Varför inget eget om slöjstjärt?

#1 - 20 februari 2007 15:41
Slöjstjärt går ju under samma arbetsbeskrivning som Guldfisken och dem är ju inte helt samma då slöjstjärten inte klarar så kallt vatten sem den vanliga guldfisken och en slöjstjärt blir runt 10-15 cm..
Och en guldfisk är lång och smal medans en slöjstjärt är kort och tjock.. så guldfisken vill ju ha ett längre akvarium!
#2 - 20 februari 2007 18:03
?..
#3 - 20 februari 2007 18:30
hehe...kul att du drog upp de...jag har aldrig tänkt på de :confused: .......:p .......du frå se om någon vill svara :)
#4 - 20 februari 2007 18:48
Ja har tänkt på det jätte länge faktist:D hoppas ja får svar snart:)
admin
Christian Alfredsson
#5 - 20 februari 2007 19:08
Nja. Kjell har åkt på semester så bra svar lär dröja. Men tex diskus har ju många artbeskrivningar fast på olika färgvarianter så det är ju inte helt omöjligt. Skicka ett PM till Kjell.
#6 - 20 februari 2007 19:20
Okej.. mm man får väll vänta tills han kommer tilbacks:)
#7 - 20 februari 2007 21:16
Du å dina slöjstjärtar:D
#8 - 20 februari 2007 21:51
Hehe :D ja älskar slöjstjärtar elr som ja kallar dem Gris-fiskar ;D *dem äter så mycke*
#9 - 20 februari 2007 23:05
Mjoo marcus de har du rätt i.
#10 - 3 mars 2007 10:25
är kjell tilllbacka nu? isånnafall vill ja ha ett svar ;)
#11 - 3 mars 2007 11:29
Marcus.N skrev:
är kjell tilllbacka nu? isånnafall vill ja ha ett svar ;)

Han är bortrest tom 6/3 står det på första sidan, så du får hålla dig lite till. :)
#12 - 3 mars 2007 12:38
Aha... :)
#13 - 6 mars 2007 12:46
Ja såg att han skulle komma hem till Sverige idag kjell allså så ja får väll hoppas på ett svar så snabbt som möjligt..!
#14 - 6 mars 2007 19:09
hejsan jag har två slöjstjärtar den ena har tappat all sin färg på fenorna och är nu helt orange den har också börjat "jaga" och nafsa den andra i analöppningen är de ett tecken på att den börjar bli käns mogen eller vad betyder de?
tack på förhand nikole
Bilagor:
#15 - 6 mars 2007 21:29
Jag håller med om att slöjstjärt förtjänar en egen artbeskrivning, de är ju långt ifrån sitt ursprung guldfisken och finns dessutom i en massa varianter.

Om nafsningar mot analen har med könsmognad att göra vet jag inte, men tror inte det. Mina slöjjisar gör det också, de är visserligen ganska stora men är rätt säker på att de är två killar..

Det är ganska vanligt att slöjstjärtar byter färg, de har ofta en "yngelfärg" och en "vuxenfärg". Har läst någonstans att de som har bruna teckningar alltid byter färg och att det bruna då blir orange eller vitt. En av mina har bytt färg från orange till vit, bara lite orange på fenorna kvar..
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 7 mars 2007 11:47
Marcus.N skrev:
Slöjstjärt går ju under samma arbetsbeskrivning som Guldfisken och dem är ju inte helt samma då slöjstjärten inte klarar så kallt vatten sem den vanliga guldfisken och en slöjstjärt blir runt 10-15 cm..

Och en guldfisk är lång och smal medans en slöjstjärt är kort och tjock.. så guldfisken vill ju ha ett längre akvarium!

Ämnet har bl.a. diskuterats i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=99083&highlight=guldfisk

Från början var det ju tänkt att vi ksulle ha en artbeskrivning per art men denna princip håller vi inte längre helt fast vid utan en del undantag har gjorts.
Jag tycker nog att Carassius auratus borde kunna ha en artbeskrivning både för "guldfisk" som för "slöjstjärt" eftersom det finns en del som skiljer - så en sådan kommer säkert att dyka upp vad tiden lider.
Om inte annat kanske det kan behövas för att få lite klarhet i att så många tror att slöjstjärten bara blir 10-15 cm som t.ex. du skriver;)
I rätt miljö blir slöjstjärten betydligt större
#17 - 7 mars 2007 12:23
Men ja tycker att slöjstjärten borde få ha nåt eget titta på så många beskrivningar ni har om diskus det ända som skiljer dem är nästan färgen... -.-

Men överallt där ja har kollat så står det att en slöjstjärt blir runt 15 cm tex im en bok ja har
''Den stora akvarieguiden'' tror ja den heter där står om fiskar,inredning,hur man bygger eget akvarium& om saltvattens fiskar och växter.
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 7 mars 2007 13:05
Marcus.N skrev:
Men ja tycker att slöjstjärten borde få ha nåt eget titta på så många beskrivningar ni har om diskus det ända som skiljer dem är nästan färgen... -.-

Men överallt där ja har kollat så står det att en slöjstjärt blir runt 15 cm tex im en bok ja har

''Den stora akvarieguiden'' tror ja den heter där står om fiskar,inredning,hur man bygger eget akvarium& om saltvattens fiskar och växter.

1/ Som jag skrev ovan
Jag tycker nog att Carassius auratus borde kunna ha en artbeskrivning både för "guldfisk" som för "slöjstjärt" eftersom det finns en del som skiljer - så en sådan kommer säkert att dyka upp vad tiden lider
2/ Normalstorleken ligger ju där men det beror ju som sagt på att de nästan alltid hålls i alldeles för små akvarier - men detta tycker inte jag borde vara kriteriet för vad som skall anses vara "normalt" - eller hur?
#19 - 7 mars 2007 15:41
Om inte annat kanske det kan behövas för att få lite klarhet i att så många tror att slöjstjärten bara blir 10-15 cm som t.ex. du skriver;)

I rätt miljö blir slöjstjärten betydligt större

En mycket bra poäng, en sida att hänvisa till - "så här är det".

Välkommen tillbaka Kjell!

Annons