Varför inga yngel med mina Silvermollys??

#1 - 17 maj 2007 10:23
Hej!

har nu haft mina Silvermollys i snart 3 veckor

honan har under hela denna tiden varit bra tjock, men inget händer

varför inte?

finns det något man kan göra för att de skall "komma igång"??

Kristoffer
#2 - 17 maj 2007 10:39
Men snälla Stoffy, håll dig till de andra trådarna du skapat, de behövs inte 6-7 trådar om samma fråga för att få svar, du fick ju svar i de andra trådarna?

bara för en fisk är tjock så betyder de inte att de är med yngel, dels så tar det uppåt 5 veckor innan molly får yngel, de brukar i regler ta längre tid på sig än andra levandefödare, sen så verkar du ju göra om rätt mycket i karet, sånt gör fiskarna oroliga och de dröjer längre.

de är inte bara att köpa 2 fiskar slänga i dem i ett akvarium och sitta och va sur över att de inte kommer några yngel efter så kort tid, jag hade platys som tog 1 år innan de blev några yngel, men då blev det väldigt många väldigt fort.

vattenbyten kan göra så de kommer igång men de har du ju tidigare sagt du gör väldigt ofta, låt de ta sin tid, de är natrurligt, sen bör du ju inte låta henne föda ihop med de andra fiskarna du har då du inte kommer få se nått yngel om de är ihop med dina goldens och de andra fiskarna vad de nu hette du köpte.
#3 - 17 maj 2007 11:01
Som sagt tålamod är A och O i den här hobbyn.
#4 - 17 maj 2007 11:15
Som Pumba skriver verkar det som om att du gør om mcket i dina kar. Lugn ær vigtigt før att dom ska trivas o børja leka.
#5 - 17 maj 2007 11:20
Som sagt tålamod är A och O i den här hobbyn.

hej!!
ja det är väl så

Kristoffer
#6 - 17 maj 2007 11:21
Kjaer skrev:
Som Pumba skriver verkar det som om att du gør om mcket i dina kar. Lugn ær vigtigt før att dom ska trivas o børja leka.

ok
jo jag skall ta det lugnt nu

så de får chansen
är nog lite stressad som person

men nu skall jag ta o koppla av lite!!

Kristoffer
#7 - 18 maj 2007 10:23
konstigt varför stoffy lyssnar när ni andra håller med mig...

jag fick ett Pm av stoffy där han bad mig fara åt helvete för inlägget jag skrev, tack stoffy för du är så vänlig, de är skickat vidare till moderator...
#8 - 18 maj 2007 12:06
Pumba skrev:
konstigt varför stoffy lyssnar när ni andra håller med mig...

jag fick ett Pm av stoffy där han bad mig fara åt helvete för inlägget jag skrev, tack stoffy för du är så vänlig, de är skickat vidare till moderator...

jo men du är så så jäkla otrevlig bara!!

ärligt talat!!

vi lägger ner denna taskiga o otrevliga kontakt nu, ok!!!

har ingen lust att tjafsa mer, har annat att tänka på!!!

Kristoffer
#9 - 18 maj 2007 12:25
Nej Stoffy, att inte hålla med dig, eller inte ge dig exakt de svar du vill ha är inte att vara otrevlig. Otrevlig blir man när man kallar andra för att vara idioter eller anklaga dem för taskiga eller tjafsiga när så inte är fallet.

Pumba hade en mycket tålmodig och sansad ton, imho. Vad han sa är också klokt och sant. Vill du inte ta till dig detta är det upp till dig, men fråga inget om du inte vill ha ärliga svar. Läs Zoopetreglerna en gång till.
#10 - 18 maj 2007 12:32
ize skrev:
Nej Stoffy, att inte hålla med dig, eller inte ge dig exakt de svar du vill ha är inte att vara otrevlig. Otrevlig blir man när man kallar andra för att vara idioter eller anklaga dem för taskiga eller tjafsiga när så inte är fallet.

Pumba hade en mycket tålmodig och sansad ton, imho. Vad han sa är också klokt och sant. Vill du inte ta till dig detta är det upp till dig, men fråga inget om du inte vill ha ärliga svar. Läs Zoopetreglerna en gång till.

jaja
mycket surr alltså

men jag orkar inte tjafsa med er

tyck som ni vill, jag tycker som jag vill!!

Kristoffer
#11 - 18 maj 2007 14:09
Stoffy34 skrev:
jo men du är så så jäkla otrevlig bara!!

ärligt talat!!

vi lägger ner denna taskiga o otrevliga kontakt nu, ok!!!

har ingen lust att tjafsa mer, har annat att tänka på!!!

Kristoffer

jag ser inte vad vi har för taskig och otrevlig kontakt?

jag är varken taskig eller otrevlig mot dig, det enda är att du skickar massa hot och ber mig fara åt helvete bara för du inte gillar svaret jag gav dig.

helt ärligt är de faktiskt inte konstigt att folk slutar svara i dina trådar när du gör på ett sånt här sett, folk tar illa vid och blir förbannade, tycker ofta man får mycket hjälp här om man är trevlig och inte tjatar (vilket 6-7 trådar om samma grej är)
när du gör nya trådar hela tiden och är otrevlig mot folk som faktiskt ger dig ärliga svar och pratar av erfarenhet så är de inte hot via pms som ger en god kontakt.

nej orkar inte med att skriva då jag bara vet att du kommer skicka än mer pms och kalla mig änn mer idiot.

men ett tips, ställ inte frågan om du inte tål svaret.
#12 - 18 maj 2007 14:13
Stoffy34, det är många som stör sig på att du inte kan hålla dig till en tråd per ämne.

Om du skriver allt du undrar om någonting i EN tråd blir det lättare för alla.
#13 - 18 maj 2007 17:16
Martin.M skrev:
Stoffy34, det är många som stör sig på att du inte kan hålla dig till en tråd per ämne.

Om du skriver allt du undrar om någonting i EN tråd blir det lättare för alla.

jaja
ett jävla tjat

men ok, skall bättra mig!!

Kristoffer
#14 - 18 maj 2007 17:41
Du skrev i en annan tråd att vi skulle använda en vänligt och trevlig ton mot varandra så skulle det bli trevligare för alla, du skrev även att.

jojo

men vissa av svaren man får är av den lite dryga sorten, och sånt gillar vissa människor inte

comprende???

Ja inte vet, men jag skulle kunna uppfatta det som drygt av dig. Jag har fått flera liknande svar från dig som skulle kunna uppfattas som drygt, du påpekar att andra stavar fel vilket inte har någonting med akvarium överhuvudtaget att göra. Du frågar om hjälp, men du gillar aldrig svaren utan påpekar ideligen att du har rätt i alla fall och att alla andra som försöker hjälpa dig är besserwissers.

Jag har läst dina trådar och jag måste säga att du kanske kan vara lite ska vi säga lättretad, jag kan ha fel?

För mig gäller följande, endera har vi båda en trevlig ton mot varandra och åtminstone jag ska försöka att hjälpa dig så gott jag kan.

Eller så struntar jag helt enkelt att läsa dina trådar.

Ha en trevlig helg, mvh Rille.
#15 - 18 maj 2007 20:07
rsoderberg skrev:
Du skrev i en annan tråd att vi skulle använda en vänligt och trevlig ton mot varandra så skulle det bli trevligare för alla, du skrev även att.

jojo

men vissa av svaren man får är av den lite dryga sorten, och sånt gillar vissa människor inte

comprende???

Ja inte vet, men jag skulle kunna uppfatta det som drygt av dig. Jag har fått flera liknande svar från dig som skulle kunna uppfattas som drygt, du påpekar att andra stavar fel vilket inte har någonting med akvarium överhuvudtaget att göra. Du frågar om hjälp, men du gillar aldrig svaren utan påpekar ideligen att du har rätt i alla fall och att alla andra som försöker hjälpa dig är besserwissers.

Jag har läst dina trådar och jag måste säga att du kanske kan vara lite ska vi säga lättretad, jag kan ha fel?

För mig gäller följande, endera har vi båda en trevlig ton mot varandra och åtminstone jag ska försöka att hjälpa dig så gott jag kan.

Eller så struntar jag helt enkelt att läsa dina trådar.

Ha en trevlig helg, mvh Rille.

Hej!

jo, jag skall försöka bättra mig!!
jag lovar!

ha en trevlig helg du med!!

Kristoffer
#16 - 18 maj 2007 20:55
Pumba skrev:
Men snälla Stoffy, håll dig till de andra trådarna du skapat, de behövs inte 6-7 trådar om samma fråga för att få svar, du fick ju svar i de andra trådarna?

bara för en fisk är tjock så betyder de inte att de är med yngel, dels så tar det uppåt 5 veckor innan molly får yngel, de brukar i regler ta längre tid på sig än andra levandefödare, sen så verkar du ju göra om rätt mycket i karet, sånt gör fiskarna oroliga och de dröjer längre.

de är inte bara att köpa 2 fiskar slänga i dem i ett akvarium och sitta och va sur över att de inte kommer några yngel efter så kort tid, jag hade platys som tog 1 år innan de blev några yngel, men då blev det väldigt många väldigt fort.

vattenbyten kan göra så de kommer igång men de har du ju tidigare sagt du gör väldigt ofta, låt de ta sin tid, de är natrurligt, sen bör du ju inte låta henne föda ihop med de andra fiskarna du har då du inte kommer få se nått yngel om de är ihop med dina goldens och de andra fiskarna vad de nu hette du köpte.

hej!

ok tack för infot jag skall lugna mig så ser vi vad som händer!
ha re

Kristoffer
#17 - 18 maj 2007 22:08
Stoffy34 skrev:
Hej!

jo, jag skall försöka bättra mig!!

jag lovar!

ha en trevlig helg du med!!

Kristoffer

Tack för det :)
Vi börjar om på ny kula.
#18 - 18 maj 2007 22:25
rsoderberg skrev:
Tack för det :)

Vi börjar om på ny kula.

hej!

ja det gör vi

låter bra det!

Kristoffer
Bilagor:
#19 - 19 maj 2007 07:12
Du skulle skaffa ett till akvarium när lönen kommer, ska du köpa nytt eller kommer du att köpa ett begagnat på blocket?

Ska du då utöka med mer Malawi till dina Golden?

Silvermolly, är det silvervariant av Blackmolly eller Segelfensmolly?
Vad matar du dom med, ett tips kan kanske vara vegetabiliskt plus svartamygg. Jag får inte mina VF svärbärare att yngla utan svartamygg.

Lycka till, Rille.
#20 - 19 maj 2007 10:48
rsoderberg skrev:
Du skulle skaffa ett till akvarium när lönen kommer, ska du köpa nytt eller kommer du att köpa ett begagnat på blocket?

Vad matar du dom med, ett tips kan kanske vara vegetabiliskt plus svartamygg. Jag får inte mina VF svärbärare att yngla utan svartamygg.

Lycka till, Rille.

hej

ja då skall jag utöka mer fler malawis, det är tanken

ja du, tror att det är en variant av black molly, men lite osäker

ja jag kör fingfoder, och räkmix till dem

i bland lite algtabletter

men man kanske skall satsa på lite svarta mygg då?!!

Kristoffer
#21 - 19 maj 2007 10:48
rsoderberg skrev:

Lycka till, Rille.

skall nog köpa ett nytt tror jag

Kristoffer
#22 - 19 maj 2007 13:08
Stoffy34 skrev:
skall nog köpa ett nytt tror jag

Kristoffer

Dom har bra priser på akvarielagret i Bromma, men du känner säkert till det?
#23 - 20 maj 2007 14:07
rsoderberg skrev:
Dom har bra priser på akvarielagret i Bromma, men du känner säkert till det?

hej!

jaha?!
har de det??

jo jag känner till det
men inte att de har bra priser

har de även online-butik?

Kristoffer
#24 - 20 maj 2007 18:13
Stoffy34 skrev:
hej!

jaha?!

har de det??

jo jag känner till det

men inte att de har bra priser

har de även online-butik?

Kristoffer

Svar nej, men du bor ju mer eller mindre ett stenkast därifrån :)
#25 - 20 maj 2007 18:37
rsoderberg skrev:

hej

jo jag vet

ett stenkast??

ne,j men det är ca 25 minuter med cykel

ha re

Kristoffer
#26 - 20 maj 2007 18:38
rsoderberg skrev:

vet du om de säljer begagnade akvarier också?

måste kolla upp det!!

Kristoffer
#27 - 23 maj 2007 17:29
rsoderberg skrev:

Lycka till, Rille.

Hej!

jag har inte fått några yngel med mina Silvermollys än
men det kommer väl när man minst anar det troligtvis

ha re

Kristoffer
#28 - 23 maj 2007 18:17
Stoffy34 skrev:
vet du om de säljer begagnade akvarier också?

måste kolla upp det!!

Kristoffer

Det händer ibland att t.ex. personalen har något till saly, nyligen hade Gabby det men jag vet inte om det är kvar.
#29 - 23 maj 2007 18:18
Stoffy34 skrev:
Hej!

jag har inte fått några yngel med mina Silvermollys än

men det kommer väl när man minst anar det troligtvis

ha re

Kristoffer

Är hon tjock?
#30 - 23 maj 2007 19:29
rsoderberg skrev:
Är hon tjock?

ja mycket!!
#31 - 23 maj 2007 19:31
Stoffy34 skrev:
ja mycket!!

Hur länge har du haft henne?
#32 - 23 maj 2007 19:52
rsoderberg skrev:
Hur länge har du haft henne?

ca 3 veckor

Kristoffer
#33 - 24 maj 2007 04:33
Stoffy34 skrev:
ca 3 veckor

Kristoffer

Då har du mellan 1 timme till ca 2 veckor kvar att vänta.
#34 - 24 maj 2007 10:26
rsoderberg skrev:
Då har du mellan 1 timme till ca 2 veckor kvar att vänta.

hej

tack, ok då vet jag

ha re

Kristoffer

Annons