Varför kräver salamandrar låga vattentemperaturer?

#1 - 16 april 2011 20:00
Jag har försökt att hitta svar på detta, men aldrig fått något vettigt. Tycker det är märkligt, framför allt när de flesta arterna som säljs kommer från varma länder.
#2 - 16 april 2011 20:42
För att dom lever på kallare områden än normala temperaturen är i dom varma länderna där dom kommer ifrån kanske?
Mvh Simon
#3 - 16 april 2011 20:54
Jag är personligen av åsikten att de extremt låga temperaturer, ofta nedåt 15 grader, som det hävdas att alla salamander-arter kräver är en modern myt. Det är bevisligen så att fisk från samma områden som t.ex. hongkong och eldbukssalamander (t.ex. guldfisk) tål högre temperaturer, och de lever i större och djupare vatten än salamandrarna. Eller ta revbenssalamander - den kommer från grunda vatten i de ökenartade inre områdena av Spanien, om den verkligen inte tålde temperaturer över 20 grader skulle den verkligen ligga risigt till!
#4 - 17 april 2011 08:51
Det är absolut ingen myt att salamandrar ofta kräver låga temperaturer, många av dem dör helt enkelt när temperaturen går en bit över tjugo grader. De lever ofta i bergsområden och högländer där temperaturen är en helt annan än i de aktuella länderna generellt och anpassar sig dåligt till höga temperaturer.

Sen skall man skilja på att överleva och på att ha det bra. Jämför med guldfiskar, visst klarar de 25 grader och mer men hur många av de som hålls så når sin fulla potential med en längd på 25 cm och och en livslängd på 25 år? Samma med salamandrar, visst överlever de kanske några år även om temperaturen inte är optimal men knappast att de blir 25 år då som de skulle kunna bli annars.

Sen är det ju så att de arter som oftast finns i zoohandeln är just de som tål lite mer av temperatur, man kan även tänka sig att det skett ett visst urval mot de som är tåligare. Kinesisk eldbuk finns t ex i låglandsområden och kan tåla sisådär 26 grader, revbenssalamandern är rätt unik för att vara salamander på det viset att den kan solbada. Av det att några arter i zoohandeln överlever eller kanske rent av trivs med högre temperaturer skall man definitivt inte dra slutsatsen att det är nåt generellt för salamandrar.

Än kitsligare blir det med temperaturen om man inte nöjer sig med att djuren skall överleva ett tag utan dessutom också föröka sig. Det är inte så många salamandrar som man kommer att lyckas med det om man har dem i höga temperaturer, det krävs ofta nedkylning. Mina axolotlar t ex överlever ju visserligen sommaren men lek har det bara blivit på vintern vid elavbrott när temperaturen sjunkit neråt 12 grader.

Vissa av salamandrarna som finns i zooaffärerna klarar rumstemperatur utan större problem. Man måste dock kolla noga vad aktuell art kräver, det är t ex rätt stor skillnad på japansk och kinesisk eldbuk. Även om man nu sen skulle köpa en tåligare art så innebär inte det att vad som helst är lämpligt, det är t ex rakt åt h-e att som vissa affärer rekommenderar ha doppvärmare till salamandrar. Vill man att de skall trivs och leva länge så ser man till att göra upplägget så att temperaturen i görligaste mån hålls ner, för många arter kan det då räcka med att undvika att värma burken, de kommer då visserligen inte att ha det riktigt bra över sommarn men de kan klara det. För andra arter kan kylning vara en absolut förutsättning.
#5 - 19 april 2011 07:55
Bygert skrev:
Det är absolut ingen myt att salamandrar ofta kräver låga temperaturer, många av dem dör helt enkelt när temperaturen går en bit över tjugo grader. De lever ofta i bergsområden och högländer där temperaturen är en helt annan än i de aktuella länderna generellt och anpassar sig dåligt till höga temperaturer.

Sen skall man skilja på att överleva och på att ha det bra. Jämför med guldfiskar, visst klarar de 25 grader och mer men hur många av de som hålls så når sin fulla potential med en längd på 25 cm och och en livslängd på 25 år? Samma med salamandrar, visst överlever de kanske några år även om temperaturen inte är optimal men knappast att de blir 25 år då som de skulle kunna bli annars.

Sen är det ju så att de arter som oftast finns i zoohandeln är just de som tål lite mer av temperatur, man kan även tänka sig att det skett ett visst urval mot de som är tåligare. Kinesisk eldbuk finns t ex i låglandsområden och kan tåla sisådär 26 grader, revbenssalamandern är rätt unik för att vara salamander på det viset att den kan solbada. Av det att några arter i zoohandeln överlever eller kanske rent av trivs med högre temperaturer skall man definitivt inte dra slutsatsen att det är nåt generellt för salamandrar.

Än kitsligare blir det med temperaturen om man inte nöjer sig med att djuren skall överleva ett tag utan dessutom också föröka sig. Det är inte så många salamandrar som man kommer att lyckas med det om man har dem i höga temperaturer, det krävs ofta nedkylning. Mina axolotlar t ex överlever ju visserligen sommaren men lek har det bara blivit på vintern vid elavbrott när temperaturen sjunkit neråt 12 grader.

Vissa av salamandrarna som finns i zooaffärerna klarar rumstemperatur utan större problem. Man måste dock kolla noga vad aktuell art kräver, det är t ex rätt stor skillnad på japansk och kinesisk eldbuk. Även om man nu sen skulle köpa en tåligare art så innebär inte det att vad som helst är lämpligt, det är t ex rakt åt h-e att som vissa affärer rekommenderar ha doppvärmare till salamandrar. Vill man att de skall trivs och leva länge så ser man till att göra upplägget så att temperaturen i görligaste mån hålls ner, för många arter kan det då räcka med att undvika att värma burken, de kommer då visserligen inte att ha det riktigt bra över sommarn men de kan klara det. För andra arter kan kylning vara en absolut förutsättning.

Det du säger stämmer så väl! Mina C.ensicauda Blir riktigt slöa om tempen stiger över 20 grader.Normalt ligger den på 18grader.
Dock har jag fått för mig att deras ägg och även ynglen vill ha 20 grader i vattnet, men jag kan ju ha fel. Det har iallafall blivit 7 kullar efter mina och den 8:de simmar i yngelkaret!
#6 - 19 april 2011 09:01
C. ensicauda kommer ifrån de sydligaste öarna i Japan, t.ex. Okinawa. Klimatet är tropiskt, där finns jungel och där odlas bananer och utanför kusten finns korallrev. Genomsnittstemperaturen för Januari är 15 grader, för Juli 28 grader. Klimatet är lite varmare än Cyperns, men lite svalare än Egyptens. Öarna har inte höga berg.

Nån får gärna förklara för mig hur ett djur ifrån de öarna kan ha problem med temperaturer över 20 grader.
#7 - 19 april 2011 09:12
Azur skrev:
C. ensicauda kommer ifrån de sydligaste öarna i Japan, t.ex. Okinawa. Klimatet är tropiskt, där finns jungel och där odlas bananer och utanför kusten finns korallrev. Genomsnittstemperaturen för Januari är 15 grader, för Juli 28 grader. Klimatet är lite varmare än Cyperns, men lite svalare än Egyptens. Öarna har inte höga berg.

Nån får gärna förklara för mig hur ett djur ifrån de öarna kan ha problem med temperaturer över 20 grader.

Ja det stämmer ju! Det kanske faktiskt är så att dom vill ha det lite varmare på sommarhalvåret även om dom blir lite trötta?
Tack för uppdateringen!
Ska pröva att höja vattentempen till 23 grader ca och lufttempen till 28 då.

Mvh Sandra
#8 - 19 april 2011 10:23
Det finns en population av eldbukar på Okinawa som lever i relativt hög temperatur även om de flesta av dem håller sig till miljöer där temperaturen inte är lika hög som generellt. Att använda det som bevis för att salamandrar klarar höga temperaturer är dock ungefär lika konstruktivt som att använda slamkrypare som bevis för att fiskar inte är särskilt beroende av vatten.
#9 - 19 april 2011 15:24
Det finns en population som lever i 30 gradigt vatten, ja. Men det finns ingen population som lever i kallt klimat eller kallt vatten.

EDIT: Det är alltså det här som stör mig vad gäller temperaturrekommedationer och salamandrar. Kartan och verkligheten verkar inte stämma överens. Vad jag vet lever ingen av de vanliga akvariesalamandrarna i särskilt kallt vatten i naturen.
#10 - 19 april 2011 16:03
Man har mätt toppvärden på 28 grader där det finns Japansk eldbuk. Sett över året och även sett till vad de flesta av djuren finns så handlar det om betydligt lägre temperaturer. Men sen så är ju också frågan, är man nöjd med att hålla dem i de temperaturer där de till nöds överlever eller föredrar man att hålla dem med de temperaturer som de mår bäst av?
#11 - 19 april 2011 23:19
Problemet i det hela ligger inte i vart ifrån dom kommer utan att man verkar ta samma info till alla Salamander arter. Lite som att vi skulle behandla alla fiskar lika. Man gör ingen skillnad i vart arten är ifrån eller hur varmt/kallt dom har det i det fria. Det är nästan så man ibland funderar på om dom har koll på vad som säljs i butiker. Fiskar har dom koll bättre koll på med vart ifrån och vilken värme som behövs. Men salamandrar verkar dom tro är samma djur med olika färger på sej bara. Så innan vi får upp samma stora intresse för salamandrarna som vi har för fiskar så får vi nog leva med att infon är lite lustig.
#12 - 20 april 2011 00:23
Bygert skrev:
Men sen så är ju också frågan, är man nöjd med att hålla dem i de temperaturer där de till nöds överlever eller föredrar man att hålla dem med de temperaturer som de mår bäst av?
Eller kanske rentav vid de temperaturer de lever i naturen? Detta är en art som på vintern lever i vatten som håller runt 15 grader, och på sommaren mellan 20 och 30; det är ungefär som södra florida. Den konkurrerar med bl.a.tilapia, guppy, javatandkarp och ancistrus om utrymme. Det är inte en kallvattenart.

ecco skrev:
Problemet i det hela ligger inte i vart ifrån dom kommer utan att man verkar ta samma info till alla Salamander arter.

Det verkar så, ja.

Annons