Varför just Diskus

#1 - 5 juni 2006 02:12
Som nybliven akvarieägare, som sliter som ett djur med sina stackars Guppys, så slås man ofta av att när någon säger Diskus så får en erfaren akvarieägare något religiöst i blicken.
Att fisken är stor och vacker ser man ju men jag har förstått att det är något mer med denna fisk som gör att så många fullständigt verkar älska den.

Vad är det som gör just Diskusfisken så speciellt Vill poängtera att frågan är seriöst menad från en person som försöker lära sig så mycket han kan

Så berätta nu varför ni älskar Diskus! :)
#2 - 5 juni 2006 05:47
Diskus är underbara därför att dom har "personlighet", (ungefär som en hund).
#3 - 7 juni 2006 16:42
Jag råkade bli med discus och tycker att de är fina, de tittar på en när man kommer in i rummet. Med stora ögon. Jag vet ej om de hela tiden vill ha mat....min mor sa: -Fy vad är det för stora äckliga fiskar, så alla tycker inte discus är fina...
#4 - 7 juni 2006 16:46
Jo det e fina fiskar.. Men lite för dyra för mig.
#5 - 7 juni 2006 19:05
Dom är ju snälla och har ett eget sätt alla diskusar,färgerna är ju grymma :)
Bara älskar dom hehe väl fasnat så blir det bara flera skrattar
#6 - 8 juni 2006 08:28
Tja... jag har under så gott som hela min livstid hållt på med akvarium. Dock mer seriöst under de senare åren. Jag tröttnade på guppysarna, svärdbärarna m.f. och ville ha mer utmaning. Det blidde malawis.. som jag dock tröttnade på då man inte kunde gå fram knapt till akvariet så var de försvunna. Skaffade då större akvarium och andra fiskar... Men.. tröttnade snart på de vanliga.. Diskus hade jag tittat på, men nja... de kostade ju en slant. Den som eg. villade in mig på diskus var faktist min man. Så det kom hem 2 Blue Diamond och 2 red/turkos. Sedan kom min man hem med två snakeskin. Så irrade man in sig i träsket här på zoopet för att läsa mer. Nu är är man en "skadad" diskus älskare som söker efter det ultimata diskus paret... Och jag hoppas få ut något par av mina ny inskaffade pärlor. :) Idag är det lite.. "Kosta vad det kosta vill" som gäller... [:o]

//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 8 juni 2006 08:41
Det är väl som att svära i kyrkan - men visst tycker jag att diskusar är oerhört vackra men ack så tråkiga:p .
Jag har haft diskus i ett par omgångar men aldrig fallit för dom utan varje gång tröttnat efter ett par år[:o] .

Visst ett mycket stort akvarium, med mycket växter, flera olika sorters fiskar (större tetror, dvärgciklider och ett stort gäng med Corydoras) - då skulle jag kunna tänka mig ett grupp med någon naturform av diskus.
En annan avigsida med diskus är röran med avelsformer - EN variant kan ju se ut nästan hur som helst - verkar inte finnas någon standard alls.

Fler enligt min mening överreklamerade fiskar är Tropheus, Oscars, "Cichlasoma", koi och pirayor :D

Nåväl nu är ju detta som sagt min smak och smaken är olika - som tur är eftersom det vore tråkigt om alla akvarier vore lika.
#8 - 8 juni 2006 10:22
Jag kan bara säga att discusen är den mest intressanta sötvattensfisken man kan fåtag i.
Hur många andra fiskar har en så intressant yngelvård som discusen?
Allt från förspel till yngelvård är otroligt intressant.
Som sagts ovan så har också alla discusar en speciell personlighet.
Dom har också temperament och bråkar gärna med varandra för att hålla revir eller paxa en matbit.
Unga discuar är mycket livliga och snälla medans det stora vuxna är lugna och majestätiska.

Tror att fiskvalet man gör beror på sin egen personlighet.

Lugn sansad smart och smak för stil och klass väljer Discus.

Stirrig och spattig väljer Malawi.

Nu kommer jag få åthutning som bara den men detta bevisa ju med att discus har guld valör i odling! Hehe *skämtar för den som inte förstår det*
#9 - 8 juni 2006 10:53
ja va ganska tveksam när ja skulle skaffa discus, alla varningar och vattnet måste vara helt perfekt o så, lät lite svårt faktiskt,
efter ett tag skaffade ja 6st och helt riktigt, jag va för dåligt påläst och ja fick genast problem med både de ena och de andra.

men ger man de lite tid och tar de lugnt så kommer de gå bra :) och nu skulle ja inte kunna tänka mig att vara utan mina vackra fiskar, ja tycker mina är otroligt fina även om dom inte är viltfångade.
#10 - 8 juni 2006 10:56
Är nog böjd att hålla med kjell, dom jag har sett hos folk är bara tja,, tråkiga men få fiskar har nog fått så många öknamn som diskusen,, typ epileptisk cd skiva, Pull! Frisbeefisk etc,,
#11 - 8 juni 2006 11:34
[quote=jolon]Är nog böjd att hålla med kjell, dom jag har sett hos folk är bara tja,, tråkiga men få fiskar har nog fått så många öknamn som diskusen,, typ epileptisk cd skiva, Pull! Frisbeefisk etc,,[/quote]

När du tittar på dom så är kanske inte deras utsikt så värst inspirerande! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 8 juni 2006 12:13
Hur många andra fiskar har en så intressant yngelvård som discusen?

Allt från förspel till yngelvård är otroligt intressant.

Rätt många - deras lek- och yngelvådsbeteende skiljer sig t.ex. inte så mycket från Uaru. Intressantants lek- ocjh yngelvårdsbeteende tycker jag att de jordätare har som simmar runt med sin avkomma på ett blad.

Som sagts ovan så har också alla discusar en speciell personlighet.

Dom har också temperament och bråkar gärna med varandra för att hålla revir eller paxa en matbit.

Precis som alla andra ciklider;)

stora vuxna är lugna och majestätiska.

Med ett andra ord - slöa och likgiltiga[B)]

Tror att fiskvalet man gör beror på sin egen personlighet.

Lugn sansad smart och smak för stil och klass väljer Discus.

Stirrig och spattig väljer Malawi.

Slöa och lata som gillar konstgjort (som silikontuttar och kolorerade diskus) väljer diskus
Aktiva människor med känsla för naturlig skönhet väljer malawi :D

OBSERVERA ATT OVANSTÅENDE ÄR SKRIVET MED VÄLDIGT MyCKET ;)
Bilagor:
#13 - 8 juni 2006 13:03
[QUOTE=Alexander72]När du tittar på dom så är kanske inte deras utsikt så värst inspirerande! :D[/QUOTE]

:D
Poäng på den! :D
#14 - 8 juni 2006 13:16
Slöa och lata som gillar konstgjort (som silikontuttar och kolorerade diskus) väljer diskus

Men Kjell....

Sitter du och tänker på silicontuttar?
Tror faktiskt du är mogen för ett discus kar med andra ord! Hehe :D :D

Nåväl det var ju inte det negativa med discus frågeställaren frågade om så jag säger såhär du känner säkert om discus är rätt för dig eller inte, det är nog en magkänsla vilken fisk man fastnar för. :-)
Men discussjukan är en farlig sjukdom som mänga smittats av och många är mycket svårbotade. :-)
#15 - 8 juni 2006 13:22
discussjukan är både smittsam och gör folk lite smått aggressiva som vi hört och märkt i vissa forum....Ibland tycker jag synd om min "herr scalare" (eller hon) för den kommer i skymmundan. Oh va fina fiskar (discus) och så har du en sån också....(scalare)....
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 8 juni 2006 14:03
Men Kjell....

Sitter du och tänker på silicontuttar?

Tror faktiskt du är mogen för ett discus kar med andra ord! Hehe :D :D

Nej som sagt jag är ju inte diskusfan och gillar därför inget konstgjort och onaturligt:D

Jag tror dock att det viktigaste är om man vill utveckla sig akvaristiskt att inte helt snöa in på en viss grupp av fiskar och detta oavsett om det sedan är diskus, malawi, salt etc.
#17 - 8 juni 2006 14:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vad ska man svara???:confused: [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi har väl diskus för att vi haft en massa olika sorter som vi tröttnat på... Vi var sugna på nåt som kräver lite mer av oss som fiskägare och som inte bråkar och håller på... Innan vi bestämde oss för diskus så kollade vi en del på malawi men dessa verkade vara bråkiga och snabba och framförallt "guppy"-aktiga i sitt yngelbeteende.Ingen av de fiskar vi hade innan skulle heller varit biotopriktiga tillsammans med malawi. Vi gillar mycket grönt med och vårt mjuka vatten är som gjort för sydamerika... Tanganyika funderade vi riktigt kraftigt på, och gör väl fortfarande, för här finns massa personliga beteenden, både munruvare och snäcklekare m fl, men inte här skulle alla våra tetror och pansarmalar passa, inte heller grönsakerna... Vi var ute efter ett vackert akvarium där man kan slumra bort en stund och bara tycka att det är vackert. Inga ettriga ciklider som äger akvariet bara för att de råkar ha yngel. Ett akvarium med ett vackert stim med tetror där även mina älskade pansarmalar kunde få simma ifred.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi har fortfarande kvar vårt slöjiskar som jag personligen har större personligheter än diskusarna. Dessa är verkligen personligheter!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Vi har fortfarande kvar vårt ståtliga blåciklidspar som vi aldrig kommer göra oss av med för här snackar vi verkligen personlighet!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag är uppriktigt sagt inte övertygad om att diskus verkligen är vår grej för de är ganska skygga och jagar runt med varandra ganska friskt, precis som ciklider gör. De mobbar och skall matas lite speciellt, det skall bytas vatten i tid och otid så de är lite besvärliga... MEN allteftersom de vant sig vid oss så tycker jag också de är lite kul!![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Mig brukar de få stora självan när de ser eftersom det sällan är jag som matar dem utan Lennie. När Lennie kommer till rutan så slåss de om bästa platsen, liksom trampar undan varandra för att få komma först i kön. När Lennie nu är borta så känner jag mig lite stolt över att de faktiskt finner sig i att jag matar dem med. Nu får jag samma uppmärksamhet som Lennie. Tur för dem!!:p [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tycker mina slöjisar är mer personliga än diskus för dessa är verkligen helt orädda, aldrig att de skulle simma in å gömma sig i vassen om man gick förbi akvariet... Nä, de simmar framför rutan så fort de uppfattar minsta rörelse utanför rutan.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Därför har vi diskus... :rolleyes:[/COLOR][/FONT]
#18 - 8 juni 2006 15:06
[quote=Kjell Fohrman]

Aktiva människor med känsla för naturlig skönhet väljer malawi :D

[/quote]

Ja om man nu gillar hannar ja.:p Honorna ser ju ut som klonade sillar allihop Där skulle nog behövas lite silicon o make over för o få lite kvinnlig fägring.
O tillråga på allt måste man ha många siller för varje färgglad fisk.:D;) :D ;) :D ;)
#19 - 8 juni 2006 15:08
Fantastiskt bra anledning Lenmar.
#20 - 8 juni 2006 15:09
[quote=Kjell Fohrman]Det är väl som att svära i kyrkan - men visst tycker jag att diskusar är oerhört vackra men ack så tråkiga:p .
Jag har haft diskus i ett par omgångar men aldrig fallit för dom utan varje gång tröttnat efter ett par år[:o] .

Visst ett mycket stort akvarium, med mycket växter, flera olika sorters fiskar (större tetror, dvärgciklider och ett stort gäng med Corydoras) - då skulle jag kunna tänka mig ett grupp med någon naturform av diskus.
En annan avigsida med diskus är röran med avelsformer - EN variant kan ju se ut nästan hur som helst - verkar inte finnas någon standard alls.

Fler enligt min mening överreklamerade fiskar är Tropheus, Oscars, "Cichlasoma", koi och pirayor :D

Nåväl nu är ju detta som sagt min smak och smaken är olika - som tur är eftersom det vore tråkigt om alla akvarier vore lika.[/quote]

håller väll istort set me om allt detta. men vet int om ja tycker att trophar är över reklamerande. men kanske beror lite vem man pratar me :) detta tror ja inte du Kjell håller med men jag tycker att dom är liknande som mbuanas fast dom tar allt ett steg längre när de gäller yngel vård revir osv.. men var ju inte trophar de här handlade om.. discus ja de är väll som sagt som kjell skriver väldigt vackra men dom har tyvär inte så mycke mer :(
#21 - 8 juni 2006 15:09
[quote=kaj.p]Ja om man nu gillar hannar ja.:p Honorna ser ju ut som klonade sillar allihop Där skulle nog behövas lite silicon o make over för o få lite kvinnlig fägring.
O tillråga på allt måste man ha många siller för varje färgglad fisk.:D;) :D ;) :D ;)[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Där satt den!!! Försökte hitta orden för att beskriva vad jag tänkte men de kom aldrig... :D :p[/COLOR][/FONT]
#22 - 8 juni 2006 15:27
Tråkiga? nehej nej.

Jag satte mig idag och kollade vad dom höll på med. en hona (rödturkos) har växt till sig och börjat utmana en annan hona (åxå röd turkos) om alfa hanens (red alanquer F1) gunst :)

det slutade med att den andra honan lade romm på fluval 4+ filtret medan den ena körde efter och knuffade i henne och åt upp varje romkorn som kom.

Hanen stod 20 cm från och tittade och tänkte säkert.. wow.. lesbiskt.. wow.. :D

så när den andra honan hade all rom från sig så for hon och tiggde mat med andra i skocken.

Det hela slutade med att paret (Rödturkos hona + Red Alanquer Hane) lade rom på en rot och står och fläktar nu.

så tråkiga? inte det minsta.

jag har sett ett malawi akarium en gång och fan... när man komm nära så var alla fiskar borta.. swoosch sa det..

håller med kaj om sillarna ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 8 juni 2006 15:31
[quote=kaj.p]Ja om man nu gillar hannar ja.:p Honorna ser ju ut som klonade sillar allihop Där skulle nog behövas lite silicon o make over för o få lite kvinnlig fägring.
O tillråga på allt måste man ha många siller för varje färgglad fisk.:D;) :D ;) :D ;)[/quote]

Nåväl nog finns det naturligt vackra malawibrudar och till dessa behövs inte en massa hormoner, testoroner och 811 konstgjorda kemiska foderpreparat och inavel i 805 generationer för att få fram en fisk som måste matas med foder som ger leverskador och måste hållas i vatten som är lika varmt som varmvattenskällorna på Island för att vara något att titta på:p .

Malawibrudarna nedan är precis lika snygga i akvariet som i sin naturliga miljö
#24 - 8 juni 2006 15:50
Ok då dom var fina men är lite av undantagen iallfall om man ser till Btn boken där merparten av korten är på hannar.
Sedan heter väl det "sådan husse sådan hund" Jag badar ogärna i temp under 27 grader, klämmer hellre en burgare gjort på oxfärs än en veg.burgare.:eek: Jag tycker det räcker med en fru o är glad att jag har testosteron i kroppen. O skall jag va ärlig så inmundigar jag nog också sånt som ger leverskador.
Så diskus kan inte va annat än rätt fisk för mig.:D :D :D :D
#25 - 8 juni 2006 16:13
Jag har ju fisksoppa hemma och har allt från platy, malawi till diskus.

Alla fiskar har sin charm oavsett om dom är "finporslin" eller "sillar". Har nog inte hittat rätt art för mig så jag är nog en väldigt konstig prick. Jag vill ha allt som är vackert och personligt.

Platyn är så rofylld när den guppar runt, diskusen är majistätisk och vacker, malawin är livliga och vackra (kanske inte sillhonorna då), Tangayika är coola och söta. Klart man vill ha alla sidorna, då jag har alla dessa.

Tycker nog att Kjell är en riktig diskus;
Stor, rund och lugn och älskar mat!
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 8 juni 2006 16:19
Ok då dom var fina men är lite av undantagen iallfall om man ser till Btn boken där merparten av korten är på hannar.

Sedan heter väl det "sådan husse sådan hund" Jag badar ogärna i temp under 27 grader, klämmer hellre en burgare gjort på oxfärs än en veg.burgare.:eek: Jag tycker det räcker med en fru o är glad att jag har testosteron i kroppen. O skall jag va ärlig så inmundigar jag nog också sånt som ger leverskador

Nu är det ju en viss skillnad på fiskar och människor, bland fiskarna är hannarna snyggast, bland människorna honorna (med undantag för vissa "praktexemplar" bland "hanarna" på Zoopetvästmötet senast:p ).

Hur som helst akvariehobbyn har något för alla smaker och det är ju ingen tvekan om att diskus är väldigt populära och det arrangeras många diskusutställningar och helt fel kan väl inte alla dessa diskusfans ha
#27 - 8 juni 2006 17:17
sen så kanske man inte vill att ens fiskar ska va som mäniskor :) tips om ni vill titta på mäniskor gå på ett fik å kolla ut på folket iställe ;)
#28 - 8 juni 2006 17:38
Har hört att forskarna på Naturhistoriska gillar diskus.
Man får plats med många pannkakor i varje glasburk, nämligen.:D
#29 - 8 juni 2006 18:15
[quote=daniel60]Har hört att forskarna på Naturhistoriska gillar diskus.
Man får plats med många pannkakor i varje glasburk, nämligen.:D[/quote]
Det bästa sättet att hålla diskus :D
#30 - 8 juni 2006 19:04
[quote=daniel60]Har hört att forskarna på Naturhistoriska gillar diskus.
Man får plats med många pannkakor i varje glasburk, nämligen.:D[/quote]

:D :D :D
#31 - 8 juni 2006 19:07
varför beatles och inte rolling stones
smaken är som baken
mvh janne
#32 - 8 juni 2006 19:45
[quote=Kjell Fohrman]
Jag har haft diskus i ett par omgångar men aldrig fallit för dom utan varje gång tröttnat efter ett par år[:o] .[/quote]

Tröttnade du på dom eller dom på dig:confused: ;)

Hade man frågat mig för tre år sedan så skulle mitt svar blivit.Aldrig Discus!

I dag har jag lärt mig att Discus är som Kvinnor, dom vet hur man för sig, är graciösa,gillar att visa sin färgprakt,tycker om att leka,är helt gudomliga att se på, alla har en egen personligthet och bara älskar rätt miljö.

Som alla kvinnor så är dom oxå väldigt krävande,ställer hela tiden enorma krav,nöjer sig bara med det bästa, är jävligt envisa, tror att allt är deras revir,blir ofta sura när dom inte får som dom vill,leker bara när dom själva känner sig lekmogna, blir större och fetare med åren,lägger över allt ansvar på mannen och tror dom är guds skapelse.

Så därför bara älskar jag Discus.:p
#33 - 8 juni 2006 20:10
[quote=Kjell Fohrman]Det är väl som att svära i kyrkan - men visst tycker jag att diskusar är oerhört vackra men ack så tråkiga:p .
[/quote]

Säger snubben som har kört hårt på frontosor...*SKRATT*

Segare förvuxna sebraciklider från afrika får man leta efter ;)

P-Ö,

AMEN! :D
Kjell Fohrman
Administrator
#34 - 8 juni 2006 20:13
[quote=Alexander Ylipää]Säger snubben som har kört hårt på frontosor...*SKRATT*
Segare förvuxna sebraciklider från afrika får man leta efter ;)
[/quote]
Jo, jo men frontosorna kan i alla fall dra sig i nåra diskusar till lunch i alla fall - färdigserverade på tallriken:p
#35 - 8 juni 2006 20:20
[quote=Kjell Fohrman]Jo, jo men frontosorna kan i alla fall dra sig i nåra diskusar till lunch i alla fall - färdigserverade på tallriken:p[/quote]

Jo, kan hålla med om att man skulle behöva servera maten nästan mitt framför munnen på de där sega "rovfiskarna".
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 8 juni 2006 20:28
[quote=Alexander Ylipää]Jo, kan hålla med om att man skulle behöva servera maten nästan mitt framför munnen på de där sega "rovfiskarna".[/quote]
Behövs absolut inte - åtminstone inte frukosten den fixar de själva och gör även så att övriga fiskar inte behöver bekymra sig om vare sig frukost eller nåt annat[:o]

Förövrigt är det enda i ciklidväg som jag har just nu - Pelvicachromis taeniatuis dehane, samt Pundamilia azurea "ruti" - dvs ingen diskus, inga malawi och inga frontosor.
#37 - 8 juni 2006 20:29
[quote=Kjell Fohrman]Jo, jo men frontosorna kan i alla fall dra sig i nåra diskusar till lunch i alla fall - färdigserverade på tallriken:p[/quote]
Det är väl diskusen som ÄR tallriken?
Kjell Fohrman
Administrator
#38 - 8 juni 2006 20:31
[quote=daniel60]Det är väl diskusen som ÄR tallriken?[/quote]
Jepp tallrik och mat i ett - mer miljövänligt kan det inte bli:p
#39 - 8 juni 2006 20:35
[quote=p-ö]
I dag har jag lärt mig att Discus är som Kvinnor, dom vet hur man för sig, är graciösa,gillar att visa sin färgprakt,tycker om att leka,är helt gudomliga att se på, alla har en egen personligthet och bara älskar rätt miljö.

Som alla kvinnor så är dom oxå väldigt krävande,ställer hela tiden enorma krav,nöjer sig bara med det bästa, är jävligt envisa, tror att allt är deras revir,blir ofta sura när dom inte får som dom vill,leker bara när dom själva känner sig lekmogna, blir större och fetare med åren,lägger över allt ansvar på mannen och tror dom är guds skapelse.

Så därför bara älskar jag Discus.:p[/quote] Underbart beskrivet! Amen!
#40 - 8 juni 2006 21:23
[quote=p-ö]Tröttnade du på dom eller dom på dig:confused: ;)

Hade man frågat mig för tre år sedan så skulle mitt svar blivit.Aldrig Discus!

Så därför bara älskar jag Discus.:p[/quote]

haha de där va de bästa ja har hört. allt stämmer perfekt [:-106]
#41 - 8 juni 2006 21:31
[quote=Kjell Fohrman]och gillar därför inget konstgjort och onaturligt:D [/quote]

välkommen i klubben ;)
diskus hör till dom fiskar jag aldrig kommer skaffa.

är väl inget direkt fel på dom men är inte min typ av fisk, vill ha mer snabbsimmande aktiva fiskar.
#42 - 9 juni 2006 11:01
Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
och gillar därför inget konstgjort och onaturligt:D

Just därför har jag övergått i största del till vildfångad diskus. Mycket mer beteénde. Och jag kan förstå dig Kjell att du tycker diskus är tråkiga, du har väl bara haft odlad ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 9 juni 2006 11:04
[quote=Alexander Ylipää]Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
och gillar därför inget konstgjort och onaturligt:D

Just därför har jag övergått i största del till vildfångad diskus. Mycket mer beteénde. Och jag kan förstå dig Kjell att du tycker diskus är tråkiga, du har väl bara haft odlad ;)[/quote]
Jag har enbart haft VF;)
#44 - 9 juni 2006 11:38
Kjell- Är det någon akvariefisk du INTE har haft? *nyfiken i en strut*

Själv tror jag på mångfalden, ett kar med malawi, ett med slöjstjärtar, ett med scalarer och kommer nog att bli ett med dvärgurami/gurami. Något för varje humör! :D ...men visst har man funderat på att byta ut scalarerna mot discus hmmmmm
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 9 juni 2006 11:50
[quote=S_sund]Kjell- Är det någon akvariefisk du INTE har haft? *nyfiken i en strut*[/quote]
Jodå det finns massor och det är det som är så kul med hobbyn att det finns så mycket - kolla på min profil så är det ju nästan bara ovanliga arter jag har just nu.
#46 - 9 juni 2006 11:54
[QUOTE=Kjell Fohrman]Jodå det finns massor och det är det som är så kul med hobbyn att det finns så mycket - kolla på min profil så är det ju nästan bara ovanliga arter jag har just nu.[/QUOTE]

Tröttnat helt på stora kar? :confused:

Jo det var ju lite detta jag menade. Att ha akvariefiskar är lite som att äta smågodis ...;) Ibland vill man ha salt, ibland sött men det är just möjligheten att blanda och ha lite av varje som är det bästa! Discus i all ära men jag skulle aldrig vilja ha bara discus...
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 9 juni 2006 11:59
Nej det blir ett stort kar (ca. 3000 liter med tanganyika, men inga troffar;) ) - när vi byggt om toaletten i huset (nya vattenrör skall dras i väggen bakom den plast där det nya karet skall stå).

Nåväl nu är denna tråd rejält stulen och det är ju inte fair mot den som startde den - så låt oss nu återgå till diskus.
Kjell Fohrman
Administrator
#48 - 9 juni 2006 15:07
För att återgå till diskus så är det väl klart varför jag inte gillar "avelsformerna" av dessa - vissa exemplar ser ju helt enkelt för jävliga ut http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=396&cat=531
#49 - 9 juni 2006 15:13
[quote=Kjell Fohrman]För att återgå till diskus så är det väl klart varför jag inte gillar "avelsformerna" av dessa - vissa exemplar ser ju helt enkelt för jävliga ut http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=396&cat=531[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jo man e ju glad att det inte odlas på dessa Golden Nuggets?? För övrigt så är det tur att det bara finns hanar av denna varianten... :p Upplysningsvis... så kan man lägga in bilder i tråden Kjell, då slipper man länka.... Och läsarna slipper klicka... :rolleyes: Christian kanske kan hjälpa dig?[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 9 juni 2006 15:22
Skulle faktiskt aldrig få för mig att fota två så fula exemplar som i länken ovan och eftersom då fotona inte är tagna av mig så föredrar jag att lägga en länk - det har liksom med copyright att göra;)
Under över alla under så la jag faktiskt in två foton tidigare i denna tråd (mina egna foton) och det visade faktiskt två riktigt snygga fiskar:p
#51 - 9 juni 2006 15:32
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]nja... snygga och snygga.... lite väl avlånga och för stora munnar... tycker jag, den ena hade ju till och med dubbelhaka :D ![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag kan inte se nåt fult på mina fiskar...[/COLOR][/FONT]
#52 - 9 juni 2006 15:37
snygga fiskar! Hur många har du och hur stort akvarium? Ser fint ut med blandade färger faktiskt...Discus ser ut som en fin hög med juveler...allt från rubin, smaragd, safir och diamanter...
#53 - 9 juni 2006 15:42
[quote=Kjell Fohrman]För att återgå till diskus så är det väl klart varför jag inte gillar "avelsformerna" av dessa - vissa exemplar ser ju helt enkelt för jävliga ut http://www.zoopet.com/tavlingar/showphoto.php?photo=396&cat=531[/quote]

Ja ja antingen är det golfbollar eller "fiskmuppar" och dom såg verkligen helt hemska ut.

För att nu ge dig ett litet tips här Kjell, har du provat med en vf "sjöjungfru????:p

För mig är ALLT framavlat onaturligt, håll med om att vf Discus och då främsta Heckel bara är creme de la creme.
#54 - 9 juni 2006 15:44
[quote=solbacka]snygga fiskar! Hur många har du och hur stort akvarium? Ser fint ut med blandade färger faktiskt...Discus ser ut som en fin hög med juveler...allt från rubin, smaragd, safir och diamanter...[/quote]

Humm,,,, jag tycker det påminner om grafittimålningar.
#55 - 9 juni 2006 19:23
Jag tänkte på lenmar´s glada färgfiskar..Grafitti kanske är passande också en blandning av skarpa färger...Mina discus är lite tråkiga blåaktiga, ska försöka ta bra foto och visa igen....
#56 - 9 juni 2006 19:45
[quote=solbacka]Jag tänkte på lenmar´s glada färgfiskar..Grafitti kanske är passande också en blandning av skarpa färger...Mina discus är lite tråkiga blåaktiga, ska försöka ta bra foto och visa igen....[/quote]

Grafitti i svart vitt??
#57 - 9 juni 2006 19:47
visst är den fin..(min sure) uppe i högra hörnet ser ni den andra...
#58 - 9 juni 2006 19:50
här är en dålig bild på båda.Sur till vänster. Den är mycket "grönare" än den andra som är mer blå...De är båda nyfikna och vill hålla koll på läget...
#59 - 9 juni 2006 19:51
Visst skulle det passa med discus med mer färg till dessa?
#60 - 9 juni 2006 20:32
Dom är verkligen vackra dom du visat....
#61 - 9 juni 2006 20:54
[quote=p-ö]Humm,,,, jag tycker det påminner om grafittimålningar.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fisrumpa... Ta lite bättre kort så kanske jag uppskattar dina fiskar mer[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid] [SIZE=1]*;) ett inlägg kryddat med massa glimt i ögat och en stor portion ironi och humor;) *[/SIZE][/COLOR][/FONT]
#62 - 9 juni 2006 20:58
Jag älskar i alla fall dina kort på dessa urtjusiga djur...
#63 - 9 juni 2006 21:01
[quote=Marie J]Jag älskar i alla fall dina kort på dessa urtjusiga djur...[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å då älskar jag dig för att du tycker så!![/COLOR][/FONT] [:-50]
#64 - 9 juni 2006 21:02
Varför ser diskus ut som dom gör? Varför så rund, hög och smal kroppsform. Vilken funktion kan det ha? Vad äter de i naturen? Har de inga snabbsimmande fiender?
#65 - 9 juni 2006 21:10
Jag tror det är för alla grenar och tjosan som är nere i vattendragen så de ska kunna gömma sig och smälta in i miljön så bra som möjligt för att undkomma fiender.
#66 - 9 juni 2006 21:15
Okej om de lever bland grenar kan inga snabbsimmare ta dom. Så de behöver inte vara snabba. Men varför så höga och smala? Det kan inte vara en fördel om det är trångt.
#67 - 9 juni 2006 21:20
[quote=solbacka]snygga fiskar! Hur många har du och hur stort akvarium? Ser fint ut med blandade färger faktiskt...Discus ser ut som en fin hög med juveler...allt från rubin, smaragd, safir och diamanter...[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Fem i 450-karet och hm... *räkna, räkna*, 12 i mitt 240 liters där de är lite mindre. Fast ändå inte såååå små.... fasen det var många diskusar i ett så litet kar... det får jag göra nåt åt... *funderar*[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 9 juni 2006 21:24
[quote=Alexander Ylipää]Jag tror det är för alla grenar och tjosan som är nere i vattendragen så de ska kunna gömma sig och smälta in i miljön så bra som möjligt för att undkomma fiender.[/quote]
Och den gråbrundassiga:p färgen gör dessutom att de är svåra att se i de smutsiga vattnen i Amazonas
#69 - 9 juni 2006 21:34
[quote=Kjell Fohrman]Och den gråbrundassiga:p färgen gör dessutom att de är svåra att se i de smutsiga vattnen i Amazonas[/quote]
Du är ironisk. Det hörs dåligt i text.

Eftersom de har stora ögon och fina färger borde det ha att göra med att de ska känna igen rätt art att para sig med och inte att honorna vill ha snygga hanar eftersom honorna ser likadana ut (inte sexuell selektion). Men kroppsformen?
#70 - 9 juni 2006 21:46
[quote=Kjell Fohrman]Och den gråbrundassiga:p färgen gör dessutom att de är svåra att se i de smutsiga vattnen i Amazonas[/quote]
Ja du Kjell o du pratar om myter o fördommar kolla dessa VF Amazons diskus http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm
#71 - 9 juni 2006 22:07
[quote=kaj.p]kolla dessa Amazons diskus http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm[/quote]

Uuuuh, någon sådan skulle jag kunna tänka mig :eek:
#72 - 9 juni 2006 22:46

Kanske dags att byta ut din svart vita skärm eller???;)
#73 - 9 juni 2006 22:50
[quote=Krax]Okej om de lever bland grenar kan inga snabbsimmare ta dom. Så de behöver inte vara snabba. Men varför så höga och smala? Det kan inte vara en fördel om det är trångt.[/quote]

Det är bara en fördel om man är snabbsimmande. Du verkar inte ha ngn erfarenhet av Discus, mer snabbsimmande fiskar finns inte och det beror enbart på deras kroppsform.

Hoppas inte detta blev överkurs nu för vissa.
#74 - 9 juni 2006 23:09
[quote=kaj.p]Ja du Kjell o du pratar om myter o fördommar kolla dessa VF Amazons diskus http://www.amazon-exotic-import.de/Gallerie/Diskuswildf%E4nge/INDEX.htm[/quote]

Eller varför inte bara kolla här!! Tyvärr är bilderna i svart vitt men hoppas ngn förstår.
#75 - 9 juni 2006 23:13
[quote=p-ö]Eller varför inte bara kolla här!! Tyvärr är bilderna i svart vitt men hoppas ngn förstår.[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tänk vad snygga de hade vart i färg!! :D[/COLOR][/FONT]
#76 - 10 juni 2006 07:16
[quote=kaj.p]Ok då dom var fina men är lite av undantagen iallfall om man ser till Btn boken där merparten av korten är på hannar.
Sedan heter väl det "sådan husse sådan hund" Jag badar ogärna i temp under 27 grader, klämmer hellre en burgare gjort på oxfärs än en veg.burgare.:eek: Jag tycker det räcker med en fru o är glad att jag har testosteron i kroppen. O skall jag va ärlig så inmundigar jag nog också sånt som ger leverskador.
Så diskus kan inte va annat än rätt fisk för mig.:D :D :D :D[/quote]

Kaj, måste bara få träffa dig till sommaren. Vilka ljuvliga kommentarer som svar på tal!!
#77 - 10 juni 2006 07:43
[quote=p-ö]Det är bara en fördel om man är snabbsimmande. Du verkar inte ha ngn erfarenhet av Discus, mer snabbsimmande fiskar finns inte och det beror enbart på deras kroppsform.

Hoppas inte detta blev överkurs nu för vissa.[/quote]

Jag har ingen erfarenhet av diskus och det är inget att skämmas för.

Men du har i alla fall fel i att de är snabbsimmare. En snabbsimmande fisk ser ut som en tonfisk. Spolformad och med stjärtfenan långt bak. Det är fakta. Om diskusar är snabba på något så måste det vara på att vända sig om.

Nu menar jag inte att de är tröga som sköldpaddor, utan att de hade varit snabbare om de hade varit längre, lägre, bredare men fortfarande vägt lika mycket. Skulle man t ex avla fram diskusar för hastighetstävling borde man avla fram såna.

Så varför har de den kroppsformen?
Kjell Fohrman
Administrator
#78 - 10 juni 2006 08:13
[quote=Krax]Du är ironisk. Det hörs dåligt i text.
Eftersom de har stora ögon och fina färger borde det ha att göra med att de ska känna igen rätt art att para sig med och inte att honorna vill ha snygga hanar eftersom honorna ser likadana ut (inte sexuell selektion). Men kroppsformen?[/quote]
Visst skämtar jag (hade ju också lagt dit en smiley) men det finns faktiskt rätt mycket sanning i det. Vattnet i Amazonas är smustsbrunt (se foto nedan) och diskusens bruna grundfärg gör att de inte är så lätta att se.
Sedan är det ju en helt annan sak att man i akvarium kan locka fram helt andra färger på diskeusen när förhållandena är bättre.
Detta gäller inte bara för t.ex. diskus utan även för t.ex. Tropheus som i Tanganyikasjön oftast är ganska trist gråsvartfärgade medan de också i akvarium kan bli väldigt vackra.
Så Kaj det vore intressantare om du la upp en lista över VF diskus i sin naturliga miljö för att se om de där är lika färgsprakande

Men du har i alla fall fel i att de är snabbsimmare. En snabbsimmande fisk ser ut som en tonfisk. Spolformad och med stjärtfenan långt bak. Det är fakta. Om diskusar är snabba på något så måste det vara på att vända sig om.

Nu menar jag inte att de är tröga som sköldpaddor, utan att de hade varit snabbare om de hade varit längre, lägre, bredare men fortfarande vägt lika mycket. Skulle man t ex avla fram diskusar för hastighetstävling borde man avla fram såna.

Så varför har de den kroppsformen?

Diskus är väldigt snabba på korta distanser vilket är viktigt i den miljö de lever eftersom de ofta återfinns i närheten av grener och kvistar som hänger ner från land (se fotot nedan). Ett snabbt stjärtslag så är de inne bland kvistarna där deras bruna färg samt platta kroppsform (som en "kvist") gör att de är svåra att se vilket är bra både när de blir jagade och när de jagar.
En tonfisk som du nämner är garanterat snabbare på lite längre distanser med det är ju helt onödigt att ha den typen av snabbhet i Amazonas där det kanske handlar om att snabbt kunna förflytta sig en halvmeter och till det är diskusens form bra konstruerad.
Kjell Fohrman
Administrator
#79 - 10 juni 2006 08:20

Citat:

Ursprungligen postat av kaj.p

är glad att jag har testosteron i kroppen.

Kaj, måste bara få träffa dig till sommaren.

Ja, ja denna man skulle kanske må väl av lite mer testoteron:D
#80 - 10 juni 2006 08:22
Där är han ju våran Kaj! Boa, diadem och läppstift :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
#81 - 10 juni 2006 08:37
Om man nu inte gillar diskus för att dom då ska vara tråkiga.

Enligt vissa då vill säga!

Hur kan man då gilla att ha massa små trista räkor i ett akvarium? Hehe
#82 - 10 juni 2006 09:30
[quote=Kjell Fohrman]Diskus är väldigt snabba på korta distanser vilket är viktigt i den miljö de lever eftersom de ofta återfinns i närheten av grener och kvistar som hänger ner från land (se fotot nedan). Ett snabbt stjärtslag så är de inne bland kvistarna där deras bruna färg samt platta kroppsform (som en "kvist") gör att de är svåra att se vilket är bra både när de blir jagade och när de jagar.
En tonfisk som du nämner är garanterat snabbare på lite längre distanser med det är ju helt onödigt att ha den typen av snabbhet i Amazonas där det kanske handlar om att snabbt kunna förflytta sig en halvmeter och till det är diskusens form bra konstruerad.[/quote]
Aha, så de simmar snabbt bland grenar i mörkt vatten! Det kräver god förmåga att svänga snabbt när de plötsligt får syn på en gren en decimeter framför sig. Då är det väldigt bra att vara kort (liten svängradie). Antagligen förklarar det de stora ögonen också så att de hinner se grenen. Är de snabbtänkta också? Hjärnan behöver vara ganska kvick om de ska hinna ta emot informationen från ögonen och sedan reagera med rörelser.

En gädda är mycket bättre konstruerad för att förflytta sig snabbt en halvmeter. Långsmal och med stjärtfena långt bak. Men det funkar inte att svänga med en sån kropp så det måste vara öppet vatten där de gör sin rusch.
#83 - 10 juni 2006 10:01
[quote=Krax]stjärtfena långt bak[/quote]
Oj!:D
#84 - 10 juni 2006 13:17
[quote=Kjell Fohrman]Ja, ja denna man skulle kanske må väl av lite mer testoteron:D[/quote]

ASG !!!!! Vilken jävla mupp, jag dör av skratt :D

Å transvestit o allt, äntligen har jag funnit en likvärdig, har han en go sjärt oxå??? Bara måste prova.

Gud så pinsamt fast färgprakt har han ju. :D :D

Aj! ramlar av stolen och slog skallen i en gren, gud så pinsamt roligt jag dööörrrrrrr!!!!
#85 - 10 juni 2006 13:20
[quote=Marie J]Där är han ju våran Kaj! Boa, diadem och läppstift :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D[/quote]

Det där lilla vännen kan du ALDRIG slå!!! Gud så sexig han är :D :D :D

Tur man är lite mer neutral, era träffar vågar man ju fasen inte komma på. Klar risk att man går hem med ngn och gör en Cornelis Wretvik eller vad han nu hette (trubaduren) som gick hem med två transvestiter och upptäckte det lite för sent.
#86 - 10 juni 2006 13:28
[quote=Kjell Fohrman] Vattnet i Amazonas är smustsbrunt (se foto nedan) och diskusens bruna grundfärg gör att de inte är så lätta att se.
[/quote]

Nu vill ju inte jag komma här och "mästra" mäster men är det inte så att allt vatten i Amazonas inte är "Coffie black"

Mig veterligt så skiljer sig både vattenvärdena och mängden humusämnen ganska mkt mellan Rio Negro och tex. Tefe, Ica Orinocco mm. Som jag förstått det så är det just därför som en Tefe skiljer sig från en Heckel så vida den nu inte har simmat vilse.
#87 - 10 juni 2006 13:34
[quote=Krax] Är de snabbtänkta också? [/quote]

Min analys är att dom i alla fall är mer snabbtänkta än en viss Krax;)

Alvarligt, min ena tank är två meter lång och du får gärna komma hit och försöka håva upp valfri discus, du skall tom få tillgång till två håvar, sedan kan vi utvärdera deras snabbhet,kordinationsförmåga samt vänd skicklighet. Fick jag välja så skulle jag hellre välja att fånga min siamensis i den tanken än en av discusarna.
#88 - 10 juni 2006 13:58
jag kan komma upp.Man får väl det man fångat ? :)
#89 - 10 juni 2006 15:00
[quote=p-ö]Det där lilla vännen kan du ALDRIG slå!!! Gud så sexig han är :D :D :D

Tur man är lite mer neutral, era träffar vågar man ju fasen inte komma på. Klar risk att man går hem med ngn och gör en Cornelis Wretvik eller vad han nu hette (trubaduren) som gick hem med två transvestiter och upptäckte det lite för sent.[/quote] Jag kanske ska ta med mig honom närt jag kommer upp till dig då;) F*n! Jag har fått en konkurrent!
Kjell Fohrman
Administrator
#90 - 10 juni 2006 15:11
[quote=p-ö]ASG !!!!! Vilken jävla mupp, jag dör av skratt :D
[/quote]
Det "värsta" är väl att han var den snyggaste av de 3 mupparna [:o] - ursprungsfotot återfinns för övrigt i Zoopetvästtråden (så kul har vi:D )

Nu vill ju inte jag komma här och "mästra" mäster men är det inte så att allt vatten i Amazonas inte är "Coffie black"

Mina "teorier" ovan var enbart spånerier eftersom jag aldrig har rest runt i Amazonas - har bara hört av dom som gjort det att diskus oftast hittas i "smutsigt" vatten.
Nu är ju det faktiskt ganska ointressant i sig eftersom vi knappast har dom i den typen av akvarievatten och där kan ju också naturformerna vara oerhört vackra.

Kan också helt hålla med dig pö om att diskus ofta är riktigt svåra att fånga i akvarium (där pratar jag av egen erfarenhet).
#91 - 10 juni 2006 15:22
[quote=Kjell Fohrman]Det "värsta" är väl att han var den snyggaste av de 3 mupparna [:o] - ursprungsfotot återfinns för övrigt i Zoopetvästtråden (så kul har vi:D )

Mina "teorier" ovan var enbart spånerier eftersom jag aldrig har rest runt i Amazonas - har bara hört av dom som gjort det att diskus oftast hittas i "smutsigt" vatten.
[/quote]

Hur hittar man till Zoopetvästtråden?? Kan du skicka länk??

Dina teorier tycker jag absolut inte va spånerier. Hos mig hittar man oxå bara Discus i "smutsigt" vatten.:p
Kjell Fohrman
Administrator
#93 - 10 juni 2006 15:27
....och hela tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=66441&page=168
Det finns ju mycket annat betydligt vackrare att titta på och trevligare att läsa om i den tråden än detta foto:(
#94 - 10 juni 2006 15:29
[quote=Kjell Fohrman]
Det finns ju mycket annat betydligt vackrare att titta på och trevligare att läsa om i den tråden än detta foto:([/quote]Gör det??? ;) :D
Kjell Fohrman
Administrator
#95 - 10 juni 2006 15:31
[quote=Marie J]Gör det??? ;) :D[/quote]
Smaken är som baken..... - både vad gäller diskus och annat tydligen;)
#96 - 10 juni 2006 15:53
Fattar inte vad ni har så roligt åt Det var ju ett vanligt zoopetvästmöte:D
#97 - 10 juni 2006 18:01
[quote=p-ö]Min analys är att dom i alla fall är mer snabbtänkta än en viss Krax;) [/quote]
Bra analys. Dina diskusar kan få svara på om de skulle varit snabbare om de haft lite längre kropp. De är ju smartare än jag och definitivt smartare än du. :D
#98 - 10 juni 2006 20:22
[quote=Krax]Bra analys. Dina diskusar kan få svara på om de skulle varit snabbare om de haft lite längre kropp.[/quote]

Jag förstår inte vad som får dig att tro att ju längre kropp ju snabbare är man. Det vet väl alla att det inte är längden som är avgörande utan tekniken.:p

Ååå Fohrman har rakat sig.:)
#99 - 10 juni 2006 20:26
[quote=p-ö]Ååå Fohrman har rakat sig.:)[/quote]

och färgat ögonbrynen ;)

men när de gäller kroppsform är långsmal det mest effektiva om det ska simmas fort och länge.
barracuda'n till exempel är snabb och långsmal, även vithajen till exempel är det.
#100 - 10 juni 2006 20:32
[quote=kaj.p]Fattar inte vad ni har så roligt åt Det var ju ett vanligt zoopetvästmöte:D[/quote]

Alvarligt talas så är jag imponerad över att mina Heckel överlevde sin mellanlandning hos dig, nu förstår jag varför dom va så bleka när jag fick dom;)

Inte kunde jag drömma om att du va en sådan liten läckerbit även om tjejerna har skvallrat till mig att din sjärt är mkt snarlik en Discus:s.

Roligt vet jag inte om det va, själv tyckte jag det va hysteriskt askul:D :D Att du sedan även är transvestit gör ju bara att jag bara måste få träffa dig i verkligheten, jag kände på mig att vi hade ngt mer än Discus gemensamt.

Jag kan bara inte sluta skratta, mysnyp i baken på dig;)
#101 - 10 juni 2006 20:37
[quote=Raven]och färgat ögonbrynen ;)

men när de gäller kroppsform är långsmal det mest effektiva om det ska simmas fort och länge.
barracuda'n till exempel är snabb och långsmal, även vithajen till exempel är det.[/quote]

Nu vet jag inte om man får göra sådana här gemförelser men har då någon gång sett kroppsformen på en spermie??? Dom simmar skitsnabbt och kör ihjäl sig i kurvorna,det är därför spiral är så säkert och inte fasen är dom långsmala, däremot både effektiva och kan simma fort och länge.

Har jag lyckats ta död på din myt nu eller???:)
#102 - 10 juni 2006 20:42
nja tycker allt dom ser långsmala ut ;)
http://www.ibiblio.org/Dave/Dr-Fun/df9402/df940210.jpg
http://alexander.torweb.com/blogpics/two%20obviously%20gay%20sperm.jpg

men sen skiljer sej fysiken också mellan nåt så litet och en fisk.
#103 - 10 juni 2006 21:27
[quote=p-ö]Har jag lyckats ta död på din myt nu eller???:)[/quote]
Du är ganska envis. Det är ingen myt att fiskar som simmar snabbt i förhållande till sin storlek är långsmala. Så är det bara och det är väldigt lätt att mäta.
#104 - 11 juni 2006 10:37
[quote=Krax]Du är ganska envis. Det är ingen myt att fiskar som simmar snabbt i förhållande till sin storlek är långsmala. Så är det bara och det är väldigt lätt att mäta.[/quote]

Mäter man längden då???:confused:
#105 - 11 juni 2006 10:48
[quote=Edlund]jag kan komma upp.Man får väl det man fångat ? :)[/quote]

Humm,,,, du får bara EN håv.
#106 - 11 juni 2006 12:29
Att fånga diskus är tusen gånger lättare än silverhaj, siames eller andra långsmala fiskar. Tyvärr håller jag inte med dig p-ö, diskus är en sakta simmande fisk...
#107 - 11 juni 2006 12:54
[quote=solbacka]Att fånga diskus är tusen gånger lättare än silverhaj, siames eller andra långsmala fiskar. Tyvärr håller jag inte med dig p-ö, diskus är en sakta simmande fisk...[/quote]

Det får då stå för din erfarenhet och utifrån dina discus.
Kanske bara jag som har dåliga reflexer och dålig erfarenhet.;)
#108 - 11 juni 2006 13:10
Jag ska försöka förklara vad jag menar. Diskus behöver inte vara långsamma. De kan vara skitsnabba. MEN om man mäter exakt hur långa och höga 1000 lika tunga diskusar är och sedan mäter hur snabbt de kan simma så kommer man upptäcka att de som är längre och lägre är snabbare. Det handlar om hur lång hävstång de har när de slår med stjärten. En fisk har ingen nytta av att vara hög när den ska simma snabbt.
#109 - 11 juni 2006 13:41
[quote=Krax]Jag ska försöka förklara vad jag menar. Diskus behöver inte vara långsamma. De kan vara skitsnabba. MEN om man mäter exakt hur långa och höga 1000 lika tunga diskusar är och sedan mäter hur snabbt de kan simma så kommer man upptäcka att de som är längre och lägre är snabbare. Det handlar om hur lång hävstång de har när de slår med stjärten. En fisk har ingen nytta av att vara hög när den ska simma snabbt.[/quote]

Jag börjar tro att du är fixerad vid att ju längre ju bättre. Tro mig då jag vet, det är tjockleken som skapar motståndet, inte höjden eller längden. Så just därför har jag Discus.
#110 - 11 juni 2006 13:57
Nu skiter jag i det här. Du är ju fögtrattad
#111 - 11 juni 2006 14:03
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tror ju inte att nån skaffar diskus på grundval hur fort eller långsamt den simmar så resten av den diskussionen hör inte hemma i tråden tycker jag... "Varför just diskus" löd ju trådskaparens fråga?[/COLOR][/FONT]
#112 - 11 juni 2006 14:14
[quote=Krax]Nu skiter jag i det här. Du är ju fögtrattad[/quote] Surputte, nu förstår jag varför inte du har just discus. Gulligt skrivet och visst är jag fögtrattad, själv tycker jag du verkar trögfattad som totalt verkar sakna humor. Skit samma bara bra att inte alla tycker lika då det ger en "bredare" syn på saken, därmed inte sagt att det ger ett "snabbare" långsiktigt tänkande. Jag tycker du skulle prova med att skaffa Discus, du har ett typiskt ciklid beteende, sur,envis,revirhärjande och jävligt färgsprakande.;)
#113 - 11 juni 2006 14:15
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag tror ju inte att nån skaffar diskus på grundval hur fort eller långsamt den simmar så resten av den diskussionen hör inte hemma i tråden tycker jag... "Varför just diskus" löd ju trådskaparens fråga?[/COLOR][/FONT][/quote]

De va faktiskt inte jag som började:(

Så lilla mamma, varför har just du discus??? Är det snabbheten eller längden du gillar???
#114 - 11 juni 2006 14:20
[quote=p-ö]De va faktiskt inte jag som började:(

Så lilla mamma, varför har just du discus??? Är det snabbheten eller längden du gillar???[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Inte viktigt att hitta syndabockar eller vem som startade vad heller. :( [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jo, lilla farfar, det skall jag berätta för dig: färgprakten och det värdiga och majestätiska utseendet och beteendet![/COLOR][/FONT]
#115 - 11 juni 2006 14:31
[quote=Krax]Nu skiter jag i det här. Du är ju fögtrattad[/quote]

Jag hoppas verkligen att du förstod att jag skrev allt detta utifrån den skämtsamma sidan, i alla fall så uppfattade jag svaren i från dig som att du förstod det. Skit samma vi börjar hamna långt OT och dags att återgå till tråden. Så varför har just du discus?? Eller du kanske inta har några och i så fall varför skriver du i denna tråd??

Kram?;) ;) Din vän p-ö:p
#116 - 11 juni 2006 16:26
den allra lättaste fisk att fånga är banjomal, bara man hittar den! Den spelar altid död vid hot, typ håven. Helt klart "min" tråkigaste fisk som egentligen inte är min utan min mans....p-ö jag har faktiskt ingen discus erfarenhet, har bara håvad discus ur en hink till akvarie (3st) och sedan från akvarie till ett annat akvarie (2st). Så mitt fångade av discus är totalt 5st!!! Silverhajarna är deremot svåra för de vill gärna hoppa ur akvariet vid hot, eller ibland är de så dumma så de simmar rakt in i håven...
#117 - 11 juni 2006 16:27
Jag tycker discus är tjuriga...iallafall min ena, vet fortfarande inte om jag ska göra något åt det...de är bara så kanske.
#118 - 11 juni 2006 16:31
[QUOTE=solbacka]Jag tycker discus är tjuriga...iallafall min ena, vet fortfarande inte om jag ska göra något åt det...de är bara så kanske.[/QUOTE]

fram med grillen och lite alufolie så e det lättfixat ;)
#119 - 11 juni 2006 16:51
Jag tycker nog det är dyrt kilopris på discus att grilla de...Min kompis sambo som är från Thailand tycker också de ska ätas....mmmm mycket gott säger hon...
#120 - 12 juni 2006 22:37
[quote=solbacka]Jag tycker nog det är dyrt kilopris på discus att grilla de...Min kompis sambo som är från Thailand tycker också de ska ätas....mmmm mycket gott säger hon...[/quote]

testa :D
#121 - 13 juni 2006 10:18
[quote=Danne_K]testa :D[/quote]
Man äter väl inte sina polare!!!!

Det vackraste med discus tycker jag är deras kloka ögon.
Varje gång jag kommer in i rummet så kommer de fram till fronten,tittar på mej med sina vackra ögon.
Jag riktigt "ser" hur de tänker,får vi mat nu?
de är så otroligt godmodiga,busiga och vackra.
Lungt o majestätiskt rör de sig i karet.
De är verkligen akvariets konung,allafall i mina ögon sett.
Swedan tycker jag att de har sina personligheter.

lennart
#122 - 13 juni 2006 12:58
Mina ser också alltid hungriga ut...är alltid framme vid glaset...
#123 - 14 juni 2006 13:36
[quote=Marie J]Där är han ju våran Kaj! Boa, diadem och läppstift :D:D:D:D:D:D:D:D:D:D[/quote]
Är det där Kaj????
Tycker det ser ut som en vildfångad segelfena.....
#124 - 31 mars 2018 08:24
Tycker personligen att ett discusakvarium påminner mycket om ett äldreboende. Sega fiskar som rör sig bara när det är dags för mat.

Annons