du Buffrar med bikarbonat
Dvs du ökar ditt Kh värde samtidigt höjer du ditt ph
Vi som sysslar med malawi gör dett rätt ofta .. jag kör en slö metod .. 2msk till 100l utbytt vatten vid vattenbyte .. ger mig ett ph på 8.4 går inte o få högre ph än så med bikarbonat. jag maxar dosen eftersom ja vill ha mitt ph på 8.4 o slipper då att de svajar.
Slöseri enligt vissa men så billigt med bikarbonat så orka bry
Ska du höja till en speciell nivå kräver de mätning o jobb .. så ställ dig frågan om du vill höjja ph om de verkligen än nödvändigt
Precis som mayday skriver så "buffrar" bikarbonat pH värdet. Vattnet får alltså ett högre motstånd mot syror och baser och pH vädet stabiliseras. kH är det samma som karbonathårdhet eller alkalinitet och är alltså ett mått på vattnets förmåga att motstå förändringar i pH kan man säga
vad har du för fiskar? ett kH på 3 och däröver räcker för de allra flesta fiskar. I ex malawi ligger kH på dryga 10 och i Tanganyika ännu högre.
Bikarbonat ska inte kosta mer än 35-40kr kilot ..
Samt pyttsa inte i allt på en gång då du kan dra upp ph rätt mycket ... kör lite i taget under en eller 2 dagar ... annars får dina fiskar lite svårt o ställa om sig
låt säga att du har ph 6 och vill upp till 8 då höjjer du surheten 1000ggr sen 1000ggr till blir rätt mycket