varför guldfisk arter??

#1 - 19 mars 2008 00:16
trött på att alla har åsikter! på att man har två slöjskärtar i ett multi kar med molly och platy och två malar .skulle va kul att höra något posetivt om guldisar .har ett rätt så sort kar för dom .skulle dom växa ur det skulle jag fixa ett nytt hem åt dom .vad har ni för åsikter om dom ??är dom det lägsta fiskar man kan ha i ett kar eller??själv tycker jag dom är rätt så mysiga ..ps om det inte är dom som ser helt knäppa ut:)
#2 - 19 mars 2008 00:26
Har dom gott om plats och inte får stryk av andra fiskarna är det väl inget fel med slöjstjärtar. Det tråkiga är om man skaffar såna men bara har ett litet akvarium
#3 - 19 mars 2008 00:41
eriahl skrev:
Har dom gott om plats och inte får stryk av andra fiskarna är det väl inget fel med slöjstjärtar. Det tråkiga är om man skaffar såna men bara har ett litet akvarium

har mina i ett 120l kar .mår bra om mina mollys kan låta dom va ifred .skulle dom bli för stora ska jag GE BORT dom ..
#4 - 19 mars 2008 19:30
Slöjstjärtar är ju så himla fina! Jag har slöjstjärtar i mitt 61-literskar då de just nu inte är spec. stora. De är nästan mina favvisar! Så söta.
Jag rekomenderar dem helt klart!
Men om ni skaffar en, tänk på att de är kallvattensfiskar och det är inte så många andra akvariefiskar som är det.
Jag gjorde ett misstag som stoppade ner guppysar och slöjjisar i samma kar....

// Sofie
#5 - 20 mars 2008 00:07
Tougaye skrev:
trött på att alla har åsikter! på att man har två slöjskärtar i ett multi kar med molly och platy och två malar .skulle va kul att höra något posetivt om guldisar .har ett rätt så sort kar för dom .skulle dom växa ur det skulle jag fixa ett nytt hem åt dom .vad har ni för åsikter om dom ??är dom det lägsta fiskar man kan ha i ett kar eller??själv tycker jag dom är rätt så mysiga ..ps om det inte är dom som ser helt knäppa ut:)
fast nu tycker iallafall jag att alla slöjstjärtar ser väldigt knäppa och vanskapta ut, man har avlat på guldfisk med defekter för att få bort hela bakpartiet så de inte kan simma normalt, man borde istället avla på de goda egenskaperna för att få starka levnadskraftiga individer... men men [:o]
#6 - 20 mars 2008 00:19
Folk gillar väl kanske det extrema i vad det än är de är intresserade av.
Vissa gillar morbida former av guldfiskar, andra hundar som knappt kan fungera som levande varelser.
Väljer någon guldfiskar som husdjur må det vara dens ensak, det är bara att hoppas att fiskarna får de bästa förutsättningar som är möjligt.
#7 - 20 mars 2008 00:39
Jag har svårt för slöjstjärtar och andra fiskar som avlats fram med liknande handikap, inte minst guppyhanar (bortsett från vf och endlers då förstås) som jag tycker ser minst lika vanskapta ut som slöjstjärtar när de försöker ta sig någonstans.

Jag har dock full förståelse för att det finns dem som tycker att de är trevliga, med reservation för golfbollar - seriöst, vad f*n?
#8 - 20 mars 2008 01:42
Håller med, tycker det är lite galet att man håller denna fisk då det enligt mig, med tanke på hur svårt de har att simma ser ut som att de lider varje sekund. Lite överdriven åsikt men faktum är att man inte vet om de lider eller inte. Sj så väljer jag att tro att de lider.

Sen finns det skräck exempel där folk bla har dessa i akvarium där det är ganska stark cirkulation.

Detta är faktiskt en fisk jag tycker synd om då jag ser den. Kan dock förstå att en del tycker den är gullig och söt, den har ju ett ganska gulligt utseende för o vara ärlig.

Jag menar absolut inte o hacka på de som håller denna fisk, ta inte illa upp av min åsikt :)
#9 - 20 mars 2008 06:26
Avel av olika fen och kropps varianter började på 1500 talet.
På 1600 talet kom de olika ögonformena.
#10 - 20 mars 2008 07:39
Tougaye skrev:
trött på att alla har åsikter! på att man har två slöjskärtar i ett multi kar med molly och platy och två malar

Du kan ändå inte bli upprörd över att folk har åsikter? Du måste ju själv ha åsikter om en del olika saker? Det är väl bra med åsikter, eller? Tyvärr är det så att få verkar veta att guldfiskar behöver rätt stort utrymme och trivs vid lägre temperaturer än tropiska fiskar. Att som du ha både molly som ju är värmeälskande och slöjstjärtar som vill ha något lägre temperaturer för att må bra är tyvärr ingen bra idé.

Tougaye skrev:
skulle va kul att höra något posetivt om guldisar

Javisst, guldfiskar är trevliga och ganska intelligenta.

[/QUOTE]har ett rätt så sort kar för dom .skulle dom växa ur det skulle jag fixa ett nytt hem åt dom[/QUOTE]

120 liter är inte ett rätt så stort kar för slöjstjärtar. Det är faktiskt den minsta rekommenderade storleken på Zoopets infosida om slöjstjärtar.

Tougaye skrev:
vad har ni för åsikter om dom ??är dom det lägsta fiskar man kan ha i ett kar eller??själv tycker jag dom är rätt så mysiga ..ps om det inte är dom som ser helt knäppa ut:)

Hmm, de lägsta fiskar??? Jag tror du har missuppfattat detta. Jag och många andra med mig har ingenting emot individerna och arten i sig. Men precis som flera andra som skrivit i denna tråd, så anser jag att det är oetiskt att avla fram vanskapta individer.

Ursäkta att detta inlägg inte blev så positivt, men jag har ju åsikter ;)
#11 - 20 mars 2008 08:41
Tougaye skrev:
trött på att alla har åsikter! på att man har två slöjskärtar i ett multi kar med molly och platy och två malar .skulle va kul att höra något posetivt om guldisar .

Tja, man skulle till exempel kunna säga att slöjstjärtar med sin nedsatta simförmåga är bättre lämpade för ett liv i akvarium än naturens egna, snabbsimmande skapelser.
#12 - 20 mars 2008 09:05
Ahh, vi har alltså skapat en naturlig miljö inom akvaristiken för slöjstjärtar som ser ut som om dom var hämtade ur Jim Rose Sideshow, eller?
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 20 mars 2008 09:05
Tja, man skulle till exempel kunna säga att slöjstjärtar med sin nedsatta simförmåga är bättre lämpade för ett liv i akvarium än naturens egna, snabbsimmande skapelser.

Eller att i så fall alla hundraser som finns också är vanskapta sett till hur deras naturform ser ut.

Som flera har skrivit - det primära är att hålla dom i rätt sorts akvarium (rätt storlek, rätt inrett, rätt sällskap, rätt temperatur etc.)
#14 - 20 mars 2008 10:13
Eller att i så fall alla hundraser som finns också är vanskapta sett till hur deras naturform ser ut.

Ordet "vanskapt" spar åtminstone jag till de extremaste fallen - till exempel bulldoggar som inte kan föda naturligt eller amerikanska show-schäfrar som går på knäna.
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 20 mars 2008 10:21
Ordet "vanskapt" spar åtminstone jag till de extremaste fallen - till exempel bulldoggar som inte kan föda naturligt eller amerikanska show-schäfrar som går på knäna.

Jag drar mig nog överhuvudatget för att använda ordet "vanskapt", men eftersom det ändå drogs upp här så;)
#16 - 20 mars 2008 14:31

Javisst! Och inte bara hundar utan även katter, kaniner, råttor, m fl har råkat ut för människans rashygieniska experiment.
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 20 mars 2008 14:51
batski skrev:
Javisst! Och inte bara hundar utan även katter, kaniner, råttor, m fl har råkat ut för människans rashygieniska experiment.

Tycker det är fel att prata om rashygieniska experiment - det låter lite som Hitlertiden och dagens nassar:(

Skulle man vara emot all form av urvalsodlad avel på däggdjur så är man i princip alla slags husdjur och tamboskap.
Trots allt är ju t.ex. hundar framavlade för att passa som husdjur i olika funktioner (jakt, sällskap, blindhundar etc. etc.) vilket inte vargen är.
Kor är framavlade för att producera mjölk etc.
Detta tycker inte jag är fel.
#18 - 20 mars 2008 15:07
Tycker det är fel att prata om rashygieniska experiment - det låter lite som Hitlertiden och dagens nassar:(

Såg häromdan ett tv-progam om de negativa konsekvenserna av den hårda hundaveln och de använde orden rashygieniskt experiment flera gånger. Det är alltså inte jag som har hittat på det ;)

Skulle man vara emot all form av urvalsodlad avel på däggdjur så är man i princip alla slags husdjur och tamboskap.

Trots allt är ju t.ex. hundar framavlade för att passa som husdjur i olika funktioner (jakt, sällskap, blindhundar etc. etc.) vilket inte vargen är.

Fast ingen har väl sagt att man är emot all form av urvalsavel. Det jag vänder mig emot är de former av extremavel som resulterar i handikapp och lidande för djuren. Det är allmänt känt att en hel del hundraser lider av en del rasspecifika åkommor.

Kor är framavlade för att producera mjölk etc.

Detta tycker inte jag är fel.

Mjölkkorna är faktiskt ett bra exempel på avel som resulterar i lidande för djuren. Mjölkkor producerar i dag ca 10 gånger mer mjölk än vad som är naturligt för en ko. En del kor har så stora juver att de nästan släpar i marken. De drabbas ganska ofta av den smärtsamma sjukdomen mastit (juverinflamation).

Ett annat kanske ännu extremare exempel är broilerkycklingarna som är framavlade för att växa så fort som möjligt på så kort tid som möjligt, vilket medför att skelettet i många fall inte ens klarar att bära den onormalt stora kroppens vikt och att de i en del fall får så högt blodtryck att de dör av att blodet tränger in i lungorna.
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 20 mars 2008 15:19
batski skrev:
Fast ingen har väl sagt att man är emot all form av urvalsavel. Det jag vänder mig emot är de former av extremavel som resulterar i handikapp och lidande för djuren. Det är allmänt känt att en hel del hundraser lider av en del rasspecifika åkommor.

Men all urvalsavel är ju en form av rashygieniska experiment och jag tycker faktiskt att det känns lite Adolf över det

Mjölkkorna är faktiskt ett bra exempel på avel som resulterar i lidande för djuren. Mjölkkor producerar i dag ca 10 gånger mer mjölk än vad som är naturligt för en ko. En del kor har så stora juver att de nästan släpar i marken. De drabbas ganska ofta av den smärtsamma sjukdomen mastit (juverinflamation).

Som sagt - alla kor är resultatet av urvalsodling.

Därmed inte sagt all all urvalsodling är bra - men för att helt kunna döma olika varianter av t.ex. fiskar så bör man ju ha något form av belägg för det, förutom att man tycker dom ser fula ut.

Därför är det ur djurskyddssynpunkt betydligt vettigare att diskutera frågpor som dessa
Som flera har skrivit - det primära är att hålla dom i rätt sorts akvarium (rätt storlek, rätt inrett, rätt sällskap, rätt temperatur etc.)
#20 - 20 mars 2008 16:02
Bra sagt Kjell, all tamboskap är urvalsavlade och för mjölkkor finns det faktiskt juverhållare från Willab. (tidigare skolkamrat som tagit över familjefirman..) Ge fan i min mjölk det säger jag er bara..
#21 - 20 mars 2008 18:25

Därmed inte sagt all all urvalsodling är bra - men för att helt kunna döma olika varianter av t.ex. fiskar så bör man ju ha något form av belägg för det, förutom att man tycker dom ser fula ut.

Jag är böjd att hålla med till viss del ;) Givetvis behöver inte all urvalsavel vara dålig. Men som det ser ut i dag tar man för lättvindigt på det och jag anser att mycket större försiktighet och kontroller behövs. Rasstandarder ska inte få vara hur extrema som helst (som t ex att en "fin" persekatt ska ha så platt ansikte att man ska kunna lägga en penna från panna till hake).

Personligen är jag väldigt skeptisk till att hålla på och ändra på nånting som har tagit naturen otaliga generationer att finslipa. Är som sagt inte emot all avel men eftersträvar betydligt större försiktighet och respekt för individens välfärd.
Kjell Fohrman
Administrator
#22 - 20 mars 2008 18:27
Dags att återgå till ämnet - dvs de frågor som frågeställaren tog upp
#23 - 20 mars 2008 18:28
Gaffel skrev:
Ge fan i min mjölk det säger jag er bara..

Jasså? Får du själv mjölk? Hoppas ditt juver inte är fört stort och tungt ;) Sorry, men jag kunde inte låta bli :D
#24 - 20 mars 2008 18:34
Mitt juver är stort som en spärrballong..
#25 - 20 mars 2008 18:39
Man ska väl inte racka ner på andras val av fiskar men själv ska det mycket till innan en slöjstjärt passerar min tröskel, jag kan acceptera framavlad skönhet hos fiskar men när dom kommer med namn som golfboll odyl så osäkrar jag min revolver..

Mitt juver är stort som en spärrballong, fråga nelly, hon håller koll på mig..:D
Kjell Fohrman
Administrator
#26 - 20 mars 2008 18:47
Dags att återgå till ämnet - dvs de frågor som frågeställaren tog upp

Som sagt - dags att sluta vara oförskämda.
Svara på frågorna som frågeställaren har

Annons