Varför överger hanen äggen?

#1 - 5 augusti 2004 12:09
Hej, det har hänt mig flera gångern u att hanen kastar ut äggen ur sin grotta och inte bryr sig om dem mer. Någon som vet varför hal håller på så? Händer ju inte alltid, men oftast...
#2 - 5 augusti 2004 12:36
Är du säker på att det inte är nån annan fisk som knycker rommen?
Om det händer är det enkelt kläcka rommen i en yngelkasse. Där är det också jättelätt att ge ynglen ordentligt med mat i början.
mvh Daniel
#3 - 5 augusti 2004 12:39
Nja jag har sett hur han fläktar så mycket tills äggen trillar ur blomfatet :-( Kanske är hans grotta för liten?
#4 - 5 augusti 2004 19:44
Händer då och då, vattenkvaliteten är en orsak och för hög temp. en annan.

Mvh Janne
#5 - 5 augusti 2004 19:59
Det kan bero flera orsaker:
- att han eller honan är steril så att rommen inte är befruktad
- att rommen möglar
- att han inte vet hur man gör
- att grottan inte lämpar sig för lek

Börja nerifrån bland orsakerna.
- Gör fler grottor åt dem att välja mellan
- Låt honom hålla på fler lekar, kanske lär han sig
- Kolla vattenkvaliteten
- Byt hane eller hona
#6 - 5 augusti 2004 20:06
Hmm kan en hane ha en favorithona? Har märkt att han oftast sköter de ägg som läggs av en o samma hona...
#7 - 5 augusti 2004 20:59
Det låter väl mera som om den rom hon lägger inte är frisk... så att det inte blir några yngel.
Har du kollat dina nitrit och nitratvärden... som JE skriver... det kan vara så att vattnet inte duger att kläcka ägg i...
#8 - 5 augusti 2004 21:03
Åh glömde ju skriva att de ägg hanen överger föder ja upp i yngelkasse, det blir yngel :-) men nej, inte kollat mina nitrit o nitratvärden...
#9 - 5 augusti 2004 21:11
När hannen inte längre tror att han kan sköta rommen och yngel på bästa sätt så överger han den eller när det gäller andra arter äter upp rommen. När det gäller ancistrus så är detta vanligare under sommarmånaderna.

Mvh Janne
#10 - 6 augusti 2004 14:25
Hej

Jag har en hane och två honor, och han verkar leka med båda, och skötte även äggen som han skulle redan första gången. Nu hade det gått några månader se´n förra leken, men såg att han låg under lavastenen igen. Misstänkte att de hade lekt igen, och lyfte försiktigt på stenen, för att se om det fanns ägg där. Men det fanns det inte. Däremot ett gäng frisimmande yngel [:)] Här har man visst inte hängt med i svängarna.

MVH Micke

Annons