varför så låga bänkar?

#1 - 1 juni 2009 08:40
Hörrni, varför är akvariemöbler så låga?

Jag byggde en möbel åt mitt kar och valde att göra möbeln ca 90 cm hög - på det sättet får man perfekt inblick i karet från vardagsrumssoffan (ok, med facit i hand hade jag nog dragit av 10 cm). Men varför föredrar så många att böja på ryggen och kröka nacken för att kunna titta in i karet ;) både köpemöbler och hembyggen är oftast alldeles för låga tycker jag? Med en bänk på 50 cm ser man ju bara rampen och det fläckiga täckglaset (under förutsättning att man är av mnormallängd och inte sitter i rullstol)...
#2 - 1 juni 2009 09:13
Det handlar nog ofta om kostnader, att bygga en högre bänk kräver mycket mer av materialet när det gäller dom komersiella byggarna.
Sen har jag märkt att måga alldrig riktigt tänker till när dom bygger sina bänkar, man imiterar de man ser i butiken.
Mitt saltkar har en 90cm hög bänk och korallodlingens bänk är på 80cm, så jag håller med dig om att vanliga bänkar är på tok för låga.

Nu när man haft karet på en 90cm hög bänk så kan man knappast föreställa sig något annat, man ser så myket mer och oftare i karet...

//NiXoN
#3 - 1 juni 2009 09:17
Jag tror också att kostnaden är en bidragande orsak, samt att det är svårt att få det stadigt om akvariet är litet, då möbeln blir högre än den är bred.
#4 - 1 juni 2009 09:54
sedan kan det vara en praktisk fråga oxå.

hade samma fundering på mitt hemmabygge.

gjorde en bänk som är 100 hög. Såg förbaskat bra ut.

såg ännu bra ut när jag ställde kuben på 50x50x60 högt på den.

sedan blev det liiiite jobbigt när det skulle inredas. Högsta kanten är
160 cm ovan mark. det var / är ett elände att få ner armen i karet.
det är liiiite jobbigt att fylla på vatten från hink / dunk efter det vanliga
bytet av 25-30 liter varje vecka.

klart mer praktiskt med den andra karen som har mer normal höjd på
sina möbler.

.
#5 - 1 juni 2009 09:57
Kensa skrev:
sedan kan det vara en praktisk fråga oxå.

hade samma fundering på mitt hemmabygge.

gjorde en bänk som är 100 hög. Såg förbaskat bra ut.

såg ännu bra ut när jag ställde kuben på 50x50x60 högt på den.

sedan blev det liiiite jobbigt när det skulle inredas. Högsta kanten är

160 cm ovan mark. det var / är ett elände att få ner armen i karet.

det är liiiite jobbigt att fylla på vatten från hink / dunk efter det vanliga

bytet av 25-30 liter varje vecka.

klart mer praktiskt med den andra karen som har mer normal höjd på

sina möbler.

.

Jooo... Så frågan man ska fundera på innan man bestämmer sig för bänkhöjd är alltså om akvariet i första hand är till för att pysslas med eller tittas på :p
#6 - 1 juni 2009 10:06
Jooo... Så frågan man ska fundera på innan man bestämmer sig för bänkhöjd är alltså om akvariet i första hand är till för att pysslas med eller tittas på :p

det är inte många kar som inte behöver pysslas med.

exempel är ju den veckoliga tillsynen.

byta vatten, ta upp döda växtdelar från botten.

skrapa alger läääängst ner på bakgrunden / bakrutan

etc etc

men visst är det så att man kanske tittar mer än pysslar.

men pyssel blir det, och blir det för meckigt, så är det för enkelt
att "strunta i" vissa saker. och då blir det inte roligt att titta heller.

.
#7 - 1 juni 2009 10:10
Kensa skrev:

.

så sant så sant
#8 - 1 juni 2009 10:10
Kensa skrev:
det är inte många kar som inte behöver pysslas med.

exempel är ju den veckoliga tillsynen.

byta vatten, ta upp döda växtdelar från botten.

skrapa alger läääängst ner på bakgrunden / bakrutan

etc etc

men visst är det så att man kanske tittar mer än pysslar.

.

- Det där är en sak jag funderat på - alger. Jag har aldrig behövt skrapa någon av glasen någonsin på mina akvarium. Sugmalarna hänger inte heller där, eftersom där inte finns några alger att äta.
#9 - 1 juni 2009 10:35
Hörrni, varför är akvariemöbler så låga?

Jag byggde en möbel åt mitt kar och valde att göra möbeln ca 90 cm hög - på det sättet får man perfekt inblick i karet från vardagsrumssoffan (ok, med facit i hand hade jag nog dragit av 10 cm). Men varför föredrar så många att böja på ryggen och kröka nacken för att kunna titta in i karet ;) både köpemöbler och hembyggen är oftast alldeles för låga tycker jag? Med en bänk på 50 cm ser man ju bara rampen och det fläckiga täckglaset (under förutsättning att man är av mnormallängd och inte sitter i rullstol)...

En mycket bra fråga som jag oxå har funderat på.Gissar att som det föreslagits ovan har med kostnaderna att göra?
Har dock ett Juwel Vision 400l som har en hög och fin bänk till akvariet. Måste säga att jag hellre sitter där än på huk vid något av mina andra kar.
Höjden bekymrer mig inte så mycket då jag är över 190 lång :). Sedan finns det ju grejor att stå på typ en stol för dom som är kortare.
Om jag skaffar mig något mer/större kar skall det absolut vara HÖGT:D
#10 - 1 juni 2009 11:16
Alla mina tre akvarium står på minst 90cm höjd och har gjort så sedan jag började med akvarium för ca 10 år sedan. Jag skulle inte för ett ögonblick byta den mäktiga känsla ett högt placerat akvarium ger mot att få underhållet en smula enklare. Med stege och algskrapa på skaft når man utan problem ned på baksidan. Jag ser inga problem med detta...
#11 - 1 juni 2009 11:38
Jag är också med i 190 klubben så för min del räcker det med en kökspall, och så besvärligt är det inte. Den estetiska fördelen slår lätt de lilla extra besväret som blir med underhåll.
Totalhöjden på ena burken är 175 till glasets övre kant, så det är optimalt att stå o kolla in eller släga ett snabbt öga på när man paserar, sitter man på en stol/pall så kan man kolla på dom bottenlevande lägre djuren o begrunda deras tillvaro.

//NiXoN
#12 - 1 juni 2009 12:23
Sen handlar det även om akvariets djup kontra höjd, ett högt kar gör sig bättre på en hög möbel medans ett akvarium med större djup än höjd gör sig bättre på en låg möbel.
#13 - 1 juni 2009 12:38
Gaffel skrev:
Sen handlar det även om akvariets djup kontra höjd, ett högt kar gör sig bättre på en hög möbel medans ett akvarium med större djup än höjd gör sig bättre på en låg möbel.

- Nu låter det väl som om jag söker bråk med dig Gaffel : ), men jag tycker verkligen höga kar gör sig bättre på låga bänkar o vice versa.

Vad är skillnaden på ett högt kar och ett akvarium med stort djup?
Guest
#14 - 1 juni 2009 12:40
Jag gillar låga kar, om ja hade byggt en bänk hade den inte varit högre än 20-30cm.
Ser snyggare ut av nån anledning.
#15 - 1 juni 2009 12:48
perfetto skrev:
- Nu låter det väl som om jag söker bråk med dig Gaffel : ), men jag tycker verkligen höga kar gör sig bättre på låga bänkar o vice versa.

Vad är skillnaden på ett högt kar och ett akvarium med stort djup?

Djupet representeras av y-axeln, z-axeln representerar höjd.

X,Y,Z=Längd, djup, höjd.
#16 - 1 juni 2009 12:51
Narii skrev:
Jag gillar låga kar, om ja hade byggt en bänk hade den inte varit högre än 20-30cm.

Ser snyggare ut av nån anledning.
Håller verkligen med dig, jeppehb har lagt upp lite bilder i projekt i sin projekttråd.

http://static.pici.se/pictures/dndbuwuVw.jpg
#17 - 1 juni 2009 13:04
Mitt 45cm höga kar står på en hemmabyggd 85cm bänk, nästa bänk blir minst 95cm hög.
Guest
#18 - 1 juni 2009 13:16
Gaffel skrev:
Håller verkligen med dig, jeppehb har lagt upp lite bilder i projekt i sin projekttråd.

http://static.pici.se/pictures/dndbuwuVw.jpg

Väldigt snyggt, fan kanske oxo ska måla lecablock svarta o ta bort min alu ställning.

addo skrev:
Mitt 45cm höga kar står på en hemmabyggd 85cm bänk, nästa bänk blir minst 95cm hög.

Känns läskigt me höga rangliga ställningar.
#19 - 1 juni 2009 13:17
Gaffel skrev:
Djupet representeras av y-axeln, z-axeln representerar höjd.

X,Y,Z=Längd, djup, höjd.

- Ah, du menar sååå

Ja nog för att jag är bekant med axlarna, men varför ska man göra det så svårt inom akvaristiken när man kan säga djup, bredd, längd? : )

Ja då tycker vi lika vad gäller höjd på bänk i relation till höjd på akvarium iallafall...kanske
#20 - 1 juni 2009 13:49
perfetto skrev:
- Ah, du menar sååå

Ja nog för att jag är bekant med axlarna, men varför ska man göra det så svårt inom akvaristiken när man kan säga djup, bredd, längd? : )
För att man inte säger bredd utan just djup för att inga missförstånd ska upppstå när man beskriver fler dimensioner än två![/QUOTE]
#21 - 1 juni 2009 14:38
Bänken tycker jag ska ingå i helheten och då passar man in höjden efter det "gyllene snittet" http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet
#22 - 1 juni 2009 15:58
Narii skrev:
Väldigt snyggt, fan kanske oxo ska måla lecablock svarta o ta bort min alu ställning.

Känns läskigt me höga rangliga ställningar.

Riktigt snyggt med målade Lecastenar. Hade jag ju sett förut men glömt av. Det är en tilltalande tanke istf dom AS-fula [:-28][:-85][:-124]
aluminum ställningarna. Undrar vem som kom på dom? ;)

Skulle inte vilja ha en aluställning på en meter. Får va mycket kraftigare profiler isåfall men det blir det ju garanterat inte snyggare av..
#23 - 2 juni 2009 19:52
åheim skrev:
Bänken tycker jag ska ingå i helheten och då passar man in höjden efter det "gyllene snittet" http://sv.wikipedia.org/wiki/Gyllene_snittet

Ja, eller så utgår man från sin ögonhöjd i det läge man oftast tittar på akvariet från, i mitt fall oftast liggandes eller sittandes i soffan. Därför har jag botten (eller snarare botten + 5cm för grushöjden) i ungefär samma nivå (Z) som jag har soffan. Men smaken är som baken, delad.
#24 - 2 juni 2009 20:22
GöranE skrev:
Riktigt snyggt med målade Lecastenar. Hade jag ju sett förut men glömt av. Det är en tilltalande tanke istf dom AS-fula [:-28][:-85][:-124]

aluminum ställningarna. Undrar vem som kom på dom? ;)

Skulle inte vilja ha en aluställning på en meter. Får va mycket kraftigare profiler isåfall men det blir det ju garanterat inte snyggare av..

Höjden fixade jag till lite med en & en halv sj-pall.
Jag byggde så här:
http://iloapp.vaim.se/data/_gallery/public/0/1243809424_resized.jpg?width=853&height=640

Och resultatet blev detta:
http://iloapp.vaim.se/data/_gallery/public/0/1243809458_resized.jpg?width=853&height=640

Materialkostnad runt 500:- exl sj pall

Om någon har något tips på vad man kan göra åt den retliga springan vid rampen så skulle jag vara väldigt tacksam. Om man vågar böja lite eller lägga en list eller nåt?
#25 - 2 juni 2009 20:51
vaim skrev:

Om någon har något tips på vad man kan göra åt den retliga springan vid rampen så skulle jag vara väldigt tacksam. Om man vågar böja lite eller lägga en list eller nåt?

En tunn aluminiumlist fastlimmad på insidan kanske? Så gjorde jag på min gamla iaf.
#26 - 2 juni 2009 21:18
vaim skrev:

Jag byggde så här:

http://iloapp.vaim.se/data/_gallery/public/0/1243809424_resized.jpg?width=853&height=640

Och resultatet blev detta:

http://iloapp.vaim.se/data/_gallery/public/0/1243809458_resized.jpg?width=853&height=640

Materialkostnad runt 500:- exl sj pall

Riktigt snyggt!! Fattade inte riktigt för för pallar brukar inte vara så breda plankor, men sen fattade jag att du menade pallkragar, Eller??
Vad beror springan på ? Ser inte jämn ut över hela karet. Är rampen böjd? Går den att rikta i såfall?

För att få tilltalande proportioner håller jag med Åheim om att det gyllene snittet är bra att använda. Risken är ju att bänken dominerar för mycket så man inte ser karet.
#27 - 2 juni 2009 21:29
Jag har ett alukar med måtten 150x60x60 och jag köpte 3 st kökskåp från Ikea och 2 bänkskivor som vi sågade till i rätt storlek. En skiva i botten och en på toppen. Blev mycket bra och stadigt och en bra höjd på karet både ur skötselsynpunkt och när man ska titta på det
#28 - 2 juni 2009 21:37
Jag har ett alukar med måtten 150x60x60 och jag köpte 3 st kökskåp från Ikea och 2 bänkskivor som vi sågade till i rätt storlek. En skiva i botten och en på toppen. Blev mycket bra och stadigt och en bra höjd på karet både ur skötselsynpunkt och när man ska titta på det

Mina köksskåp vek sig redan efter 2 månader, vilket pajjade akvariet och skrämde skiten ur mig! Men ikea payade för nytt akvarium och jag fick pengarna tillbaka för skåpen, tror de ville rädda sitt ansikte. :) Ingen fisk dog i alla fall så jag var nöjd.
#29 - 2 juni 2009 21:52
Keibo skrev:
Mina köksskåp vek sig redan efter 2 månader, vilket pajjade akvariet och skrämde skiten ur mig! Men ikea payade för nytt akvarium och jag fick pengarna tillbaka för skåpen, tror de ville rädda sitt ansikte. :) Ingen fisk dog i alla fall så jag var nöjd.

Fy vad jobbigt.:( Tur att det ordnade sig.;) Ja det var för att undvika detta som vi lade en bänkskiva i botten och en på toppen för att stadga upp det hela. Jag lovar att bänken är riktigt stadig och man får ju med en remsa som man klistrar på skivan och den var i ungefär samma färg som aluramen så det ser ut som om bänken och karet hör i hop. Jag är verkligen jättenöjd med den. :D
#30 - 2 juni 2009 21:58
GöranE skrev:
Riktigt snyggt!! Fattade inte riktigt för för pallar brukar inte vara så breda plankor, men sen fattade jag att du menade pallkragar, Eller??

Vad beror springan på ? Ser inte jämn ut över hela karet. Är rampen böjd? Går den att rikta i såfall?

För att få tilltalande proportioner håller jag med Åheim om att det gyllene snittet är bra att använda. Risken är ju att bänken dominerar för mycket så man inte ser karet.

Nej jag har vanliga sj-pall. Plankorna kan variera lite hur tätt dom sitter men annars är det bara flytta på en eller lägga i en till. Men det blev så att pallen sticker ut 15-20cm på baksidan så karet inte står mot väggen. Då jag inte vågade flytta/såga eller mecka med klossarna. Men då byggde jag en hylla på baksidan för mat el mm. I samma höjd som ställnings-skyddet givetvis.
Höljet skruvade jag fast i pallen med så det är stabilt. Man kan tom stå på kanten om man ska fixa i karet.
Körde med 220x45mm reglar.
#31 - 3 juni 2009 06:29
IKEA-möbler håller nog i allmänhet inte får något större än nanoakvarium, men man kan alltid bygga en egen stomme av reglar och sätta IKEA-luckorna som ytskickt. Det blir slitstarkt och snyggt. Min egen akvariemöbel är ca 8 år gammal och ser fortfarande ut som ny.
#32 - 3 juni 2009 11:34
petnym skrev:
IKEA-möbler håller nog i allmänhet inte får något större än nanoakvarium, men man kan alltid bygga en egen stomme av reglar och sätta IKEA-luckorna som ytskickt. Det blir slitstarkt och snyggt. Min egen akvariemöbel är ca 8 år gammal och ser fortfarande ut som ny.

Visst håller de. Titta på juwels bänkar. Spånskivor. Om man som jag skruvar fast en skiva över och under kan skåpet inte vika sig. Tyngden per kvadratcentimeter blir ju inte särskilt mycket.
#33 - 3 juni 2009 11:35
Visst håller de. Titta på juwels bänkar. Spånskivor. Om man som jag skruvar fast en skiva över och under kan skåpet inte vika sig. Tyngden per kvadratcentimeter blir ju inte särskilt mycket.

Kollade din bild. Jätte snyggt!!!:d
#34 - 3 juni 2009 13:01
Flera av IKEAs möbler är inte ens byggda av spånskivor utan det är veckad papp i dom... :)
Bilagor:
#35 - 3 juni 2009 13:13
petnym skrev:
Flera av IKEAs möbler är inte ens byggda av spånskivor utan det är veckad papp i dom... :)

det är sant, det är oxå sant att det är ett begränsat sortiment
som har dessa luftkonstruktioner. läs på innehållsförteckningen

om man tar exempelvis IKEAS köksstommar och liknande så är de i spånskiva.

Håller för bra mycket mer än nanokar. (Såvida man inte tänker sig Kjells nanokar).

.
Guest
#36 - 3 juni 2009 13:51
Min Ikea Hurts pallar 112l kar utan problem, haft de så i 1 år nu.
#37 - 3 juni 2009 14:03
som sagt var.

det här med att IKEAS möbler inte tål kar är galet, och rätt.
vissa möbler är inte gjorda för att ha flera hundra kilo tyngd på sig.
andra är det.

alla originalakvariemöbler är designade för att tåla ett visst antal kilo
inte alla ikeas möbler är det, men många är det.

man får helt enkelt läsa på beskrivningen hur möbeln är gjord, och sedan
dra egna slutsatser, eller fråga någon som kan dra slutsatsen.

efter 10 år inom den koncernen, besökt just de fabriker som gör de där
luft/wellpappfyllda möblerna kanske 100 ggr, så säger jag aldrig i livet
ställer jag ett kar på mer än 10 liter på dom.

Dock, om jag tar två kökstommar på 2x60cm, så har jag inga som helst
problem att lyfta på ett kar på flera hundra liter. Om man lägger en rejäl
skiva mellan karet och stommarna. Dock skulle jag förankrat eländet i
väggen innan jag lyfter på karet.

.
#38 - 4 juni 2009 05:26
Kensa skrev:
som sagt var.

det här med att IKEAS möbler inte tål kar är galet, och rätt.

vissa möbler är inte gjorda för att ha flera hundra kilo tyngd på sig.

andra är det.

alla originalakvariemöbler är designade för att tåla ett visst antal kilo

inte alla ikeas möbler är det, men många är det.

man får helt enkelt läsa på beskrivningen hur möbeln är gjord, och sedan

dra egna slutsatser, eller fråga någon som kan dra slutsatsen.

efter 10 år inom den koncernen, besökt just de fabriker som gör de där

luft/wellpappfyllda möblerna kanske 100 ggr, så säger jag aldrig i livet

ställer jag ett kar på mer än 10 liter på dom.

Dock, om jag tar två kökstommar på 2x60cm, så har jag inga som helst

problem att lyfta på ett kar på flera hundra liter. Om man lägger en rejäl

skiva mellan karet och stommarna. Dock skulle jag förankrat eländet i

väggen innan jag lyfter på karet. .

Det står ju tom på en del av TV bänkarna(iallafall på IKEA Bäckebol)att dom inte tål mer än ett visst antal kg. Man har ju varit där och letat efter akvariebänkar;).
Hur baksidan ser ut på ett skåp är ju väldigt viktigt.Det vet ju alla som monterat tex ett IKEA skåp hur hur svajigt det är ända tills man sätter dit baksidan.Att använda masonit känns alldeles för vekt i mina ögon.
Kan ju fungera om man förankrarar i väggen som du säger Kensa, men vem vill göra hål i väggen? Jag hade dock satt dit en spån eller ännu bättre en MDF skiva (som är bättre att skruva i) på baksidan.
#39 - 4 juni 2009 06:37
GöranE skrev:
Det står ju tom på en del av TV bänkarna(iallafall på IKEA Bäckebol)att dom inte tål mer än ett visst antal kg. Man har ju varit där och letat efter akvariebänkar;).

Hur baksidan ser ut på ett skåp är ju väldigt viktigt.Det vet ju alla som monterat tex ett IKEA skåp hur hur svajigt det är ända tills man sätter dit baksidan.Att använda masonit känns alldeles för vekt i mina ögon.

Kan ju fungera om man förankrarar i väggen som du säger Kensa, men vem vill göra hål i väggen? Jag hade dock satt dit en spån eller ännu bättre en MDF skiva (som är bättre att skruva i) på baksidan.

njau, det hjälper lite, men inte fullt ut.
om en möbel anges tåla exempelvis 40 kilo, så är hela möbeln
konstruerad för det, kanske med säkertsmarginal på några kilo till,
det är då inte enbart baksidan, utan även fästpunkter, matrial,
och allt annat.

Tar men en möbel som tål lite kilo, så får man vara beredd på att
modda en del, dvs lite kraftvinklar i hörnen, byta baksidan, etc.

då blir det oftast billigare och bättre att ta en annan möbel som
redan från början klarar av mycket mer.

Själv tycker jag faktiskt att de flesta akvariemöbler är snygga.
man kan ju faktiskt tänka sig att man höjer möbeln med en rejäl sockel.

.

Annons