Det är absolut ingen myt att salamandrar ofta kräver låga temperaturer, många av dem dör helt enkelt när temperaturen går en bit över tjugo grader. De lever ofta i bergsområden och högländer där temperaturen är en helt annan än i de aktuella länderna generellt och anpassar sig dåligt till höga temperaturer.
Sen skall man skilja på att överleva och på att ha det bra. Jämför med guldfiskar, visst klarar de 25 grader och mer men hur många av de som hålls så når sin fulla potential med en längd på 25 cm och och en livslängd på 25 år? Samma med salamandrar, visst överlever de kanske några år även om temperaturen inte är optimal men knappast att de blir 25 år då som de skulle kunna bli annars.
Sen är det ju så att de arter som oftast finns i zoohandeln är just de som tål lite mer av temperatur, man kan även tänka sig att det skett ett visst urval mot de som är tåligare. Kinesisk eldbuk finns t ex i låglandsområden och kan tåla sisådär 26 grader, revbenssalamandern är rätt unik för att vara salamander på det viset att den kan solbada. Av det att några arter i zoohandeln överlever eller kanske rent av trivs med högre temperaturer skall man definitivt inte dra slutsatsen att det är nåt generellt för salamandrar.
Än kitsligare blir det med temperaturen om man inte nöjer sig med att djuren skall överleva ett tag utan dessutom också föröka sig. Det är inte så många salamandrar som man kommer att lyckas med det om man har dem i höga temperaturer, det krävs ofta nedkylning. Mina axolotlar t ex överlever ju visserligen sommaren men lek har det bara blivit på vintern vid elavbrott när temperaturen sjunkit neråt 12 grader.
Vissa av salamandrarna som finns i zooaffärerna klarar rumstemperatur utan större problem. Man måste dock kolla noga vad aktuell art kräver, det är t ex rätt stor skillnad på japansk och kinesisk eldbuk. Även om man nu sen skulle köpa en tåligare art så innebär inte det att vad som helst är lämpligt, det är t ex rakt åt h-e att som vissa affärer rekommenderar ha doppvärmare till salamandrar. Vill man att de skall trivs och leva länge så ser man till att göra upplägget så att temperaturen i görligaste mån hålls ner, för många arter kan det då räcka med att undvika att värma burken, de kommer då visserligen inte att ha det riktigt bra över sommarn men de kan klara det. För andra arter kan kylning vara en absolut förutsättning.
Det du säger stämmer så väl! Mina C.ensicauda Blir riktigt slöa om tempen stiger över 20 grader.Normalt ligger den på 18grader.
Dock har jag fått för mig att deras ägg och även ynglen vill ha 20 grader i vattnet, men jag kan ju ha fel. Det har iallafall blivit 7 kullar efter mina och den 8:de simmar i yngelkaret!