varför rotar sig inte mina växter??

#1 - 9 september 2012 14:05
som rubriken lyder ...
varför rotar sig inte mina växter
fick rekomendationen att peta ner en tablett vid ny plantering så det gjorde jag men dom har inte rotat sig för det ...
häller i växtnäring till dom oxå men det verkar inte funka det heller ... då jag kan hitta nån växt "pinne" stjälk? flytandes omkring utan rötter

sanden är engelsksjösten men oxå finare sand

så lite hjälp snälla?
#2 - 9 september 2012 14:33
Sv: varför rotar sig inte mina växter??

Vad är det för växter?
Inte alla växter rotar sig. Vissa stängelväxter växer bara på längden.
#3 - 9 september 2012 14:33
Vad är det för växter du har som inte rotar sig?
#4 - 9 september 2012 16:41
ja du ... bra fråga... ja vet att det är snabbväxande och" fluffig "
ska surfa runt lite och se om det är nått som stämmer in på mina växter
#5 - 9 september 2012 16:52
varför rotar sig inte mina växter??

Hur länge har du haft dom i karet?
#6 - 9 september 2012 16:59
det är nog Cabomba caroliniana och eller Limnophila aquatica
#7 - 9 september 2012 17:01
haft växterna i ca 3 veckor
#8 - 9 september 2012 17:15
Det bästa vore att fota dem och länka hit för att få ett så korrekt svar som möjligt:).
De växterna du föreslog har såpass olika betingelser för att kunna ge ett bra svar.
#9 - 9 september 2012 17:30
bilder strax synns dock inte så bra
men jag har garanterat en Cabomba furcáta (C. piauhyensis)
Röd cabomba

http://www.ladda-upp.se/bilder/dofimusfpybshy/

denna har även tappat bladen längst upp på stjälkarna

http://www.ladda-upp.se/bilder/uxnmwgzvkypejn/
och denna tycker jag växer iväg på längden men i gengäld så blir han inte så fin och tjock
#10 - 9 september 2012 17:45
Cabomba är en växt som kan vara lite trixig att få fin utan co2 och mycket ljus, då är det lättare att satsa på tex limnophila sessiflora som är ganska snarlik. C.furcata som du har är än svårare då den kräver mycket ljus för att få rätt färg, samt gödning i form av co2 och tex PMDD.
Ofta växer Cabomba en del i början, men sedan ser det ut som de smälter samt tappar bladkransarna och då brukar det vara kört.
#11 - 9 september 2012 17:52
så det finns ingen räddning för växterna?
#12 - 9 september 2012 17:57
jag har oxå limnophila sessiflora som växer som f-n men tappar blad längst ner då brukar ja toppa av dom och plantera ner igen men det är inte alltid dom tar sig eller så blir dom bara jätte långa men inte alls så tjocka som på zoopets fakta bild
#13 - 9 september 2012 18:00
L.sessiflora blir ofta gles nedtill, och dina "problem" är en ljusfråga. Men du hör helt rätt, kanske du inte ska kapa den för mycket bara. Testa även att släppa i äg den lite längre, så när du planterar den är den lite grövre tack vare den fått mer ljus:).
#14 - 9 september 2012 18:09
okej ska ändra på det ... ska låta bli karet nu då mina barber lekte som bara den förut och det vore kul med en kull till
då jag fick 4 överlevande sen förra gången =D

det är ju oxå en grej som e konstig då det akvariet är det som är ljusast
men planen är att byta ut alla ljusrör inom kort då dom antagligen har några år på nacken eller typ 20...
#15 - 9 september 2012 18:21
Och kanske av lite fel sort;)...
#16 - 9 september 2012 18:26
vad rekomenderar du för rör?
#17 - 9 september 2012 18:43
Det kan gå att få tag på Philips Aquarelle fortfarande, annars är det Sylwania aquastar som ligger nära till hands:).
#18 - 9 september 2012 18:58
okej ska kolla efter det nästa gång ja springer in på djuraffären =D

Annons