Varför leker inte mina tropheus (Bärnsten)

#1 - 19 februari 2004 20:39
Hej!
Har 15 st VF bärnstens-moorii(Mpulungu-moorii), 13 honor, 2 hannar. Köpte dem av en som hade haft dem ca 1 år i sverige. Hos honom hade de lekt flera gånger, MEN hos mig händer inget.

Hanarna har var sitt rösa att basa över. Två honor försöker dock bjuda upp till lek men hanarna verkar inte vilja vara med. Byter vatten 1gång/vecka och matar 1-2 ggr/dag.

I 540l-akvariet finns förutom troffarna även 6 princessor, 6 Julidochromis, 4 cylindricus (7-8 cm långsmala, cylindriska blå-vit-randiga ciklider) och 3 ancistrusmalar.

Vad skall jag göra för att få lek på mina fina troffar?
Hoppas på svar, Martin
#2 - 19 februari 2004 20:58
Hur länge har du haft dom?
Hur säker är du på könsfördelningen, och det här med att dom har lekt hos han du köpte dom av.
Vad har du för vattenvärden? PH, KH, Nitrit, Nitrat?
Hur stort är karet?
#3 - 19 februari 2004 21:09

Ingen erfarenhet av troffar däremot om andra tanganika och malawi.

Går lite i omgångar ibland har jag massor av fiskar som tuggar och ibland går det månader utan en enda sen så helt plötsligt så är där en bunke honor som tuggar igen brukar vara så att det är mer än en som tuggar åt gången .

Kan bero på vattenvärdena eller temperaturen och så vidare.

Kan även bero på lite fisksoppa verkar vara mycket fisk med 15troffar + så mycket andra fiskar blir kanske ingen lugn o ro när dom skall leka. Kanske är jullarna där och knycker äggen mm.

Tror mycket på för mycket fisk märks direkt på mina malawi blir inte alls lika mycket yngel när det är för mycket fisk i karet.
#4 - 19 februari 2004 21:20
Har haft fiskarna i drygt 4 månader. När jag köpte dem så "vände" vi på fiskarna och såg hur många som var honor resp hanar.

Har inte mätt vattenvärdena. Häller i rikligt med bicarbonat vid vattenbyten. Hälften av sanden är korallsand så vattnet torde vara hårt. Akvariet är på 540 l. Inredningen består av två revir/högar med kolsten, en upp-och-nedvänd kruka samt en liten hög med småsnäckor. På den öppna ytan mellan reviren finns två kolstenar (där gärna en hona håller till).

Att några av honorna lekt innan jag köpte dem är jag tämligen säker på.
#5 - 19 februari 2004 21:39
Jag måste vara för trött. Du hade ju skrivit både storlek på kar och inredning, sorry.

Jag tror att du helt enkelt får ha lite mer tålamod. Ibland får man lek direkt och ibland kan det ta betydligt längre. Omställningen från ett kar till ett annat kan göra att leken uteblir en tid.

Men en sak jag tycker du borde göra är att iaf ha lite mer koll på dina värden när du använder bikarbonat, du har ju dessutom kanske inte något behov alls av detta. Använd inte mer än du behöver för att få stabila värden. Kolla även dina övriga vattenvärden speciellt nitrit och se om det är något galet här. Se också till så att karet är tillräckligt luftat, ha rejält med cirkulation/filtrering.
Jag själv använder så pass mycket bikarbonat att jag får ett KH på c:a 12, PH brukar ligga på c:a 8,3. Hur mycket bikarbonat som du bör använda skiljer sig beroende på utgångsläget.

Godnatt...

#6 - 19 februari 2004 22:45
Hur gamla var dom innan du kopte dom. Om han du kopte dom av haft dom i ett ar o dom lekt flera ganger da maste dom ju ha varit fullvuxna redan nar dom kom sa hur gamla ar dom??
#7 - 20 februari 2004 20:41
Kan tänka mig att troffarna är 3-5 år gamla. För att vara vildfångade är de "åt det mindre hållet" varför jag inte tror att de var särskilt gamla när de fångades. De har varit i sverige i ca 14-15 månader.
Kan de bli för gamla för att leka?

Förresten, underlättar det om man matar upp fiskarna så de blir feta (kraftiga)?
#8 - 20 februari 2004 21:22
Mata absolut aldrig upp Tropheusar. Soten kommer ofta som ett brev pa posten da. Jag anvander akvarie vaxtgodning och bra ljus i alla mina kar som har alg atare (bade Tropheus och Mbuna). Det far fart pa alg produktionen och man behover inte mata sa ofta (i ett kar matar jag rejalt ca 2 ggr i veckan!!!). Fiskarna mar forstas toppen av sa mycket alger och far jatte fina farger.
#9 - 20 februari 2004 21:54
Om tropheus kan bli för gamla för att leka vet jag inte. Dina däremot är ju inte för gamla om åldern du anger stämmer någotsånär.

Angående maten så tycker jag faktiskt att den spelar in på lekvilligheten. <u>Men därigenom inte sagt att du ska mata upp dina fiskar så att dom blir feta.</u> <u>Lagom utfodring med bra tropheusmat är att föredra.</u> Annars kan det nog gå som nynick säger.

<b>(Alla förändringar med kosten bör göras försiktigt och helst under flera veckors tid.)</b>

(Ett annat tips är att även ställa frågor på www.ciklid.se)

Annons