Varför inget Nitrat?

#1 - 8 juli 2004 08:28
Verkar vara en av dom som har problem med Nitrat och fosfat fast på fel håll!!!!!
För om jag förstått allting rätt skall där iallafall vara lite Nitrat om växterna skall vara glada.

Har en ca 50 fiskar i varierande storlek 2-15cm (mest små) i mitt 720l
kar där jag försöker få igång mina växter.
Har satt in en väldigt sparsam CO2 mäskblndning (4 liter) och har börjat göda med PMDD. (Vad är detta föresten förkortning av?).

Enlig PMDD kalkylatorn och gödning från Hjortgatans Zoo
har jag fått upp både järn (Mickro+) och fosfat till någolunda rätt värden men kan inte få något mätbart resultat av Nitrat trots kraftiga överdoseringar med upp till 10 gånger den sagda dosen.
Skall väll tilläggas att akvariet varit helt utarmat på det mesta i näringsväg men andå.
Har lite dumma vattenvärden men vill helst inte börja sänka PH och KH.
Ska väll så småningom köpa en riktig CO2 anläggning.
Växterna har iallafall fått en synbar skillnad men ser långt ifrån friska ut, kaliumbrist kanske?
Men till frågan varför får jag inga mätbara Nitrat värden? vågar jag dosera änu mera?
Mäter med seras dropptester.

PH 7,6
(När jag inte tillsätter någon CO2 men vilket PH borde jag ha vid rätt mängd CO2? CO2 tabellen sträcker inte sig tillräckligt högt.)

KH 18 Jo hårt som f_n. Vi har en egen brunn

Tacksam för alla synpunkter och svar!

#2 - 8 juli 2004 08:32
PMDD = Pour Mans Dupla Drops.

Man brukar tillföra KNO3 (Kaliumnintrat) för att höja nitrathalten och där har du även fördelen att restprodukten blir kalium.
#3 - 8 juli 2004 08:39
Hagens NO3 och PO4-tester är det många som klagar på. Vad mäter du upp nitrathalten med?
Ett pH på 7.6 med KH 18 utan någon pH-sänkaare låter orimligt. Är det teststickor eller?

Tester överlag bör man se till att klara sig utan, vilket går bra med en metod som kallas "Estimative index":
http://www.aquatic-plants.org/est_index1.html
översättning av mig:
http://194.236.255.117/akvarienet/memberfiles/ttningsindexfile41.doc

(Metoden går kortfattat ut på stora regelbundna vattenbyten som gör att man kan utgå ifrån att vattnet är helt rent, vilket i sin tur gör att de doserade mängderna gödning även blir de uppmätta värdena, vilket i sin tur gör att man inte behöver mäta..)
#4 - 8 juli 2004 09:05
CO2 tabellen sträcker inte sig tillräckligt högt

Du kan bestämma din CO2 nivå med följande formel om du vet kH och pH:

CO2 (ppm) = 3 * kH * 10^( 7-pH )
#5 - 8 juli 2004 09:16
Om dina mätvärden stämmer så ska du ha ett Ph mellan 7,0 och 7,2, för "rätt" mängd Co2 i vattnet..
#6 - 8 juli 2004 09:21
Mäter med seras dropptester tex Nitrat två vätskor och ett pulver.
Kan tillähha att nitrit är oxså =0
PH är det testet med den stora skallan så den är inte helt exakt men jag har mätt många gånger men med samma resultat 7,6 PH, även i kranvatnet är det 7,6-7,7P.

Har vid tillsättning av CO2 (mäskblanding)faktiskt fått ner det till 7,2 men det varade inte särskilt länge.

Jag har en stor Mongroverot i Akvariet som borde gjöra en liten skillnad men tydligen inte mätbar med mitt grova test iallafall.

Vill passa på och tacka Defdac och alla ni andra som hjälper oss lite mindre kunniga med våra problem!
#7 - 8 juli 2004 09:25
Jag tycker det kan vara svårt att hålla en jämn Ph nivå om man använder mäsk. Detta underlättas dock om du kör ner Co2 dygnet runt. När jag gör det, så har jag ett stadigt ph.

P.s Det är i mitt kar detta kan ju givetvis variera ifrån kar till kar :-)

Seras NO3 test bör ju stämma så du kan nog öka på med lite mer NO3 gödning.
#8 - 8 juli 2004 09:28
Hur hade du tänkt öka Co2 om du inte vill påverka Ph´t ??
#9 - 8 juli 2004 09:38
Jo givetvis sjunker PH med CO2 gödning men vad jag egentligen menade var att jag vill inte börja med en massa "kemikalier" för att sänka KH och eller PH.
Och nej jag har inte råd med en osmosanläggning.

Tillsätter kaliumnitrat samt alla de andra ämnena enligt PMDD kalkylatorns förhållande förutom Fosfat sam lagt sig på en bra nivå
#10 - 8 juli 2004 09:40
Om du tillsätter KNO3 nu och du ändå får 0 på testet.

Har du testat en stund efter att du har tillsatt KNO3 ?
#11 - 8 juli 2004 09:46
En lite avstickare appropå Nitrat :-)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=171251&gid=193811

#12 - 8 juli 2004 10:13
En lite avstickare appropå Nitrat :-)

http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=171251&gid=193811

Hoppsan! Vad har du matat med? [:D]
#13 - 8 juli 2004 10:15
Hehe Jag har gjort en kalkylator i Excel för "konstiga " närings källor som Salpeter(NO3) och Bakpulver(PO4).
#14 - 8 juli 2004 10:15
Jo jag har tillsatt en fulldos som allså skall i varannan vecka iallafall enligt PMDD tabellen varje dag under nästan en hel vecka
sen dess vågar jag inte tillsätta mer men inget ser utt att ta skada.
men darför vänder jag mig hit innan jag vågar prova att dosera änu mera [:-82].
#15 - 8 juli 2004 10:17
När gör du ditt Nitrat test ?
En stund efter att du tillsatt NO3 eller testar du efter några dagar ?
#16 - 8 juli 2004 10:21
Titt som tätt tycker jag i allafall i början men normalt en dag efter jag tillsatt gödningen men som sagt inte en tillstymelse av rött i testet.
#17 - 8 juli 2004 10:22
Märkligt :-)
#18 - 8 juli 2004 10:32
Kom just på en långsökt förklaring men kanske inte omöjlig
tänk om någon påse är felmärkt och det inte alls är tex kaliumnitrat som jag tror att jag tillsätter.
Vilket ämne skulle isåfall kunna vara förväxlat???????
Kan man konstatera på något sätt att det är kaliumnitrat i rätt påse???
#19 - 8 juli 2004 10:34
Inte mer än att göra en separat lösning i ett kärl och sedan mäta.

Får du 0 då så är det ju inte KNO3.
#20 - 8 juli 2004 10:35
Kan man konstatera på något sätt att det är kaliumnitrat i rätt påse???
Du har ju ett nitrat-test - slamma upp lite KNO3 i lite vatten, så du vet att du borde ha hög nitrat, och kolla om du får utslag. Får du inte det, har du antingen ett trasigt test, eller det är fel i påsen. Ta med dig lite av den uppslammade lösningen och testa hos närmsta zooaffär så vet du om det är kitet eller pulvret som är knas.
#21 - 8 juli 2004 12:10
Jo jag ska prova detta så fort jag kommer hem ikväll
Jag skriver hur det går sedan.
#22 - 8 juli 2004 14:05
Jag har samma lustiga problem. Har en del trådalger och har läst att det beror troligtvis på för höga järnhalter, köpte ett test och hade i stort sett inget Fe alls. Samtidigt köpte jag ett NO3 test och det gav inte heller utslag. Jag göder med tmg och NO3,KH2PO4. PH på ca 6,7 (varierar lite) och CO2.

Men har en hel del trådalger och även svarta prickalger. Sen har jag även lite krulliga växter som om jag läser rätt skulle bero på kalciumbrist?

/cobol
#23 - 8 juli 2004 14:23
Det låter som vanligt kranvatten med låga näringshalter över lag.

Prickalger tyder på låga fosfathalter och att du får trådalger kan bero på att järn trots allt är högst av de låga näringsnivåer du verkar ha, även om de är omätbara.

Överlag så är det oftast alger som klarar av stark näringsbegränsning dom dom inte behöver närmelsevis lika höga näringshalter jämfört med växter.

Med CO2 kommer växterna kunna käka bra med näring, så hur ser din gödningsammansättning ut? (KNO3-blandning, KH2PO4-blandning och dosering av TMG och dessa blandningar). Ljusmängd och ljustyp och akvariestorlek behövs också.

#24 - 8 juli 2004 16:57
Ok, Har ett 250 liters med två lysrör vardera på 30 watt + reflektor på båda. Ungefär 0,4 watt/liter(har bakgrund som täcker en del av ytan). Byter halva vattenmängden i veckan ungefär 125 liter. Göder sedan med ca 12,5 ml av lösningen KNO3 och KH2PO4. (7 tsk KNO3, 5 krm KH2PO4 i en lösning av 5dl vatten). TMG likaså alltså 12,5 ml. Just nu har jag ett ph på 6,6 med ett KH på 4.0 ur kranen (har inte mätt det själv går på görvälnverkets tabell över dricksvattnet).

/cobol
#25 - 8 juli 2004 16:58
Ops, glömde säga att rören är två sylvania ett grolux och ett aquastar.
#26 - 8 juli 2004 17:35
OK har nu varit hemma och mätt lite igen med lite intresanta iagtagelser.

1 Gjorde Nitrattestet som vanligt med 0 i resultat
2 Tog en halv tesked kaliumnitrat till testet med 20 ml vatten och samma resultat igen.
3 Gjorde så om testet med destillerat vatten och vips så hade jag maxutslag

Mäte sedan KH igen vilket ligger på 20 och inte 18 som alså står skrivet innan!

Men vad gjöra, lita på att mina doseringar stämmer eller
göda på tills det visar sig på tesen???????????
#27 - 8 juli 2004 17:51
Ett tips Kenta , vad står det för datum under ditt SERA-test ??

Kolla mitt inlägg i tråden :

http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28086

Jag köpte idag ett GAMMALT test på Akvarielagret :(

Edit: Trådinfo
#28 - 8 juli 2004 17:56

Ungefär 0,4 watt/liter(har bakgrund som täcker en del av ytan). Byter halva vattenmängden i veckan ungefär 125 liter. Göder sedan med ca 12,5 ml av lösningen KNO3 och KH2PO4. (7 tsk KNO3, 5 krm KH2PO4 i en lösning av 5dl vatten). TMG likaså alltså 12,5 ml. Just nu har jag ett ph på 6,6 med ett KH på 4.0 ur kranen (har inte mätt det själv går på görvälnverkets tabell över dricksvattnet).

Låter som du med 0,4 watt/liter+reflektorer och en CO2-halt på 33 ppm kommer ha *betydligt* större näringsåtgång än det du doserar. Du kör en halv fulldospuls en gång i veckan, och jag tippar att du behöver 2-3 fulldospulser (dvs 25 ml av TMG, KNO3 och KH2PO4 vardera) under en vecka. Speciellt om du har mycket snabbväxare.

Det känns säkert knasigt för dig att dosera mer gödning när du redan har probbs med alger, men om du har tät växtlighet och du lyckas hålla så bra CO2-halt tror jag du kommer märka rejäl skillnad ganska omgående. Du ska behöva trimma minst ett par gånger i veckan om du har snabbväxare (och vill tukta ett visst utseende), och när man har sådan tillväxt brukar man inte bli snål med att trimma bort (tråd)algangripna blad.

2 Tog en halv tesked kaliumnitrat till testet med 20 ml vatten och samma resultat igen.

Det var det lätt bisarraste jag hört på länge. Hoppas kemisterna här på forumet kan förklara.
#29 - 8 juli 2004 18:58
Ok, så du menar rent att när jag doserar 12,5 ml av min blandning och 12,5 ml av tmg att det är en halvdospuls? Jag har levt i tron att man ska dosera utefter den vattenmängd man byter dvs ca 125 liter i veckan.

Det stämmer att jag får vara aktiv i rensandet, men alger är riktigt livskraftiga och snabbväxande. Jag tog bort det värsta igår och när jag kom hem idag så var dom riktigt långa från nästan ej synliga till ca 6 cm långa.

Bladen på vissa växter är krusiga. Jag har efter att ha sökt igenom trådarna på zoopet kommit fram till att det beror på kalciumbrist och att man ska tillsätta krita. Stämmer det?

Sen vill jag tacka alla på växtsnubbar på zoopet för den gedigna kunskap ni besitter bluesboy, defdac, jörgen??, azur mm. Samt för att ni orkar hjälpa till hela tiden. Jag började med mitt akvarium för ca 4 mån sedan (återupptagit ett gammalt intresse), först var jag inriktad rejält på fisk. Numera ångrar jag att jag inte var mer uppmärksamm på mina få kemilektioner i skolan :).

/cobol
#30 - 8 juli 2004 20:03

Men vad gjöra, lita på att mina doseringar stämmer eller

göda på tills det visar sig på tesen???????????
Om jag vore dig skulle jag försöka reda ut detta innan jag äventyrar för mycket i karet. Det är ju ett synnerligen lustigt fenomen du beskriver.
Är det någon reagensvetska som ska skakas ordentligt innan dosering som du gjorde olika vid punkt 2 och 3? Är det någon färdig blandning som ska skakas/blandas innan avläsning som du gjorde olika vid test 2 och 3? Vilket nitrattest (fabrikat) har du?
Får du samma bizzara resultat om du kör en känd mängd KNO3 i till exempel en liter vatten i stället för 20 ml? *funderar*
#31 - 8 juli 2004 23:12
Lita på de värden som du kör ned i karet. Eftersom du haft KNO3 i en stammlösning, så vet du ju att du har NO3 i vattnet. Testet borde visa något. Dessutom visar den ju på NO3 i rent vatten. Tyder på kass NO3-test.
Du har ju din stamlösning som du vet hur mycket KNO3 du har. Mät den med testen. Visar den inte rätt värde, så är det bara att kassera testet och köpa nytt.

I vart fall vad jag skulle ha gjort.

Eftersom du byter 50% vatten, så vet du vad du har i karet. Dvs åtminstone det du lägger i, om växterna inte äter något alls sedan förra gången. Du har ju tagit ur 50% av vatten, och den gödning som finns kvar. Sedan fyllt på gödnig för det vatten som du fyller på. Annars åtminstone 50% av det du lägger i, om växterna ätit upp allt sedan förra gången. Då har du ju ingen gödning i det vatten du tagit ur, och som är kvar. Bara den gödning som du har i det nya vattnet.
Om det slutar bubbla, fyll på med mer gödning, eftersom den då troligen tagit slut.
#32 - 8 juli 2004 23:20
Lita på de värden som du kör ned i karet. Eftersom du haft KNO3 i en stammlösning, så vet du ju att du har NO3 i vattnet. Testet borde visa något.
Var det inte så att det fanns en osäkerhet om det verkligen var rätt pulver i stamlösningen/torrdoseringen eller missuppfattade jag det?
#33 - 9 juli 2004 15:08
Nja det var bara en teori jag hade men testet påvisar ju definitivt nitrat men jag ska göra en exakt dosering i ett 1 liters kärl så ser vi igen.

Något bäst före datum hittar jag inte på flaskorna?
#34 - 9 juli 2004 15:17

Kenta:

Det står tillverkningsdatum under kartongen de kommer i !

Jag var och bytte mitt "nya" till ett som är gjort 03 och det fungerade, jag hade 20ppm precis som jag trodde. Det kassa visade 0 !

#35 - 9 juli 2004 16:07
Jag var och bytte mitt "nya" till ett som är gjort 03 och det fungerade, jag hade 20ppm precis som jag trodde. Det kassa visade 0 !
Det var som tusan. Ja, där ser man att det är färskvara.

Annons