Varför jagar min fjärilsciklidhona hanen?

#1 - 2 juni 2012 12:58
Idag köpte jag ett fjärilsciklidpar. Jag är jätteglad för de är så himla färgglada och fina :) Som ni förstår på rubriken undrar jag varför min hona jagar min hane om han kommer för nära?? :confused:

Tacksam för svar!! :)
#2 - 2 juni 2012 12:59
Säker på att det är en hane och hona, och inte två hanar eller två honor?
#3 - 2 juni 2012 13:02
Nej jag är säker.. För det första verkade killen i affären vara riktigt kunnig och sen har den ena en tydlig lila buk, svagare färger, medan den andra har starkare färger och ingen lila buk :)
#4 - 2 juni 2012 14:44
Det underliga är att ibland simmar de bredvid varandra och allt är prima men sen ibland så blir honan "sur"?
#5 - 2 juni 2012 15:48
Halloj Lorvimorven!
Intresset för Fjärilsciklider böljar fram och tillbaka här på forumet. Just nu verkar det vara många som är intresserade av denna spektakulärt vackra och intressanta ciklid, och det innebär också att många råkar ut för de lite tristare aspekterna med denna ciklid.
Jag har i flera forumtrådar skrivit långa inlägg om Fjärilsciklider, det är inlägg som enbart baserar sig på inhämtande av information från andra som seriöst håller Fjärilar, men också av många års personlig erfarenhet av denna ciklid.
Mina inlägg brukar vara ”lite långa” och det gillar inte folk i allmänhet – det är liksom jobbigt att läsa längre textstycken, och man ”orkar” inte ta sig igenom all text…
Så, varning utfärdas härmed – det här inlägget kan bli lite långt, men jag skall försöka besvara din fråga om varför den ena eller den andra parten blir jagad – och varför det väldigt lätt blir obalans mellan parterna i ”ett par”.

Fjärilsciklider ”schoolar”, alltså håller sig ofta i stora grupper i den miljö de naturligt befinner sig i. Detta innebär inte att de är stimfiskar – det är en helt annan sak, men ungefär som Scalarer, Discusar och liknande ciklider så ser man Fjärliscikliderna i stora gäng där intensiteten mellan parterna går på ”stand by” kan man säga – ett mellanläge där revirhävdning och lek inte står högst på dagordningen.

Parbildning, revirhävdande och till slut lek och yngelvård sker när vissa parametrar stämmer. Vad dessa parametrar är blir lite svårare att svara på, men vi kan tänka oss säsongsbetonade variationer, vattentemperatur o.s.v. Detta behöver vi inte gå in på specifikt när det gäller att hålla Fjärilar i akvarium, men kan vara en detalj man kan ha en bit bak i skallen.

Vad är det som sker vid parbildning? Detta är en fråga som besvaras lättast genom att fundera på; balans!
En hona och hane måste befinna sig i ett stadie av intresse/balans för att etablera ett revir och få igång en lyckad lek. Det är alltså fortplantning som sker – inte ett utryck för att det är så ”kul att leka” och ”oj, vilket härligt akvarium vi är i, nu leker vi”.
Vi kan sålunda tänka oss att det är ganska intrikata signaler som etableras mellan (flera) honor och hanar, innan parbildningen sker. Här måste både honor och hanar mäta sig med varandra, kolla hur stark drift som finns. Kanske finns det flera lekintresserade hanar som testar sin egen kompetens sinsemellan – utfärgning sker och ett aggressivt beteende mellan dessa visas. Inte bara hanar gör detta utan även honor som har en instinktiv känsla för att fortplantning bör ske.

Har vi nu detta, ovan nämnda, scenario i tankarna så ser vi ganska snabbt att det inte alltid (men i akvariesammanhang hyfsat ofta ändå – så kallad ”forcerad lek” sker) blir ”stämning” mellan en hona och en hane som köps hem till akvariet.

Vi måste nu titta på ”forcerad lek” och analysera detta lite. Väldigt ofta säljs Fjärilsciklider (som ofta är odlade syskon) i affären, där de går i ett mer eller mindre oinrett kar. Det handlar oftast om ett ganska litet kar och det brukar gå en rätt stor grupp där. Vi har alltså att göra med en grupp tätt sammanhållna individer – och när vi ser Fjärilar i affärens visningskar så är det tydliga utparningar mellan honor och hanar lite varstans i karet. Finns det några stenar eller rötter brukar vi till och med se en lek eller två i zooaffärens kar. Dessa par har på ”naturlig” och instinktiv väg parat ut och gör lekansatser.

Nu blir vi sugna på att köpa hem ett par – för de är ju så färggranna och fina. Det vi gör exakt då är att förflytta ett lekbeteende ”framåt i tid”. Vi rycker alltså ett presumtivt par ur sin begynnande leksituation, stör dom fullständigt och rubbar en otroligt fin balans. Har vi tur så fångar zooaffärsbiträdet upp just de två fiskarna vi har spanat in, som kanske har sett extra färggranna och ”leksugna” ut i karet.
Låt tankarna snurra runt kring detta faktum en stund nu…

Har vi lite tur får vi med oss hem ett ”par” som kommer att kunna finna en god miljö i sitt nya kar direkt och, så att säga, fortsätta sitt lekbeteende – och det dröjer inte länge förrän vi ser den första leken av det nyinköpta paret i karet. Det är detta vi kallar ”forcerad lek”.
Har vi lite mindre tur har affärsbiträdet snappat upp en leksugen hona från ena änden av karet och en leksugen hane från andra sidan av karet – vi vet ju vilket ”turmoil” det bli när håven går för att fånga fisk. Men det kan ändå fungera för dessa två om karet de hamnar i har en god miljö.
Har vi ännu lite mindre tur så har affärsbiträdet plockat upp ”bara två snygga fiskar – en hona och en hane… liksom”. Det kan också fungera, om man har lite flyt.

Men nu, Lorvimorven, kommer vi till det som du upplever i just ditt kar; varför jagar honan hanen?
Har du funderat lite på vad som är beskrivet ovan, är svaret ganska enkelt; de här två individerna är helt enkelt inte i synk – balans. Uppenbarligen är honan mer i ”schwung” än hanen. De har inte fått etablera ”signalutbytet” mellan sig för att komma i balans mellan varandra. Honan är i ”lek-mode” och väntar på en hane som hon kan utbyta exakt samma signaler med. Om det nu fanns en större grupp Fjärilar i ditt kar hade hon genast ”dissat” hanen som oduglig (precis som hon gör nu) och vänt uppmärksamhet mot en hane som signalerar rätt inställning och som kan ge henne det hon behöver för att leka ordentligt. Ofta ser vi det omvända; att hanarna är de aggressiva och istället jagar bort en underdånig hona – men det kan, som i ditt fall, lika gärna vara honan som är dominant.

OK, vad är nu ”lösningen” på detta? Även här är svaret ganska enkelt – men en aning dyrbart. Det gäller att ha plats (och råd) för att fylla på med en grupp fler Fjärilar så att de kan rangordna sig – parbilda – revirbilda (detta i kombination) och bilda starkt ”bondade” par. Har man nerver till det så låter man överblivna, underdåniga individer gå kvar i karet som ”störfisk” (detta är plågsamt att beskåda och jag måste säga att jag har lite ont av det själv) eller så plockar man bort dessa när parbildning skett.

Ungefär såhär får man tänka när det gäller Fjärilsciklider – det är ingen ”vetenskaplig” sanning, men baserat på erfarenhet vet jag att det är ungefär på detta sätt det oftast brukar fungera i de pyttesmå behållare vi tillhandahåller för våra vänner, cikliderna.
#6 - 2 juni 2012 15:55
Hörru Mats, du skriver att dina inlägg tenderar att bli ganska långa... Inte blir de kortare av att du skriver en del stycken två gånger ;) Vilket du tydligen själv la märke till nu, hehe... Men det är bra skrivet, och väl beskrivet :)
#7 - 2 juni 2012 15:59
Animaniac skrev:
Hörru Mats, du skriver att dina inlägg tenderar att bli ganska långa... Inte blir de kortare av att du skriver en del stycken två gånger ;) Vilket du tydligen själv la märke till nu, hehe... Men det är bra skrivet, och väl beskrivet :)

Vilket stycke är det? - så att jag kan redigera bort det!
#8 - 2 juni 2012 16:04
Vilket stycke är det? - så att jag kan redigera bort det!

Det verkar som du redan har ändrat det, bl.a annat tyckte jag att stycket som börjar med "Fjärilsciklider "schoolar" var med två gånger, men nu är det bara en gång. Om jag inte såg helt fel då, den möjligheten finns ju också :)
#9 - 2 juni 2012 16:12
Animaniac skrev:
Det verkar som du redan har ändrat det, bl.a annat tyckte jag att stycket som börjar med "Fjärilsciklider "schoolar" var med två gånger, men nu är det bara en gång. Om jag inte såg helt fel då, den möjligheten finns ju också :)

Aha - nån glitch kanske...? Jag såg att jag missat ett "a" på ett ställe och redigerade in det...
Jaja, nu får vi se om lorvimorven läser det där jävla långa tradiga inlägget...
:)
#10 - 2 juni 2012 16:13
Mats,
Det här är för bra för att bara vara en post i en forum tråd. Kombinerar man den med några av de långa du har i stugtråden kunde det bli till en bra artikel. En av de bästa eller DEN bästa som någonsin skrivits. Det ända du inte tar med är kanske de hormon och antibiotika odlade fjärilarna som figurerar i handeln men det kan vara ett annat tema.
#11 - 2 juni 2012 16:15
Aha - nån glitch kanske...? Jag såg att jag missat ett "a" på ett ställe och redigerade in det...

Jaja, nu får vi se om lorvimorven läser det där jävla långa tradiga inlägget...

Ja, kanske, funderade på att citera, så hade det synts i citatet, men citerade aldrig, dumt nog... Hehe, ja, det bör hon ju göra i alla fall, långt och tradigt (ja, långt i alla fall), men mycket bra information ;)
#12 - 2 juni 2012 16:18
Tack för ditt långa men bra svar Mats! Som jag hade förstått det hade jag bara plats med ett par i mitt akvarium.. Jag har ett akvarium på 120 l och jag har ett antal neontetror, två platy, 6 corydoras och två ancistrus. Jag funderar på att köpa fler växter till mitt akvarium eftersom jag har läst att fjärilar gillar när det är tätt planterat.. Är det korrekt?? Jag har lagt i en rot som formar som en liten grotta och jag har även en platt sten.. Så jag undrar skulle jag få plats med ett till par?? :)
#13 - 2 juni 2012 16:20
bossep skrev:
Mats,

Det här är för bra för att bara vara en post i en forum tråd. Kombinerar man den med några av de långa du har i stugtråden kunde det bli till en bra artikel. En av de bästa eller DEN bästa som någonsin skrivits. Det ända du inte tar med är kanske de hormon och antibiotika odlade fjärilarna som figurerar i handeln men det kan vara ett annat tema.

Precis min tanke med... gör en artikel!
#14 - 2 juni 2012 16:27
bossep skrev:
Mats,

PiaJo skrev:

Ja, jo - jag har stuff för artiklar i flera ämnen. Kul att ni gillar det! Hoppas bara att lorvimorven får ut något av det också!:)
Jo, Bosse, jag var darrande nära att ta upp de olika odlingsaspekterna på Fjärilar - men, som du säger, det är en annan diskussion!:)
#15 - 2 juni 2012 16:29
Jag är väldigt tacksam över ditt långa inlägg.. Det var bra och interessant.. Såg du min senaste kommentar? Vad tror du? :)
#16 - 2 juni 2012 16:36
PiaJo skrev:

Mats och Pia,
Ni har fått var sitt PM om detta
#17 - 2 juni 2012 18:03
Tack för ditt långa men bra svar Mats! Som jag hade förstått det hade jag bara plats med ett par i mitt akvarium.. Jag har ett akvarium på 120 l och jag har ett antal neontetror, två platy, 6 corydoras och två ancistrus. Jag funderar på att köpa fler växter till mitt akvarium eftersom jag har läst att fjärilar gillar när det är tätt planterat.. Är det korrekt?? Jag har lagt i en rot som formar som en liten grotta och jag har även en platt sten.. Så jag undrar skulle jag få plats med ett till par?? :)

Jag sitter på ett liknande problem. Vågar man sätta in ett par till ett 120 l?
#18 - 2 juni 2012 18:22
Det underliga är att ibland simmar de bredvid varandra och allt är prima men sen ibland så blir honan "sur"?

Jag är väldigt tacksam över ditt långa inlägg.. Det var bra och interessant.. Såg du min senaste kommentar? Vad tror du? :)

Halloj igen!
Du menar kommentaren om "varför de ibland simmar tillsammans"?
Om vi förutsätter att det är ungefär så som jag beskriver situationen i det långa inlägget ovan så har vi en ganska forcerad situation i ditt kar just nu. Honan, som verkar dominant, har - för tillfället - dömt ut hanen, därför jagar hon undan honom. Men, nu har vi också det faktum att dessa båda (och jag antar att det inte finns fler än dessa...?) går i ett (mycket litet i sammanhanget) utrymme, eller hur?
Vad händer då? Jo, honan är i viss mån leksugen - men hittar ingen hane att, så att säga, köra igång med. Hon tappar därmed intresset för att leka och går in i ett "stand by"-mode - hon "glömmer" bitvis av att hon är leksugen och kan på så sätt samsas med hanen under kortare stunder. Dock, när hon återvänder till någon plats som hon associerar med revir och lek blir hon "arg" och jagar bort hanen - som ju inte är med på noterna.

Märk de ord jag har satt inom citationtecken (") - det är så att vi väldigt gärna förmänskligar fiskarnas sätt att bete sig i karet, vi projecerar våra egna känslor på fiskarna. Dina Fjärilsciklider har inte en aning om att de befinner sig i ett slutet rum. De har inte någon tidsuppfattning och de har ingen egentlig rumsuppfattning heller. Däremot "känner de igen" området (karet) kring sitt revir. Varje "stund" som honan är borta från det lilla ställe (revir) hon uppfattar som sitt eget så upptäcker hon en "ny händelse". I och med att det inte finns andra fjärilsindivider i karet "glömmer hon av" - "kommer hon ihåg" - "glömmer hon av" - "kommer hon ihåg" - "glömmer hon av" - "kommer hon ihåg" i ett ständigt NU. Hon upplever inte tid som linjär, så som vi människor gör, utan har bara en händelse som hon lever i.
Utan andra individer i karet kan hon inte få andra intryck än de hon får från hanen hon hela tiden möter "på nytt".

Nu är det så att det givetvis kan ändra sig - jagar hon inte skiten ur hanen och han blir fullständigt nedbruten, så kan det också hampa sig så att han, vid något lugnt tillfälle (och här spelar akvariets miljö en mycket stor roll) känner sig säkrare och långsamt etablerar en liten egen plats, där han kan känna sig trygg och mobilisera upp kraft och mod - och på detta sätt kan skapa sig en liten egen plätt för att, så att säga, erbjuda honan en möjlig lekplats. Men, här talar vi återigen om balans - något som är mycket viktigt när det gäller cikliders beteende.

Möjligheterna är alltså många - det kan bli fullständig kaos eller det kan bli en någorlunda balans (beroende på miljö och andra individer i karet) - och det kan bli massor av varianter däremellan. I nuläget skulle jag avvakta och se vad som händer mellan din hona och hane - och fundera på att kanske separera dessa en tid, alternativt fylla på med några fler och se vad som händer.
#19 - 2 juni 2012 18:24
Jag sitter på ett liknande problem. Vågar man sätta in ett par till ett 120 l?

Ja, testa iallafall - det behöver inte bara vara "ett par" (för det är det antagligen inte), utan sätt i någon hane och hona - kanske till och med några till. Senare får man plocka bort dom "som blir över".
#20 - 2 juni 2012 18:33
Ja, testa iallafall - det behöver inte bara vara "ett par" (för det är det antagligen inte), utan sätt i någon hane och hona - kanske till och med några till. Senare får man plocka bort dom "som blir över".

När du säger "plocka bort" vad menar du då? :)
#21 - 2 juni 2012 18:37
Och jag, jag sitter hemma i tv-soffan och blir en expert på dessa fiskar.

Extremt didaktiskt och fint skrivet, ska jag säga det?

Ok,
artikel! :D
#22 - 2 juni 2012 18:41
Jag tillhör en av dem som ofta blir "skrämd" av längre texter. Men det är oftast när jag inte är så jätteintresserad av ämnet, så ditt inlägg tog jag mig tid att läsa och det ångrar jag inte en sekund.

Långa texter är KUNG när dom är bra skrivna och informativa så att man enkelt kan följa dem. :)
#23 - 2 juni 2012 18:45
Vill bara tilläga till Mats fina svar:
Vi skall nog sluta tänka par som Herr och Fru Ciklid samtidigt skall vi inte tro att vi kan bestämma att 2 fiskar skall passa ihop. Det är därför viktigt att göra som Mats förordar skaffa fler och låta fisken bestämma. Samma sak med inredning. Vi kan bara skapa förutsättningar för revirbildning och lekplatser. Men fisken kan ha helt annan uppfattning om detta och väljer en helt annan plats än vi tänkt. Därför måste vi skapa så många möjliga miljöer vi kan.
#24 - 2 juni 2012 18:55
När du säger "plocka bort" vad menar du då? :)

Ja, det kan låta hårt och okänsligt när man säger "plocka bort" - men har du kollat min stugtråd de senaste månaderna så förstår du vad jag menar; alltså - jag har "plockat bort", jag vet inte hur mycket fisk, för att förbereda för ett nytt projekt. Att plocka bort fisk är i min värld att se till att de hamnar/kommer till ett nytt kar där de kan trivas och må bra!
De enda gånger jag i verklig mening "plockar bort" fisk är när de är vrålsjuka eller på annat sätt inte går att rädda till ett värdigt akvarieliv - som tur är händer detta väldigt sällan!:)
#25 - 2 juni 2012 18:57
... och tack, alla, för att ni uppskattar "stuffet" jag skriver. Min stora förhoppning är att andra kan få lite nya tankar och idéer om hur vi möjligtvis kan förhålla oss till våra fiskar - så att de trivs och mår bra!:)
#26 - 2 juni 2012 19:00
Grejen är att jag inte har möjligheten att "plocka bort" fiskarna som du säger det.. Kan man göra det på något annat sätt? :) Jag är jättetacksam för alla svar :D
#27 - 2 juni 2012 19:11
Grejen är att jag inte har möjligheten att "plocka bort" fiskarna som du säger det.. Kan man göra det på något annat sätt? :) Jag är jättetacksam för alla svar :D

Ja... Haha!:D Då kommer vi in på det klassiska dilemma varje akvarist någon gång ställs inför; "Hur många kar kan jag ha hemma"?
Det absolut smidigaste sättet, tror jag, är att etablera en god kontakt med sin akvariehandlare. Jag har en deal med min handlare att jag får lämna tillbaka fisk - som på något sätt inte passar in så som jag tänkt mig - under förutsättning att jag själv inte kräver att få pengarna tillbaka. Istället kan man kanske få reducerat pris på mat och tillbehör nästa gång man handlar - någon typ av deal alltså.
Nu sätter jag hellre ut mina fiskar (när detta är nödvändigt) hos akvarister som jag litar på - och som kan ge fiskarna ett bra fiskliv - några exempel är Ansjo, Animaniac - och senast idag; PiaJo - som tog över mina vildfångade Apistogramma. sp. Rio Mamore!
Man får vara lite om sig och kring sig när det gäller akvaiehållning!
#28 - 2 juni 2012 19:17
Hmm.. :/ Grejen är den att jag bor i Luxemburg och när jag frågade om man möjligtvis skulle kunna ge tillbaka fisken utan att få pengarna tillbaka så var det ett klart och tydligt nej.. Jaaa.. Jag låter det nog vara som det är.. De "lär nog känna" varandra snart :)
#29 - 2 juni 2012 20:02
Hade varit jättebra om man kunde lämna tillbaka fisken i djuraffären om man behöver. Jag hade inte krävt några pengar för det. Men kan förstå om de inte vill ta emot massa fisk hela tiden...
#30 - 3 juni 2012 00:44
Hmm.. :/ Grejen är den att jag bor i Luxemburg och när jag frågade om man möjligtvis skulle kunna ge tillbaka fisken utan att få pengarna tillbaka så var det ett klart och tydligt nej.. Jaaa.. Jag låter det nog vara som det är.. De "lär nog känna" varandra snart :)

Jaaa... Luxemburg eller Gothenburg...? Jag vet inte om det är så stor skillnad egentligen? Jag hoppas dina Fjärilar lär sig "känna" varandra. Var och en av oss alla akvarister har våra sätt och strategier för att hålla akvariefisk - ibland funkar det och ibland inte!
En sak som jag tänker mig är viktig är att man i så stor utsträckning som möjligt försöker sätta sig in den "värld" ens fiskar lever i, att lära känna och förstå de förhållanden de kommer ifrån, och framför allt att inte överföra de känslor och uppfattningar man själv har på de fiskar man för tillfället har som "gäster" i sitt egenskapade universum, akvariumet - som aldrig någonsin kan mäta sig med den verklighet de är skapade att leva i...

Lycka till nu, lorvimorven, med din akvaristik!:)
#31 - 3 juni 2012 01:24
Einarsson skrev:
Hade varit jättebra om man kunde lämna tillbaka fisken i djuraffären om man behöver. Jag hade inte krävt några pengar för det. Men kan förstå om de inte vill ta emot massa fisk hela tiden...

Nja och njä - jag förstår vad du menar, men...
Mitt inägg innan kan måhända vara vagt - det erkännes - men jag menar inte att man godtyckligt skall ha en deal med affärsinnehavaren om att lämna tillbaka fisk som "man inte klarar av".
A och O är att man lär sig, läser på, studerar allt, och då menar jag allt man kan om de fiskar man ämnar ha i sitt akvarium. Det finns en uppsjö, exempelvis ciklider, som kräver grupper, större mängder individer, långa inkörningsperioder och en massa andra parametrar vi kan ta upp i andra trådar, för att det skall bli lyckade resultat i karet, och då kan det vara bra att ibland få lämna tillbaka fisk som helt enkelt inte passar in i karet man har planerat.
Om man har kunskap, eller om man vill pröva sig fram - (kunskap kommer ofta genom att man prövar) - och om det gäller fiskar som det ibland inte går att veta innan om det kommer att fungera så kan man resonera med sin handlare. Det här kan handla om t.ex. vissa Tanganyikacklider som har en otroligt komplicerad beteendestruktur - så kan man (i de bästa fall) göra en "deal" med sin handlare att få lämna tillbaka fiskar man inte kan ha kvar i karet - och det kan även handla om så "enkla" fiskar som Fjärilsciklider!

Det handlar alltså inte om att begära att handlaren skall ta tillbaka fisk hur som helst - för det funkar såklart inte - utan det handlar om att i vissa fall gardera sig och ha en öppen dialog med sin akvariehandlare, som i de flesta fall är fullkomligt med på noterna och hajar vad det handlar om.
I 99,99% av alla situationer behöver man inte ens tänka på att lämna tillbaka fisk till affären - man sköter viss avyttring själv - men ibland måste man ställa frågan. Jag har gjort det vid ett fåtal tillfällen - och några gånger har det handlat om överblivna apistogramma och Fjärilsciklider...
#32 - 3 juni 2012 01:53
Det var inte alltid bättre förr men på stenåldern när det fanns akvarieföreningar som fungerade hölls oftast auktion samt bingo, lotter, etc. Då kunde man ta med sig fisk till försäljning. Jag donerade ofta fisk från överblivna grupper just som priser vilket ofta var uppskattat om det var ”vanlig fisk” då dessa ofta var välnärda och utvuxna/färgade.
Nu vet jag att det krävs tillstånd och sådant men en del akvarieföreningar exempelvis Bollmora och Malmö har auktion någon gång om året. Det borde vara ett bra sätt att fixa det här med fisk som inte passar in.
Men det borde finnas en möjlighet att skapa lite lokala nätverk hår på zoopet exempelvis som västgruppen.
Detta fungerar kanske inte för TS som bor utomlands men generellt borde det funka.
Man kanske skulle ta sig en titt på hur plantswap folket gör? Det är dock en viss skillnad på växter och fisk. Med skickning osv.

Fjärillar: Jag har sällan haft problem med dessa även om jag normalt hade 4-6 individer i ett akvarium. Om jag mins rätt var det ofta burkar på 120 -250 liter. Men det här kan nog Mats och andra bättre.
#33 - 3 juni 2012 05:16
Mats, du är lysande:) - men när sover du?

//Inger
#34 - 3 juni 2012 07:53
Nu är det snarare hanen som är "på" honan.. Är det bra? :)
#35 - 3 juni 2012 10:04
Ja Mats. Tänker mest på i de fallen om man får "ta över" ett akvarie från någon som inte varit så påläst och det t.ex är överpopulerat. Eller om man har en fisk som totalt växt ur karet. (Kände en person som hade en 10cm stor Malawi i ett typ 30 liters kar). Kan ju lätt hända att sugproppsmalarna växer ur sina kar då det kan bli rejält stora.

Det känns så tråkigt att behöva avliva fiskarna i dessa fallen och då hade jag hellre lämnat dom i en affär eller till någon annan, men vet inte var man ska vända sig när man vill skänka fiskar till privatpersoner.
#36 - 3 juni 2012 11:50
Blocket är ju en utmärkt sida om man bara vill bli "av" med fiskar och inte kräver någon betalning.
Sätt ut en annons på vad du har och beskriv sitautionen och att du kräver någon med minst si och så många liter och att du vill veta vad som mer går i karet, mm.
Då har du koll på att de inte hamnar i ett liknande läge (för trångt eller för litet tex) och fiskar som bortskänkes mot avhämtning brukar det alltid vara någon som har plats till :D
#37 - 3 juni 2012 12:17
Ursäkta OT men stor eloge till MATS! Informativ och lärorik text som var väldigt intressant att läsa :D!

Lorvimorven, lycka till med cikliderna :).

Annons