Varför göra det så svårt???

#1 - 19 april 2004 07:32
Jag är lite irriterad på alla de som skriver en massa latinska namn på fiskarna. Hur ska alla nybörjare veta vilken fisk ni pratar om? Jag tycker att man kan skriva handelsnamnet om det finns ett.

Det är väldigt många som skriver t ex Corydoras istället för pansarmal. Jag förstår inte varför det är så svårt att skriva på svenska. Innan jag skaffade sidan här så visste jag inte vilken firre det handlade om. Det är nog många som missar information om t ex skötsel om man bara skriver på latin. Det är inte säkert att alla orkar med att kolla upp alla latinska namn i artbeskrivningen heller.

Det skulle vara kul att få lite motiveringar till varför det är såhär. Jag kan förstå det om man menar en viss art ur ett släkte men då kan man kanske skriva både det svenska namnet och det på latin.
#2 - 19 april 2004 08:00
svaret är enkelt, dom vetenskapliga namnen är universella och dom svenska handelsnamnen är om man har tur nationella men inte ens det kan man vara säker på.

Det finns ingen standard för handelsnamn utan kan användas lite hur som helst så bäst är alltid det vetenskapliga namnet. Enu en fördel är att om man ska söka vidare på nätet så får man 100tals med fler träffar på ett korekt vetenskapligt namn än ett halvdant svenskt handelsnamn.

Hur ska du veta vilken fisk det är? öppna google sök på namnet? öppna zoopet.com sök på det där? öppna fishbase.se och sök på det där?

Som sagt alltid bättre med ett namn (som kanske är lite krångligare att få fram vad det IGENTLIGEN är) som ALLTID är korrekt, istället för ett namn där vilket tjomme som helst kan bestämma vilken fisk han har och/eller tror han har.
#3 - 19 april 2004 08:00
handelsnamn är ett otyg. mycket bättre om alla använde sig av vetenskapliga namn så skulle namnförvirringen försvinna.

FYI så är inte vetenskapliga namn alltid på latin, så att säga latinska namn är fel.
#4 - 19 april 2004 08:11
När det gäller handelsnamn på svenska så ökar förvirringen ytterligare när bl.annat Zoopet använder samma handelsnamn på helt olika arter.
Jag har hittat två exempel på detta:
Aristochromis christyi Papegojciklid
Cichlasoma sp. ”hybrid” Papegojciklid, papegojfisk
Naevochromis chrysogaster Jack Dempsey
Parachromis octofasciatum Jack Dempsey
Finns kanske fler.
Det är absolut bäst att använda de vetenskapliga namnen i de flesta fall.

#5 - 19 april 2004 08:12
Så då ska man alltså behöva söka på google varje gång för att se vilken fisk som man skriver om. Varför inte skriva båda namnen istället då? Så väldigt många variationer på de nationella namnen finns det inte. En pansarmal t ex heter väl det i hela Sverige? Varför inte skriva det då? Hur många skulle veta vad detta var då: Paracheirodon innesi? Är det inte enklare att bara skriva neontetra???
#6 - 19 april 2004 08:13
Instämmer med föregående talare. Handelsnamn är ett otyg!
Snackade igår med en kille som sade sig ha hongi, en snabb sökning på zoopet visar att det finns två fiskar som kallas hongi... vilken kan det vara? det vet jag fortfarande inte [:-56]

Det tar ett litet tag att lära sig de vetenskapliga namnen, men det är helt klart värt mödan.

Mvh. Martin
#7 - 19 april 2004 08:16
Jag tvivlar på att t ex alla yngre medlemmar har något större intresse av att lära sig de vetenskapliga namnen. Om någon skriver de vetenskapliga namnen på de fiskarna jag har för tillfället så skulle jag inte ha en susning om vilken det är.
#8 - 19 april 2004 08:20
En pansarmal t ex heter väl det i hela Sverige?

Ja det heter det, men hur vet du vilken av alla olika pansarmalar man menar om du inte skriver ut det vetenskapliga namnet. Finns säkert flera hundra olika arter, men det kanske inte spelar någon roll för dig. Pansarmal som pansarmal
#9 - 19 april 2004 08:23
Jag menar om man skriver om pansarmalar i allmänhet. Många skriver att corydoras inte tåler salt. Då menar man ingen speciell art utan hela släktet. En nybörjare som inte har en aning om att det är pansarmalar riskerar då att missa den informationen. Det är inte så ofta som man skriver om en speciell art och när man då gör det så kan man självklart skriva ut det vetenskapliga namnet. T ex så kan man skriva att idag har jag köpt en ny pansarmal. Det är en .......
Kjell Fohrman
Administrator
#10 - 19 april 2004 08:36
Som flera har skrivit så är vetenskapliga namn en grunförutsättning eftersom handelsnamnen kan variera så mycket.
Exempel:
En fisk kan ha flera olika handelsnamn t.o.m i ett och samma land. För att inte tala om mellan olika länder. I Sverige kallas t.ex. Astronotis ocellatus för påfågeciklid översätter du påfågålesciklid till engelska, dvs peacock cichlid ja då är det plötsligt släktet Aulonocara vi prtar om.
Flera fiskar kan ha samma handelsnamn i ett land (Guy ger några exempel).

Därför är det nödvändigt att alltid utgå från det vetenskapliga namnet för att inte förvirring skall uppstå men sedan är det ju en annan sak att vissa handelsnamn är så inarbetade att man för dem inte behöver ange det vetenskapliga namnet (t.ex. neontetra, svärdbärare, guppy etc. etc) och då finns det ju inte heller någon anledning till att göra det.

När det gäller handelsnamn på svenska så ökar förvirringen ytterligare när bl.annat Zoopet använder samma handelsnamn på helt olika arter.

Lite märklig kommentar - vi är inte namnpoliser som bestämmer vilka handelsnmamn som en art skall ha och även om vi hade utnämnt oss själva till det så hade affärer och privatpersoner ändå struntat totalt i vad vi tycker.
De handelsnamn som anges på zoopet är de handelsnamn som jag antingen har läst någon stans (på internet eller i någon prislista eller i någon bok etc. etc) och är helt enkelt bara en uppräkning av dessa.
Skulle vi t.ex. bestämma att Naevochromis chrysogaster (från Malawisjön) inte får kallas för Jack Dempsey eftersom detta namn redan är upptaget av en annan mer känd fisk då skulle den som köpt en Jack Dempsey från Malawisjön i en affär och söker efter den på Zoopet inte hitta den utan bara arten från Centralamerika. Som det är nu så hittar han bägge och kan kontrollera vilken av dom det är han har och få reda på det vetenskapliga namnet och vilken fisk han har.
Naturligtvis vore det kanonbra om det bara fanns ett handelsnamn för varje art och alla använde det men det är en illusion att det skulle kunna bli så och då får vi leva med den verklighet som råder.
#11 - 19 april 2004 08:37
Nicke Lilltroll
Jag har kollat din fisklista där du bland annat har 1 st Pleco.
Sökning Zoopet:
Resultat (14 träffar) Visa resultat som bilder

Latinskt namn Handelsnamn Kom.
Glyptoperichthys gibbiceps Segelfenspleco, L165 22
Hypancistrus zebra Zebra pleco, Zebra Peckoltia, L046 3
Hypostomus margaritifer Margarita-pleco 1
Hypostomus plecostomus Plecostomus, pleco, L109 10
Hypostomus sp. L200 Guldgul pleco, L200 2
Isorineloricaria spinosissima Taggig sugmal 0
Lamontichthys filamentosus Trådsugmal 0
Leporacanthicus galaxias Vampyrpleco, L007 0
Panaque nigrolineatus Royal pleco, L027 1
Panaque suttoni Blåögd pleco 1
Peckoltia pulcher Randig pleco, Peckoltia-mal, L168 0
Peckoltia vittata Clown pleco, Randig peckoltia 3
Plecodus straeleni Tanganyikafjällätare 0
Scobiancistrus aureatus Guldpleco, L014 1

Komentar överflödig
#12 - 19 april 2004 08:39
Jag håller inte med dig Nicke. Om en nybörjare missar informationen för att han inte känner till det vetenskapliga namnet, tycker jag att det är hans skyldighet att ta reda på det.
Det finns säkert folk som köper sina fiskar i affärerna för att de tycker de är fina, eller för att de bara vill ha en algätare eller dyl., då spelar det ingen roll om man använder handelsnamnet eller det vetenskapliga, de vet ändå inte vilken fisk man snackar om.
Om du vill ha tex en papegojciklid och tar reda på mängder av fakta om den, men missar det vetenskapliga namnet, sedan går du till en handlare och säger att du vill ha en papegojciklid, och handlaren frågar, "vilket menar du då? Aristochromis christyi eller Cichlasoma sp. ”hybrid”?"

Lite extremt exempel kanske, men jag ser inte inlärningen av namnet "corydoras" som så mycket svårare än "pansarmal".
Det var mina åsikter!

Mvh. Martin
#13 - 19 april 2004 08:41
Vissa gör det svårt för sig tydligen. Är det ingen som förstår hur jag menar? Jag tyckte att jag förklarade ganska tydligt i mitt exempel om salt och pansarmalar.....
#14 - 19 april 2004 09:13
Håller med om att det kan vara jobbigt med de vetenskapliga namnen men ser nödvändigheten i det. Fast Nickes exempel med pansarmal är faktiskt värt en tanke.
#15 - 19 april 2004 09:18
corrydoras är inte = pansarmalar, det finns nämligen fler släkten en bara corrydoras så gämförelsen är dålig.
#16 - 19 april 2004 09:20
Som sagt.... Vill man göra det svårt för sig osv.... Vill man inte förstå så vill man inte...
#17 - 19 april 2004 09:21
Å andra sidan har jag sett många inlägg där folk säger att de har en "slamkrypare" och då menar någon form av mal...
För de vetenskapliga namnen råder inte samma begreppsförvirring som med handelsnamn. Har köpt en "leopardpleco" och försöker fortfarande lista ut vad de har "lurat på mig". vetenskapliga namn är lättare att kolla upp än handelsnamn.
#18 - 19 april 2004 09:25
Jag vet inte om jag har uttrryckt mig oklart men jag menar att om man skriver om en grupp fiskar i allmänhet som t ex pansarmalar (som jag tycker är ett vettigt exempel trots tidigare inlägg) så kan man väl skriva att det är det som det handlar om. Varför krångla till det med ett vetenskapligt namn då?
#19 - 19 april 2004 09:30
Samma diskussion kan kanske även inbegripa växter!Jag var inne i en affär härom veckan och ville köpa en javaormbunke.Dom hade inte en susning om vad jag menade.Kollade bara konstigt på mig och gick fram till karet med javamossan... *Skratt*
#20 - 19 april 2004 11:10
Tänk vad lätt allt hade varit om Linné & grabbarna valt engelska i stället för latin och grekiska. Då hade jag och alla andra vetat att Corydoras (grekiska) betyder "hjälmskinn".
mvh Daniel
...som undviker handelsnamn så ofta som möjligt.
#21 - 19 april 2004 13:59
enhetligt är bra. då man ofta *måste* använda vetenskapliga namn är det väll lika bra att alltid göra det. jag förstår inte det svåra i att säga corydoras istället för pansarmal.

nybörjare har väll inga rättigheter att förstå, de har väll däremot ett egetintresse att lära sig korrekt information och namn.
#22 - 19 april 2004 14:37
Hej!
Jag tycker att man både kan ange det vetanskapliga namnet och handelsnamnet, så slipper man en massa förväxlingar.
#23 - 19 april 2004 14:43
Ursprungligen skickat av SilverChair

Hej!

Jag tycker att man både kan ange det vetanskapliga namnet och handelsnamnet, så slipper man en massa förväxlingar.

Bra! Det var så jag menar också. =)
#24 - 19 april 2004 14:50
Ursprungligen skickat av Nicke Lilltroll

[quote]Ursprungligen skickat av SilverChair

Hej!

Bra! Det var så jag menar också. =)
[/quote]
Tycker detta är en "latmansdiskussion"... är man intresserad av något så lär man sig väl ändå facktermerna - i detta fallet de latinska namnen på åtminstone de fiskar och växter man håller själv. Resten kommer av sig själv ju oftare man ser namnen på forum etc och ju oftare man slår upp dem.
#25 - 19 april 2004 14:51
Lär ni er det vetenskapliga namnet på era andra husdjur också? Vad är annars skillnaden?
#26 - 19 april 2004 15:07
Skillnaden är att alla hundar heter Canis familiaris, alla katter Felis catus. Där finns inte en massa arter utan raser att hålla reda på.
mvh Daniel, Homo sapiens sapiens
#27 - 19 april 2004 15:09
Tydligen så verkar det inte vara någon som vill förstå hur jag menar mer än ett ytterst litet antal så det är lika bra att vi glömmer hela diskussionen....

Jag trodde inte att akvarister var så inskränkta och svåra att få att förstå men jag hade tydligen fel....
#28 - 19 april 2004 15:29
Jag förstår vitsen men samtidigt så vore det väl egentligen bättre för alla om man istället slopade handelsnamnen för att undvika missförstånd. Själv använder jag handelsnamn och har aldrig behövt använda nåt annat. Varför använda latinska namn överhuvudtaget? Kan dom inte sätta nån som har lite koll och fixa internationellt gångbara namn? Är det nåt fel på engelska? det brukar ju funka annars.
#29 - 19 april 2004 15:41
Jag har inte orkat läsa hela tråden, men tyckte det var en mycket lustig fråga med ett så självklart svar!

Handelsnamn är ju bara påhittade och ofta har samma fisk flera olika handelsnamn. Ibland kan till och med två olika fiskar ha samma handelsnamn, till exempel "delfinciklid". Jag tycker man skall skrota ALLA handelsnamn och säga vad fisken egentligen heter, helst även vad den har fångats. Då kan inga missuppfattningar ske!

Det är ju handelsnamnen som gör allt krångligt! Min fråga är då alltså: Varför göra det svårt och krångligt när man kan använda det riktiga namnet??
#30 - 19 april 2004 15:49
Personligen så tycker jag att handelsnamn är ett måste. Jag hade förmodligen tagit ihjäl drivor av fiskar under min ungdom om jag var tvungen att harkla fram något latinskt namn i akvariebutiken då jag kom in med farsan i akvariebutiken och skulle säga vad jag ville ha. Påfågelciklid eller Oscar är betydligt enklare att säga än Astronotus Oscellatus.

Visst, då man börjar bli bevandrad med arterna och börjar kunna uttala de vetenskapliga namnen något så när korrekt så går det väl bra att använda dem. Men jag är fast övertygad om att försäljarna antingen skulle stå som frågetecken eller ligga på golvet och garva skallen av sig om de skulle tvingas lyssna på hemmasnickrad latin hela dagarna...
Jag tror även att många skulle komma hem med redtailmalar och paroonhajar om försäljarna svarade... "- Phractocephalus hemioliopterus och Pangasius sanitswongi" ...på frågan om vad fiskarna heter.

Däremot så bör handelsnamnen följa någon form av standard, står det "Vitrandig rödfensmal" på redtailmalarna och "Svart hajmal" på paroonhajarna så är risken stor att folk trots "handelsnamnen" kommer hem helt ovetandes med en påse monster.
Det är också betydligt enklare och roligare att prata och skriva om fiskarna om man kan säga/skriva redtailmal eller guldfisk istället för Phractocephalus hemioliopterus och Carassius auratus auratus.
Jag tror att det skulle bli en hejdlös förvirring hos alla utom de mest inbitna akvaristerna.

Jag utmanar förövrigt er att nu på stört, utan att bläddra i någon bok, säga mig vad en helt vanlig platy heter på latin. Kjell får inte svara ;)

Inte så enkelt va? ;) Förstår ni nu hur fiffigt det är med handelsnamn?

Mvh Fredrik Isaksson
#31 - 19 april 2004 16:24
Personligen måste jag säga att jag är väldigt tacksam för att det förekommer vetenskapliga namn på firrarna. I vissa fall finns det ju skäl till varför man skulle vilja använda handelsnamn, men överlag så känns det som att det är lättare med vetenskapliga namn.

Som redan sagt så finns ju papegojcikliden som är en mardröm. Det finns 3 stycken (minst) som går under det namnet. De som redan nämnts tidigare och Hoplarchus psittacus. Ska man vara riktigt petig så vill man nog ha fångstplatsen.

Extra skönt är det med vetenskapliga namn pga många gånger har jag noll aning om vad för fisk ni snackar om när ni pratar om svenska handelsnamn, jag är ju van vid de engelska namnen.

Kribs, Convict, Bristlenose Pleco, Firemouth,Green Terror och Electric Yellow är alla vanliga engelska handelsnamn som är olika från de svenska namnen. Jag lärde mig för mindre än 6 månader sen vad paletter var för något , eller tja jag fick matcha det med mitt engelska namn ;)
#32 - 19 april 2004 16:39

Vissa gör det svårt för sig tydligen. Är det ingen som förstår hur jag menar? Jag tyckte att jag förklarade ganska tydligt i mitt exempel om salt och pansarmalar.....

Jag håller helt med dig Nicke. Jag är nybörjare på CIKLIDER, men inte på andra "enkla" fiskar. Jag tycker man kan skriva båda namnen om man inte bara kan skriva handelsnamnet. Jag tycker det är jätte jobbigt att sitta och läsa de inläggen där de bara skriver på latin. Då blir man inte intresserad av just den sorten och chansen att skaffa dem blir direkt mindre.
#33 - 19 april 2004 16:49
Vi får kanske ta och dela upp forumet så att proffsen kan diskutera med vetenskapliga namn och vi andra kan ha kul och diskutera hur våra guppys mår idag. =)
#34 - 19 april 2004 16:55
Med det vetenskapliga namnet - som är internationellt vedertaget - kan du komma mycket långt med hjälp av en site som jag hittade via inlägg i zoopet:
http://www.fishbase.se/search.cfm
Och jag kan berätta för dej att jag och min fru testat denna site även med filippinska lokala namn och fått klar respons. Och även med dessa tester kan jag berätta att ett lokalt filippinskt namn kan motsvara 20-talet olika (men liknande) arter. Vilket också visar att även lokala namn kan vara förvirrande ibland. Så mycket mera med svenska handelsnamn...
Men ibland kan även de vetenskapliga namnen bedra en i affären:
http://zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=177043&gid=178341
#35 - 19 april 2004 17:57
Gör som jag gjorde då jag var nybörjare. Ladda upp fisksöken i ett separat fönster och börja söka där då du ser nåt latinskt namn i en debatt :)

Mvh Fredrik
#36 - 19 april 2004 18:05

Vi får kanske ta och dela upp forumet så att proffsen kan diskutera med vetenskapliga namn och vi andra kan ha kul och diskutera hur våra guppys mår idag. =)

http://www.ciklid.se är lite mer för proffsen :)
Fast där diskuteras mest bara ciklider då iofs. Inte så många "proffs" (hur man nu definerar det) som kör med guppys och platys mm.

Mvh Fredrik
#37 - 19 april 2004 18:07
Ok.. Tack för varningen. Då ska jag hålla mig borta därifrån... ;o)
#38 - 19 april 2004 18:24
Undrar vad dom som föder upp platys och mollys kallar sig. Men enligt dig så är dessa inga proffs heller. Eller?? Denna frågan är till PROFFSET Fiend.
#39 - 19 april 2004 18:27
nybörjare kanske hehe skämt åsido.

men dom flesta som köper ett akvarie för första gången köper just ungfödare för dom är lätta att ha o föda upp.
#40 - 19 april 2004 18:33
corydoras är inte = pansarmalar, det finns nämligen fler släkten en bara corydoras så jämförelsen är dålig.

<font color="red">Fel, Corydoras är Corydoras och inget annat. Corydoradine är ordet du söker. Det omfattar Corydoras, Brochis och Aspidoras.</font id="red">
#41 - 19 april 2004 18:34
Benämningen proffessionell (som jag har lärt mig) är folk som har det som yrke. Då är de proffesionella :)
Därav frågan hur man ska definera "proffs".
Men då alla väljer att kalla sig "proffs" då de är insatta på ett område så valde jag att sätta "proffs" inom just hartassar för att makera det lite extra.
Jag är inte proffs på något annat än webutveckling, systemprogrammering och design/layoutarbete.

Däremot är jag relativt insatt på akvariefronten :)

Mvh Fredrik
#42 - 19 april 2004 18:55
När jag var nybörjare så ville jag suga åt mig all kunskap jag kunde (vill jag fortfarande) och det innefattade att man skulle lära sig lite vetenskapliga namn. Det är ju inga problem idag heller det finns nämligen nått som heter ZOOPETS ARTARKIV som är helt suveränt och om det finns där så garanterar jag att det finns på google, säkert även med bild om du säker på bilder. Öppna ett fönster när du läser på forum som du bara har till för att söka upp fiskar, hur svårt är det?

Att vara nybörjare är ingen ursäkt, tvärtom, då skall man fösöka lära sig så mycket som möjligt!
#43 - 19 april 2004 19:00

Fel, Corydoras är Corydoras och inget annat. Corydoradine är ordet du söker. Det omfattar Corydoras, Brochis och Aspidoras.

ee nej?? jag menar corydoras. det var ju precis det jag menade att det finns FLER pansarmalar än bara corydoras.
#44 - 19 april 2004 19:18
Ursprungligen skickat av cool

nybörjare kanske hehe skämt åsido.

men dom flesta som köper ett akvarie för första gången köper just ungfödare för dom är lätta att ha o föda upp.

Det är kanske sant för de vanligaste (guppy osv) men många av de ovanligare arterna är inte så jättelätta att odla. Anableps anableps är väldigt svår tex. Om nån vill testa att sätta sig in i det här lite mer så kolla på : http://livebearers.org/

Visserligen lär inte den vanliga akvarienybörjaren börja med Belonesox belizanus utan istället Guppy osv. Tog mer upp det som en chans att ge levnadsfödare lite PR :D

Jag tror dessutom att gosatta menade att om man säger pansarmalar så kan det betyda att det är en corydoras,aspidoras eller en brochis medans om man säger att man har en Corydoras agassizii så vet alla vad man pratar om.
#45 - 19 april 2004 19:21
Om jag vill skriva vilken fisk jag har, och folk ska kunna söka bilder och fakta så kan jag dra ett exempel.

Prova sök info om denna fisk och se vilket som ger mer resultat:

Jag har en Röd Jätte Ormhuvudsfisk

eller

Jag har en Channa Micropeltes

Visst är det svårt för en nybörjare att identifiera sig med "Channa Micropeltes" , Men bara namnet "ormuvudsfisk" får ju folk att handla fisken för att det låter brutalt och annorlunda.

För mig känns det som att dom som bemödar sig att kolla/veta vad en Channa Micropeltes är ofta blir en bättre ägare.

Nu var mitt exempel lite extremt, men alla handelsnamn har kommit till för att vi ska bli frestade att handla fiskarna, och jag tror att många fiskar blir sålda utan att folk vet vad dom ska förvänta sig och oftast har en sned bild av hur fisken ska vara just på grund av det fåniga handels namnet.

Ett annat exempel är Jack Dempsey, en Ciklid som fått namnet efter en känd boxare, således borde fisken vara något utöver det vanliga.

Mina erfarenheter av den är att den gärna kan backa när en annan tuff ciklid kommer, som ovetande förväntar jag mig att just den cikliden ska vara hårdast etc etc.....

Visst kan man använda handelsnamn, men desto mer jag håller på så använder jag dom vetenskapliga eftersom jag vet att folk alltid kan hitta info genom att söka på just dom.

//Marcus

#46 - 19 april 2004 19:33
Dr Strange: Jag skrev tidigare i denna tråden att jag tycker att det är helt ok om man ska fråga om en speciell art men att använda det vetenskapliga namnet för att beskriva en hel grupp tycker jag är lite onödigt och störande.
#47 - 19 april 2004 20:02
Visst, att man använder vetenskapliga namn då man letar info osv har jag full förståelse för, det gör även jag, men använder ni verkligen de vetenskapliga namnen även på vanliga fiskar som Guppy, Platy, Svärdbärare osv även i tal och inte bara i skrift?

Jag måste säga att jag tycker det verkar rätt märkligt i så fall.

Jag förstår helt enkelt inte syftet med att använda de vetenskapliga namnen på vanliga fiskar som har väl inarbetade handelsnamn så länge det inte handlar om monsterfiskar och man vill villa bort moraltanterna, det känns bara som att man försöker göra sig märkvärdig på något sätt... Redtailmal säger man ju inte gärna här på zoopet... men Silverhaj, Kardinaltetra, Praktbotia osv?
Jag tror inte att hobbyn skulle må bra av att man slopade alla handelsnamn, det skulle bara ta död på de livliga diskussionerna både i tal och skrift...
Jag säger hellre:
- Jaguarcikliden tog en platy i söndags!
...än:
- Min Parachromis managuensis tog en Xiphophorus maculatus i söndags!

Men samtidigt så håller jag med om att de vetenskapliga namnen är nödvändiga och absolut inte får försvinna, jag tycker bara att fiskar med redan inarbetade handelsnamn och smeknamn gör sig bättre med dessa namn än de vetenskapliga namnen i diskussioner.

Mvh Fredrik Isaksson
#48 - 19 april 2004 21:08
Att man ibland använder vetenskapliga namn är helt befogat, och det handlar inte bara om fiskar. Se bara på reptilfolket. Där används oftast inte dom handelsnamn som finns utan just vetenskapliga namn. Detta av samma anledning som vid fiskar. Det handlar om att man ska kunna precisera vilken underart det är man talar om och inte bara skriva t.ex. en pleco. Inga missförstånd uppstår och hur svårt är det eg att leta upp ett namn här på Zoopet och därigenom kanske förstå vad det är? Finns intresset så finns möjligheten. Varför inte ta och försöka lära sig dom namnen från början istället? Strunta i vad dom heter i handeln för rätt som det är kommer du in i nästa affär och hittar en firre med samma handelsnamn som den fisk du har hemma, men hoppsan! Den är inte likadan! Varför det? Jo, för det varierar faktiskt i talspråket och olika fok kallar fiskarna olika.

Samma sak gäller växter. Ska du ha tag på en speciell växt är det ingen idé att söka efter den via handelsnamn utan det är det latinska som gäller om du ska ha rätt.

Alltså: Det är inte svårare att lära sig det vetenskapliga namnet än handelsnamnet och är därför lika bra att köra på det. Men det är såklart lättare för många att förstå om jag skriver att jag har guppy, men vem vet då vilken guppy jag har? Använder själv ofta handelsnamn men ser alltid till att själv ha koll på vad det vetenskapliga namnet på mina firrar är. Slipper bli så konfus när jag står och ska inhandla nya firrar då.
#49 - 20 april 2004 13:19
FI: Word

Wedquinna: Har fiskaffärerna verkligen så varierande handelsnamn? En öronål och en pansarål är samma fisk och det kan man inte ta miste på. Jag tror många har lättare för att lära sig ett eller två olika namn på samma fisk istället för att svänga sig med ord man inte förstår.
En neontetra är alltid en neontetra och en platy alltid en platy.
Dessutom brukar man märka vilka affärer som är mer specialiserade när man ser utbudet av fiskar. En djuraffär på ett köpcentrum har sällan några latinska namn på sina fiskar över huvud taget. Butikspersonalen hade stått som levande frågetecken om du frågar efter en gibbiceps t.ex.

Dr. Strange: Jag tror att folk blir lika lurade ifall det bara finns latinska namn på fiskarna. Då går man bara på utseendet och kanske ändå köper en fisk som inte passar ens eget akvarium. En person som köper en ormhuvudsfisk bara för namnets skull får ju trots allt skylla sig själv. Det kvittar om fisken har ett turkiskt, latinskt eller svenskt namn, det är upp till köparen att ta reda på fiskens förutsättningar och krav (om inte handlaren påpekar det ^_^)

Slutligen vill jag vända lite på steken med latinska namn. Ni som inte vill använda de svenska handelsnamnen; är det så att ni inte orkar lära er dem precis som många inte vill/orkar lära sig de latinska namnen? Bara en tanke...
Kjell Fohrman
Administrator
#50 - 20 april 2004 13:33
Slutligen vill jag vända lite på steken med latinska namn. Ni som inte vill använda de svenska handelsnamnen; är det så att ni inte orkar lära er dem precis som många inte vill/orkar lära sig de latinska namnen? Bara en tanke...

1/ De flesta (om än inte de vanligaste) arterna i handeln har inte ens ett handelsnamn.
2/ Som flera har skrivit en fisk kan ha flera handelsnamn.
3/ Som flera har skrivit flera fiskar kan ha samma handelsnamn.
4/ Som flera har skrivit så är det väl inga problem med att använda handelsnamn när man pratar om vanliga arter - alla skriver väl Guppy och inte Poecilia reticulata. Sedan handlar det väl snarare om man vill ta sig ett steg vidare som akvarist och fördjupa sina kunskaper då blir man faktikst tvungen att att sätta sig in i de vetenskapliga namnen vare sig man vill eller inte.
Då har man ju utmärkt hjälp av artregistret här på zoopet och på andra hemsidor eftersom man kan söka på både handels- och vetenskapliga namn.
#51 - 20 april 2004 13:47
FI: my managuense ate a feeder.

känns igen från bla pfish?
#52 - 20 april 2004 15:41
<b>Psykopistolen:</b>
Som jag skrev så har jag koll både på handelsnamn och vetenskapliga namn, enbart för att inga missförstånd ska uppstå. Och är det så att den djuraffär jag går in i och ska handla fiskar från inte ens har en aning om det vetenskapliga namnen så avstår jag nog helst från att handla där. Anser att man ska veta vad det är man säljer. Jag skrev även att jag oftast skriver om fiskarna genom handelsnamnen pga att alla ska förstå vad jag menar när det handlar om "vanliga" fiskar. Även Guppyn har ju flera underarter och det kan ju vara bra att veta vilken det är man håller på med, därigenom kan det vara bra att veta vad den har för VN. Men jag anser att det för ens eget bästa är en stor fördel att ha koll på det vetenskapliga namnet.

Och ja, olika affärer har väldigt ofta olika namn på samma fiskar och då är det ju endast genom det vetenskapliga namnet jag kan vara säker på att det är rätt firre jag inhandlar. Att sen lära sig ett, två eller ibland tre olika namn på samma fisk är väl ändå inte lättare än att lära sig ett som alltid är korrekt? Dessutom så är du ju inte alltid säker på att de där andra namnen du lärt dig är rätt på just den affär du befinner dig.

Vidare skriver du att det är det latinska namnet på fiskarna som används vilket det inte alltid är. Det handlar om ett vetenskapligt universiellt namn.

MVH
/Lina
#53 - 20 april 2004 20:45
Det (ursprungligen svenska) systemet med dubbelnamn har fördelen att man får reda på både vilket släkte (exempelvis Xiphophorus) och vilken art (exempelvis maculata) som fisken man är intresserad av tillhör. Att kunna sätta in "sin" fisk i ett större sammanhang är väldigt bra när akvarieintresset växer och man vill lära sig mer om fiskens fysiologi,evolution eller ekologin i dess ursprungsområde, t.ex. Nya språk är alltid svåra, men Nicke, du har ju redan lärt dig "corydoras"! /Cecilia
#54 - 21 april 2004 22:42
Wedquinna:
Handelsnamn eller latinska namn; det kvittar egentligen. Du vet lika lite om en fisk du aldrig sett oavsett om den heter Symbranchius marmoratus eller "nånting nånting sumpål". Ser man en fisk i affären man vill ha, men inte vet någonting om ska man trots allt inte köpa den utan att kolla upp information först.
Och jag tror inte att det finns särskilt många akvarieaffärer där all personal vet varenda latinskt namn på sina fiskar... Människor är till stor del väldigt lata och lär sig bara det de måste.
Om det finns så många olika handelsnamn på fiskarna i handeln, hur kan man då veta vilken fisk det är utan att vara väldigt påläst (vilket jag antar att du är)och känner igen arten eller i alla fall släktet på utseendet?
Är inte alla "vetenskapliga" namn på latin?

Kjell:
Jo, du har rätt i att väldigt många fiskar som erbjuds i handeln inte har ett svenskt handelsnamn (framför allt [:-135]). Det kan vi tacka utvecklingen inom importen för [:-34]
Men just pansarmalarna är det väl inga problem att känna igen, och de kräver alla likartade förhållanden i akvariet så det kanske var ett dåligt exempel [:-13]
Kan du ge mig ett par exempel på fiskar som har två eller flera handelsnamn (jag kan inte komma på några på rak arm [:-5])
De vetenskapliga namnen är ett måste på vissa sidor, t.ex http://www.planetcatfish.com men man klarar sig väldigt långt på bara handelsnamnen om man inte har en ganska exklusiv smak på akvariefisk. En ciklidfanatiker med Tanganyika som nisch klarar sig naturligtvis inte utan de latinska namnen, och L-malar har ju sällan ett handelsnamn, men annars tycker jag att de latinska namnen är lite pretentiös överkurs.
#55 - 21 april 2004 23:22
Psykopistolen: så du menar att när jag kollar på listan från Akvarieteknik och det står "Monster" så är det minst lika bra som ett vetenskapligt namn?

För dom vanligaste fiskarna är handels namnen fungerande, men jag gillar inte när dom försöker sälja fiskar med ett häftigt namn, många gånger köper nybörjare fiskar som typ "Monster" och får då problem med att ta reda på vilka förutsättningar fisken behöver, till exempel ska "Monster" ha bräckt-salt vatten i karet.

//Marcus

*Monster är en Paddfisk, liknar en stenfisk och är giftig*
#56 - 22 april 2004 02:32
Dr.Strange: Nu går du till ytterligheter, men "Monster" är väl inte ett opassande namn på en sådan fisk? Det borde ju rimligen vara avskräckande, men jag kan gott och väl tänka mig att unga grabbar nappar på betet.
Jag vill ha lite exempel på "häftiga namn" på fiskar som är udda eller opassande som sällskapsfisk. "Flying fox", "silverhaj" och "pansarål" är väl rätt tuffa namn, men fiskarna i sig är inte några monster direkt... Hajmal är det enda jag kan komma på som är opassande, men de fiskarna borde inte ens importeras över huvud taget.
Kjell Fohrman
Administrator
#57 - 22 april 2004 05:28
Kan du ge mig ett par exempel på fiskar som har två eller flera handelsnamn (jag kan inte komma på några på rak arm

Det är bara att gå in i Zoopets artregister - det finns massvis
Hyphessobrycon erythrostigma - Dolkstickstetra, blödande hjärta tetra, dolkstygnstetra
Astronotus ocellatus - Oscar, påfågelciklid
Ja faktiskt har de flesta fiskarter flera handelsnamn.
#58 - 22 april 2004 06:07
bara att titta på "zoopet klassikern" Papegojciklid. hur ofta har inte det namnet används och sedan följts av inlägg efter inlägg bara för att försöka komma fram till vilken Papegojciklid det faktist är?
#59 - 22 april 2004 07:00
<b>Handelsnamn eller latinska namn; det kvittar egentligen. Du vet lika lite om en fisk du aldrig sett oavsett om den heter Symbranchius marmoratus eller "nånting nånting sumpål". Ser man en fisk i affären man vill ha, men inte vet någonting om ska man trots allt inte köpa den utan att kolla upp information först.</b>

Det första namnet är vanligtvis släktnamnet och därigenom vet jag vilken släkt den tillhör och det andra är då underarten. Därför har jag stor användning av att kunna dom grundläggande (dvs släktnamnet) på fiskarna.

<b>Och jag tror inte att det finns särskilt många akvarieaffärer där all personal vet varenda latinskt namn på sina fiskar... Människor är till stor del väldigt lata och lär sig bara det de måste.</b>

Ja, och jag anser att om man säljer ett djur ska man veta vad man säljer och alltså måste man lära sig även det. Jag handlar av affärer där man enbart sysslar med fiskar, ingen zoohandel för där kan du aldrig vara säker på vad du får. En seriös fiskförsäljare kan sina latinska namn då det även behövs vid beställning osv. Varje akvarium är om inte annat märkt med det latinska namnet även om handelsnamnet (om sådant finns) även det står med. Men jag har personligen aldrig varit med om att en försäljare inte vetat vad det är när jag frågat efter en fisk vid vetenskapligt namn.

<b>Om det finns så många olika handelsnamn på fiskarna i handeln, hur kan man då veta vilken fisk det är utan att vara väldigt påläst (vilket jag antar att du är)och känner igen arten eller i alla fall släktet på utseendet?</b>

Förstår inte riktigt frågan eftersom det är det jag försökt förklara. Att om man har det vetenskapliga namnet så uppstår inga missförstånd utan man vet vilken fisk det är. Handla aldrig en fisk du inte vet vad det är om det inte finns särskild anledning till att du köper den trots allt. Dessutom anser jag att man bör vara påläst innan man skaffar sig fiskar, visst kan man ha ett litet sällskapsakvarium med guppys utan att vara särskilt påläst, men en fisk är ett djur som vilket annat och jag tror inte du går och skaffar något annat djur utan att först läsa på, eller?

<b>Är inte alla "vetenskapliga" namn på latin?</b>

Nej!
#60 - 22 april 2004 07:02
Fet stil = citat från Psykopistolen
#61 - 22 april 2004 07:13
Ser man en fisk i affären man vill ha, men inte vet någonting om ska man trots allt inte köpa den utan att kolla upp information först.

Helt riktigt, men hur skall man kunna kolla upp en art, som man inte vet någonting om, utan ett gällande vetenskapligt namn eller standard L- eller C-beteckning.

Guy
#62 - 22 april 2004 07:23
Och denna tråden lever fortfarande? Jag fattar inte hur diskussionen kan fastna på det viset som den gör hela tiden. Är det ingen som läser tidigare inlägg innan man skriver?

Vad jag menade med denna tråden är att man kanske inte ska använda enbart ett vetenskapligt namn när man pratar om ett allmänt problem som gäller en hel grupp fiskar. De som inte vet vad gruppen heter mer än på svenska riskerar att missa den informationen som man kan få här.

Varför inte göra som jag gör och skriva både det vetenskapliga namnet (om man vet vilket det är) och det svenska handelsnamnet (om det finns något)? Då är man lite garderad.....
#63 - 22 april 2004 07:29
När man blir lite mer avancerad som akvarist så räcker det nog inte bara med handelsnamn. Några som oftast har bra information på sina fiskar är "Killioterna" Eftersom dessa fiskar oftats fångas av privatpersoner så kan man få fram mycket information av den vetenskapliga beteckningen.
Ett exempel:
Aphyosemion marginatum "Bengui 1-2" GJS 00/29
En killi av släktet Aphyosemion fångad 8 augusti 2000 av
Robert Guggenbühl, Pascal Sewer & Mogens Juhl i Gabon. Vill man så är
det sedan lätt att kontakta någon av dessa personer för ytterligare
information.

Guy
#64 - 22 april 2004 08:50
Det viktiga är väl att man själv vet vad man har för fisk eller köper för fisk, krävs det sedan även att man vet det vetenskapliga namnet för att alla ska veta vad man pratar om så bör man givetvis använda det.

Men att plocka bort alla handelsnamn som vissa verkar vara inne på kan knappast vara nödvändigt, butiksägarna kan oftast båda namnen och frågar man efter en Parachromis managuensis så visar de en till karet där jaguarcikliderna går, frågar man efter jaguarciklid så visas man till samma kar, så jag förstår inte riktigt problemet. Visst, på de fåtal arter som har samma handelsnamn så kan det bli problem om man inte kan de latinska namnen men då är det ju bara att lära sig dessa namn så försvinner problemet.

Och att plocka bort alla handelsnamn nu då vissa har fått ett sånt bra fotfäste i hobbyn vore att ta ett steg fram och två bak...
För en som inte är så bevandrad med de latinska namnen så kan en sådan förändring göra att de helt ovetandes kommer hem med en Redtailmal om butiksägaren bara kallar den Phractocephalus hemiloliopterus, detta trots att personen som köper fisken absolut inte vill ha en Redtailmal. Det är samma sak med Paroonhaj. Vissa fiskarter har bara "varningsflagg" på handelsnamnet och många har inte en susning om vad de heter på latin, använder butiksägarna bara de vetenskapliga namnen så kommer många att köpa fel fisk. Inte de erfarna, men nybörjarna, de erfarna klarar sig oftast helt utan namn så deras små problem är inte ens värda att ta upp.

Personligen så tycker jag det funkar rätt bra som det är nu, finns det inget handelsnamn så kör man med det latinska namnet och finns det ett handelsnamn så kör man med handelsnamnet. I butikerna fungerar båda namnen. Hur enkelt som helst.

De vetenskapliga namnen är suveräna då det gäller att identifiera likartade arter som kanske inte ens har handelsnamn eller om man ska forska lite djupare om arten, men i diskussionsforum och i verkliga diskussioner så tror jag att de vetenskapliga namnen bara ställer till med förvirring, inte för de erfarna givetvis men för alla andra. Det verkar naivt att tro att alla ska ha intresset att sätta sig ner och plugga latin både i uttal och skrift, själv använder jag _alltid_ handelsnamnet eller något smeknamn från handelsnamnet då jag _pratar_ om jaguarcikliden trots att jag kan både nya och gamla vetenskapliga namn och även namn som lokalbefolkningen använder sig av där fiskarna lever. Allt för att underlätta vid diskussion och för att inte skrämma bort de som inte redan känner till arten. Bara att ordet "ciklid" nämns så vet 90% av alla akvarieintresserade ungefär vilken typ av fisk man pratar om, och "jaguar" associerar de flesta sedan till rovdjur och lägger ihop två och två och inser nästan direkt att det är frågan om en stor rovgirig ciklid. Jaguarcikliden är iofs en fisk med ett väldigt bra handelsnamn och kanske ett dåligt exempel men fiskar med handelsnamn som innehåller orden "ciklid", "mal", "tetra", "barb", "gurami" eller någon färg m.m säger en hel del om fisken även till de som inte känner till fiskarna sedan tidigare, de skulle aldrig orka lära sig de latinska namnen för att ta reda på vad man snackar om men m.h.a. handelsnamnen så kan de åtminstone följa med hjälpligt i diskussionerna. Så handelsnamnen fyller en funktion för att få "omvärlden" att veta vad man pratar om vilket i de flesta fall är positivt.

Mvh Fredrik Isaksson
#65 - 24 april 2004 15:21
Tänkte bara få ge ett tips på en sida som tar upp just det varför det är bra med vetenskapliga namn på fiskarna. Där tas även upp en hel del av vad jag menat med mina inlägg här! Rekomenderas starkt!

http://hem.passagen.se/dunger/Latin.htm
#66 - 24 april 2004 16:34
Kjell!
Om det nu är så viktigt att alltid ange det vetenskapliga namnet, varför visas det inte på förstasidan (där en slumpmässigt (?) utvald fisk visas en kort stund)? F.n. är det rödzebra som visas. För att få reda på att den heter Metriaclima estherae måste man klicka in sig på beskrivningen [;)]

F.ö. har jag, efter att ha läst denna tråd, börjat sätta mig in i de vetenskapliga namnen. Kan stolt meddela att jag har sju paracherodon axelrodi [:-162], ett gäng Pocilia reticulata [:-145] och en liten ancistrus dolichopterus!
#67 - 21 februari 2006 13:52
Kan man inte ha något form av straff för de som inte kan de latinska namnen? Man skulle till exempel i akvarieföreningarna utföra stickprover för att se vilka som lever upp till vissa givna minikrav, förslagsvis de tjugo-trettio vanligaste arterna på latin. De som inte klarar testet kan svartlistas och uteslutas för ett år. Är jag helt ute och cyklar här?
#68 - 21 februari 2006 23:12
jag tycker det ar bra nar man ger det latinska namnet... jag bor inte i sverige utan i Scotland sa namnen pa fisk ar ju olika har... sa det blir lite forvirrande ibland, det latinska namnet tar ju bort det problemet for mig =)
/Sussi
#69 - 22 februari 2006 00:45
sussia, om du söker på handelsnamnen i artbeskrivningen så får du fram det latinska namnet.
#70 - 22 februari 2006 01:16
En bra variant är om man mer seriöst skulle använda både det vetenskapliga och (handelsnamn) i sina inlägg. I alla fall i det första inlägget om det handlar om en fisk.
#71 - 26 februari 2006 00:33
Vågar man ge sig in i denna långa tråd?

Nicke Lilltroll har en poäng som alla verkar ha missat (om inte jag slarvläste något inlägg). De vetenskapliga namnen har ett regelverk som handelsnamn och andra populärnamn saknar, men det betyder inte att dom alltid är unika eller bara avser en art. (Det är därför dom förändras hela tiden). En svensk diktare skrev "tala med bönder på böndernas vis och med lärde män på latin". Man får nog anpassa sig till vem man talar till. Vill man vara säker på att bli förstådd får man nog bekväma sig till att använda BÅDE det populära och det vetenskapliga namnet.

Det är nämligen inte så alldeles säkert att Påfågelcichliden/Oscar verkligen heter Astronotus ocellatus, men använder man bägge blir man lättare förstådd.

Exemplet med pansarmalar: Jag brukar använda pansarmal för familjen Callichthyidae alltså även för släktena Dianema, Hoplosternum, Lepthoplosternum och Megalechis - men även för bara släktet Corydoras (inkl Brochis, Aspidoras och Scleromystax).

Exemplet papegojcichlid: Mina papegojor heter Hoplarchus psittacus!

Beteckningarna på L-malar alltså L + tre siffror liksom killifolkets beteckningar på populationer (insamlare år och station) är INTE vetenskapliga beteckningar utan fungerar som andra handelsnamn.

Och slutligen det här med professionell: Jag har som yrke att hålla reda på vetenskapliga namn på fiskar så jag borde kunna svara: Jo, jag är för lat för att lära mig handelsnamn, men vill jag göra mig förstådd får jag faktiskt anstänga mig ibland. Och Nicke Lilltroll, jag är rädd att du får lov att lära dig ett och annat vetenskapligt namn. Världen vill nämligen inte bli frälst även om det vore praktiskt.
#72 - 26 februari 2006 07:42
jag tycker faktiskt att den här tråden är löjlig...
varför ska man överhuvudtaget använda handelsnamn?
varför inte använda dom latinska som är så exakta och enormt bra att ha vid identifikation av okända fiskar?
Svårt att lära sig latinska namn!? jag har haft akvarier i ungefär ett år nu... jag har lärt mig väldigt många på den tiden däribland dolichopterus, corydoras, Melantonia, Characidae (tetrornas familjs namn) osv..

dom lärde jag mig dom första veckan jag surfade på zoopet..

man får faktiskt ta och anstränga sig för sin hobby...
#73 - 26 februari 2006 09:43
Själv tycker jag snarare att det är krångligt med alla handelsnamn. Jag är helt nybörjare på fiskar själv, har bara hållit på sen i höstas, men jag håller på att bli tokig när butiker inte skriver ut VILKEN pansarmal det rör sig om, eller dessa fiskar som har flera olika handelsnamn. Som min Nannostomus Beckfordii som jag fick med av misstag när jag köpte annan fisk... den kallas smycketetra i butiken men guldbandstetra i Akvariets lexikon (i vilket smycketetra dessutom är en annan fisk).
Som nybörjare som inte kan mycket om t ex ciklider så tycker jag snarast att det är en fördel när någon skriver det latinska namnet. För om jag vill veta vilken fisk det är så hittar jag rätt fisk när jag söker och inte flera olika.
Efter vad jag har märkt så används det latinska namnet mer sällan när det gäller så vanliga fiskar att alla vet vilka det är med hjälp av handelsnamnet och då är det helt ok. Platy, svärdbärare, molly, neontetra, marmorgurami, scalare, kampfisk osv. Dessa tar man helt enkelt inte fel på då de är så inarbetade... Jag tycker hursomhelst inte att latinska namn är så mycket krångligare eftersom det finns så mycket olika fiskar att även handelsnamnen är svåra att hålla reda på.
#74 - 26 februari 2006 17:14
Det finns ytterligare ett försvar för handelsnamnen. Enligt regelverket för vetenskapliga namn så gäller de bara för naturliga populationer. Vill man vara strikt så har t ex tamkatt eller röd svärdbärare inte något vetenskapligt namn alls. Man kan möjligen komma förbi detta genom att sätta namnet inom citattionstecken "Xiphophorus helleri" eller markera det som en korsning (vilket det ju faktiskt är): Xiphophorus x helleri för att skilja från Xiphophorus helleri som bara avser vilda gröna svärdbärare.
Kjell Fohrman
Administrator
#75 - 26 februari 2006 18:03
Sedan är det ju dessutom som så att inte heller vetenskapliga namn är "exakta" och det kan t.o.m. finnas olika åsikter bland "vetenskapsmän" om vad en art skall heta.
En "röd zebra" har ju alltid kallats för röd zebra men det finns för närvarande de som menar att den skall heta Pseudotropherus estherae, andra menar Maylandia estherae och andra Metriaclima estherae (som vi kör med på Zoopet).
Den siamesiska algätaren heter ju inte längre Crossocheilus siamensis utan numera C. oblongus.
Så ibland kan faktiskt handelsnamn vara mer "exakta" än det vetenskapliga namnet.

En fördel med Zoopets artregister är att vi där försöker lista det mest vedertagna vetenskapliga namnet, samt andra f.d. eller alternativa vetenskapliga namn och dessutom de handelsnamn som förekommer i handeln.
#76 - 26 februari 2006 20:53
Om vi tar det så infekterade ämnet rödzebror så är det en ren smaksak om man väljer Pseudotropheus eller Maylandia - det finns inga övertygande själ för att det ena skall vara mer rätt än det andra. Metriaclima däremot är helt fel - trots att Konings envisas med läsa lagen (Nomenklaturkoden) som fan läser bibeln!

Annons