Varför lyser klister med sin frånvaro?

#1 - 9 april 2007 18:20
Hej!

Ett exempel:(OBS! påhittat)

Yngve Skog har efter lite om och men blivit tillsagd att söka på CO2 då Yngve efterfrågat information om vad CO2 är bra och hur man använder det. (Yngves frågor har besvarats flertalet gånger i forumet och Yngve som varken är haj på CO2 eller sökfunktionen frågade såklart var han kunde inhämta denna information)

När Yngve nu söker på CO2 får han upp en massa trådar som om än berör ämnet inte riktigt är vad yngve letar efter. Han får börja leta sig ner bland alla trådar till han hittar det han letar efter. (tidskrävande och rent av jobbigt i många lägen då det man letar efter kan gömma sig i även de trådar med ointressant titel.

Yngve svär åt att det ska vara så jobbigt då han vet att andra forum som han besöker (t.ex www.sweclockers.com) har väl fungernade klisterfunktion som gör att den allra mest intressanta informationen hamnar allt som oftast går att inhämta högst upp på den första sidan i varje katergori.

(exempel slut)

Många som söker info här på Zoopet kan nog känna igen sig i ovanstående exempel på ett eller annat vis.

Min fråga blir naturligtvis: varför har inte Zoopet en klisterfunktion?

Funktionen fungerar på följande vis (för dem som inte riktigt fattar vad det är frågan om än):

En Forum-medlem skriver ett högst intressant, väl genomtänkt och välstrukturerat inlägg som tillexempel redogör för hur en viss sak fungerar.
Andra forummedlemmar anser att denna tråden är så pass uttömmande och informativ att den är värd att bli "klistrad" på på första sidan i kategorin så dessa kontaktar en moderator eller någon som håller i klisterburken och ber denne att läsa tråden och ev klistra upp den. Sidan blir efter att klisterburksägaren läst tråden (och samtycker med övriga) klistrad och informationen blir enkel för alla att ta till sig.

I många fall får trådskaparen i samband med klisting även möjlighet sköta tråden. Om någon forummedlem skriver ytterligare infromation i ett inlägg i tråden kan trådskaparen lägga till denna information i orginalinlägget så att man på så vis håller innehållet i tråden uppdaterat och sammanhängande. (om någon bidrar mycket kan denna efter överenskommelse med trådskaparen även han få rättigheter att sköta om tråden så att ansvaret blir delat.

Jag tror att Zoopet skulle blir mer attraktivt (ur den okunniges synpunkt) och mer välstrukturerat med denna funktion.

Det skulle bli mindre upprepade frågor om det ena och det andra som redan svarast på då den information som efterfrågas inom en viss kategori går att finna först i kategorin. (lättar trycket för moderatorn altså)

Alla forummedlemmar skulle kunna hänvisa till de klistrade trådarna om någon skulle söka information och uppenbart missat de klistrade trådarna. (krävs ingen kunskap för att hänvisa till bra info om man vet var den finns)

Om någon kommer med en fråga vars svar inte går att finna i en klistrad tråd så kan man alltid kompletera den klistrade tråden i efterhand.

Det skulle kunna motivera de på forumnet med stor kunskap i ett visst område att skapa trådar med klisterpotensial och med pga att alla sedan kan bidra till tråden skulle den vara rätt enkel att förbättra den och hålla den uppdaterad.

Om en det frågas mycket om samma sak så skulle förmodligen någon på forumet som tröttnat på att svara tusen ggr skriva eller göra tillägg i en klistrad tråd har med ämnet att göra.

När väl en tråd är klistrad så blir den i stort sätt självgående om den som skrivit den är mån om att hålla den uppdaterad.

Om någon vet många sidor med relevant info om ett ämne kan han/hon påbörja ett länkarkiv som sedan kan strös på eftersom.

Nackdelen som jag ser det är att den person som får ansvaret att hålla i klisterburken måste vara på sin vakt och se till att inte vilken tråd som hällst klistras upp. Dessutom får han hålla ett öga på tråden så den inte "förfaller".

Jag vet att det finns mycket information att hämta under menyn på förstasidan här på Zoopet men ibland är den inte alltid så ingåend eller uppdaterade. no offense!

Ett exempel på en ett forum med en enligt mig väl fungerande klisterfunktion är www.sweclockers.com om ni någon är undrade över hur naturen av ett inlägg som bör klistras ser ut så kan man gå in där och kolla unde ren av kategorierna.

Jag efterlyser kort och gott en Klisterfunktion så som den på sweclockers? Vad säger ni andra?
Kjell och övriga som har hand om denna toppensida. Har ni haft eller rent av har funktionen, bara det att ingen använder den? Eller har ni övervägt att ha en sådan funktion?

Vore kul med lite input från er alla :)
#3 - 9 april 2007 19:59
Hehe!! Sökte på klister och klistrad men inte klistrade och sticky treads :P där ser man..

Kjell, vad jag förstår är det bara att kontakta dig om man har en tråd som man tycker skall klistras?

Håller med dig om att för många klistrade trådar kan bli jobbigt. men när man börjar få för många går det att höra med trådskaparna om att ev slå ihop två eller fler till en.
Hur ligger det till med förfrågningar om att få en tråd klistrad?

Problemet verkar ju ligga i att ingen vill åta sig att börja på en sådan tråd och/eller att trådar med klisterpotential inte blir inraporterade i den utsträckning som är önskvärd .. och det tycker jag är synd.

Det som krävs är egentligen samlade ansträngningar då blir inte skötseln av en klistrad tråd så svår skulle jag tro, blir ju bara copy-paste för trådskaparen om alla som har något relevant bidrar.

Som jag läste någonstans i en av de trådar som kjell länkade till ovan så var det någon/några som efterlyste länkguide till intressanta länkar. Detta tyckte jag var en utmärkt ide och ett enkelt och bra sätt att få igång forumfolkets klistervanor :D (kanske?)

Blivit inspirerad och suger åt mig all kunskap jag kan få just nu angående växtkar (tekniken,kemi mm) så när jag samlat på mig tillräckligt med kunskap eller åtminstånde när jag har ett helt gäng adresser till relevanta länkar bland mina bokmärken så är det inte helt omöjligt att jag startar en tråd/länkguide som kan hållas uppdaterad med hjälp från andra och då förhoppningsvis växa till sig ännu mer. kanske ett ämne som vore vart att klistra eller?

Jag vet att det finns personer med god kunskap inom alla möjliga (och omöjliga?) ämnen som hör till akvaristik här på Zoopet och vädjar till dessa att börja skriva! så ska jag i alla fall hålla ögonen öppna och rapportera om jag hittar någon som är vart att klistras! låter det bra?

Tror att klister skulle göra många glada :D
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 10 april 2007 08:54
Kjell, vad jag förstår är det bara att kontakta dig om man har en tråd som man tycker skall klistras?

Nej så enkelt är det inte - utan det krävs en hel del basarbete innan man kan börja.
Eftersom jag bara vill ha en klistard tråd (eller max 2) för varje kategori så krävs det lite innehåll innan den startas. Börjar man bara med en fråga i en klistrad tråd i en kategori så innebär det att 90% (eller något sådant) av de som går in där inte kommer att ha någon nytta av det vilket i förlängninmgen kommer att leda till folk kommer att sluta kolla i de listrade trådarna.
Visst - det är självklart helt omöjligt att få alla viktiga frågar i en klistrad tråd, men en viss basstandard är i alla fall nödvändigt. Hur mycket detta skall vara beror på vilken kategori det handlar om.

Så som jag ser det så skall det i den klistrade tråden anges
1/ De vanligaste frågorna inom en kategori.
Antalet frågor kan variera från kanske 1-3 för de minsta kategorierna (t.ex. regnbågsfisk) till kanske 8-10 för de största (t.ex. akvarier och tillbehör).
Det skulle också istället kunna vara en mer allmän "fråga" som spänner över flera "frågor" - typ "Mer info om akvarievatten" i kategorin "Akvarievatten"
2/ Därefter bör det för varje fråga anges länkar till a) Zoopetforumtrådar i ämnet b) Zoopetartiklar i ämnet c) länkar till andra hemsidor där frågan avhandlas.

Vad som behövs för att jag skall starta upp en klistrad tråd är att någon tar på sig att samla in info för en kategori så att det kommer igång.
Denne måste då leta reda några av de frågor som oftast ställts inom kategorin - och sedan leta reda på var man kan hiotta svar på dessa (enligt 2 ovan).
Det innebär antagligen några dagars jobb - men är definitivt rätt lätt att genomföra om man bara tar sig tiden och arbetar målmedvetet.
#5 - 10 april 2007 12:38
Jo du missuppfattade nog mig lite. Jag menar liknande det du hälst ser att en klistrad tråd skulle vara. Dvs av typen "FAQ - (Ämne) bör läsas!"

Som många av sweclockers klistrade trådar är. (tycker de har ett bra system så jag förespråkar det mycket men så är det forumet lite större än zoopets så de har lättare att genomföra vissa grejer.)

Dvs någon som samlat på sig mycket information inom ett ämne/kategori skapar en ny tråd som t.ex innehåller egena tips och råd/ svar på de mest frekventa frågorna och länkar till endel andra mindre frekvent ställda frågor, länkar till relevant läsning både i och utanför forumet.

Det är dessa trådar jag menar att jag som forumanvändare skall kunna säga till dig om så att du inte missar att klistra en sådan. Får ju självklart inte bli vilka trådar som hälst som klistras.

Utöver att Få tråden klistrad menar jag att trådskaparen skall ha möjlighet att hålla den uppdaterad. Tycker att man som trådkapare av sådana trådar bör vädja till att andra forummedlemmar om att bidra med mer länkar och tips samt ha åsikter om vad som ska stå i tråden så att den hela tiden är lätt att hålla uppdaterad. för vad är det för bra med en FAQ tråd där allt som står är 10 år gammalt och inget som står där stämmer idag?

Att bidra kan man alltså göra genom att pm:a trådskaparen med dett man vill bidra med eller skriva ett inlägg i tråden.

Fick en känsla av att du trodde jag menade att om jag skriver en tråd som jag tycker är bra så ber jag dig sedan att klistra den tråden. Så menar jag absolut inte då det skulle bli allt för många klistade trådar. Även om informationen är bra i dem är bra.

Är det någon eller några som är på g med att skriva en samlingstråd eller liknade? Lite nyfiken. Såg att du skrivit i någon av de trådar du länkade till tidigare att det var några som hade sagt att de skulle göra det har de börjat.

Kanske är så att de flesta inte vet om att de har möjlighet att få saker klistrade och därför är det knappt någon som tar initiativet? Så egentligen så borde fler läsa denna lilla debatt och komma med åsikter och synpunkter kanske?

(MEN va långa inlägg jag skriver! måste vara en sjukdom :))
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 10 april 2007 12:46
Är det någon eller några som är på g med att skriva en samlingstråd eller liknade? Lite nyfiken. Såg att du skrivit i någon av de trådar du länkade till tidigare att det var några som hade sagt att de skulle göra det har de börjat.

Inte vad jag vet - många har genom årens lopp sagt att de skall göra det men tyvärr har inget hänt.

Håller annars helt med dig om att poängen med en låst/klistrad tråd är att den hela tiden skall kunna förnyas. Om sedan trådskaparen rent tekniskt skall göra det själv eller om admin skall göra det är mer en praktisk fråga som inte är så viktig - det viktiga är att alla skall kunna bidra till att tråden utvecklas.
#7 - 10 april 2007 13:21
Jepp vi har nog rätt lika åsikter i ämnet skulle jag tro :)

Tror du att det kan handla om att inte tillräckligt många vet om att det faktiskt går att få trådar klistrade?. I så fall kanske man på nått sätt skulle försöka upplysa forumanvändare om det?

Det bara spinner på i huvudet här. Tror som sagt att det färre frågor som redan besvarats vilket medför mer informativt inhåll i övriga trådar. Dessutom blir det enklare för nybörjare och även för de som hållt på ett tag att ta till sig information då den ligger högst upp och är lätt tillgänglig.

Att det inte är fler än du om jag som skriver här tycker jag är lite synd. men hoppas att någon eller några läser detta och på så vis kanske rent av bestämmer ta initiativet. Nu när jag vet att funktionen finns så ska jag ha det i huvudet när jag letar info själv. Kommer jag över interssanta grejor så kanske de hamnar i ett worddokument som när det växt till senare publiceras här. Ihop samlandet av information behöver ju inte vara svårare än så, faktiskt!
#8 - 10 april 2007 14:46
En fråga som iaf dyker upp i mitt huvud i denna diskussion är på vilken nivå dessa klistrade trådar ska ligga.
Men jag utgår ifrån att dom ska beröra "nybörjarfrågor" ?
Det är ju svårt att få med "allt" i en tråd, men med länkar kan man ju trots allt få med ganska mycket mer.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 10 april 2007 14:56
Tror du att det kan handla om att inte tillräckligt många vet om att det faktiskt går att få trådar klistrade?. I så fall kanske man på nått sätt skulle försöka upplysa forumanvändare om det?

Nja, ämnet brukar ju dyka upp en gång i månaden så nog tror jag att många känner till det utan det hänger nog snarare på att det innebär en del jobb. Men om väl någon börjar så tror jag att fler kommer att haka på.
T.ex. brukar det ju alltid dyka upp hjälp när vi t.ex. efterlyser hjälp med översättning av artiklar.

En fråga som iaf dyker upp i mitt huvud i denna diskussion är på vilken nivå dessa klistrade trådar ska ligga.

Men jag utgår ifrån att dom ska beröra "nybörjarfrågor" ?

Ja främst är det nog tänkt att handla om nybörjarfrågor - men det ena utesluter ju på inget sätt det andra.
#10 - 10 april 2007 17:01
Jag tror nog att det går att åstadkomma en viss bredd på dessa klister trådar när man skriver. t.ex man skriver det mest grundläggande själv och sedna hänvisar man till lite mer avancerad läsning på andra ställen.

Som Kjell skriver så utsluts ju inte det ena av det andra.

Nu har denna tråd skapats i ämnet och än så länge är det bara tre som diskuterat i denna och i den andra som nämnts tidigare så är det bara ett fåtal som kommit med instick. Om det hade varit många som hade kunnat tänka sig ta initiativet och börja någonstans så tror jag att det hade varit betydligt fler som varit med och diskuterat (för att få reda på mer exakt vad som förväntas av innehåll och sådant).

Förvisso kan man väl kanske motargumentera med att efterfrågan på sådana klister trådar inte är så stort då inte så många skriver i denna tråd t.ex. men jag tror att det har mer att göra med att man som akvarist med växande intresse i första hand söker info om akvariet, tekniken mm. och är föga intresserad av att bidra till utvecklingen av forumet, i alla fall i första hand.

kul att fler än jag funderar över det i alla fall. nu ska jag snart träna :D
#11 - 10 april 2007 18:45
En anledning till att dessa klistrade trådar inte blivit verklighet ännu tror jag kan vara att det finns olika skolor innom vissa områden.
Tex skulle jag skriva att man behöver CO2 och 17 olika näringsämnen för att få växter att trivas skulle genast någon säga att "jag kör helt utan näring och har jätte fina växter".
Jag tror att vi svenskar är allmänt rädda att stöta oss med andra och erkänna att man vet "bäst", som det skulle innebära att man skiver en FAQ tråd.
Nu är väl kanske inte det den största anledningen för min egen del, men nog kommer det ganska högt upp på listan.
Jag tor det är lättare att börja i änden frågor istället för att försöka ger svar till vad man tror kommer att frågas.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 10 april 2007 18:50
heeke skrev:
En anledning till att dessa klistrade trådar inte blivit verklighet ännu tror jag kan vara att det finns olika skolor innom vissa områden.

Tex skulle jag skriva att man behöver CO2 och 17 olika näringsämnen för att få växter att trivas skulle genast någon säga att "jag kör helt utan näring och har jätte fina växter".

Jag tror att vi svenskar är allmänt rädda att stöta oss med andra och erkänna att man vet "bäst", som det skulle innebära att man skiver en FAQ tråd.

Nu är väl kanske inte det den största anledningen för min egen del, men nog kommer det ganska högt upp på listan.

Jag tor det är lättare att börja i änden frågor istället för att försöka ger svar till vad man tror kommer att frågas.

En sådan tråd skall ju inte ta ställning till den ena eller andra "skolan". Tvärtom finns det bra länkar till bägge "skolorna" så skall bägge vara med.
#13 - 10 april 2007 19:03
Det håller jag helt klart med om, men ofta är man ju skolad i just den ena. Hur skriver man då en FAQ om båda.
Det gör man naturligtvis inte så lätt utan ett sammarbete krävs och som bör uppmuntras. Det är där skon klämmer lite tror jag.
Som sagt fick man 10 korta och konsista frågor vore svaren mycket enklare att ge.

Förövrigt tycker jag att en klistrad tråd ska ha ETT inlägg och vara låst för alla utom skaparen och admin. Har man åsikter om inehållet så PM:ar man lämpligtvis skaparen för ev ändringar. En FAQ med en massa disskusioner blir snart lika svårföljd som en "vanlig" tråd kan bli när innehållet byter riktnig osv.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 10 april 2007 19:54
Förstår inte riktigt problemet. Ett koncist svar kan sällan ges och jag anser inte att den klistrade tråden skall ge svaren utan främst istället (med vissa undantag) ge hänvisningar till var man kan hitta svaren.

Då är det ju bara på i den låsta tråden på växtkategorin att skriva
1/ Low tech -lösningar
2/ High tech lösningar
3/ Vad är CO2
4 / vad är PMDD
5/ Hur planterar man växter
6/ Hur undvika algproblem
7/ Vad är cyanoalger
osv

Under resp. fråga läggar man sedan in länkarna

Överst i tråden kan man kanske lägga in lite kortfattad info
#15 - 11 april 2007 14:43
Ja! Lite kortfattade allmän info i början och sedan länkar till ställen med mer info.

Om man nu är skolad på en inriktning som t.ex high-tech växtkar kan man nog ändå skriva lite kortafattat om det andra eller hitta bra länkar. Sedan om man inte råkar veta så många länkar till relevant läsning om low-tech så är ju inte det hela världen. Då länkar man helt enkelt till en massa om high-tech och sedna ber man antingen någon som man vet kör low-tech att kompletera. Eller så väntar man så kommer kanske det automatiskt via pm eller under tråden.

Främst därför jag menar att tråden inte ska vara låst för andra. Det är ju enklare att efter att ha läst lite skriva i tråden:

"Nä men det där var lite väl mycket high-tech. Du får inte glömma low-tech.
Här är några länkar till bra läsning om low-tech:

Länk
Länk
"
eller

"Dessa länkarna är intressanta de har mycket information om alger

Länk
Länk
"

Sedna menar jag att trådskaparen skall kunna hålla ordning på tråden. dvs ta bort off topic meddelanden och samla upp informationen som andra medlemmar bidra med typ den ovan. Tror inte det skulle bli så rörigt för det blir i princip bara trådskaparen som läser inläggen nedanför orginalinlägget för att sammla info och rensa upp. (jag skulle ju inte läsa mer i alla fall om jag inte väljer att bidra förståss.)

Tror det blir mindre jobb på detta vis men det är ju bara min åsikt. Vet det funkar bra på det viset på andra ställen.

Annons