Varför gör dom så?

#1 - 14 september 2004 08:23
Jag har ett akvarium på 720 lite med Malawiciklider. Jag har en fråga angående ett beteende mina fiskar ägnar sig åt ibland. Dom stryker sig mot sten och sand och jag undrar om det är något som inte står rätt till eller om det är naturligt..Mitt Ph är bra och likaså temperaturen...Jag är givetvis jättetacksam om någon vill svara på detta! Tack på förhand =)
#2 - 14 september 2004 08:47
Nästa grej att kontrollera är nog nitrit (NO2).
Nitrit kan få fiskarna att klia sig.
#3 - 14 september 2004 09:09
Det beror på hur ofta dom stryker sig, om det bara är ibland skulle jag inte oroa mig alltför mycket. Jag hade dock samma problem för ca ett halvår sedan. Lösningen var att slänga i lite salt (utan jod) i akvariet vid varje vattenbyte. Först trodde jag också det var något allvarligt fel på vattnet men jag gjorde alla tänkbara vattentester och kunde inte hitta ngt fel.

Lycka till :)
#4 - 14 september 2004 09:24
hur gör jag det då? och vad är rätt eller fel där?? kan inte så mycket!!! är det för lite salt eller för mycket?Pratar vi om Extozonsalt eller...hur mycket skall i av det vid vattenbyte....Jag byter 1/3 i veckan....tack för att ni vill hjälpa mig..
#5 - 14 september 2004 12:33
Fiskar kliar sig ibland och det är naturligt. Om det verkar bli värre så är det dags att göra något åt det.
Nitrit kollar du med hjälp av ett Nitrittest.
En annan anledning till kli kan vara klor. Jag använder duschen och en spann när jag byter vatten för att med hjälp av trycket göra mig av med så mycket klorgas som möjligt.
Sen finns det ju gälparasiter och annat hemskt men det ska man ju inte utgå ifrån.
Mina fiskar kliar sig också ibland men jag har inte gjort något åt detta (tex. salt). Skulle jag se att det blir jobbigt för fisken då är det dags.
#6 - 14 september 2004 13:02
Jozo grovt salt utan jod går bra. 1 msk per 100l. Alltid vid vattenbyte. Låt säga att du byter en tredjedel i ditt akvarium, då kan du hälla i drygt 2 matskedar (lös upp saltet först).

Åsikterna går isär om salt, sök på "salt malawi" här på forumet så hittar du en massa info.

Annons