jag vet hur guppyna ser ut när dom ska ha yngel har haft det tidigare, och mina vänner har även guppys, dom förökar sig hela tiden, men mina bara simmar runt, dom blir inte ett dugg tjocka, eller några som helst tecken på att vara gravida heller.
Så rent sagt tror jag att vårat vatten har för mycket flour. Kan det förstöra deras lekbeteende? Jag har även massa flytväxter, samt javamossa, samt en annan tät växt. Så tror nog inte det beror på för dåliga gömställen.
och de gånger jag fått yngel, så är typ bara stjärtfenan, resten av dom är som ägg, och dom lever inte. så jag funderar mycket på vad som är fel :/
Låter som missbildning alternativt att honan ynglar förtidigt. Kan bero på stress. Har själv fått sådana missbildningar en gång i tiden. Om jag vore du skulle jag kontakta ert vattenverk och fråga om vattenkvalitén, ev. höga halter, eller ta ett vattenprov och skicka iväg det för att få svar på VAD det innehåller.
Om du testat vattnet och det är fritt från amonium, nitrit och nitrat, lagom pH och din vattentemperatur är ok så kanske testa filtrera med aktivt kol. Finns att köpa kolpåsar på de flesta välsorterade zooaffärer. Men dessa får man byta ut med jämna mellanrum så att de inte låter skiten falla tillbaks i akvariet när det är mättat. Kanske testa med vattenberednings medel. Easy-Lifes beredningsmedel tycker jag fungerar över förväntning.
//Camilla