Varför inte rengöring av filter i varmvatten?

#1 - 27 januari 2008 08:48
Jag har alltid gjort rent mitt filter i varmt vatten och även använt mig av diskborsten som jag bara har till akvariet.
Läste i annan tråd om att man inte fick göra men det stod inte så mycket mer om det.

kanske därför som vattnet inte är så bra?
#2 - 27 januari 2008 08:51
Som jag har förstått det förstör man den goda bakteriekulturen i filtret om man gör på det viset. Jag gjorde själv så till en början, men har nu gått över till att tvätta det i akvarievattnet. Och dessutom inte vara för noga med tvagningen!
#3 - 27 januari 2008 08:53
Kan man tillsätta något så att det blir bra igen eller skaman låta den vara så att den blir bra själv igen?
#4 - 27 januari 2008 08:55
Nitrivek tror jag ska fungera, men jag har ingen erfarenhet av det och vill därför inte ge några råd... Men du får nog bra svar snart för det är ganska vanligt :)
#5 - 27 januari 2008 08:57
Tackar. Väntar och ser om jag får fler svar. [:P]
#6 - 27 januari 2008 08:59
När jag rengör mina filterpatroner brukar jag skölja dessa i rinnande ljummet vatten. Har jag kallt vatten fryser jag om fingrarna, och är det varmt tar jag död på de bakterier som blir kvar i filtret.
Att rengöra i akvarievatten ser jag inte som någon skillnad jämfört med en rinnande kran, tvärtom så blir det kvar enligt mitt tycke för mycket skit i filtret.
#7 - 27 januari 2008 09:01
Jo det där med skit gillar jag inte heller. Brukar göra rent pumpen samtidigt som VB.
#8 - 27 januari 2008 09:06
Hej och godmorgon!

Jo det är nämligen som så här att det bor en massa olika bakterier, dels i ditt vatten och i ditt bottengrus men framför allt inne i ditt filter, om du känner en lite hal hinna på delarna inne i filtret när du håller på att skrubba och städa så har du hittat rätt..

Bakterierna är en del av balansen i akvariet och behövs för att skapa näring åt växterna och för att bryta ner giftiga ämnen som fiskarna inte tål.

Det du behöver tänka på är att hålla fritt för vattnet så det kan ta sig genom filtret, men för att inte döda dom här bakterierna som inte tål för varmt vatten och så kan du tappa ur det vatten som du ska byta, i tex en hink som du bara har till akvariet och sen plockar du ut skumgummi biten som sitter i filtret och kramar ur det i vattnet som du tog från akvariet tills det känns som om vattnet kan röra sig igenom filtret igen.

Skriv gärna vad du har för filter så kommer säkert folk överhopa dig med en massa fiffiga lösningar och tips på hur just du kan trixa med ditt filter för att det ska funka så bra som möjligt..
#9 - 27 januari 2008 09:14
Gaffel skrev:
Hej och godmorgon!

Jo det är nämligen som så här att det bor en massa olika bakterier, dels i ditt vatten och i ditt bottengrus men framför allt inne i ditt filter, om du känner en lite hal hinna på delarna inne i filtret när du håller på att skrubba och städa så har du hittat rätt..

Bakterierna är en del av balansen i akvariet och behövs för att skapa näring åt växterna och för att bryta ner giftiga ämnen som fiskarna inte tål.

Det du behöver tänka på är att hålla fritt för vattnet så det kan ta sig genom filtret, men för att inte döda dom här bakterierna som inte tål för varmt vatten och så kan du tappa ur det vatten som du ska byta, i tex en hink som du bara har till akvariet och sen plockar du ut skumgummi biten som sitter i filtret och kramar ur det i vattnet som du tog från akvariet tills det känns som om vattnet kan röra sig igenom filtret igen.

Skriv gärna vad du har för filter så kommer säkert folk överhopa dig med en massa fiffiga lösningar och tips på hur just du kan trixa med ditt filter för att det ska funka så bra som möjligt..

Oj tackar.
Jag har en Elite Stingray A-142.
Ska alltså göra rent i de vattnet jag precis tagit från akvariet och bara skölja ur eller kan jag ta bort slemmet som finns på filter också.
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 27 januari 2008 09:18
Man gör rent filtret när kapaciteten börjar sjunka.
Som ansjo skriver kan man gärna skölja ren den under rinnande kranvatten - inga som helst problem
#11 - 27 januari 2008 09:20
Trevligt. :D Ska göra det nästa gång jag VB.
Bilagor:
#12 - 27 januari 2008 09:27
Som herr Fohrman skriver behöver inte filtret göras rent annat än om det slutar spruta ur sig vatten, om man sen ska skölja det under rinnande kranvatten eller inte är en fråga som brukar röra upp en del känslor i forumet, prova dig fram till det som passar dig och dina firrar bäst.

Stått lite om just stingray filtren, dom ska tydligen blåsa på rätt kraftigt samtidigt som dom inte har någon direkt storlek att tala om på filtermassan, hade inte du planer på att få dina guppys att yngla av sig eller är det i ett annat kar?
#13 - 27 januari 2008 10:34
Min dröm är att få köpa ett större där jag kan ha guppysarna. Men lyckas jag i detta så är jag glad. Med andra ord så blir det i detta lilla kar till att börja med. Har ett litet som jag kan ha ynglerna i sen.
#14 - 27 januari 2008 11:45
Sockan2005 skrev:
Jo det där med skit gillar jag inte heller. Brukar göra rent pumpen samtidigt som VB.

Du ska inte rengöra filtret varje gång du byter vatten. Jag byter ut lite av vattnet några gånger i månaden men rengör filtren bara några gånger om året. Ljummet vatten under kranen tror jag också på. För bakteriernas skull.
#15 - 27 januari 2008 12:18
Mmm. Ska låta den vara nästa gång jag byter vatten. :)
#16 - 28 januari 2008 18:12
Jag tvättar rent filtret i kallvatten, då jag inte fryser så lätt och tycker att det är bättre att jag får frysa t ex 5 min än att fiskarna ska dö ^^ Jag köpte nyss JBL - Denitrol, som jag tror på, innehåller 10 000 000 000 levande bakterier som både tar död på nitritbakterier men som också ger en bra bakteriekultur på ca 7 dagar. En 100 ml flaska räcker till 3000 L :P

Annons