Eftersom jag inte vet om jag har en sjukdom eller om det är något annat som stör skriver jag här, är det någon som har teorier om vad som händer är jag tacksam.
Fakta:
Akvarium: 200 l startat 14 juni
Filter: Aquael Fan 3+ och tidigare Eheim 2213, sedan 1,5 veckor tillbaka Eheim 2215 (+ Fan 3+).
Mycket växter
Gödning: PMDD och sedan 1 v tillbaka easy carbo
Vattenbyten: 33 % + Easy Life (har även testat Aquasafe eller inget vattenberedning alls).
Tilläggas kan att karet köptes begagnat och att jag funderat på om något följt med i gruset/filtret eller om jag har det "farliga svarta gruset".
Symptom: sedan starten har fiskar kliat sig, siktat in sig mot sidan eller gälarna. Sett alla sorter utom kuhlii o otosar klia sig men inte alla inom samma sort. De hoppar några gånger på ett blad eller så och sen är det bra. Kan gå veckor utan att man ser någon kliar sig. Körde ektozonsalt och höjd temperatur under dryga månaden + medicinerat två kurer med eSHa 2000.
Fiskar som klarat sig:
Otocinclus (varit i karet sen 0629)
Kardinaltetror (varit i karet sen 0706)
Mosaikgurami (varit i karet sen 0714)
Amanoräkor (varit i karet sen 0906)
Snäckor (kanelbullar, physa, anentome helena)
Fiskar som inte klarat sig:
Fjärilsciklid 3 st - nån av dem har kliat sig, de andra har fått sår, flyttats till karantän och sen dött)
Rubingurami 5 st - försvagas, lägger sig till slut utan att äta, dör)
Kuhlii 4 st - hittas helt plötsligt döda utan anledning, inte visat nåt beteende på sjukdom, runda och fina utan tecken på sjukdom. En hade uppskrapad mage iofs.
Någon som har nån idé vad det är som är fel? Har kollat vattenvärden och de har alltid varit bra.