Varför leker dom inte

#1 - 14 mars 2009 06:56
Tänkte jag skulle odla lite Ancistrus. Så jag flyttade över mina två ancistrus honor till ett mindre kar för ca en vecka sen, samt en hane som jag fick låna av en kompis.
Tyvärr så verkar det som att dom inte är intresserade av att leka.
Har 2st krukor och en rot med flera hålor i.
Har ganska kraftig cirkulation på vattnet, ca 10*karets volym. Har byt ca 30% kallt vatten varanan dag, har läst att det kan trigga igång till lek.
Dom har nästan konstant tillgång till mat.
Har ju läst om att flera där det knappt gått en 1 timme efter att dom fört ihop dom så la dom rom.
Varför leker dom inte :confused:
#2 - 14 mars 2009 06:58
Det är nog bara att vänta och se, inte alla passar för varandra och jag tror inte att de leker på beställning. Hur stora är dina honor ? De kanske inte är könsmogna.
#3 - 14 mars 2009 07:04
honorna är 7 & 8 cm, hanen är 6 cm.
#4 - 14 mars 2009 09:34
då jag lade i flera stora kalkstenar i karet så efter nån dag lekte både blåciklider,ancistrus och pansarmalar samtidigt,första gången men om det var det det berodde på vet jag inte men nån sa att kalk liksom vattenbyte(gjordes inte då) triggar till lek
#5 - 14 mars 2009 11:15
jag brukar vara i en djuraffär i klippan och i tisdas när jag var där så hade han en hona i ett akvarium som var rätt så tjock och han la i en hane där plus en halv kruka. var där i torsdas för att hämta räkor och då hade ancistrusarna lekt :P.
#6 - 14 mars 2009 11:30
Det brukar ta ifrån 2 veckor till en månad innan de känner sig hemma. Sen kan det bli lek. Odlar mycket här hemma :)
#7 - 14 mars 2009 14:21
de kommer var inte orolig låter som om du har det mesta rätt! så de ä bara att vänta å se. mina leker i skymmning eller på natten/kvällen när inte lampan är på.. de verkar blyga=P Lycka till!
#8 - 15 mars 2009 09:00
Tänkte bjuda på en bild när hanen är på väg att inviga sin nya grotta han fick igår.

#9 - 16 mars 2009 10:52
Gör det något att temp variera 3 grader från morgonen & kvällen?
#10 - 16 mars 2009 11:00
Patrik S skrev:
Gör det något att temp variera 3 grader från morgonen & kvällen?

tror inte att det gör någon skillnad.
#11 - 16 mars 2009 13:18
såna temperaturskillnader har jag jämt då jag aldrig har doppvärmare å vi eldar med ved i ett dragit hus så temp svänger under dygnet men det gör det ju i naturen åxo,även på varmare breddgrader å mina leker för jämnan så det kan inte spela nån roll
#12 - 16 mars 2009 19:48
doppingen skrev:
såna temperaturskillnader har jag jämt då jag aldrig har doppvärmare å vi eldar med ved i ett dragit hus så temp svänger under dygnet men det gör det ju i naturen åxo,även på varmare breddgrader å mina leker för jämnan så det kan inte spela nån roll

Precis vad jag me tänkte, brukar ju bli lite svalare i naturen nattid.
#13 - 16 mars 2009 21:14
ser du åxo är kronobergare,kul!
#14 - 17 mars 2009 19:07
doppingen skrev:
ser du åxo är kronobergare,kul!

Jajamensan, Moheda bo!
#15 - 21 mars 2009 15:26
Nu är vi inne på vecka 2, och inga yngel än. Hanen är på honorna hela tiden. Tog bort ena "grottan" idag, så nu finns det bara en kvar (den på bild längre upp). Hoppas verkligen att det händer någonting snart.
#16 - 21 mars 2009 15:37
6-7 cm är i minsta laget, det är inte säkert att honorna är könsmogna än. I såna fall får du förstås inte lek.

Även om de är könsmogna måste honorna "konditioneras" innan du kan trigga lek, dvs honorna måste gödas ordentligt så de får näringsreserver. Kör med vanlig skötsel i en månad och se till att honorna får så mycket och så proteinrik mat de kan äta: räkmix, pellets etc och förstås grönsaker, flera gånger om dagen. Testa sen regnperiodssimulering i nån vecka igen.
#17 - 21 mars 2009 17:40
Honorna bör vara könsmogna, då dom är 3 år.
Var nere och kikade till dom precis för att ge dom en bit zucchini, då var en av honorna + hanen i grottan samtidigt :)
#18 - 21 mars 2009 17:56
3 år och 7-8 cm? Är det verkligen Ancistrus du har då?
Om det nu är Ancistrus, så är det säkerligen som Azur skriver, att i detta fallet hannen som är i minsta laget. Låt tiden gå så växer han till sig och då kanske det kan bli lek av....
#19 - 22 mars 2009 12:14
ansjo skrev:
3 år och 7-8 cm? Är det verkligen Ancistrus du har då?

Om det nu är Ancistrus, så är det säkerligen som Azur skriver, att i detta fallet hannen som är i minsta laget. Låt tiden gå så växer han till sig och då kanske det kan bli lek av....

Ja, det är Ancistrus jag har. Fick dom av en kompis för ca 1 år sedan. Tyvärr så kanske dom har stannat lite i växten då dom endast gick i ett 30 liters då. Men sak samma.

Gick ner till dom innan för ca en timme sedan och kikade in i grottan och där låg dom efterlängtade romen. Så jäkla gott. Lekte mitt på dagen.
#20 - 22 mars 2009 12:29
ojojoj, grattis hur mycket rom blev det?
#21 - 22 mars 2009 13:25
Svårt att säga då jag öppningen till grottan är lite fel, men ca 20 st iallafall.
#22 - 22 mars 2009 14:25
Grattis å lycka till,nu kommer de att leka "stup i kvarten" sen när de väl börjat,jag hittar nya yngel varje gång jag rengör filtret
#23 - 22 mars 2009 18:56
Tänkte på en grej. Ska jag plocka ur honorna, eller ska dom få vara kvar i lekkaret?
#24 - 22 mars 2009 19:02
jag har alla mina i samma kar dvs 2 hannar, 2 honor, en hel hög yngel samt övriga fiskar,har aldrig delat dom,honorna bryr sig inte vad jag märkt
#25 - 27 mars 2009 18:07
Nu äntligen har äggen kläckts efter 5 dygn :) Dock inte inte sett några mini ancistrusar ännu mer än tomma äggskal som ligger på botten i grottan. Ska man rensa ut dessa eller ska man låta dom ligga kvar? Vill ju inte störa i onödan.
#26 - 27 mars 2009 19:00
De ligger inte och trycker i taket på grottan eller så? Mina sticker direkt och simmar mot taket i ett par veckor innan de får vett att simma ut :)

Låt skalen vara. Ingen som plockar bort dem i naturlig miljö heller ;)

De gör inget mot vattenkvaliten och du byter väl minst en gång i veckan nu efter kläckning också :)
#27 - 27 mars 2009 19:53
Jo dom ligger i taket på grottan. Självklart bytter jag vatten, precis som innan lek, 3ggr i veckan. När lämnar dom grottan?
#28 - 28 mars 2009 10:05
Var och precis och tittade om man kunde se några yngel i grottan, men icke. Ligger väl uppe taket.
Dock så ligger båda honorna utanför och verka vara sugna på att få komma in. Båda har varit framme mer än normalt och är jätte tjocka. Verka som det kommer bli en ny kul när som helst.
#29 - 28 mars 2009 10:38
Patrik S skrev:
Var och precis och tittade om man kunde se några yngel i grottan, men icke. Ligger väl uppe taket.

Dock så ligger båda honorna utanför och verka vara sugna på att få komma in. Båda har varit framme mer än normalt och är jätte tjocka. Verka som det kommer bli en ny kul när som helst.

Haha, härligt. Jo det brukar bli en liten bieffekt av vattenbyten så blir de vara mer och mer sugna.

Sista kullen för mig så försökte hanen mota ut sista ynglen och när han lyckats så var det ny rom omedelbart.

Det är nog idé att fixa fler grottor och byta ut dem efter rommen är lagd och driva upp på sidan om. Då blir det honorna som är flaskhalsen i produktionen :)

Dumt att hanen tar upp grottan 3-4 veckor per kull när andra är på G :)
#30 - 29 mars 2009 14:58
Tänkte bjuda på en bild. Ett yngel som har hamnat på villovägar.

Vet att det är en lite halvtaskig bild, men det är alltid nått.
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=c19200945417Pc067

Annons