Hej!
Ett exempel:(OBS! påhittat)
Yngve Skog har efter lite om och men blivit tillsagd att söka på CO2 då Yngve efterfrågat information om vad CO2 är bra och hur man använder det. (Yngves frågor har besvarats flertalet gånger i forumet och Yngve som varken är haj på CO2 eller sökfunktionen frågade såklart var han kunde inhämta denna information)
När Yngve nu söker på CO2 får han upp en massa trådar som om än berör ämnet inte riktigt är vad yngve letar efter. Han får börja leta sig ner bland alla trådar till han hittar det han letar efter. (tidskrävande och rent av jobbigt i många lägen då det man letar efter kan gömma sig i även de trådar med ointressant titel.
Yngve svär åt att det ska vara så jobbigt då han vet att andra forum som han besöker (t.ex www.sweclockers.com) har väl fungernade klisterfunktion som gör att den allra mest intressanta informationen hamnar allt som oftast går att inhämta högst upp på den första sidan i varje katergori.
(exempel slut)
Många som söker info här på Zoopet kan nog känna igen sig i ovanstående exempel på ett eller annat vis.
Min fråga blir naturligtvis: varför har inte Zoopet en klisterfunktion?
Funktionen fungerar på följande vis (för dem som inte riktigt fattar vad det är frågan om än):
En Forum-medlem skriver ett högst intressant, väl genomtänkt och välstrukturerat inlägg som tillexempel redogör för hur en viss sak fungerar.
Andra forummedlemmar anser att denna tråden är så pass uttömmande och informativ att den är värd att bli "klistrad" på på första sidan i kategorin så dessa kontaktar en moderator eller någon som håller i klisterburken och ber denne att läsa tråden och ev klistra upp den. Sidan blir efter att klisterburksägaren läst tråden (och samtycker med övriga) klistrad och informationen blir enkel för alla att ta till sig.
I många fall får trådskaparen i samband med klisting även möjlighet sköta tråden. Om någon forummedlem skriver ytterligare infromation i ett inlägg i tråden kan trådskaparen lägga till denna information i orginalinlägget så att man på så vis håller innehållet i tråden uppdaterat och sammanhängande. (om någon bidrar mycket kan denna efter överenskommelse med trådskaparen även han få rättigheter att sköta om tråden så att ansvaret blir delat.
Jag tror att Zoopet skulle blir mer attraktivt (ur den okunniges synpunkt) och mer välstrukturerat med denna funktion.
Det skulle bli mindre upprepade frågor om det ena och det andra som redan svarast på då den information som efterfrågas inom en viss kategori går att finna först i kategorin. (lättar trycket för moderatorn altså)
Alla forummedlemmar skulle kunna hänvisa till de klistrade trådarna om någon skulle söka information och uppenbart missat de klistrade trådarna. (krävs ingen kunskap för att hänvisa till bra info om man vet var den finns)
Om någon kommer med en fråga vars svar inte går att finna i en klistrad tråd så kan man alltid kompletera den klistrade tråden i efterhand.
Det skulle kunna motivera de på forumnet med stor kunskap i ett visst område att skapa trådar med klisterpotensial och med pga att alla sedan kan bidra till tråden skulle den vara rätt enkel att förbättra den och hålla den uppdaterad.
Om en det frågas mycket om samma sak så skulle förmodligen någon på forumet som tröttnat på att svara tusen ggr skriva eller göra tillägg i en klistrad tråd har med ämnet att göra.
När väl en tråd är klistrad så blir den i stort sätt självgående om den som skrivit den är mån om att hålla den uppdaterad.
Om någon vet många sidor med relevant info om ett ämne kan han/hon påbörja ett länkarkiv som sedan kan strös på eftersom.
Nackdelen som jag ser det är att den person som får ansvaret att hålla i klisterburken måste vara på sin vakt och se till att inte vilken tråd som hällst klistras upp. Dessutom får han hålla ett öga på tråden så den inte "förfaller".
Jag vet att det finns mycket information att hämta under menyn på förstasidan här på Zoopet men ibland är den inte alltid så ingåend eller uppdaterade. no offense!
Ett exempel på en ett forum med en enligt mig väl fungerande klisterfunktion är www.sweclockers.com om ni någon är undrade över hur naturen av ett inlägg som bör klistras ser ut så kan man gå in där och kolla unde ren av kategorierna.
Jag efterlyser kort och gott en Klisterfunktion så som den på sweclockers? Vad säger ni andra?
Kjell och övriga som har hand om denna toppensida. Har ni haft eller rent av har funktionen, bara det att ingen använder den? Eller har ni övervägt att ha en sådan funktion?
Vore kul med lite input från er alla :)