Varför måste alla coola fiskar bli så stora?

#1 - 12 januari 2002 14:42
Varför måste alla coola fiskar bli så stora?
Jag har 3st påfågelciklider i mitt 375liters, de är nu runt 10cm och jag inser ju att nästa år den här tiden så måste jag antagligen byta in dem pga de är för stora. *suck*
Finns de inga mellanstora ciklider, max 20cm, som är lika tuffa och matglada som påfåglar?
Hur är t.ex Jackdempsey? Är de extremt aggressiva eller kan man ha dessa med andra mellanstora ciklider i ett 375liter akvarium?
#2 - 12 januari 2002 19:25
Du kan nog ha två påfåglar i en 375:a , men det är på gränsen. Jack dampsy (http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=221) blir runt 20 och är vackra och matglada. C.Salvinis är också ett hett tips. Och sebra ciklider är inte fula dom heller, du kan få 3cm sebror av mig om du vill, jag känner mig snäll idag. Jag har två jack, två salvini och snart sebror i min 375:a, och det fungerar utmärkt. Hoppas det här har hjälp dig.

M.V.H / David Hallgren
#3 - 12 januari 2002 21:14
Tack för tipsen!
Salvinicikliderna verkar ju kunna bli grymt snygga!
Kan man ha 2st Jack Dempsey tillsammans med 2st Salvini och 2st Sebra?
...eller blir det en enda stor massavrättning?

Mvh Fredrik Isaksson
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 13 januari 2002 15:52
Hej Fredrik,
Du skriver "Varför måste alla coola fiskar bli så stora?". Så är de definitivt inte utan det är nog snarare så att det är du som tycker att stort är "coolt" och då blir det ju så.
Själv tycker jag en liten snäckskalslekare från Tanganyikasjön är betydligt "coolare", men som sagt tycke och smak varierar rätt mycket och tur är väl det.
Varför inte använda sökmotorn som du hittar på "Sötvattensfisk" där kan du ju på ett enkelt sätt tala om att ditt akvarium är högst 150 cm långt och även ange lämplig storlek på fisken. Du hittar faktiskt en hel del stora fiskar som du kan ha i ett 375 liters akvarium. Varför inte en guldsömciklid till exempel.
Håller med David om att både salvini och Jack Dempsey är vackra fiskar, men tyvärr är de också väldigt aggressiva och man får nog ha tur om det skall funka att ha dem i ett så "litet" (litet för dom) akvarium. Använd dock sökmotorn så är jag överygad om att du hittar en del "coola" fiskar som man kan ha i ett 375 liters akvarium.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 13 januari 2002 17:06
Det borde gå, eftersom att alla har ungefär sammma temprament, men jag kanske har haft tur och fått lugna ex. Själv tycker jag inte att en 375:a är får litet för dessa fiskar, men alla har vi olika erfarenheter.

M.V.H / David Hallgren

Annons