varför så mörk (Discus)

#1 - 5 september 2008 09:38
Nu är jag i farten igen[:o]

Min ena Discus, den större Pidgeon Blood, har blivit väldigt mörk. Franförallt på fenorna och den har svarta fläckar-/Prickar på huvudet och på ena sidan. Jag är orolig att den är sjuk:( Iofs. den äter, verkar må bra och är ute och simmar. Fenorna är höga och fina, inte hopfälld varken på ryggen eller buken

Så här ser den ut......

http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=9192

Tacksam för svar, hälsningar "tjatmoster"
#2 - 5 september 2008 10:18
De svarta prickarna kallas för sot och de ljusare Pidgeon diskusarna får ofta detta. Skulle den varit helt sotfri skulle du säkert fått betala ett helt annat pris för den;).
#3 - 6 september 2008 09:21
ansjo skrev:
De svarta prickarna kallas för sot och de ljusare Pidgeon diskusarna får ofta detta. Skulle den varit helt sotfri skulle du säkert fått betala ett helt annat pris för den;).

Så då behöver jag inte oroa mej i sånna fall:) Huvudsaken för mej är att veta att den inte är sjuk, sen får den vad hur sotig den vill;) Den är faktisk ganska fin med sotet på kroppen:)
#4 - 6 september 2008 10:34
Får diskusen mat med spirulina så får de ofta mer sot och det kan även räcka att de flyttar från en sorts vatten till ett annat så kan det komma mer eller bli mindre, och om det är fint eller inte är upp till var och en att tycka:).
#5 - 6 september 2008 11:04
ansjo skrev:
Får diskusen mat med spirulina så får de ofta mer sot och det kan även räcka att de flyttar från en sorts vatten till ett annat så kan det komma mer eller bli mindre, och om det är fint eller inte är upp till var och en att tycka:).

Det finns Spirulina i frysfodret de får. Discus Basic Life.
#6 - 6 september 2008 11:12
Då finns det en risk att det är därför den blivit mer sotig den sista tiden. Om du vill så kan du byta fodret mot något annat frysfoder som inte innehåller spirolina och se om sotet går tillbaka.
#7 - 6 september 2008 12:04
ansjo skrev:
Då finns det en risk att det är därför den blivit mer sotig den sista tiden. Om du vill så kan du byta fodret mot något annat frysfoder som inte innehåller spirolina och se om sotet går tillbaka.

har du nåt förslag på vad man kan köra i sånna fall? visst är den snygg nu tycker jag, men jag vill ju inte att sotet skall sprida sej över hela kroppen på den;)Så den blir helt svart;)
Har förresten beställt Red Turkos 3 st, de kommer om ett par veckor. Handlaren hade den hemma när jag var dit här om dagen, men jag hade inte pengarna då, men hon lovade att försöka ta hem fler:)
#8 - 6 september 2008 16:10
Den kommer inte att bli så mycket sotigare skulle jag tro, och om du nu byter foder så kan sotet bli mildare i styrka. Sedan är det som du sa, tycker du det är charmigt och fint så varför inte;)....
#9 - 6 september 2008 17:56
ansjo skrev:
Den kommer inte att bli så mycket sotigare skulle jag tro, och om du nu byter foder så kan sotet bli mildare i styrka. Sedan är det som du sa, tycker du det är charmigt och fint så varför inte;)....

Jo, änn så länge tycker jag det är snyggt:) Och blir det inte så mycket mer så kör jag nog på det fodret jag har:)

Annons