varför har mina diskusar blivit så rädda?

#1 - 4 april 2004 12:20
när lyset tändes hos mina diskusar(idag) var dom hyper rädda. så fort jag närmar mig akvariet så flyr dom hals över huvud, tvärt dödsrädda,det smäller i hela akvariet.

tycker det är konstigt för igår visade dom upp ett helt normalt beteende dom var framme vid glaset åt ur handen busade runt med varann osv

Har tididgare haft lite nitrit i vattnet som jag nu har bekämpat(hade 0 i tisdags mätte upp lite i söndags) i dag var värdena o
bytte ca 25% vatten i går kväll funderar på om pht kan ha svängt under natten, ligger nu på 7,0 som vanligt
tempen ligger som vanligt på ca 30 grader.
Någon som varit med om något liknande?
blir inte klok på vad som kan ha hänt.
Nän som har varit med om något liknande?
tacksam för svar råd eller tips!
#2 - 5 april 2004 07:10
Hej!
Har du fortfarande problem med att de är rädda?
Har du någon annan stor fisk i karet som gjort att de blivit rädda för denne/dessa?
har du gjort någon annan förändring i karet? någon fisk som tillkommit eller försvunnit?
Har du något annat djur eller barn som skrämt dem?
Mina har bara varit rädda när man bytat vatten till dem, då brukar de vara skygga ett kort tag innan de vågar sig fram igen.

Hoppas det går bra!
#3 - 7 april 2004 06:04
Detta händer ibland och kan vara så i flera veckor. Byte av vatten hjälper ibland men det är något som har skrämt dem, det kan vara en smäll, ljuset har gått på eller av plötsligt, strömmen kan ha varit av ett par minuter. Det kan inträffa när man inte är hemma.
Inte mycket att göra mer än att byta vatten ett par gånger ifall det skulle bero på vattnet.
#4 - 7 april 2004 18:34
tror på din teori där jte, dom måste blivit skrämda på något vis!
för ikväll är dom tillbaka i dom gamla banorna igen... dom är nästan lite sällskapliga av sig igen.

mvh Linus

Annons