tjena, okej... jag kan inte så mycket om detta men Natriumklorid finns väll fasen inte i salt? då man andvänder det inom sjukvården väll? bakteriedödande etc? men pappa ville även tillägga lite saker men han kan väll maila dig då jag inte orkar att skriva allt han står och rabblar upp..... ;/ men han skriver senare han sa något om det med C-vitamin och sådant crap ;) men somsagt jag kan inget om detta så det får ni snacka om... han hade en del frågor med.
Han kan gärna skicka ett pm till mig. Dock - innan han påstår att C-vitamin och klorbortagning är crap kan du tipsa honom att söka på detta i detta forum så spar han en del skrivande (och lär sig lite nytt på kuppen).
Precis som flygrc skrev är det vi i vanligt tal kallar salt i verkligheten natriumklorid - NaCl. Ja, det används i sjukvården i en koncentration på ca 0,7 - 0,9 procent vid injektioner och sårtvättning. Det är inte speciellt bakteriedödande i den koncentrationen men det är ungefär samma salthalt som du har i kroppen och därför kan du tvätta i öppna sår med det. Om du skall desinficera ett sår så får du använda betydligt starkare medel än salt. Googla lite på desinficera så får du se.
I akvarier brukar man bara rekommendera ca 0,2 - 0,3 % och det dödar inga mikrorganismer utan dess funktion är att motverka att fisken stressas genom att den förlorar salt till vattnet och troligtvis i ditt fall förbättra fiskens slemproduktion. Som upplysning kan jag medela dig att svamp och bakterieangrepp förekommer också bland saltvattensfisk (där du har en salthalt på ca 3,2 %) Det förekommer också i Östersjön där salthalten är väldig varierande (från 0 och ända upp till över 3 %). Beroende på hur stressad fisken är kan svamp och yttre bakterieangrepp ske även när du har salt i vattnet. I ditt fall fungerar saltbehandlingen - även om det inte är på det sättet som du tror i första hand.
MVH Lasse