Varför Oscar mot varandra med munnarna öppna?

#1 - 1 februari 2005 11:50
Jag har ett par påfågelciklider som rätt ofta simmar mot varandra med munnarna öppna och liksom nafsar/pussar varandra.

Vad betyder detta? Är det en kärleksförklaring?
#2 - 1 februari 2005 11:52
möjligt.. jag är inte ciklider.. dock vet jag att vissa fiskar, tex slamkrypare kan låsa munnarna mot varann och slåss.. men det är en annan femma
#3 - 1 februari 2005 11:53
Ja inte är det pussar - det är så Oscars mäter sina krafter med varandra
#4 - 1 februari 2005 13:21
Hej

Antingen är det två av samma kön som hotar varandra, eller en hane och en hona som testar varandras styrka, för att avgöra hur lämplig den andra är som partner.

MVH Micke
#5 - 1 februari 2005 13:28
Tack för era svar!

Jag skall studera dom vidare. Intressant...

Det ska enligt akvarieaffären var en hane och en hona.

Hanen är dubbelt så stor som honan. De har tidigare gått i samma kar i affären så de borde ha testat varandra innan.
#6 - 1 februari 2005 14:26
Vad jag vet är det ganska svårt att se skillnad på könen på Oscar. Men håll tummarna!
#7 - 1 februari 2005 14:50
[QUOTE=Henreb]Vad jag vet är det ganska svårt att se skillnad på könen på Oscar. Men håll tummarna![/QUOTE]

Ja precis, jag håller tummarna och hoppas på det bästa!
#8 - 1 februari 2005 21:14
Jag har en påfågelciklid som har helt sned käken, den hade munfajtas hos den tidigare ägaren. Ser inte så jättevackert ut.
#9 - 2 februari 2005 00:45
är det en hona och en hane (ett par) så kommer dom altid att buffa på varandra
med munnarna öppna och liksom nafsar/pussar varandra.putsa stenar o leka grävskopa
det ingår i lekbeteändet hos Oscar's(Påfågelciklid) o är det lek på Gång kan det holla på flera väckor inan dom Bestämt sig för att lägga rom .hanar är mer agresiva motvarandra men har man otur så kan man råka ut för två honor som leker med varandra o de kan u inte bli not av det .

Annons