eriahl skrev:Har dom gott om plats och inte får stryk av andra fiskarna är det väl inget fel med slöjstjärtar. Det tråkiga är om man skaffar såna men bara har ett litet akvarium
fast nu tycker iallafall jag att alla slöjstjärtar ser väldigt knäppa och vanskapta ut, man har avlat på guldfisk med defekter för att få bort hela bakpartiet så de inte kan simma normalt, man borde istället avla på de goda egenskaperna för att få starka levnadskraftiga individer... men men [:o]Tougaye skrev:trött på att alla har åsikter! på att man har två slöjskärtar i ett multi kar med molly och platy och två malar .skulle va kul att höra något posetivt om guldisar .har ett rätt så sort kar för dom .skulle dom växa ur det skulle jag fixa ett nytt hem åt dom .vad har ni för åsikter om dom ??är dom det lägsta fiskar man kan ha i ett kar eller??själv tycker jag dom är rätt så mysiga ..ps om det inte är dom som ser helt knäppa ut:)
Tougaye skrev:trött på att alla har åsikter! på att man har två slöjskärtar i ett multi kar med molly och platy och två malar
Tougaye skrev:skulle va kul att höra något posetivt om guldisar
Tougaye skrev:vad har ni för åsikter om dom ??är dom det lägsta fiskar man kan ha i ett kar eller??själv tycker jag dom är rätt så mysiga ..ps om det inte är dom som ser helt knäppa ut:)
Tougaye skrev:trött på att alla har åsikter! på att man har två slöjskärtar i ett multi kar med molly och platy och två malar .skulle va kul att höra något posetivt om guldisar .
Daniel Blom skrev:Tja, man skulle till exempel kunna säga att slöjstjärtar med sin nedsatta simförmåga är bättre lämpade för ett liv i akvarium än naturens egna, snabbsimmande skapelser.
Kjell Fohrman skrev:Eller att i så fall alla hundraser som finns också är vanskapta sett till hur deras naturform ser ut.
Daniel Blom skrev:Ordet "vanskapt" spar åtminstone jag till de extremaste fallen - till exempel bulldoggar som inte kan föda naturligt eller amerikanska show-schäfrar som går på knäna.
Kjell Fohrman skrev:Eller att i så fall alla hundraser som finns också är vanskapta sett till hur deras naturform ser ut.
batski skrev:Javisst! Och inte bara hundar utan även katter, kaniner, råttor, m fl har råkat ut för människans rashygieniska experiment.
Kjell Fohrman skrev:Tycker det är fel att prata om rashygieniska experiment - det låter lite som Hitlertiden och dagens nassar:(
Kjell Fohrman skrev:Skulle man vara emot all form av urvalsodlad avel på däggdjur så är man i princip alla slags husdjur och tamboskap.
Trots allt är ju t.ex. hundar framavlade för att passa som husdjur i olika funktioner (jakt, sällskap, blindhundar etc. etc.) vilket inte vargen är.
Kjell Fohrman skrev:Kor är framavlade för att producera mjölk etc.
Detta tycker inte jag är fel.
batski skrev:Fast ingen har väl sagt att man är emot all form av urvalsavel. Det jag vänder mig emot är de former av extremavel som resulterar i handikapp och lidande för djuren. Det är allmänt känt att en hel del hundraser lider av en del rasspecifika åkommor.
Mjölkkorna är faktiskt ett bra exempel på avel som resulterar i lidande för djuren. Mjölkkor producerar i dag ca 10 gånger mer mjölk än vad som är naturligt för en ko. En del kor har så stora juver att de nästan släpar i marken. De drabbas ganska ofta av den smärtsamma sjukdomen mastit (juverinflamation).
Kjell Fohrman skrev:
Därmed inte sagt all all urvalsodling är bra - men för att helt kunna döma olika varianter av t.ex. fiskar så bör man ju ha något form av belägg för det, förutom att man tycker dom ser fula ut.
Kjell Fohrman skrev:Dags att återgå till ämnet - dvs de frågor som frågeställaren tog upp