Varför så få frågor om TETROR?

#1 - 3 december 2010 22:54
Ses dessa underbara fiskar bara som utfyllnad?

Är det ingen som bryr sig om vad det är för fiskar?

Har dessa fiskar inga krav på sitt vatten och sin mat?

Tetror är stommen i de flesta Sydamerikanska kar, som sedan kryddas med diverse ciklider och malar.

Glöm inte bort att när terorna trivs så trivs även de övriga invånarna.

Så fler frågor och synpunkter på terors levnadsförhållande tryggar övriga invånares trivsel!
#2 - 3 december 2010 23:47
haha, själv så försöker jag anpassa mitt kar efter mina neoner så gått det går. Och nej, verkligen inte uttfyllnad ^^
Dock fruktansvärda yngelätare ><,
tetror är ju awesome!
#3 - 4 december 2010 02:58
ett akvarium med endast olika sorters tetror är oftast trevligare/roligare att titta på, istället för att ha 7 tetror och ett större stim ciklider=) igår köptes det in endast barber och tetror det är dom enda invånare som ska bo där i plus lite olika malar ska försöka fixa bild så ni får se =) och även info om exakt vilka sorter det är.
#4 - 4 december 2010 05:57
"Problemet" tror jag mer är tvärtom, att man väljer tetror efter karets andra invånare, och att de då bara blir lite snygg utfyllnad. En nackdel som tetror har är att de är betydligt svårare att få lek/yngel på, än de tex de flesta cikliderna som då istället blir karets huvudattraktion.
Sedan är de inte lika intressanta då en vanlig tetra ligger på runt20:-/st, skaffar man däremot tetror som är ovanliga och dyrare kommer de automatiskt att bli intressantare och det vet jag av egen erfarenhet;).

Men jag håller med dig till 100% Maths, de borde få större utrymme i forum osv. än vad de har:)!
#5 - 4 december 2010 06:22
kanske ska men ge sig f-n på o få nån tetra till lek :)
#6 - 4 december 2010 06:25
Skulle vara väldans trevligt om den här tråden blir liknande den Maths startade om Apistogramma:)....gott jobbat c90!
#7 - 4 december 2010 06:55
skäms nästan lite då jag senast igår funderade på vad jag skulle ha som utfyllnadsfick i asien karet, inte tetror då men rasbora :)
#8 - 4 december 2010 08:04
[QUOTE=ansjo;1472872]"Problemet" tror jag mer är tvärtom, att man väljer tetror efter karets andra invånare, och att de då bara blir lite snygg utfyllnad. En nackdel som tetror har är att de är betydligt svårare att få lek/yngel på, än de tex de flesta cikliderna som då istället blir karets huvudattraktion.
Sedan är de inte lika intressanta då en vanlig tetra ligger på runt20:-/st, skaffar man däremot tetror som är ovanliga och dyrare kommer de automatiskt att bli intressantare och det vet jag av egen erfarenhet;).

Men jag håller med dig till 100% Maths, de borde få större utrymme i forum osv. än vad de har:)![/QUOTE]
Det finns tetror som är lika lättlekta som flera ciklider. Problemet är att det är svårare eller näst intill omöjligt att få fram några yngel i ett sällskapsakvarium. Tidigare hade jag ett akvarium med bara kejsartetror och då hade jag ständigt yngel i olika storlekar, så med rätt förutsättningar går det att få fram yngel.
Håller inte alls med om att en dyrare fisk skulle vara mer intressant än en billigare. Fördelen med de billiga arterna är att man då kan köpa ett större antal.
#9 - 4 december 2010 08:15
[QUOTE=Guy Palm;1472879]Håller inte alls med om att en dyrare fisk skulle vara mer intressant än en billigare. Fördelen med de billiga arterna är att man då kan köpa ett större antal.[/QUOTE]

Och de blir då tyvärr en slit och slängvara...
Som jag skrev är de flesta terorna svårare att få lek/yngel av än tex de flesta cikliderna och det i det begreppet inräknas hur man håller dem. Det blir avsevärt fler lekar med avkomma som klarar sig av ciklider i ett sällskapskar än det blir av tetror i ett likadant kar, men visst kan det vara skillnad med ett artakvarium med bara tetror, men hur många har sådana kar?
Bilagor:
#10 - 4 december 2010 09:59
Jag tänkte bomba på med mina tetra filmer som jag tagit genom åren. Det är mina favoriter och kanske kan de vara inspirerade för någon annan.

Börjar med en av mina absoluta favoriter, Vinkeltetran Thayeria boehlkei

#11 - 4 december 2010 10:02
Citrontetra Hyphessobrycon pulchripinnis

#12 - 4 december 2010 10:03
Kardinaltetra Paracheirodon axelrodi

#13 - 4 december 2010 10:04
Falsk Dolkstickstetra Hyphessobrycon socolofi

#14 - 4 december 2010 10:05
Vitfenad Rosentetra Hyphessobrycon rosaceus

#15 - 4 december 2010 10:06
Jag köpte mina tetror (Kolglödstetran) för jag tyckte de var så snygga så mina är ingen "utfyllnad" utan kompletterar de andra fiskarna i karet:)
#16 - 4 december 2010 10:07
Rödmunstetra Hemigrammus bleheri

Som jag inte har någon bra film på tyvärr. Men 2:30 in i den här filmen har jag fått några hyfsade sekvenser.

#17 - 4 december 2010 10:09
Sen ett släkte som jag verkligen gillar Smycketetror som här får representeras av Nannostomus diagrammus

#18 - 4 december 2010 10:10
Här kommer en bild :)
#19 - 4 december 2010 10:11
Så en liten udda tetra, inte udda för att den är ovanlig, utanför att den har ett helt annat beteende än de övriga. Stänktetra Copella arnoldi

#20 - 4 december 2010 10:13
Så till sist en Afrikan, Gul Kongotetra Alestopetersius caudalis

#21 - 4 december 2010 10:15
[QUOTE=PiaJo;1472918]Här kommer en bild :)[/QUOTE]

Fint!

Att filma tetror är inga större problem, men att få bra bilder på dem kan vara betydligt värre! De vill ju inte stå stilla.
#22 - 4 december 2010 10:38
Nä, att filma tetror är enkelt, fram med kameran bara och låt dom göra sin grej - värre blir det, som du säger C-90, att ta fina skarpa bilder.
Jag har haft med den här filmen några gånger tidigare i andra trådar - men passar på att lägga den även här.
200 stycken Glödbandstetror (bland andra) i 960-karet!;

#23 - 4 december 2010 10:41
Att ta kort utan att de blir suddiga är näst intill omöjligt, jag har tagit hur många kort som helst innan man får ett som blir hyfsat, jag brukar passa på att ta kort när jag matar då är de iallafall på samma ställe nån sekund :p

Tycker att ni lägger in härliga filmer på tetrorna :) Fortsätt med det!
Bilagor:
#24 - 4 december 2010 15:38
Wow för rosentetran! Kan man hålla såna i 110 l med apistos?
#25 - 4 december 2010 15:46
[QUOTE=Falconer;1472966]Wow för rosentetran! Kan man hålla såna i 110 l med apistos?[/QUOTE]

Det ska nog gå bra, även om 110 liter nog är lite i minsta laget.
#26 - 4 december 2010 15:54
Hur stora blir dom?
Vad skulle passa bäst av svart fantomtetra, rosentetra eller sorgmantlar?
#27 - 4 december 2010 16:08
[QUOTE=Falconer;1472968]Hur stora blir dom?
Vad skulle passa bäst av svart fantomtetra, rosentetra eller sorgmantlar?[/QUOTE]

De blir inte så stora, men det är helt uppenbart att de gillar att simma runt ganska mycket. Hanarna uppvaktar varandra ganska så bryskt till och från, då är det bra att de har någonstans där de kan komma undan.

Vilka passar bäst, ganska mycket en smakfråga. Men jag tror att Rosentetran är den som har störst krav på vatten och miljö av de du nämner. Är väl också en prisfråga, när jag handlade mina Rosentetror så kostade de säkert 4 gånger så mycket som Sorgmantlar hade gjort.
#28 - 4 december 2010 16:28
Vad för miljö och vatten ska den ha? Läste om den i artbeskrivningen och där verkar det som att den är tålig och lättskött. Har du personliga erfarenheter av denna får du gärna skriva vad du tror krävs för att den ska trivas. :)
#29 - 4 december 2010 16:41
[QUOTE=Falconer;1472983]Vad för miljö och vatten ska den ha? Läste om den i artbeskrivningen och där verkar det som att den är tålig och lättskött. Har du personliga erfarenheter av denna får du gärna skriva vad du tror krävs för att den ska trivas. :)[/QUOTE]

Den är inte särskilt kräsen, men om man jämför med Sorgmateltetran, som verkar överleva allt, så bör man hålla ordning på sina vattenbyten och inte slarva.

Det brukar för alla akvarieägare komma veckor och månader då annat pockar på intresse, framför allt på sommaren. Under en sådan period med få och förmodligen ganska stora vattenbyten kan jag tänka mig att det kan bli problem.
#30 - 4 december 2010 16:42
tycker personligen att citrontetror är väldigt stissiga.
Nu kanske dom inte gör sej så bra i mitt kar, jag har ju en väldans massa tetra sorter så det blir lite rörigt.
Men jag tycker dom är färglösa och tråkiga....:/
tycker jag sorgmantlar eller fantomtetra är snyggare, men det är ingen fisk jag haft så jag ska inte uttala mej om dessa.

en fråga C90... leker dina vinkeltetror regelbundet?? gärna efter vattenbyte?
Min gör det, men har inte fått ett enda yngel att överleva:p har inte sett några iaf. Har mkt nyfikna hungriga fiskar...
Dock så fick akvarieaffären växter av mej och i dessa fick dom både vinkelägg och blodfensägg (men bara vinkelyngelena överlevde)
#31 - 4 december 2010 17:48
att det är svårt att få lek på tetror kan jag hålla med om.
Haft neoner i 10 år men aldrig fått något.
Däremot så lekte mina svarta neoner jag hade för typ 5 år sedan, dock så blev äggen uppätna.

Var dock i Eksjö denna dag (så jäkla mysigt) och hittade där opaltetror (inte hittat i jönköping) så det blir en tur dit efternyår, inreda ett kar i helsvart (sand, sten, bakgrund etc.) och ett stort gäng opaler. ORGASMISKT!
#32 - 4 december 2010 17:53
[QUOTE=roosterboy;1473015]
Var dock i Eksjö denna dag (så jäkla mysigt) och hittade där opaltetror (inte hittat i jönköping) så det blir en tur dit efternyår, inreda ett kar i helsvart (sand, sten, bakgrund etc.) och ett stort gäng opaler. ORGASMISKT![/QUOTE]

Sånna här?? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=843&SOK=1
#33 - 4 december 2010 18:31
[QUOTE=malavi;1473020]Sånna här?? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=843&SOK=1[/QUOTE]

jajjemensan :) Har ju 22 neontetror, tänkte öka upp till 30 jämnt, sen 30 opaler.
Kommer bli fantastiskt!
Opalerna låg ju dock på 40-50 spänn styck (har jag för mig= Men lätt värt :D
#34 - 4 december 2010 18:34
[QUOTE=roosterboy;1473031]jajjemensan :) Har ju 22 neontetror, tänkte öka upp till 30 jämnt, sen 30 opaler.
Kommer bli fantastiskt!
Opalerna låg ju dock på 40-50 spänn styck (har jag för mig= Men lätt värt :D[/QUOTE]

Du har PM :)
#35 - 4 december 2010 21:26
[QUOTE=karrokaja;1472992]tycker personligen att citrontetror är väldigt stissiga.
Nu kanske dom inte gör sej så bra i mitt kar, jag har ju en väldans massa tetra sorter så det blir lite rörigt.
Men jag tycker dom är färglösa och tråkiga....:/
tycker jag sorgmantlar eller fantomtetra är snyggare, men det är ingen fisk jag haft så jag ska inte uttala mej om dessa.

en fråga C90... leker dina vinkeltetror regelbundet?? gärna efter vattenbyte?
Min gör det, men har inte fått ett enda yngel att överleva:p har inte sett några iaf. Har mkt nyfikna hungriga fiskar...
Dock så fick akvarieaffären växter av mej och i dessa fick dom både vinkelägg och blodfensägg (men bara vinkelyngelena överlevde)[/QUOTE]

Citronerna är bleka och färglösa om de inte trivs, det är därför de är svårsålda för affärerna. Men trivs de så får de en härlig gul färg, framför allt hanarna som kan bli overkligt gula.

Mina Vinklar lever nog inte i en optimal miljö tyvärr[:o] De är omringade av stora Jordätare och Flaggciklider. På sena kvällar kan jag se att de är igång med något som jag tolkar som lek, dessutom är de aktiva efter att ljuset slocknat i "månskens ljuset", men vad de gör då kan jag inte se. Om de nu gör något så finns det inte en chans att några rom/yngel skulle överleva.
#36 - 4 december 2010 22:13
Bra tråd Maths.

Jag bidrar med 2 bilder på Äkta dolkstickstetra, Hyphessobrycon erythrostigma. De ligger nu som störst på 5cm TL.

Jag känner dock inte igen mig på zoopet bilden i artregistret, men de kanske bleknar med åldern?
#37 - 4 december 2010 22:27
[QUOTE=Dre;1473077]Bra tråd Maths.

Jag bidrar med 2 bilder på Äkta dolkstickstetra, Hyphessobrycon erythrostigma. De ligger nu som störst på 5cm TL.

Jag känner dock inte igen mig på zoopet bilden i artregistret, men de kanske bleknar med åldern?[/QUOTE]

Det verkar var två ytterligheter, kan hålla med om att bilden på Zoopet bilden är den väldigt ljus, men dina verkar vara väldigt mörka. Kan vara bilderna som ljuger åt bägge håll, de jag har haft har varit någonstans mitt i mellan.

Fina bilder[:-106]
#38 - 4 december 2010 22:34
Jag ska se om jag kan fixa en film vid sovdags även mina brukar visa upp sig lite extra den tiden Särskilt runt bladen till crinumlökarna. Jag har en gammal film då jag startade upp detta kar och då är de aningen mindre än u och något blekare, men ändå rätt röd-rosa.
Bilagor:
#39 - 4 december 2010 22:57
[QUOTE=Mats Bryzell;1472928]Nä, att filma tetror är enkelt, fram med kameran bara och låt dom göra sin grej - värre blir det, som du säger C-90, att ta fina skarpa bilder.
Jag har haft med den här filmen några gånger tidigare i andra trådar - men passar på att lägga den även här.
200 stycken Glödbandstetror (bland andra) i 960-karet!;

[/QUOTE]

Jag vet inte hur många gånger jag har sett den här filmen, men många är det!

Varje gång jag tittar på den sitter jag och ler som en byfåne:)

Detta är nog den bästa akvariefilm jag har sett på YT.
#40 - 5 december 2010 10:09
[QUOTE=c90368;1473096]Jag vet inte hur många gånger jag har sett den här filmen, men många är det!

Varje gång jag tittar på den sitter jag och ler som en byfåne:)

Detta är nog den bästa akvariefilm jag har sett på YT.[/QUOTE]

Haha, I kinda like it myself!:) Jo, det är en go' film. Detta var ju innan discusarna, när ett stort gäng Apistos gick i bottenregionen - och alla tetrorna, där var förutom glödbanden runt 50 Rosentetror och ett 60-tal Kejsartetror också, hade "luftrummet" för sig själva. Det är ganska magiskt, och ger en skönt lugn känsla, att inte ha större fisk i ett sånt här kar - utan bara köra på småfisk.
#41 - 6 december 2010 10:37
Att få tetror att leka är inte särdeles svårt, det gör de ofta i sällskapsburkar också, enligt mig. Det är däremot en helt annan femma att få rommen att kläcka och dra upp ynglen. Enig i att tetror har blivit lite undanskuffade och används som "utfyllnad". Synd, de är väl värda att testa odling på. Klarar man tetror, med de renhetskrav rom/yngel har, så klarar man busenkelt mycket annat efteråt. Själv har jag inte lyckats särdeles bra med att sätta tetror till lek, troligen slarvat med rengöringen (fast jag _tyckte_ jag var noga...). Har däremot fått en del spontanlekar, men då gäller att man håller dem rätt för att yngel ska överleva.

Favoriter hos mig är stänktetra, smyckestetror och udda afrikanska tetror. De förstnämnda har jag fått spontanyngel på, i burkar med mycket utrymme och mängder med flytväxter. Däremot aldrig något på afrikanska tetror. Svart fantom är också en art som jag gillar, likaså citrontetran - fast de man ser i butik oftast har dassiga färger. Rödmunstetran är också en favvo. Nå, en vacker dag ger jag mig på fler tetror, just nu har jag inte många arter.

Hilsen,

/P
#42 - 6 december 2010 13:25
Det skulle vara intressant att mer i detalj få veta hur Asiaterna lyckas dra upp sådana mängder tetror till en förhållandevis billig peng.

Det tyder väl på att om man bara kommer på "knepet" så är de inte så jättesvåra att dra upp.
#43 - 7 december 2010 04:56
Grym rengöring av lekburken, bra vattenkvalitet och utfodring - helt övertygad om att dessa är knepen. Pinter plus ett bra gäng jag snackat med om tetraodling poängterar hela tiden rengöringen av lekburken. Stämmer också överens med det fåtal erfarenheter av tetraodling jag har. Undantag finns dock alltid, som t ex permanenta lekakvarium med Kejsartetra.

Hilsen,

/P
#44 - 12 december 2010 12:27
Jag har bara tetror i mitt 70+ akvarium så de är defenitivt inte utfyllnad.
Vita sorgmanteltetror och Kardinal fisk (jättebra kombination)

Har haft denna kombinationen i över 2 månader och ingen fisk har dött ännu, är tetror lätta fiskar kanske?
#45 - 12 december 2010 12:54
tänkte skaffa typ 40-50 kardinaltetror till mitt nya 450, och det ska då inte vara någon utfyllnad :D
#46 - 14 december 2010 06:55
Kardinalfisken är ingen tetra, mer släkt med Danio. Stämmer inte till 100 procent, men generellt har tetror en fettfena, dvs en extra fena mellan ryggfenan och stjärtfenan. Lätt att kolla för att få en vettig start, om man är osäker på vad det är för fisk. Tetror tycker jag är hyfsat tåliga, iaf de som mer normalt förekommer i handeln. Sorgmanteln hör till de absolut tåligaste akvariefiskar alla kategorier, enligt mig. Delad förstaplats med Blå gurami kanske?

Hilsen,

/P
#47 - 14 december 2010 07:16
flikar in en fråga såhär på morgonkvisten, vi har sett att en av våra neontetror är rund, otroligt stor i jämförelse med andra, misstänker rom, men karet är sandbotten med 4 glupska malar o andra tetror, ska man flytta henne i ett fösök av att yngla av neontetror eller måste man ha hanen med ?
#48 - 14 december 2010 07:54
Man måste vara två för att dansa en tango;)...
#49 - 14 december 2010 18:21
Intressant tråd. Jag tycker verkligen om tetror. Problemet är att välja ut 2-3 sorter bland alla läckerheter. Tetror är överlag ganska tåliga och om jag har förstått det hela rätt uppnår de ofta en ansenlig ålder.

Det vore intressant med lite input om just hur gamla olika tetror normalt blir. Någon som har erfarenhet/info? Neontetran kan väl t ex bli uppemot 10 år.
#50 - 14 december 2010 21:23
[QUOTE=slade;1476548]Intressant tråd. Jag tycker verkligen om tetror. Problemet är att välja ut 2-3 sorter bland alla läckerheter. Tetror är överlag ganska tåliga och om jag har förstått det hela rätt uppnår de ofta en ansenlig ålder.

Det vore intressant med lite input om just hur gamla olika tetror normalt blir. Någon som har erfarenhet/info? Neontetran kan väl t ex bli uppemot 10 år.[/QUOTE]

Mina kardinaler som finns på film tidigare i tråden var inköpta maj 2005, nu finns ingen kvar, inga tio år där alltså.

Intressant är att det skiftar väldigt mycket i ett stim. Jag har två Citrontetror kvar av elva som jag köpte februari 2007, varför två har överlevt de andra har jag ingen aning om.

Av tio Rödmunstetror som jag köpte för tre år sedan återstår fyra, varav en inte verkar ha så lång tid kvar.

Under den här perioden har jag inte haft några sjukdomar i akvariet, men det har varit ganska varmt hela tiden då de har gått med först Diskus och sedan Jordätare. Värmen tror jag gör att de lever ett kortare och intensivare liv.
#51 - 14 december 2010 22:46
Jag har nu två yngel från mina Kerri-tetror. Andra gången de fått yngel vad jag vet, de går med 5 kongotetror. Första gången uttökade jag Kerri-tetrorna med 10 stycken då ynglena var små, då blev de visst mat.. Lite trist, men borde jag kanske räknat ut. Som sagt, det finns många sjukt fina tetror! Mina Kongo-hanar är underbara!
#52 - 15 december 2010 05:56
riktigt bra att en här tråden existerar. Då kan jag ju få hjälp med ett högst "akut" tetraproblem.

Byter upp mig akvariemässigt nu efter jul (till ett på nånstans 250-350 liter) och vill då utöka med någon ny tetra.

Har för stunden neontetror, corys, siamesiska algätare och albinoancistrus, tillkommer även kuhlii sen.
Men jag vill som sagt ha en ny sorts tetra.

Som jag ser det finns det några huvudsakliga alternativ.
Röd fantomtetra
Kongotetra
Någon form utav smycketetra
Citrontetra
Opaltetra
Silvertipp
Sorgmantel
Rödmunstetra

Så vilken av dessa skulle ni föredra?
Kan ju även läggas till att neontetrorna är 22 till antalet, och att den nya sorten kommer att bli antingen 10-20. men det känns som att 10 är troligast. 40 stimfiskar i ett 300liters känns rätt mkt.
#53 - 15 december 2010 09:05
Smyckestetror gillar jag skarpt, i alla möjliga varianter. Fina plus att de har ett kul och lite udda tetrabeteende. Ge dem lite flytväxter att bråka runt i, där kommer troligen även leken att ske (men att få yngel av dem är svårare, de flesta är grymma romrövare). Ett plus är att de mestadels håller till i de övre regionerna i akvariet, du får alltså utfyllnad där.

Kongotetror gillar jag också skarpt, men de kan vara lite buffliga. Är de tillräckligt stora ingår dessutom neontetra i menyn.

Hilsen,

/P
#54 - 15 december 2010 09:08
jasså käkar kongos småfisk? Då går dom bort direkt ^^
Ah, tror dock inte smyckestetror KAN vara värre rom/yngelrövare än neontetror. Dom är helt hopplösa...
#55 - 15 december 2010 10:58
Tror att mina Glödbandstetror har börjat trivas bra nu, har ca 19 stycken i mitt 340 liters kar. I början så var de inte så färgglada, först nu 1½ månad efter att jag startade upp karet efter flytten från tidigare ägaren har alla börjat färga ut ordentligt och är riktigt snygga nu. Såg att en del av dem börjat få vita spetsar på fenorna som denna bild http://www.icoloridelblu.it/hemigrammus-erythrozonus.jpg

Verkar som att det är de som är lite mindre och smalare som har fått det, en del av dem är rätt tjocka å stora och det var även de som dröjde längst med att få sitt röda band ordentligt utfärgat.
#56 - 15 december 2010 11:06
Hej!
Apropå tetror, så var jag på besök hos en tjej, och jag kommer in i hennes vardags rum, där står ett avkatirum avlångt, säkert 400 -500 liter...och där i hade hon bara neontetror eller kardinaler stimmande...det var riktigt maffigt att se...så stilrent och häftigt, funderar på att göra det... =)
#57 - 15 december 2010 12:45
[QUOTE=roosterboy;1476779]riktigt bra att en här tråden existerar. Då kan jag ju få hjälp med ett högst "akut" tetraproblem.

Byter upp mig akvariemässigt nu efter jul (till ett på nånstans 250-350 liter) och vill då utöka med någon ny tetra.

Har för stunden neontetror, corys, siamesiska algätare och albinoancistrus, tillkommer även kuhlii sen.
Men jag vill som sagt ha en ny sorts tetra.

Som jag ser det finns det några huvudsakliga alternativ.
Röd fantomtetra
Kongotetra
Någon form utav smycketetra
Citrontetra
Opaltetra
Silvertipp
Sorgmantel
Rödmunstetra

Så vilken av dessa skulle ni föredra?
Kan ju även läggas till att neontetrorna är 22 till antalet, och att den nya sorten kommer att bli antingen 10-20. men det känns som att 10 är troligast. 40 stimfiskar i ett 300liters känns rätt mkt.[/QUOTE]

Eftersom Kongo och Smycke tetrorna redan är bortvalda, de som är lite udda i sammanhanget, så finns det en fråga som du kan ställa dig själv.

Vill du ha en avlång snabbsimmare eller en högryggad lite lugnare tetra?

Personligen tycker jag om att variera med långsmala och högryggade, eftersom de inte blandar sig med varandra på samma sätt som flera liknande arter kan göra.
#58 - 15 december 2010 12:55
[QUOTE=c90368;1476956]Eftersom Kongo och Smycke tetrorna redan är bortvalda, de som är lite udda i sammanhanget, så finns det en fråga som du kan ställa dig själv.

Vill du ha en avlång snabbsimmare eller en högryggad lite lugnare tetra?

Personligen tycker jag om att variera med långsmala och högryggade, eftersom de inte blandar sig med varandra på samma sätt som flera liknande arter kan göra.[/QUOTE]

Nejnej mannen, smycketetra är inte bortvald! :D

Jadu, det du säger är något jag inte reflekterat över. Bra input, mycket bra input!

Eftersom jag redan har neoner (avlånga, snabba) och siamesiska algätare (avlånga, jävligt snabba) så kanske en högryggad skulle vara att föredra :)

Neonerna stimmar ju fruktansvärt bra, är väldigt aktiva och nästan "hyper" så något lite lugnare, kanske med någon annan färg än just neonerna som är väldigt "kalla"

Kom med mer input, nu fick du mig att tänka :D
#59 - 15 december 2010 18:20
Jag gör det enkelt för mig;)

Citrontetra
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144002&p=1472910&viewfull=1#post1472910

Dolkstickstetra, detta är den falska, den "äkta" heter Hyphessobrycon erythrostigma
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144002&p=1472912&viewfull=1#post1472912

Rosentetra, i detta fall odlingsformen "vitfenad"
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144002&p=1472913&viewfull=1#post1472913

Du kan utöver dessa ha säg sex Smycketetror, de lever sitt egna liv i den övre nivån, helst med lite flytväxter som nämndes tidigare i tråden.
#60 - 15 december 2010 19:22
Postar filmen även i denna tråd på mina Gula Kongotetror. Historien bakom dessa firrar och var de bor finns i denna tråd "180 liters Lejonkula" http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=134597

#61 - 15 december 2010 21:46
wowtack så mycket :D har haft citrontetror för längesedan, och när dom verkligen trivs så har dom GRYMMA färger. Så det är utan tvekan lockande. Grymt läckra gula kongos du hade btw!
#62 - 16 december 2010 07:41
En favvo bland de högryggade är svart fantom. Vet inte varför jag fastnat så för dem, men jag tycker de är urläckra...

Hilsen,

/P
#63 - 17 december 2010 05:21
Var på DM och Rilo under gårdagen och spanade lite. Och oavsett hur inställd jag än är på att ha någon udda tetra så dras ögonen varenda jäkla gång till sorgmantlarna och deras fridfulla lurkande.
Nån som har erfarenhet av dessa rackare?
#64 - 17 december 2010 21:22
Jag har ett 10-tal sorgmantlar. De är lätta och tåliga i skötseln. Tappar dock färgen en hel del och blir lite bleka när de är vuxna. I övrigt en trevlig fisk som passar bra i de flesta akvarium.
#65 - 18 december 2010 08:15
Fina filmer. Jag tror som många andra att det är pga att det klassas utfyllnadsfisk. Sen när man ska välja fisk så ser alltid tetrorna så gråa och färglösa ut. Vilket gör att man (iaf jag) tar något som ser roligare ut. I mitt fall så har jag istället fastnat för barber och rasboror som jag tycker är betydligt färgstarkare, sen så har de ju självklart inte samma beteende som tetrorna. Så fort jag har möjlighet i ett akvarie så ska jag skaffa ett gäng tetror men just nu kommer jag bara se dom som yngelätare.
#66 - 8 januari 2011 23:18
Bra tråd! Jag tänkte så sent som idag att det mest är p.g.a. tetrorna jag har akvarium. Resten, ciklider o.dyl. är mest utfyllnad. :D Just nu har jag Citrontetra (en ensam stackare, måste köpa fler) Kardinaltetra, Svart neon och Rödmunstetra. Av dessa är nog egentligen citronerna mina favoriter. Lättlekta, långlivade och tåliga och otroligt vackra när de trivs. Men att dra upp yngel efter dem i ett sällskapsakvarium med pansarmalar och Ancistrus är nog bara att glömma... Även Vinkeltetrorna (som jag haft tidigare) leker ofta och gärna men samma sak gäller där. De svarta neonerna har jag sett leka någon gång men inte alls lika frekvent som vinklar och citroner.

Rödmunstetrorna stimmar bättre än någon annan tetra jag haft och är väldigt livliga och roliga att titta på. Tyvärr verkar det stämma att de är lite känsliga. På bara ett par månader har deras antal minskat till hälften, trots att alla andra fiskar verkar trivas och må bra.
#67 - 8 januari 2011 23:28
Hmm jag älskar tetror - mitt stora akvarium är Svarta fantomtetror och White fine/Bentons tetra grunden och i mitt badrumakvarium är det svarta neoner...
#68 - 14 januari 2011 21:34
Dolkstickstetra
#69 - 14 januari 2011 21:35
Vinkeltetra
#70 - 14 januari 2011 21:37
Vitfenad Rosentetra
#71 - 14 januari 2011 21:40
Gul Kongotetra
Kjell Fohrman
Administrator
#72 - 14 januari 2011 21:42
Kul foto ovan där alla "vinklarna" är på väg åt ett håll och möts av "flaggan"
#73 - 14 januari 2011 21:54
[QUOTE=Kjell Fohrman;1486893]Kul foto ovan där alla "vinklarna" är på väg åt ett håll och möts av "flaggan"[/QUOTE]

Såg det inte förrän på bilden men kände direkt att där satt den[:-106]
#74 - 15 januari 2011 21:15
Vinkelfilm.

Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 15 januari 2011 21:28
Kul att kolla på - även om inte vinklarna är färggranna direkt så vinner de ändå i längden
#76 - 15 januari 2011 23:08
Hej jag reagerar på att tetror rutinmässigt säjs som stimfiskar - erfarenheter av både serpatetror och buenos aires tetror säger mig att många tetror gillar precis som ciklider att vara själv. Både mina S-tetror och mina BA-tetror gick in med liv och lust och tog kål på alla de råde på i akvariet mitt för att sedan gå loss på varandra. De två sista serporna delade upp akvariet i två delar där de huserade i var sin del. Vilka erfarenheter har ni av dessa underbara små fiskar med så hiskligt temperament. Serporna blev liksom BA riktigt gamla och griniga så jag skickade dem till resten av stimmet i fiskhimlen och skaffade mig nya innevånnare i 100a burken. Vilka erfarenheter har ni av beteenden hos tetror och hur mycket som stämmer överens med det som står i olika artbeskrivningar?
#77 - 15 januari 2011 23:10
När ni ändå är inne på vinklar... Som jag skrev i min tråd igår, så hittade jag ju ett litet vinkel-yngel i filterfacket.. Det var en trevlig överraskning måste jag ju säga.. Med 17-18 malar och ~20 corys så trodde jag inte att någon rom skulle överleva.. Har ju sett att dom har lekt, men som sagt, många hungriga munnar att mätta i det karet..

[ATTACH=CONFIG]41260[/ATTACH]
#78 - 16 januari 2011 08:22
[QUOTE=022helpek;1487316]Hej jag reagerar på att tetror rutinmässigt säjs som stimfiskar - erfarenheter av både serpatetror och buenos aires tetror säger mig att många tetror gillar precis som ciklider att vara själv. Både mina S-tetror och mina BA-tetror gick in med liv och lust och tog kål på alla de råde på i akvariet mitt för att sedan gå loss på varandra. De två sista serporna delade upp akvariet i två delar där de huserade i var sin del. Vilka erfarenheter har ni av dessa underbara små fiskar med så hiskligt temperament. Serporna blev liksom BA riktigt gamla och griniga så jag skickade dem till resten av stimmet i fiskhimlen och skaffade mig nya innevånnare i 100a burken. Vilka erfarenheter har ni av beteenden hos tetror och hur mycket som stämmer överens med det som står i olika artbeskrivningar?[/QUOTE]

Att hanarna hos många tetror skapar ett "revir" gärna vid en växt som passar bra för romlägning är vanligt.

Det kan ses särskilt hos Dolksticktetrorna, men jag har även sett det hos Kardinaltetror.

Problemet är att många tetror går i alldeles för små kar, även om fiskarna i sig är små och överlever i mindre kar så behöver de ofta ganska stora kar för att visa sitt rätta beteende. De är för det mesta otroliga snabbsimmare.
#79 - 16 januari 2011 08:39
[QUOTE=c90368;1487371]Att hanarna hos många tetror skapar ett "revir" gärna vid en växt som passar bra för romlägning är vanligt.

Det kan ses särskilt hos Dolksticktetrorna, men jag har även sett det hos Kardinaltetror.

Problemet är att många tetror går i alldeles för små kar, även om fiskarna i sig är små och överlever i mindre kar så behöver de ofta ganska stora kar för att visa sitt rätta beteende. De är för det mesta otroliga snabbsimmare.[/QUOTE]

Ja det är min erfarenhet - tycker att det är synd att mina BA-tetror först var sålda till en dam som hade dem i ett 50L - den burken hade hon 25 st! Hon lämnade in dem till en djuraffär - och de placerade 7 hos mig.

Upplever att man får för lite information i butik om hur stora kar de egentligen behöver. Det är det ständiga mantrat att man skall köpa flera och att de är stimlevande.

finns det någon bra bok om tetrors beteende - eller någon annan hemsida som specieliserat sig på beteendefrågor?
#80 - 16 januari 2011 08:40
Kanske borde vi samla all beteende kunskap och knåpa ihop en beteende artikel för oss tetra älskare
#81 - 19 februari 2011 21:17
En liten film på mina Afrikanska Gula Kongotetror Alestopetersius caudalis.

#82 - 19 februari 2011 21:34
Oh, blev riktigt förtjust i vinkeltetror...
#83 - 21 februari 2011 20:17
Såg att du kommenterade citrontetrorna under artbeskrivningen. Jag funderar själv på att införskaffa ett större stim, 100-150 st kanske.

Hur stimmar dessa? Håller de ihop bra? Var befinner de sig i karet? Mellanpartiet, vid botten?

Hur glupska är de med växterna?

Färgar de ut bra hos dig?

Många frågor nu hehe, men jag tänker köra ungefär som du. Har ganska varmt vatten och tänker diskus framöver.
#84 - 21 februari 2011 20:54
[QUOTE=tommy_g;1500307]Såg att du kommenterade citrontetrorna under artbeskrivningen. Jag funderar själv på att införskaffa ett större stim, 100-150 st kanske.

Hur stimmar dessa? Håller de ihop bra? Var befinner de sig i karet? Mellanpartiet, vid botten?

Hur glupska är de med växterna?

Färgar de ut bra hos dig?

Många frågor nu hehe, men jag tänker köra ungefär som du. Har ganska varmt vatten och tänker diskus framöver.[/QUOTE]

Ska försöka svara efter bästa förmåga, kort och koncist.

De stimmar som de flesta högryggade tetror, vilket innebär att om det är lugn och ro i karet så försöker hanarna hålla små revir dit de lockar honor. Hanarna stilar för varandra och vill visa vem som är finast/störst/starkast. Detta innebär att de blir rätt så spridda i karet. De är en utpräglad mellannivå fisk.

Jag har aldrig haft problem med att de ätit växter, men jag har inte haft riktigt finbladiga växter typ cabomba i mina kar. Men att de gillar grönfoder är det ingen tvekan om, jag har gett dem gröna ärter vilket de slåss om.

Ja, jag tycker nog att de färgade ut bra, kopplingen mellan att färga ut bra och ha ett lungt akvarium tror jag är mycket viktig. Är de stressade så att hanarna inte får tillfälle att spela för varandra och honorna, så förblir de lika tråkiga som i affären.

Enligt mig är detta en av de finaste högryggarna i ett akvarium, de ger en riktigt fin färgklick och det är ju ett faktum att de flesta tetror går i röd/blå/svart nyanserna, det gör inte de här.
#85 - 21 februari 2011 21:33
Jag funderar på att införskaffa ett gäng Sweglesitetror( Röd fantomtetra). En stor anledning till det är att dom trivs i lägre temperaturer(20-23grader) och jag ska ha dom i ett ouppvärmt kar. Hur är dom på att"stimma"?
#86 - 22 februari 2011 10:01
c90368> Tack för bra tips. Färgar honorna ut bra också? Tror den här arten blir perfekt.

Stefan> Tackar för tipset om Morgans Fisk & foder. Precis så ska en "akvariebutik" vara. Old school.
#87 - 14 april 2011 15:26
En film på min ståtliga Dolkstickshanne.

#88 - 15 april 2011 04:30
Såg verkligt najs dolkstickstetror på Lagret nyligen. Köpte ett gäng till en polare. Din hanne ser maffig ut, han är i fullsize väl?

Hilsen,

/P
#89 - 15 april 2011 04:57
Tack Patrik!!!
5 par av H. pyrrhonotus går här hemma i karantän så de är ju inte utfärgade på något vis. Laddar uppbilder då de går bättre och färgar ut.
#90 - 15 april 2011 09:26
[QUOTE=PatrikMalmo;1515254]
Din hanne ser maffig ut, han är i fullsize väl?

Hilsen,

/P[/QUOTE]

Om man ser till storleken så är den fullvuxen, enligt den erfarehet jag har av dessa tidigare.

Det intressanta är att jag köpte denna hane i oktober förra året och då var den halvvuxen. Vilket alltså skulle innebära att den nått full storlek på under ett halvårs tid. Vilket jag tycker är lite kort tid.

Så det kanske finns möjligheter att den växer på sig lite till, för den har många år kvar av livet.
#91 - 15 april 2011 10:22
Lurigt med fisk, storlek och tillväxttakt. Tippar på att det går rätt mycket fortare med tillväxten i naturen för många fiskar, gäller ju att vara redo för förökning till nästa säsong. Under bra förhållanden i akvarium så sticker en del fisk iväg grymt fort. Lurigt på andra sätt också, en del växer fort från yngel upp till viss storlek, andra funkar tvärtom. Det lär visa sig om din hanne sticker lite till, kanske blir ett verkligt praktex av honom (inte för att han är ful nu, men du greppar vad jag menar...).

Hilsen,

/P
#92 - 17 april 2011 11:26
Vad är det för skillnad på falsk och äkta dolkstickstetra?

//Inger
#93 - 17 april 2011 14:09
[QUOTE=gullefjun;1515640]Vad är det för skillnad på falsk och äkta dolkstickstetra?

//Inger[/QUOTE]

Den "äkta" Hyphessobrycon*erythrostigma har hanarna längre ryggfena och den röda fläcken är mer markerad. De blir även lite större.

Den "oäkta" Hyphessobrycon*socolofi tycker jag stimmar bättre och är en mycket trevlig tetra som har kommit lite i glömska pga av att den benämns "oäkta".

Den oäkta

Den äkta
#94 - 17 april 2011 15:24
Tack för filmerna :), är det citrontetra jag skymtar också?

//Inger
#95 - 17 april 2011 15:35
[QUOTE=gullefjun;1515677]Tack för filmerna :), är det citrontetra jag skymtar också?

//Inger[/QUOTE]

Det stämmer, har två kvar av elva som jag köpte i februari 2007.
#96 - 17 april 2011 16:10
Hittade några citrontetra yngel bakom min btn... jätteroligt:D
Trodde seriöst att mina citrusar inte trivdes hos mej...men det gör dom tydligen:)
#97 - 17 april 2011 17:31
kul tråd!
jag har några pristellatetror där en är välldigt smällfet runt magen. är det som den bär på rom?
jag har sett att dom ibland på morgonnen jagar och puttar på vissa i stimmet så dom kanske leker hos mig? har alldrig sett några yngel dock och det är kanske inte så konstigt, jag haren liten ancistrus och två apistos så äggen blir nog inte långlivade. det skulle ändå vara kul att de leker vilket är ett friskhets och trivsel tecken.
#98 - 18 april 2011 07:29
Jag har försökt ha neon och kardinal tetra men jag vet inte varför de inte överlever nu har jag dock ett 500 l och undrar om jag ska våga mig på tetra igen för jag vill väldigt gärna ha en stimfisk som passar ihop med mina parktboetsier? Vad bör jag tänka på? Jag har två guldgurami och två silver gurami.
#99 - 18 april 2011 07:36
välkommen hit :)
om du är osäker på någon tera så fråga i affären om någon lätt art, det finns massor av tetror som anses vara väldigt lätta
#100 - 18 april 2011 16:11
[QUOTE=Ulla Bella;1515827]Jag har försökt ha neon och kardinal tetra men jag vet inte varför de inte överlever nu har jag dock ett 500 l och undrar om jag ska våga mig på tetra igen för jag vill väldigt gärna ha en stimfisk som passar ihop med mina parktboetsier? Vad bör jag tänka på? Jag har två guldgurami och två silver gurami.[/QUOTE]

Hej och välkommen hit!

Tyvärr så har jag ingen erfarenhet av Praktbotia, som ju blir ganska stor och verkar vara en livlig fisk, så jag kan nog inte ge några bra råd.
#101 - 23 augusti 2011 20:47
Bumpar den här tråden som har glömts bort.

Tycker den är angelägen...
#102 - 24 augusti 2011 06:28
Enligt egna erfarenheter så har neontetrorna bara gett mig en massa problem. Vitaprick och nu någon oskänd sjukdom som liknar munsvamp men som inte biter på medicin.

Kan vara för att karet de går i just nu var mitt första, hehe. Men när jag väl har friskförklarat & vågar så ska de flyttas till 240-karet.
Känns dock hopplöst med dem då alla verkar ha någon tidig eller sen stadie av en vit böld på munnen. 'suck'
När sådant händer och bara tanken på att man måste göra massmord tar all energi ur en.. t_t
#103 - 24 augusti 2011 06:45
Neontetra är väl inte mer sjukdomsbenägen än någon annan fisk? Däremot tycker jag den håller sig mer i bakgrunden/växterna än Kardinaltetrorna, som för övrigt är en större och egentligen finare variant av neonerna.
#104 - 24 augusti 2011 14:09
Anostomus anostomus

Lägger upp en kort film på mina favorittetror, Anostomus anostomus. En pigg och livlig tetra som blir lite större, tyvärr så ser man den inte så ofta i handeln.

" target="_blank">
#105 - 24 augusti 2011 14:22
[QUOTE=Kapten Zoom;1535203]Neontetra är väl inte mer sjukdomsbenägen än någon annan fisk? Däremot tycker jag den håller sig mer i bakgrunden/växterna än Kardinaltetrorna, som för övrigt är en större och egentligen finare variant av neonerna.[/QUOTE]

Min erfarenhet av neontetrorna är de samma.

Introducerade mina (40 st) i ett kar som endast var 2 månader gammalt. En del har fallit ifrån. Så här 1,5 år senare lever fortfarande ca 25 st av dem. Vet inte om det är bra eller dåligt iofs? De har fallit ifrån någon då och då. Till saken hör att de går tillsammans med 4 scalarer så några kan ju ha blivit mat också.:(
#106 - 24 augusti 2011 21:12
[QUOTE=Ove.P;1535268]Lägger upp en kort film på mina favorittetror, Anostomus anostomus. En pigg och livlig tetra som blir lite större, tyvärr så ser man den inte så ofta i handeln.

" target="_blank">
[/QUOTE]

Helt klart läckra!
#107 - 25 augusti 2011 09:35
[QUOTE=Kapten Zoom;1535203]Neontetra är väl inte mer sjukdomsbenägen än någon annan fisk? Däremot tycker jag den håller sig mer i bakgrunden/växterna än Kardinaltetrorna, som för övrigt är en större och egentligen finare variant av neonerna.[/QUOTE]

Är nog från kar till kar. Men mina riktiga jävlar på att få en sjukdom & sprida den vidare sedan.
Men riktigt fina är de dock och livar verkligen upp karet! :D , Enligt mig liknar de små hajar hehe!

Kan passa på att fråga: Någon som har kunskap eller utsatts själv för ett angrepp på sina neoner då de först får en vit böld på överläppen som sedan sprids runt hela munnen med tiden?
#108 - 27 november 2011 12:36
Hej! Jag har problem att välja tetror till mitt akvarium. Någon kanske kan hjälpa mig att bestämma? :)
Dom jag funderar på är:
Stänktetra
citrontetra
rosentetra
Nättetra
Kardinaltetra
Kerritetra
neontetra
Som sällskap hade jag tänk: Pansarmalar, skalare, boliviansk fjärilciklid eller dorsigerus.
Akvariet är 240 liter. Hur många tetror kan jag ha? Har nästan bestämt mig för att köra stänktetra då dom håller sig däruppe i akvariet + en annan tetra. Hur många bör jag ha av stänktetran?
Skriv gärna för och nackdelar ang tetrorna. vilka kan bli snyggast ihop med sällskapet etc...

Mvh J
#109 - 18 december 2011 20:50
Jag har en fråga om svarta neontetror.
Tidigare har jag alltid haft kardinaltetror och de var lugna, men efter den senaste vitapricksjukan har jag förlorat dem alla. Då bestämde jag mig för just svarta neoner, 30 st i 325 liters. Här har jag också 5 st scalarer inte så stora än så länge, ca 5-6 cm. I morse blev jag ledsen när jag såg att en av scalarerna hade avbiten fena. Trodde inte att tetrorna var fenbitare? Hur vanligt är det? Kommer de att lugna ner sig när scalarer blir större?
#110 - 18 december 2011 21:36
Har tetror i alla mina kar, skulle inte vilja vara utan dom, kardinal, glödband och moskito tetror är dom jag har nu. Fast visst dom är mest som utfyllnad och för att ge lite öiv i karet det erkänner jag
#111 - 26 december 2011 17:06
Jag har alltid haft Kardinal Tetror i mina kar, inte många sötvattens akvariefiskar som kan mäta sej med dom i färg!
&list=UULyth8IjzZR7vwUERfUpfug&index=1&feature=plcp" target="_blank">
&list=UULyth8IjzZR7vwUERfUpfug&index=1&feature=plcp
#112 - 29 december 2011 21:45
Nu när jag kom hem över lovet så bestämde jag och morsan för att fixa upp det gamla akvariet (som var mitt projektarbete)! Lägligt såg vi att Åleds Akvarium hade 40 års jubileum. Nu går det 60-70 Kardinaltetror (löjligt billiga, 6kr/st) i vårt 230 liters och det ser för läckert ut! Har alltid haft kardinaler i akvariet, men de har alltid varit rätt så tråkiga. Knappt stimmat och bara hängt längs bak i akvariet. Nu när de är många fler så har de kommit igång! :)
#113 - 14 september 2012 23:08
En lite "Bump" för alla er som är nyfikna på tetror!
#114 - 15 september 2012 05:07
Perfekt tråd för mig som letar efter en lämplig tetra till mitt kar. Har velat mellan några olika sorter men har nog bestänt mig nu. Tror jag...
#115 - 15 september 2012 05:17
Vilken tetra valde du då? Och varför den?
#116 - 15 september 2012 05:26
Det lutar nu starkt mot vinkeltetra. Jag ville ju ha en tetra som håller till lite högre upp i karet. Måste fungera ihop med mina två knäppa slöjisar. Och så läste jag nånstans att siameserna kan stimma ihop med dom.
Siameserna har gjort försök att stimma ihop med mina pandamalar men det har inte gått så bra. De har inte alls samma simsätt. De har ju dessutom väldigt olika kroppsform och är för olika i storlek. Pandamalarna är ju bara små pluttar.. men väldigt charmiga och söta.. *S*
#117 - 15 september 2012 05:29
Vinkeltetran är så fin i stora stim :) Låter som ett bra val.
#118 - 15 september 2012 14:46
Dessa tetror finns i mina kar:

Hyphessobrycon erythrostigma (dolksticktetra)
Axelrodia riesei (rubintetra)
Nannostomus marginatus (pennfisk)
#119 - 15 september 2012 14:51
Vilka fina tetror. Är du säker på att det är en beckfordi? Ser ut som en Nannostomus marginatus tycker jag. Men de kanske kan se olika ut? ;)
#120 - 15 september 2012 15:16
Den är beställd som beckfordi...tror jag. Rätta mig om jag har fel:confused:. Minnet sviker titt som tätt!
Jag har bara två kvar av tio - köpte dom, när jag hade mitt första diskuskar 2008.

//Inger
#121 - 15 september 2012 15:39
Lite häftigt att du haft dem i 4 år nu. Långlivade fiskar. Vll inte vara någon som märker ord direkt utan läser mycket om Nannostomus eftersom jag tycker de är så intressanta. Du får gärna kalla dina Beckfordi :D Jag är inte den som är den.
#122 - 15 september 2012 15:55
Hoppas någon annan kollar, är det fel artvariant, så ska det självklart ändras;).

//Inger
#123 - 15 september 2012 16:00
Kolla själv i artregistret på olika Nannostomus så ser du själv. Men hur gör du med dina Smycketetror ska du "fylla på" stimmet eller blir det ålderdomshemmet som gäller?
#124 - 15 september 2012 16:25
Jodå, jag har kollat artregistret - och jag håller fast i det jag skrev, fast å andra sidan kan jag ha fel...inte första gången i så fall:D.

Nej, jag tänker inte fylla på stimmet - eftersom mina borelliisar finns där också. Dom gillar lugnet, som dom här livliga tetrorna inte ger i ett större stim.

//Inger
#125 - 16 september 2012 08:33
[QUOTE=gullefjun;1609951]Jodå, jag har kollat artregistret - och jag håller fast i det jag skrev, fast å andra sidan kan jag ha fel...inte första gången i så fall:D.

Nej, jag tänker inte fylla på stimmet - eftersom mina borelliisar finns där också. Dom gillar lugnet, som dom här livliga tetrorna inte ger i ett större stim.

//Inger[/QUOTE]

Definitivt inte N. beckfordi, kolla här hur dom ser ut:
http://fishbase.org/Photos/ThumbnailsSummary.php?ID=10750
Dom blir mer långsmala och betydligt längre, dessutom bara en tjock linje på sidan.

Här har du dina:
http://fishbase.org/summary/Nannostomus-marginatus.html

Så "Bluewing" har rätt!

Här är lite bilder och info på 18 olika Nannostomus arter:
http://fishbase.org/identification/SpeciesList.php?genus=Nannostomus

Thaifighter
#126 - 16 september 2012 08:41
[QUOTE=Thaifighter;1610003]Definitivt inte N. beckfordi, kolla här hur dom ser ut:
http://fishbase.org/Photos/ThumbnailsSummary.php?ID=10750
Dom blir mer långsmala och betydligt längre, dessutom bara en tjock linje på sidan.

Här har du dina:
http://fishbase.org/summary/Nannostomus-marginatus.html

Så "Bluewing" har rätt!

Här är lite bilder och info på 18 olika Nannostomus arter:
http://fishbase.org/identification/SpeciesList.php?genus=Nannostomus

Thaifighter[/QUOTE]

Japp, nu ser jag skillnaden, jag hade inte kollat upp - utan var helt säker på att dom beställdes som A. beckfordi. Tack för att du rättade mig:D.
Går in och ändrar!

//Inger
#127 - 16 september 2012 08:48
Så lite så! :D

Thaifighter
#128 - 16 september 2012 08:52
Fiesta of the Tetras!

Här är en gammal video med olika tetror:
Rosen Tetra, Marmorerad Bilbuks Tetra, Kardinal Tetra och Större Smycke Tetra, Nannostomus trifasciatus.

Thaifighter

" target="_blank">
#129 - 16 september 2012 09:11
Trevlig film med fint inrett kar:). Rosentetran är också en väldigt vacker tetra!

//Inger
#130 - 16 september 2012 15:01
Några bilder på mina N. Beckfordi .
Här är leader of the pack:

[ATTACH=CONFIG]55954[/ATTACH]

Här är en ranglåg hane som inte ligger lika bra till hos damerna ;):

[ATTACH=CONFIG]55955[/ATTACH]

Det var lek mitt i ett nystan av Hornsärv igår, men eftersom resten av akvariet såg det som lördagsgodis så blev det ju inte mycket av det.
Någon som fött upp några yngel av någon Nannostomus?
#131 - 18 september 2012 16:44
Sitter själv och funderar på vilken tetra som jag vill ha i mitt pågående projekt med 375L SA nyckelhålsciklider och skalarer.
Var fast vid rödmun tills jag hittade citrontetra, såg även att det fanns en hel hög hos en av butikerna.

De må kanske inte stimma bäst men ser ut att kunna vara lite roliga att ha.
#132 - 18 september 2012 19:09
[QUOTE=Vsen;1610420]Sitter själv och funderar på vilken tetra som jag vill ha i mitt pågående projekt med 375L SA nyckelhålsciklider och skalarer.
Var fast vid rödmun tills jag hittade citrontetra, såg även att det fanns en hel hög hos en av butikerna.

De må kanske inte stimma bäst men ser ut att kunna vara lite roliga att ha.[/QUOTE]

Citrontera är helt klart en trevlig tetra i det sällskapet, blir inte så "stressigt" som med rödmunnar och de har lite mer karaktär.
#133 - 24 september 2012 11:49
Såg Kongotetror idag för första gången och slogs av vilken fin fisk det är! Bilderna på nätet och i böcker gör den inte rättvis gentemot IRL. :)

Undrar dock bara om det är minst 10 som gäller för dem med?

Jag har helt börjat tvivla på vilka tetror jag ska ha, såhär lagom i sista stund. Bra? Nje men så kan det bli :)

De jag funderar på nu är- Rosentetra, "Piranga"/N. Beckfordi, Kongo och Vinkel.
Jag har ju länge bara haft Vinkel som alternativ men känner nu när jag tittar runt mer intresserat att det finns ju massor med kul.
Tänkte mig 2 stim med ca 20 i varje.

Vad tycker ni? :)
Gärna en livligare och en lugnare, som kan samsas om karets mellersta och övre delar.
#134 - 24 september 2012 19:20
Kongotetror är inte som "vanliga" Sydamerikanska tetror som man har i ett litet fint stim.

Kongotetror dominerar, de tar all mat som kommer ner i karet och de stressar övriga fiskar.

Låter ju inte så roligt, typ...

Men detta löser man genom att inte ha dem i för små kar, minst 1,5 meters längd. Man ska även se till att man har minst två, helst tre honor på varje hanne. För hannarna är för j*kliga på att jag honor. Lite sorligt eftersom det hannarna som är finast. Men i gengäld så blir de hanar du har väldigt fina eftersom de inte behöver konkurrera så mycket om honorna.

Det stim jag köpte till mitt 400 liters för någon månad sedan består av två hannar och sju honor och jag kan lova att dessa två hannar håller honorna sysselsatta. Men eftersom det bara är två hannar så blir det lite lugnare i karet och inte den där tokstressen som det kan bli annars.

Ett annat alternativ som jag såg på museet i Malmö är att ha ett stim med bara hannar, fint men urtråkigt.
#135 - 24 september 2012 19:37
[QUOTE=c90368;1611534]Kongotetror är inte som "vanliga" Sydamerikanska tetror som man har i ett litet fint stim.

Kongotetror dominerar, de tar all mat som kommer ner i karet och de stressar övriga fiskar.

Låter ju inte så roligt, typ...

Men detta löser man genom att inte ha dem i för små kar, minst 1,5 meters längd. Man ska även se till att man har minst två, helst tre honor på varje hanne. För hannarna är för j*kliga på att jag honor. Lite sorligt eftersom det hannarna som är finast. Men i gengäld så blir de hanar du har väldigt fina eftersom de inte behöver konkurrera så mycket om honorna.

Det stim jag köpte till mitt 400 liters för någon månad sedan består av två hannar och sju honor och jag kan lova att dessa två hannar håller honorna sysselsatta. Men eftersom det bara är två hannar så blir det lite lugnare i karet och inte den där tokstressen som det kan bli annars.

Ett annat alternativ som jag såg på museet i Malmö är att ha ett stim med bara hannar, fint men urtråkigt.[/QUOTE]

Vad tror du om 1+7 - 240 liter å 120 cm långt:confused:. Antar, att det inte kommer att fungera speciellt...

Jag tycker, att dom flesta tetror man har i karen "knycker" det mesta av maten...dom är ju snabbast liksom!

//Inger
#136 - 24 september 2012 19:50
[QUOTE=gullefjun;1611543]Vad tror du om 1+7 - 240 liter å 120 cm långt:confused:. Antar, att det inte kommer att fungera speciellt...

Jag tycker, att dom flesta tetror man har i karen "knycker" det mesta av maten...dom är ju snabbast liksom!

//Inger[/QUOTE]

Hmm, jag har läst dina planer om Kongotetror och funderat på att skriva en kommentar, men avstått.

De fungerar även i ett 240 kar, men enligt mig kommer de inte till sin rätt och stressar övriga fiskar. Men det är vad jag tycker och det är ingen sanning, andra har säkert andra åsikter...

En stor skillnad mellan Kongotetror och andra tetror är att de blir stora, upp mot åtta centimeter, super snabba matvrak som jagar varandra hela tiden.

Men helt underbart vackra:p
#137 - 24 september 2012 20:19
Tack för svaret om Kongotetrorna! :)
Har faktiskt lagt dem på hyllan redan, speciellt nu när jag läste ditt svar. Inte riktigt min typ av fisk, beteendemässigt :) Men i framtiden vore det kul för de är himla fina!
#138 - 30 september 2012 16:20
Jag tycker det är kul med tetror, speciellt om man blandar dem. Nedan en film från kakaduakaret där jag har koppar- och rosentetror. Koppartetrorna är startfiskarna i detta kar. Det blev en del bråk när jag släppte i rosentetrorna men nu har de kommit överrens.

Ursäkta kvaliteten, svårt med ljuset så fick köra stor bländare. Behöver fixa belysning.

I mitt borelliikar fick mina gamla startfiskar neontetrorna sällskap av ett gäng glödbandstetror. Intressant färgblandning blev det och dessutom trivs de med varann. Kan inte ta bilder nu då det är grumligt efter stök med växterna.

" target="_blank">
#139 - 8 oktober 2012 08:20
Kul med lite film! :) Koppartetror är riktigt fina firrar.
Christer5
#140 - 8 oktober 2012 08:47
Jag har 25 st Vitfenade Rosentetror,mycket vackra och väldigt trevliga firrar.

Hanarna spänner upp sig för varandra och dom har ett trevligt beteende.
#141 - 8 oktober 2012 20:09
En Neontetra-fråga!
Jag har några stycken i mitt lilla kar och delar av dem har en tendes att "sova" (antar jag att de gör) lodräta med huvudet neråt. Hur normalt är det? Ingen av de andra tetrorna gör så, bara en eller flera av Neonerna. Gärna i en mörk hörna.
#142 - 17 oktober 2012 20:14
Varför nämner ingen Rödmunstetran? Snygga och personliga :D
#143 - 17 oktober 2012 20:26
[QUOTE=Ryskbompa;1615356]Varför nämner ingen Rödmunstetran? Snygga och personliga :D[/QUOTE]

Jag vet inte, men den kan vara svåra att fånga på bild och film, kanske därför?

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=144002&p=1472916&viewfull=1#post1472916
#144 - 17 oktober 2012 20:30
Jag har tre olika tetraarter: vitfenad rosentetra, kolglödstetra (Hyphessobrycon amandae), och pirangatetra (Nannostomus beckfordi), och gillar dem alla tre. De är trevliga på olika sätt. Kolglödstetran verkar påfallande tålig för att vara en så liten sak. Se´n är t.ex briljanttetran en annan favorit.
#145 - 17 oktober 2012 21:04
[QUOTE=Ryskbompa;1615356]Varför nämner ingen Rödmunstetran? Snygga och personliga :D[/QUOTE]
Jag hade förut ett stim på 50 av dessa och tycker att de är mycket trevliga fiskar. Livliga och nog de som stimmar bäst av de tetror jag har haft. Numera har jag koppartetror, bara en liten grupp på 15 individer men jag tycker de är härliga i sina färger. Funderar på om jag skall utöka den till 50-talet, eller om jag skall testa på någon för mig ny variant.
#146 - 24 oktober 2012 20:28
Jag köpte alla 25 rödmunstetrorna dom hade i akvarie affären igår till mitt 720 diskus kar. och funderade på en sak, om kan köper ett stim av någon annan tetra, låt säga rosen tetra. kommer dom simma i varsit stim eller dom blandar sig och kommer i en hel grupp?
#147 - 27 oktober 2012 12:06
[QUOTE=Perlan;1616584]Jag köpte alla 25 rödmunstetrorna dom hade i akvarie affären igår till mitt 720 diskus kar. och funderade på en sak, om kan köper ett stim av någon annan tetra, låt säga rosen tetra. kommer dom simma i varsit stim eller dom blandar sig och kommer i en hel grupp?[/QUOTE]

Satsa på en högryggad tetra till det andra stimmet, då kommer de inte att blanda sig.
#148 - 27 oktober 2012 14:57
Dessa colombiatetror har jag aldrig stiftat bekantskap med - dom går sen i onsdags i ett konvalesenskar.
Den ljusblåa färgen kommer säkerligen att komma till sin rätt, när dom kommer till sitt rätta kar band växter och rötter:).

//Inger
#149 - 17 november 2012 00:26
Några av mina vitfenade rosentetror, ena bilden visar en hane, den andra en hona.
#150 - 17 november 2012 04:04
Bra bilder på fina fiskar!

Men jag undrar hur har du lyckat med att få dem att stå stilla;)
#151 - 17 november 2012 12:43
Om du menar mina rosentetror så... :) De står ofta rätt still, i en samlad grupp, och rör sig lite fram och tillbaka, och spänner ibland upp sig för varandra.
#152 - 17 november 2012 14:19
[QUOTE=Animaniac;1621137]Om du menar mina rosentetror så... :) De står ofta rätt still, i en samlad grupp, och rör sig lite fram och tillbaka, och spänner ibland upp sig för varandra.[/QUOTE]

Hmm, då är inte dina som mina var...

#153 - 17 november 2012 15:40
Still är de väl sällan så att säga, men de rör sig ofta över ett ganska litet område, några cm åt gången, stannar upp, vänder, och så vidare. De verkar ganska laid back, förutom en fenuppvisning då och då :) Det är därför jag gillar dem, de stirrar inte omkring, och gör karet oroligt, som en del stimfiskar kan göra.
#154 - 18 november 2012 08:22
Koppartetror.

Nu börjar det bli dags att ge de jag har lite nya vänner. Tänkte mig 10 totalt. Jag tror att jag har 4 hanar nu. Vad ska jag fylla på med? 1 hane + 5 honor? Bara honor? Bara hanar?
Kom med förslag den som kan. :)
#155 - 20 november 2012 08:57
[QUOTE=Likan;1621322]Koppartetror.

Nu börjar det bli dags att ge de jag har lite nya vänner. Tänkte mig 10 totalt. Jag tror att jag har 4 hanar nu. Vad ska jag fylla på med? 1 hane + 5 honor? Bara honor? Bara hanar?
Kom med förslag den som kan. :)[/QUOTE]

Ingen som vet hur många honor/hanar man borde ha?
#156 - 25 november 2012 20:35
Jag planerar att starta upp mitt 43 liters akvarium (50 cm) med enbart otocinclus och en sorts tetra. Jag har dock svårt att bestämma mig för vilken. Har tittat mest på Kardinaltetra, Neontetra och Glödbandstetra då dessa är små och vackra. Har inbillat mig att de högryggade tetrorna skulle tycka att 43 liters akvarium är för litet men har kanske fel?
Vilka tetror tror ni skulle trivas bäst i mitt akvarium, och hur många kan man ha utan att det blir trångt?
#157 - 6 december 2012 12:39
Dolkstickstetra i lekdräkt.
#158 - 6 december 2012 13:13
[QUOTE=gullefjun;1625368]Dolkstickstetra i lekdräkt.[/QUOTE]

Wow, det var en härlig bild. Fasen vad jag gillar Dolkstickstetran - ett gäng av dessa skall jag ha i kommande "stordåd"!
De är så sköna när de grupperar sig på olika ställen och ibland tar små turer ut i karet - kanske för att spänna sig lite inför varandra - ungefär som Rosentetrorna på filmen nedan...
:)

" target="_blank">
#159 - 6 december 2012 13:48
Glödbandstetran är inte så tokig den heller:).
Två av dolkstickstetrorna höll på att "dansa för varandra" hela dagen igår. Det var så kul att se, hur dom hela tiden skiftade färg från rosa, till att nästan bli röda:).

//Inger
#160 - 6 december 2012 14:16
Ja, det är verkligen häftigt med det beteendet!
Glödbandstetran är inte så tokig, som du säger, - men jag tycker nog att Kolglödstetran är ett strå vassare!:)

[QUOTE=gullefjun;1625377]Glödbandstetran är inte så tokig den heller:).
Två av dolkstickstetrorna höll på att "dansa för varandra" hela dagen igår. Det var så kul att se, hur dom hela tiden skiftade färg från rosa, till att nästan bli röda:).

//Inger[/QUOTE]
#161 - 16 januari 2013 21:02
I alla artbeskrivningar man läser om olika Nannostomus så står de att de kan vara något skygga men hur skygga är de egentligen? Kommer de gå i bakgrunden bland växterna eller stå och trycka i ett hörn?
#162 - 16 januari 2013 21:41
[QUOTE=lillfrasse;1632527]I alla artbeskrivningar man läser om olika Nannostomus så står de att de kan vara något skygga men hur skygga är de egentligen? Kommer de gå i bakgrunden bland växterna eller stå och trycka i ett hörn?[/QUOTE]

Kul att du tar upp det släktet, har själv varit på vippen att starta en tråd, "varför så få frågor om pennfiskar?"... :)
Tycker de har kommit i skymundan och sällan syns i butik eller i folks kar tyvärr. För det är fantastiska fiskar, charmigt beteende och perfekt som sällskap till dvärgciklider då de inte tar yngel. Jag skulle kunna babbla i timmar om hur härliga jag tycker de är.
Min erfarenhet är att de inte är så skygga som det ibland kan låta men även att det varierar mellan art och givetvis även vilket sällskap och inrening man håller dem med och i. Av de arter jag har är Eques (nannobrycon) mest tillbakadragen men ändå inte så att de gömmer sig. Stimmar fint och extremt ytorienterad. Beckfordi delar upp sig så hanarna håller revir och honorna stimmar fritt. Niditus stimmar fint och håller sig gärna framme på öppet vatten.

Som sagt, perfekt sällskap till dvärgar, unikt och stillsamt beteende och otroligt vackra. Min favorit är nog Eques som med sin snedställda hållning sticker ut och smälter in på samma gång. :)
#163 - 16 januari 2013 21:48
[QUOTE=Moving Waves;1632542]Kul att du tar upp det släktet, har själv varit på vippen att starta en tråd, "varför så få frågor om pennfiskar?"... :)
Tycker de har kommit i skymundan och sällan syns i butik eller i folks kar tyvärr. För det är fantastiska fiskar, charmigt beteende och perfekt som sällskap till dvärgciklider då de inte tar yngel. Jag skulle kunna babbla i timmar om hur härliga jag tycker de är.
Min erfarenhet är att de inte är så skygga som det ibland kan låta men även att det varierar mellan art och givetvis även vilket sällskap och inrening man håller dem med och i. Av de arter jag har är Eques (nannobrycon) mest tillbakadragen men ändå inte så att de gömmer sig. Stimmar fint och extremt ytorienterad. Beckfordi delar upp sig så hanarna håller revir och honorna stimmar fritt. Niditus stimmar fint och håller sig gärna framme på öppet vatten.

Som sagt, perfekt sällskap till dvärgar, unikt och stillsamt beteende och otroligt vackra. Min favorit är nog Eques som med sin snedställda hållning sticker ut och smälter in på samma gång. :)[/QUOTE]

Tack för ett bra svar har ett 110*45*45 som skall husera apistosar och någon schysst stimmfisk. Såg riktigt snygga VF [COLOR=#333333]Beckfordi på Neonfisken i Danmark i höstas och varit såld på "pennfiskar" ett tag nu.[/COLOR]
#164 - 19 januari 2013 17:24
Ingen fråga utan en blid på en Kolglödstetra, se så lite mun den har :)
#165 - 19 januari 2013 17:59
Snyggt men bilden lider av vitaprick sjukan ;-)
#166 - 19 januari 2013 18:19
[QUOTE=lillfrasse;1633128]Snyggt men bilden lider av vitaprick sjukan ;-)[/QUOTE]

hihii, mmm...:)
#167 - 6 mars 2013 08:12
Norsk flaggtetra... Hurpass mycket växtätare är den riktigt? Undrar jag bara sådär spontant?

Och varför heter en fisk som hittas i Argentina så? :D
#168 - 16 mars 2013 17:17
Rubintetran är så himla fin:). Jag har fjorton - dessa fjorton bildar tre grupper, som håller ihop. Dom är små, men väldigt vackra i sin färgskiftning. Jag har dom tillsammans med dvärgciklider.
#169 - 16 mars 2013 18:37
Rödmunstetran slår allt å alla ;)
#170 - 16 februari 2014 17:04
Tips på en mycket snygg tetra, Hyphessobrycon amapaensis :)
#171 - 17 februari 2014 22:26
Jaa, dom var snygga.. vill ha.. :p
#172 - 21 februari 2014 18:30
" target="_blank">

Mina vilda Norsk flaggtetror....dom enda fiska som numer ockuperar mitt akvarium. Köpte dom för ca 6-7 år sedan, hade dom med mig när jag flytta hit 2008, och jag börjar minst sagt tröttna på dessa bestar. Har haft andra fiskar också men de har snabbt blivit "mat" så är det någon här som möjligtvis vet hur gamla dom blir. Söker man på nätet heter det bara att de blir 6-7 cm långa, det har de varit nu ett bra tag....Ser man att växterna är av plast :)
#173 - 21 februari 2014 21:00
[QUOTE=Lilott;1687610]
" target="_blank">

Mina vilda Norsk flaggtetror....dom enda fiska som numer ockuperar mitt akvarium. Köpte dom för ca 6-7 år sedan, hade dom med mig när jag flytta hit 2008, och jag börjar minst sagt tröttna på dessa bestar. Har haft andra fiskar också men de har snabbt blivit "mat" så är det någon här som möjligtvis vet hur gamla dom blir. Söker man på nätet heter det bara att de blir 6-7 cm långa, det har de varit nu ett bra tag....Ser man att växterna är av plast :)[/QUOTE]

Detta är en tetra som är ganska häftig, för att vara tetra. Har läst om den och konstaterat att den inte har passat i mina kar. Men frågan är om någon har har haft denna tuffing i ett sällskap där den passar?

Kan tänka mig att den skulle fungera med stora centralamerikaner tex. Men att de som sysslar med sådana fiskar inte vet om att Norsk Flaggtera kan vara ett bra sällskap.

Det är ju två olika världar typ CA & SA...
#174 - 30 juni 2015 22:15
Tar mig friheten att bumba upp denna tråd, då jag tror att intresset för tetror fortfarande finns kvar. Men att ingen vågar fråga eller ha synpunkter.
#175 - 30 juni 2015 22:31
Kan ju locka med den film som jag har mest tittare på hos YT 39 744 visningar idag 2015-07-01.

Varför? Jo den ligger som profilfilm på en av de största akvariesierna i Tyskland, ingen har frågat mig om det ok och jag får inte ett korvöre för besväret.

Men jag bryr mig inte, tycker bara det är roligt att en amatör kan bidra med en hyfsad film på faktiskt ett praktexemplar av Kardinaltetra som vid filmningen var några år gammal och vuxit till sig mer än vad som är vanligt.
#176 - 1 juli 2015 17:01
Kul att se dig här på forumet igen C90, och att du bumpar denna tråd :). Så då kommer jag med en av mina synpunkter. Denna tetra - vitfenad rosentetra är en av mina absoluta favoriter (finns fler), vacker som få när leklusten faller på och absolut ingen "utfyllnad" :).
#177 - 1 juli 2015 17:04
Den känner jag inte heller till Inger. Märker att jag har dålig koll på dessa sorterns tetror. Detta tillsammans med citroner är ju lite tjockare till kroppen och lite mer flashiga kanske än den vanliga "slanka" tetrorna.
#178 - 1 juli 2015 17:40
[QUOTE=Einarsson;1739993]Den känner jag inte heller till Inger. Märker att jag har dålig koll på dessa sorterns tetror. Detta tillsammans med citroner är ju lite tjockare till kroppen och lite mer flashiga kanske än den vanliga "slanka" tetrorna.[/QUOTE]

Sen har du dolkstickstetran. Dessa har ett otroligt vackert och spännande lekbeteende ;).

//Inger
#179 - 1 juli 2015 18:01
Den blir väl nästan för stor för att få kallas tetra. :O
#180 - 1 juli 2015 18:07
[QUOTE=Inger H;1739992]Kul att se dig här på forumet igen C90, och att du bumpar denna tråd :). Så då kommer jag med en av mina synpunkter. Denna tetra - vitfenad rosentetra är en av mina absoluta favoriter (finns fler), vacker som få när leklusten faller på och absolut ingen "utfyllnad" :).[/QUOTE]

Håller med, den är verkligen fin :) Och den är aldrig störande i karet, mina höll sig i en lös grupp i akvariets mittersta/nedersta del, med sporadiska uppvisningar hanar emellan, och honor emellan.

Vill dock höja ett varningens finger för dolkstickstetran, hade ett kort tag ett stim på 20, men gjorde mig snabbt av med dem då de gjorde processen kort (fenorna blev rätt mycket kortare) med scalarernas bukfenor.

Nu vet jag inte om mina var konstiga på nå't sätt, för han i butiken kände inte riktigt igen det beteendet hos den.
#181 - 1 juli 2015 18:42
[QUOTE=Einarsson;1739995]Den blir väl nästan för stor för att få kallas tetra. :O[/QUOTE]

Nej då inte alls :). Funkar tillsammans med dom flesta arter. Men Shepard skriver, att dom gillade fenorna på hans scalarer, inte bra.
Hade mina med Diskusar utan problem.

//Inger
#182 - 1 juli 2015 19:32
[QUOTE=Einarsson;1739995]Den blir väl nästan för stor för att få kallas tetra. :O[/QUOTE]

Pirayor är ännu större, och de är också tetror [:-169] Finns väl ännu större tetror än så också :)

[QUOTE=Inger H;1739997]Nej då inte alls :). Funkar tillsammans med dom flesta arter. Men Shepard skriver, att dom gillade fenorna på hans scalarer, inte bra.
Hade mina med Diskusar utan problem.

//Inger[/QUOTE]

Ja, minns att en av dem liksom bet av halva bukfenan på en scalare, och slurpade i sig den som ett spaghettistrå. Är rätt säker på att jag inte drömde det [:-100]
#183 - 1 juli 2015 19:46
Har la inga frågor för tillfället, men kanske kan lägga in några bilder på ett par av mina favorittetror istället då :)
Regnbågstetra/Nematobrycon lacortei;
[ATTACH=CONFIG]76702[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]76703[/ATTACH]
Smågriniga, tuffa och vackra.:) Har 9st, och de verkar alla ha paxat varsitt revir som de patrullerar lite löst, men de brukar gadda ihop sig vid vattenbyten då de simmar runt och stannar till då och då och blänger surt på slangen. Var en del jagande i början, mest sinsemellan men även de andra fiskarna (inklusive 2st ca 17-18cm malar) blev bortschasade, men nu är det rätt lugnt. Verkar hålla till mest i mitten och lägre delen av akvariet.

Och blodfenstetra/Prionobrama filigera;
[ATTACH=CONFIG]76701[/ATTACH]
En till typ med lite attityd, dock inte lika grinig som regnbågstetran och verkar inte bry sig om övriga invånare. Inte så färgglad kanske, men tycker den är riktigt fin ändå. Kan vara lite lättskrämd, och håller oftast till i övre delen av akvariet.
#184 - 11 augusti 2015 14:29
Hej även om du tycker att tetran är färglösa så kan du ju ha andra fiskar med färg.så jämnar det ut sig till slut. dina fiskar som du beskriver har jag också haft för minst 30 år sen men de var då det,
Men ta och fundera på det, för tetror är så underhållande för man blir inte i alla fall trött på dem..ha en bra dag med dina firrar! :)
#185 - 11 augusti 2015 14:33
[COLOR=#333333]Hej även om du tycker att tetran är färglösa så kan du ju ha andra fiskar med färg.så jämnar det ut sig till slut. dina fiskar som du beskriver har jag också haft för minst 30 år sen men de var då det,[/COLOR]
[COLOR=#333333]Men ta och fundera på det, för tetror är så underhållande för man blir inte i alla fall trött på dem..ha en bra dag med dina firrar![/COLOR]

[QUOTE=Getingen;1477934]Fina filmer. Jag tror som många andra att det är pga att det klassas utfyllnadsfisk. Sen när man ska välja fisk så ser alltid tetrorna så gråa och färglösa ut. Vilket gör att man (iaf jag) tar något som ser roligare ut. I mitt fall så har jag istället fastnat för barber och rasboror som jag tycker är betydligt färgstarkare, sen så har de ju självklart inte samma beteende som tetrorna. Så fort jag har möjlighet i ett akvarie så ska jag skaffa ett gäng tetror men just nu kommer jag bara se dom som yngelätare.[/QUOTE]
#186 - 11 augusti 2015 15:35
Min favorit är Rödfenstetra Aphyocharax Anisitsi,en vacker och trevlig tetra som gärna går högt upp.
admin
Christian Alfredsson
#187 - 11 augusti 2015 16:53
Jag har sålt mina Skalarer just för att inte ha någon solitärfisk. Mina Blodfenstetror kommer mycket mer till rätta. Nu har jag barber också, men de kompletterar varandra då de är i olika höjder. Barberna håller sig vid botten mycket mer.
#188 - 19 februari 2017 11:52
Men gaaahhhhh..... allt jg skrivit försvann utom första meningen
#189 - 19 februari 2017 11:56
Men vad händer? Allt jag skriver försvinner utom första meningen!!!! Provar IGEN. Men gaaahhhhh..... allt jg skrivit försvann utom första meningen
#190 - 19 februari 2017 11:57
Ger upp...
Kjell Fohrman
Administrator
#191 - 19 februari 2017 13:28
Mening 1: Testar själv om det är något problem. Mening 2: funkar/finkat inte - det är frågan?
Mening 3: Ja, ja - nu klickar jag på svara
Kjell Fohrman
Administrator
#192 - 19 februari 2017 13:29
Funkade utan problem - allt kom med
#193 - 19 februari 2017 13:30
Men gaaahhhhh..... allt jg skrivit försvann utom första meningen
#194 - 19 februari 2017 13:32
Provade nu igen men det funkar inte. Ska prova från datorn sedan och se om det funkar då.
Kjell Fohrman
Administrator
#195 - 19 februari 2017 15:54
[QUOTE=Torreador;n2366856]Provade nu igen men det funkar inte. Ska prova från datorn sedan och se om det funkar då.[/QUOTE]

Starta annars en tråd om det i Zoopet.com kategorin
#196 - 19 februari 2017 16:08
Det kan ha att göra med att du lägger in emojis via Tapatalk då blir det alldeles tomt efter den dvs. texten försvinner.
#197 - 19 februari 2017 16:21
Aha tack Bluewing! Testar utan
#198 - 19 februari 2017 16:23
se bilderna ovan så skriver jag om allt.

Har ett 260 lit kar som jg tidigare haft malawi i. Nu gör jag om det till småfisk istället och har just nu:

* 11 endlers (ej de vanliga utan gul/rosa/röda) se bild
* 4 st fjärilsciklider varav 2 electric blue
* 3 st adolfimalar (ska bli fler)
* 3 st siamesisk algätare (kanske ska ha fler??)
* 3 st oco.... äh nu minns jag inte namnet men små sugmalar, grå med svart rand och svart trekant vid stjärtfenan.

Nu vill jag fylla på med härliga tetror. Har tittat på stänktetra då den verkar hålla till på övervåningen?

Neon, kardinal osv är också intressanta och jag hittade ett inlägg här om Anostomus Anostomus som var superfina men de är nog för stora. Kanske smycketetra istället?

Har ni tips så släng fram dem.

Vill även ha fler växter men kan så lite om växter så tipsa gärna om det med. Skulle vilja ha ngt gräs eller mossaktigt framtill och lite högre växter baktill.
#199 - 21 juni 2018 05:25
Mycket intressant tråd som jag läst/skummat igenom. Kan hända att någon redan svarat på det i tråden men jag lägger en fråga här om det går bra =).

Jag har ett 720 liters kar och i det går 20 st småscalarer som växer och blir större =).
Det finns åxå 15 st Corydoras Stair Bai, 15 svärdbärare, Några ancistrus, En liten Gibbis, 7 st mosaikguramis, 5 kuliålar, 11 amanoräkor.

Vill köpa till ett större stim med en sort eller två sorters tetror, hade tänkt mig kardinaltetror i ett 50-60 tal men blev avråd då det kan bli ett dyrt skrovmål tillslut, när scalarerna blir större.
Tips på vad som kan fungera ihop med Scalarer önskas.

Attachment
Tack på förhand
Med vänlig hälsning Nicklas.[:-15]
#200 - 21 juni 2018 06:33
Börja med att titta på de högryggade tetrorna, typ Citrontetra, Rosentetra osv.

Om du sedan vill ha någon avvikande variant är Vinkeltetran ett alternativ som håller till högt upp i karet. De brukar dessutom klara sig hos större fiskar, om de inte är för små vid inköpet.
#201 - 28 juni 2018 07:47
Jag har gått och varit sugen på stänktetror ett tag. Är ute efter en tetra som håller sig vid ytan. Någon som erfarenheter av stänktetror i sällskapsakvarium med lugna fiskar?
#202 - 28 juni 2018 08:19
[QUOTE=LindaAlgo;n2387667]Jag har gått och varit sugen på stänktetror ett tag. Är ute efter en tetra som håller sig vid ytan. Någon som erfarenheter av stänktetror i sällskapsakvarium med lugna fiskar?[/QUOTE]

Uppträder inte som en "vanlig" tetra, hannarna är ganska på och jagar honor mer eller mindre konstant enligt min erfarenhet, tvärt emot vad som står i artbeskrivningen. Men det är en trevlig fisk och jag rekommenderar en hanne på tre-fyra honor.

Vill du ha en mer traditionell tetra som stimmar vid ytan är Vinkeltera ett bra alternativ.
#203 - 28 juni 2018 08:26
[QUOTE=c90368;n2387668]

Uppträder inte som en "vanlig" tetra, hannarna är ganska på och jagar honor mer eller mindre konstant enligt min erfarenhet, tvärt emot vad som står i artbeskrivningen. Men det är en trevlig fisk och jag rekommenderar en hanne på tre-fyra honor.

Vill du ha en mer traditionell tetra som stimmar vid ytan är Vinkeltera ett bra alternativ.[/QUOTE]

Det låter som något som jag skulle gilla. Hur stor grupp skulle du tycka behövs i ett 240 liters akvarium? Räcker det med 1 plus 3-4?

Jag har redan en tetra som stimmar i karet så det behövs inte. Vill gärna ha någon tetra med lite mer attityd som smyckestetran.

#204 - 28 juni 2018 08:30
[QUOTE=LindaAlgo;n2387669]

Det låter som något som jag skulle gilla. Hur stor grupp skulle du tycka behövs i ett 240 liters akvarium? Räcker det med 1 plus 3-4?

Jag har redan en tetra som stimmar i karet så det behövs inte. Vill gärna ha någon tetra med lite mer attityd som smyckestetran.

[/QUOTE]

Inga problem att öka antalet, men se till att det inte blir för många hannar i förhållande till honor.
#205 - 28 juni 2018 08:33
[QUOTE=c90368;n2387670]

Inga problem att öka antalet, men se till att det inte blir för många hannar i förhållande till honor.[/QUOTE]

Tack så mycket för svaret! Hur är de med maten?
#206 - 28 juni 2018 08:40
[QUOTE=LindaAlgo;n2387671]

Tack så mycket för svaret! Hur är de med maten? [/QUOTE]

Inga problem, de äter det mesta. Men skicka gärna ner några flugor/spindlar eller annat under det täta täckglaset, för det uppskattas. När jag nämner täckglas så är det två saker som man ska tänka på. Det måste vara tätt, eftersom de hoppar ut i minsta lilla hål. Men om man har helt tätt så kan det bli problem då ytan behöver "vädras" annars kan fiskarna må riktigt dåligt, har varit med om det själv, men jag är ingen kemist som kan svara på varför. Så ha ventilation med nät eller annat över.
#207 - 28 juni 2018 09:06
[QUOTE=c90368;n2387672]

Inga problem, de äter det mesta. Men skicka gärna ner några flugor/spindlar eller annat under det täta täckglaset, för det uppskattas. När jag nämner täckglas så är det två saker som man ska tänka på. Det måste vara tätt, eftersom de hoppar ut i minsta lilla hål. Men om man har helt tätt så kan det bli problem då ytan behöver "vädras" annars kan fiskarna må riktigt dåligt, har varit med om det själv, men jag är ingen kemist som kan svara på varför. Så ha ventilation med nät eller annat över.[/QUOTE]

Jag har en heltäckande ramp från juwel? Så det finns en viss rymd innan rampen tar vid. Fungerar det eller måste jag öppna ändå? Har två möjligheter att öppna upp lite och det är via den luckan som finns till en skummaren eller till foderautomaten? De skulle jag kunna ta bort locken till och sätta nät på.
#208 - 28 juni 2018 09:06
Vädring behövs förmodligen för att lufta bort de gaser som bildas vid nedbrytning av organiskt material, t.ex. metan.

Dock är jag osäker på vilken påverkan vattennivån har. Ja vet att stänktetra vill ha stort avstånd mellan vattennivå och täckglas men hur gör ni med akvarium med andra fiskar, har ni vatten ända upp eller sparar ni 4-5cm till täckglaset?
#209 - 28 juni 2018 09:08
[QUOTE=Stahl;n2387675]Vädring behövs förmodligen för att lufta bort de gaser som bildas vid nedbrytning av organiskt material, t.ex. metan.

Dock är jag osäker på vilken påverkan vattennivån har. Ja vet att stänktetra vill ha stort avstånd mellan vattennivå och täckglas men hur gör ni med akvarium med andra fiskar, har ni vatten ända upp eller sparar ni 4-5cm till täckglaset?[/QUOTE]

Behövs mer värdring än den som redan finns tror du?
Jag har det utrymmet ändå pga juwels lock. Så jag har inga täckglas. Vet dock inte hur andra gör.
#210 - 28 juni 2018 09:14
[QUOTE=LindaAlgo;n2387676]

Behövs mer värdring än den som redan finns tror du?
Jag har det utrymmet ändå pga juwels lock. Så jag har inga täckglas. Vet dock inte hur andra gör. [/QUOTE]

Har du Juwel med plastlocken är det inga problem.
#211 - 28 juni 2018 09:18
[QUOTE=Stahl;n2387675]Vädring behövs förmodligen för att lufta bort de gaser som bildas vid nedbrytning av organiskt material, t.ex. metan.

Dock är jag osäker på vilken påverkan vattennivån har. Ja vet att stänktetra vill ha stort avstånd mellan vattennivå och täckglas men hur gör ni med akvarium med andra fiskar, har ni vatten ända upp eller sparar ni 4-5cm till täckglaset?[/QUOTE]

Ett ständigt dilemma mellan utseende och vad som är bäst.

Jag hade ett 720 kar som jag byggde en ram till på ca 10 - 12 cm. I första hand för att jag ville att växterna skulle växa upp över ytan och blomma. Men det blev en hit på alla sätt och vis, var som att köra utan täckglas men ändå ha dem :)
#212 - 28 juni 2018 09:44
[QUOTE=c90368;n2387677]

Har du Juwel med plastlocken är det inga problem.[/QUOTE]

Ja exakt.
#213 - 28 juni 2018 11:26
Ah så upplevs som snyggare att ha vatten enda upp och därför har kanske många de. De hadd ja inte reflekterat över. :)

Sen visste ja inte att Juwel med automatik hade ett avstånd upp, men de är ju väldigt bra då så är de både snyggt och bra för fiskarna.

Men de är ingen risk att hoppande tetror kan hoppa upp och skada sig på lamporna i ett Juwelkar eller?
#214 - 28 juni 2018 14:04
[QUOTE=Stahl;n2387682]Ah så upplevs som snyggare att ha vatten enda upp och därför har kanske många de. De hadd ja inte reflekterat över. :)

Sen visste ja inte att Juwel med automatik hade ett avstånd upp, men de är ju väldigt bra då så är de både snyggt och bra för fiskarna.

Men de är ingen risk att hoppande tetror kan hoppa upp och skada sig på lamporna i ett Juwelkar eller?[/QUOTE]

Den risken finns ju däremot. Det vet jag inte hur jag ska undvika dock. [B)]

Men man kanske kan hoppas att de väljer flytväxterna istället. [:I]

#215 - 28 juni 2018 14:19
[QUOTE=LindaAlgo;n2387667]Jag har gått och varit sugen på stänktetror ett tag. Är ute efter en tetra som håller sig vid ytan. Någon som erfarenheter av stänktetror i sällskapsakvarium med lugna fiskar?[/QUOTE]

Jag har haft stänktetror i mitt Juwel Rio 240, även om det var ett tag se'n, och skulle gärna skaffa så'na igen om bara "min" butik kunde ta in dem. Jag hade då (och nu) en hög rot med en Anubias ovanpå, som delvis växte upp ovanför ytan, och som var perfekt för stänktetrorna att hoppa upp och lägga ägg på.

Nu har jag 20 Pirangatetror (Nannostomus beckfordi) som också är trevliga, de är lugna, men har ändå lite "go" i sig.

#216 - 28 juni 2018 14:31
[QUOTE=Shepard;n2387704]

Jag har haft stänktetror i mitt Juwel Rio 240, även om det var ett tag se'n, och skulle gärna skaffa så'na igen om bara "min" butik kunde ta in dem. Jag hade då (och nu) en hög rot med en Anubias ovanpå, som delvis växte upp ovanför ytan, och som var perfekt för stänktetrorna att hoppa upp och lägga ägg på.

Nu har jag 20 Pirangatetror (Nannostomus beckfordi) som också är trevliga, de är lugna, men har ändå lite "go" i sig.

[/QUOTE]

Det låter lovande! Hur mycket ovanför ytan växer din anubias? Jag funderar lite på om jag skulle kunna göra något liknade med en javaormbunke.

Jag har någon sort Nannostomus i mitt lilla akvarium. Men jag lutar åt att skaffa ett gäng till i mitt nya 180 liters. Tycker att de är riktigt intressanta fiskar. Gillar mina kolglödstetror men jag föredrar Nannostomus sätt att vara på.
#217 - 28 juni 2018 16:01
[QUOTE=LindaAlgo;n2387705]

Det låter lovande! Hur mycket ovanför ytan växer din anubias? Jag funderar lite på om jag skulle kunna göra något liknade med en javaormbunke.

Jag har någon sort Nannostomus i mitt lilla akvarium. Men jag lutar åt att skaffa ett gäng till i mitt nya 180 liters. Tycker att de är riktigt intressanta fiskar. Gillar mina kolglödstetror men, m jag föredrar Nannostomus sätt att vara på. [/QUOTE]

Inte så fasligt mycket ovanför, locket/lysrören tar emot.

Ja, de är kul att kolla på när de sparrar med varandra. Har även ett litet gäng prickiga bottentittare (Chilodus punctatus), som har ett liknande beteende. Jag är även svag för t.ex rosentetror och fantomtetror, som också är intressanta att studera, då både hanar och honor brukar simma runt och sparra, utan att skada varandra. Kolglödstetror har jag också haft, de är fina.
#218 - 28 juni 2018 17:01
[QUOTE=Shepard;n2387712]

Inte så fasligt mycket ovanför, locket/lysrören tar emot.

Ja, de är kul att kolla på när de sparrar med varandra. Har även ett litet gäng prickiga bottentittare (Chilodus punctatus), som har ett liknande beteende. Jag är även svag för t.ex rosentetror och fantomtetror, som också är intressanta att studera, då både hanar och honor brukar simma runt och sparra, utan att skada varandra. Kolglödstetror har jag också haft, de är fina.[/QUOTE]

Det får bli ett gäng stänktetror då helt klart!

Jag har lite svårt för den kroppsformen på tetror även om jag tycker att de är vackra. Bottentittare verkar spännande dock!
Ja kolglödstetror känns som en väldigt bra sällskapstetra som har så pass liten mun att de inte ställer till så mycket problem.
#219 - 19 september 2018 18:40
Vilken helt underbar tråd. Känner att jag fått otroligt mycket bra information och inputs.....men fortfarande är det väldigt svårt att välja vilka ciklider jag skall ha.
#220 - 21 september 2018 15:50
Jag instämmer om trådens förträfflighet! Mycket information om en försummad grupp.
Jag hade tänkt ha ett större stim med tetror som "huvudattraktion" i mitt kar men nu fick jag ett antal stora scalarer så det blev det istället. Det antyddes i tråden men jag frågar rent ut,
Fungerar högryggade tetror, ex. citron eller sorgmantel, med vuxna scalarer eller har någon erfarenhet av att även dessa kan bli mat?
#221 - 21 september 2018 17:16
Högryggade tetror funkar utmärkt med scalarer, med viss reservation för dolkstickstetror, de jag hade slurpade i sig scalarernas bukfenor som spaghetti (när jag berättade det för "min" butik såg han ut som en fågelholk). Jag har vitfenade rosentetror, som jag gillar mycket.
#222 - 21 september 2018 18:24
Jag tackar för att jag fick det svar jag ville ha!
Det blir nog ett stim citrontetror först.
#223 - 22 september 2018 09:47
Ett inlägg för att se om jag får mail om nya inlägg efter ett nytt inlägg. Kan vara bra att veta om det händer något i tråden så jag kan svara.
#224 - 26 september 2018 06:27
Nu går jag händelserna lite i förväg men jag håller på att göra om mitt 375.
Tanken är corydoras och tetror och förhoppningsvis lite räkor och snäckor.
Svart bakgrund, svart grus, rötter och rätt mycket växter och mossa för att räkor skall kunna gömma sig.
Jag tänker en grupp corydoras panda, en grupp kardinaler och en grupp högryggade, citron eller sorgmantel
men sedan är det rätt öppet för förslag?
Mindre grupper av flera arter eller ett större stim av en art och någon mindre av en eller två som komplement?
Vilken mix skulle ni föreslå?
#225 - 26 september 2018 10:21
Tycker att du kör med Kardinal och Citron tetra, bägge gör sig bra i ett mörkare kar med svart bakgrund. Det gör däremot inte Sorgmantel, den går i den gråa/svarta färgskalan. Med tanke på sällskapet vore det inte helt fel med Smycketetra och/eller Bilbukar, då får du dessutom lite liv vid ytan.

Ett gäng Otocinclus som algätare passa också perfekt.
#226 - 26 september 2018 11:50
Sorgmanteln skulle nog lätt "försvinna" i ett så mörkt kar. Citrontetran däremot skulle ju kontrastera fint, och lysa upp en del. När jag hade citrontetror för ett antal år se'n, så försvann alla i stimmet utom en, så jag misstänker att den stressade ihjäl de övriga.
#227 - 26 september 2018 19:10
[QUOTE=c90368;n2392443]Tycker att du kör med Kardinal och Citron tetra, bägge gör sig bra i ett mörkare kar med svart bakgrund. Det gör däremot inte Sorgmantel, den går i den gråa/svarta färgskalan. Med tanke på sällskapet vore det inte helt fel med Smycketetra och/eller Bilbukar, då får du dessutom lite liv vid ytan.

Ett gäng Otocinclus som algätare passa också perfekt. [/QUOTE]

Det låter bra!
Du får gärna kommentera min "scape tråd".
Hur bör akvariet se ut för att få oskygga tetror som uppvisar sitt naturliga beteende?
#228 - 27 september 2018 04:52
[QUOTE=Catchio;n2392475]

Det låter bra!
Du får gärna kommentera min "scape tråd".
Hur bör akvariet se ut för att få oskygga tetror som uppvisar sitt naturliga beteende?[/QUOTE]

Nja, det är nog bättre att du läser sista sidorna i tråden Akvariestugan.
#229 - 27 september 2018 13:57
[QUOTE=c90368;n2392479]

Nja, det är nog bättre att du läser sista sidorna i tråden Akvariestugan.[/QUOTE]

Mycket intressant tråd! [:-106]
#230 - 8 juli 2019 20:28
Ja, bumbar även den här.
#231 - 17 juli 2019 14:00
Någon som kombinerat kardinaltetra och kilfläcksrasbora och har bild?
#232 - 13 augusti 2019 19:33
Lägger in detta inlägg även här, då det verkar vara ett återkommande problem att säljarna gärna skriver "fel namn" på sina akvarier och kanske kan ta ut några kronor extra.

[QUOTE=c90368;n2406833]Många verkar ha köpt Hyphessobrycon socolofi Prickfenstetra, falsk dolkstickstetra.
Vilket är en mycket trevlig tetra, som Dolkstickstera.
https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=454

[COLOR=#000000] Den "äkta" Hyphessobrycon erythrostigma har en något annan form på framkroppen och mer utvecklade fenor[/COLOR]

https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=444

[/QUOTE]
#233 - 19 september 2019 19:45
Nu är hösten här och intresset för akvarier börjar komma igång, så då är det dags för en bump av tråden :)​​​​​​​
#234 - 15 oktober 2019 06:20
Jag är ju komplett nybörjare så min åsikt är väl egentligen ganska ovidkommande... men jag tycker att blå/gröna/"falska" neontetror är väldigt fina. Jag har precis köpt ett gäng på 10 stycken - igår fick de sin första måltid i mitt kar och efter middagen stimmade de livligt allihop längst fram i akvariet, kändes som de visade upp sig och tackade för maten. :)
Väldigt vackra små fiskar.
#235 - 31 december 2020 12:33
Bumpar upp den här trevliga tråden! Har skummat igenom hela och har ändå inte kunnat bestämma mig för vilken tetra jag vill ha i vårt nya 720 kar tillsammans med scalarer. Lutar just nu åt Diamant, citron eller fantom. 27 grader. Några tankar?
#236 - 1 januari 2021 09:53
Jag har vuxna Fantomtetror i ett av mina kar,skulle inte ha dom ihop med scalarer, är snabb och lite hårdförd fisk men skadar inte mindre fiskar.
Problemet är att dom är så snabba på maten att andra fiskar har svårt att hänga med.Scalarer vill ha lite mer lugn och ro,Citrontetror är vackra och kan passa bra.
#237 - 1 januari 2021 09:56
[QUOTE=Christer5;n2425204]Jag har vuxna Fantomtetror i ett av mina kar,skulle inte ha dom ihop med scalarer, är snabb och lite hårdförd fisk men skadar inte mindre fiskar.
Problemet är att dom är så snabba på maten att andra fiskar har svårt att hänga med.Scalarer vill ha lite mer lugn och ro,Citrontetror är vackra och kan passa bra.[/QUOTE]

Jaha. Fantomer har jag haft med scalarer förut, märkte inte alls att det var några problem, men fiskar är ju oxå individer såklart. Kanske hade tur den gången :)
#238 - 1 januari 2021 10:03
Ursäkta mig jag skrev fullständigt fel,kanske inte klarar av det nya året. Det var Colombiatetror som jag tänkte på,Gott nytt år.

#239 - 1 januari 2021 11:04
[QUOTE=Christer5;n2425206]Ursäkta mig jag skrev fullständigt fel,kanske inte klarar av det nya året. Det var Colombiatetror som jag tänkte på,Gott nytt år.

[/QUOTE]

Haha, lätt hänt! Men blev fundersam. Haft fantomer i många år och alltid tyckt att de är så lugna o fina. :)
#240 - 2 januari 2021 10:09
Jag kör med Jackrobertsitetror ihop med scalarer. Funkar väldigt bra, de är dessutom väldigt vackra enligt mig.

Annons