akvarieväxterna skall må bra. Ett sällskapsakvarium eller akvarium utan växter har inte alls samma stora ljusbehov...
Bilagor:
#3 - 23 december 2008 08:57
För dina ögon och för växternas skull. Jag vet inte exakt vad växt-folket vill ha per liter..men dom brukar räkna watt per liter för att hamna runt en 0.50- 0.70w /L..

Själv tycker jag det är snyggare när det inte är super ljust.

Visar en bild på ett av mina kar med en ganska soft belysning.
#4 - 23 december 2008 09:01
Ah, ok. Då blir det nog ganska bra ändå. För jag har 4 rör i 2 armaturer. Så jag kan ju bara stänga av 2 lampor när man känner för det för att softa ljuset lite. Var lite orolig att det var just fiskarna som krävde "solarie ljus" hela dagarna ;-) Tack för svaren.
#5 - 23 december 2008 12:35
Du får skaffa solfilm att dra på utsidan av frontglaset om regeringen klagar, antingen det eller så får du kuppa och försöka återta makten över vardagsrummet..
#6 - 23 december 2008 12:44
Haha, mer makt åt MIG :-) Så ska det låta.
#7 - 23 december 2008 12:46
Bara så att du vet det så börjar det med sex strejk och slutar med en dragig husvagn på meros camping i mitten på mars.. ;)
#8 - 23 december 2008 12:57
Gaffel skrev:
Bara så att du vet det så börjar det med sex strejk och slutar med en dragig husvagn på meros camping i mitten på mars.. ;)

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=blue][SIZE=7]*LOL*[/SIZE] [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=blue]det är nog tur att inte alla har det så illa hemma :D[/COLOR][/FONT]

Annons