Varför kommer grönvattnet tillbaka

#1 - 28 december 2003 22:30
Hej!
Jag har ett litet problem, jag får grönvatten eller algblomning eller vad man nu ska kalla det. Jag får bort det genom att mörklägga totalt i ca 4 dagar. Men sedan går det ca 2-3 veckor och sedan är det dags igen. Lite info om akvaret:
65 cm djupt
150 liter
4 lysrör 4*18/150=0,48 w/l
50 % vattenbyte varje vecka
10 ml TGM
1 krm NO3(kalisalpeter)
CO2 Hemkört
PH 7,5
KH 19
nitrat Ca 5

Vad gör jag för fel? Växterna verkar trivas de har växt ca 1 cm om dagen vilket jag tycker är riktigt duktigt jobbat.Är det någon som har en idé?
#2 - 28 december 2003 23:35
Hur mycket växter är det? Vad är det för typ av filter och filtermaterial?

Du får förmodligen Ammoniumspikar med jämna mellanrum. Barn som övermatar när du inte ser på?
#3 - 29 december 2003 07:46
Jag har mycket växter, svårt att få in mer.
25 stänger Hygrophila polysperma
3 st Microsorum pteropus "Windlöv"
3 st Echinodorus bleheri

Inga barn som kan ha över matat, skulle vara jag själv då men jag matar bara max en gång om dagen, 1-2 gånger i veckan får de ingen mat. Filter är Fluval 304 ytterfilter med keramikmakaroner och lite blå filtermatt men mest makaroner.

Kan det vara för att jag har för mycket ljus eller är det uteslutet. Eller ska jag skicka i mer TGM?
#4 - 29 december 2003 11:20
Defdac du måste ju ha ett svar, du som svara på allt...
#5 - 29 december 2003 11:40
Hur ofta byter du filtermaterialet eller gör rent det?

Du får säkerligen Ammoniumspikar innan du får grönvatten, så ett ammoniumtest vore på sin plats. När det är bekräftat så kan du även se när dom kommer och isåfall är ditt biologiska filter väldigt dåligt. Makaroner och filtermatta är inte direkt optimalt. Den minsta skiten åker rakt igenom filtret. Jag kör filtermatta och enbart perlonvadd i min Fluval 404:a från att ha använt Ehifimech, Ehfisubstrat och Biomaxmakaroner. Det är lite jobbigt att behöva rensa den första vadd-kammaren med jämna mellanrum eftersom den blir igenkläggad ganska snabbt - å andra sidan poleras vattnet jäkligt bra.

Ett enkelt sätt att inte behöva bry sig om infusorieblommning och grönvatten är att skaffa ett UV-filter.

Hur länge är ljuset på per dag?
#6 - 29 december 2003 11:53
Har haft filtret 3 månader när det gäller rengöring så har jag gjort rent det två gånger och det är efter varje mörkläggning. Jag har då bara gjort rent "förfiltret" du vet den vita filtermattan i början av filtret. Men du har nog rätt i amoniumpikarna det kan ju vara så det är vad tycker du att jag ska göra när jag ser att det börjar grumla sig ska jag byta typ 30% vatten då eller är det redan kört?

Jag antar lite nitrivec skulle sitta fint (jag är i vanliga fall motståndare till preparat men vad gör man inte för att rädda akvariet).
Ljuset är tänt 11 timmar med timer.
#7 - 29 december 2003 12:19
Ska man köra med ganska grovt filtermaterial så tror jag även att det förpliktigar med att man inte får göra rent filtret speciellt ofta. Det fiffiga med grova filtermaterial är ju just att dom aldrig beckar igen, å andra sidan måste man vara rädd om det lilla klägg som byggs upp där.

Jag förstår dock fullständigt att du gjorde rent förfiltret efter mörkläggningen, och precis som du säger kanske det är just då Nitrivec faktiskt har en plats inom akvaristiken.

Det enda som talar emot Ammoniumspik är alla dina växter som borde kunna suga upp vartenda uns kväve förutsatt bra CO2-nivåer. Kanske du lyckades time:a in ett mäskbyte med sämre CO2-nivåer och därvid sämre kväveupptag (spekulerar).

vad tycker du att jag ska göra när jag ser att det börjar grumla sig ska jag byta typ 30% vatten då eller är det redan kört?

Ingen aning. När dom väl börjar föröka sig är dom omöjilga att svälta ihjäl. Förmodligen skulle jag gjort ett stort vattenbyte följt av en kort blackout under 24 timmar för att se om det tog udden av den påbörjade blommningen.
#8 - 29 december 2003 12:48
Tack för hjälpen, jag får väl se hur det ser ut när jag kommer hem idag, har jag tur så har det inte grumlat till sig. Men det såg ut som det var på väg i går kväll. Jag har lagt ut en köpes annons på ett UV-filter och får väl hoppas att någon nappar.

Vad jag lärt mig av denna diskution:
Jag måste ta det väldigt lugnt med matningen och jobba på att bygga upp en bättre bakteriekultur i filtret kanske med hjälp av nitrivec.

slutsats: Växterna är min bästa vän och fiskarna mina fiender :-)
#9 - 29 december 2003 23:45
Jag hade tur grumlet verkar ha gått tillbaka lite och än så länge har det inte blivit någon explotion. Fiskarna fick ingen mat idag och jag tror jag hoppar det i morgon med för att filtret ska kunna hinna ikapp med nerbrytningen. Jag tror att det som räddade mig var att jag hälde ner 5 ml TGM i går kväll för att vara säker på att växterna skulle kunna växa bra och på det sättet konsumera amonium. Tyvärr hade inte akvarieafären någon Nitrivec så jag får väl hoppas på att det funkar utan. Mina växter (Hygrophila polysperma)är helt galna nu de har växt ca 2-3 cm på ett dygn! Är det normalt?
#10 - 29 december 2003 23:52
Kalas!

Appropå grönvatten kontra växter så brukar växter vara förvånansvärt opåverkade soppan förutsatt bra näringsnivåer, däremot brukar andra alger slås ut ganska effektivt. Udda algdödar knep för dom som lätt kan få bort soppan med UV-filter.

Mina växter (Hygrophila polysperma)är helt galna nu de har växt ca 2-3 cm på ett dygn! Är det normalt?

Ja det är ett fenomenalt ogräs när den trivs och börjar få upp sin totala växtmassa. Läskig CO2-käkare.
#11 - 30 december 2003 11:56
En fråga till:
Har du någon uppfattning om hur mycket TGM akvariet kan dra? Är det rimligt att anta att akvariet käkar ca 10 ml på 3 dagar eller är det för mycket/lite?
#12 - 30 december 2003 12:12
Det låter som en mycket rimlig åtgång under bra förhållanden. En del högljusakvarier med extremt mycket ljus käkar lätt en fulldos på en dag.
#13 - 31 december 2003 14:24
Mr grant!

Det finns ett UV filter på Blocket till salu. Följande adress.
http://www2.blocket.se/view/1691743.htm?l=0&c=1&city=0
#14 - 1 januari 2004 18:24
Fan att jag inte såg detta i går, nu har jag redan beställt ett UV-filter från tyskland. Ja ja så kan det gå men det kostade lika mycket där som på blocket så det kanske inte gör så mycket.

Defdac du kör ju med UV-filter, hur kopplar man in det har du kopplat det till ytterfiltret eller? Hur länge ska det lysa? Hela tiden eller ett par timmar varje dag?
#15 - 1 januari 2004 18:30
Kan man inte bygga ett eget UV-filter ganska lätt? En transparent slang genom en låda med en UV-lampa?
#16 - 1 januari 2004 19:55

Defdac du kör ju med UV-filter, hur kopplar man in det har du kopplat det till ytterfiltret eller?

Ja man kopplar boxen "inline" antingen på insugsslangen eller utblåsslangen. Just nu har jag den på utblåset. Vattnet ska passera UV-boxen.
Ska man vara petig kanske det är bättre att köra på insuget eftersom UV-lampan dödar skiten som man sedan fångar upp i filtret, men eftersom både grönvatten och infusorier är av diatom-storlek så finns inget filter som klarar av att hålla dom bundna - om man inte har just ett diatomfilter (och då behöver man inget UV-filter).

Hur länge ska det lysa? Hela tiden eller ett par timmar varje dag?

Jag vet ärligt talat inte. En del kör det någon timme per dag året runt med timer. När jag tog bort min dimma körde jag under natten i 2 dagar för att få vattnet klart och sedan kopplade jag bort den igen.

Snicke berättar om att han kör sitt UV-filter 8 timmar/dag i en tråd på Akvarieguiden.
#17 - 4 januari 2004 16:47
Jag vill ha mitt UV-filer NU nu nu....
Men jag antar att det kommer ta ett tag när man beställer från tyskland. Just nu har jag typ 5 cm sikt i akvariet det är helt grönt, är det farligt för fiskarna eller kan det vara så tills jag får UV-filtret. Det hälper ju inte mycket att byta vatten men det kanske är bra att göra det ändå så att fiskarna får lite bättre sikt ett tag i alla fall eller är det lungt att låta dem leva i den där soppan?
#18 - 4 januari 2004 16:57
Om du känner någon som har grodyngel får du inte använda dom för att ta bort grönvattnet, eftersom dom är fridlysta [:-116]
#19 - 4 januari 2004 17:00
Vilken tur att jag inte känner någon som har grod yngel då :-)
#20 - 4 januari 2004 17:02
Men teoretisksett hade det alltså funkat eller?

Men vad säger du om fiskarna är det farligt för dom med dimman?
#21 - 4 januari 2004 17:02
Skämtåsido. Googlar man på "Tadpoles green water" så är det många som använder dom utomlands mot grönsoppa. Ett lite svårare alternativ är Daphniaodling, eller någon annan liten organism som gillar grönvatten.

Ang. om fiskarna tar skada så tror jag inte det.
#22 - 4 januari 2004 17:06
Jo det där vet jag men det känns inte som det är någon idé att börja med eftersom mitt UV-filer borde komma denna eller nästa vecka. Jag tänkte nog härda ut tills dess men jag ville bara veta om fikarna klarar av att leva i den där soppan. Känns ju inte som man själv hade tyckt att det det var så trevligt att knata runt med glasögon gjorda av smörpapper om du förstår vad jag menar.
#23 - 4 januari 2004 17:39
Angående den dåliga sikten så tror jag inte det är någon fara för fiskarna. Dom flesta floder är under början av regnperioden en enda brun sörja med i princip noll i sikt. Om grönvattnet har någon annan hälsovådlig egenskap vet jag dock inte.
#24 - 11 januari 2004 20:18
Jag återupptar denna tråd, jag har fortfarande inte fått mitt UV-Filter från Aquaristic.net! Är det någon som har köpt prylar därifrån som vet hur lång tid det brukar ta?
#25 - 11 januari 2004 20:45
Det tog 16 dagar för min förra beställning och det var bara några flaskor växtgödning.
#26 - 11 januari 2004 20:47
Brukar ta ett par veckor, eller så.

Skicka ett mail och fråga om order status, då kan du passa på och klaga lite på att order bekräftelsen är på Tyska. Kan vara lite förevändning till att fråga om status om inte annat..

MVH/Palton
#27 - 12 januari 2004 17:50
Min order som är lagd 28/12-03 skickades idag 12/1-04.
#28 - 12 januari 2004 18:08
Hur vet du att den skickades idag? fick du ett mail om det eller? Jag har inte fått något mer mail än själva årderbekräfterlsen som kom ganska direkt när jag skickade beställningen. Jag har inte sett att de har dragit några pengar ännu heller.
Hoppas prylarna kommer snart.
#29 - 12 januari 2004 18:29
Jag fick ett mail med en PDF som beskrev ordern och att den var skickad.

När jag kollade kontot var det draget pengar på en "rimlig summa" idag.
#30 - 12 januari 2004 19:24
Harald Lukash som äger Aquaristic är en mycket stressad man. Men han är väldigt bra om man lyfter på luren och påminner honom ibland. Ett telefonsammtal till tyskland är så lätt och så billigt.

Angående grönt vatten så har jag själv råkat ut för det nu, jag låter det nog vara ett tag innan jag gör något åt det, då kanske tofsar och staghorn försvinner. Jag har ett uv filter hemma så det är bara att koppla in när jag vill. Denna tråden har fått mig att fundera lite över filtermaterial. Efterssom jag har två st ytterfilter så kommer jag att ha defdacs alternativ i det ena och biosubstrat i det andra. Angående om grönvatten är bra för fiskarna så kan jag se tydligt att mina diskusar mår sämmre i grönare vatten, det har väl kanske med amoniumspik att göra?
MVH
Magnus
#31 - 12 januari 2004 20:08
Jag skulle kunna tänka mig att det går åt en del syre pga grönvattnet och det lär nog inte fiskarna gilla, så det kan ju vara det med.
#32 - 12 januari 2004 21:44
Menar du att grönvattnet konsumerar syre? Normalt så konsumerar alger co2 och producerar syre. Gäller inte det för svävalger?
MVH
Magnus
#33 - 12 januari 2004 22:13
Det är möjligt att du har rätt i det, det var bara en tanke jag hade. Det ser ju ut som om fiskarna blir ganska passiva och har en tendes att ligga stilla uppe vid ytan så jag antog att de led av syrebrist men det kanske är fel. Min tanke var att eftersom inte ljuset når ner till växterna som i vanliga fall får mycket ljus och CO2 och där genom producerar syre vilket de nu inte kan. Där för borde detta leda till syrebrist. Men så kanske det inte är eller?
#34 - 12 januari 2004 22:58
jag hade bytt filtermatrialet till 3lager 1.grovfilter 2.torv 3.biobollar och ev lite aktivkolfilter.sedan hade jag kört alla tänk bara tester för att se om värdena stämmer.Ibland kan stockar och andra trä och plast saker samla på sig sporer som bara går bort om man kokar sakerna.
#35 - 13 januari 2004 08:44
Nja, nu är det så att jag inte har några direkt filterproblem i den bemärkelsen. Grönvatten går nämligen inte att filtrera bort med ett vanligt filter, om du läser hela tråden innan du skickar ett inlägg så förstår du nog lite bättre vad vi andra pratar om.

Annons