varför fungerar inte häverten?

#1 - 5 november 2003 18:27
är i full gång med att göra delvattenbyte i karet, liksom varje vecka.
hade fyllt en spann med vatten, tog upp häverten och la den på bänken, gick ut och tömde hinken, och i med häverten igen - ingenting händer.
det går inte att få 'sug' i den [:-9]
har skruvat isär de olika plastdelarna, satt ihop igen och det har fortfarande inte funkat.
är ganska oteknisk av mig, har absolut ingen aning om varför det inte funkar???
#2 - 5 november 2003 18:28
<font color="red">Försök och tryck på rätt sätt, det där har hänt mig en massa gånger.
Tryck från alla olika håll, eller sug i den!</font id="red">
#3 - 5 november 2003 18:31
Är det en sån där hävert med en blåsa på slangen som man ska trycka på??? Då är det säkert nåt av membranen i ändarna på blåsan som hängt sig, det brukar hända om man fått in större skräp där... Bara att ta i sär, ta ur skräpet och pilla membranen på plats...
#4 - 5 november 2003 18:35
Förmodligen som nån skrev att ett membran hängt sig. Händer mig vart annan gång typ, vad ska man förvänta sig av plast??

Men det räcker med att du sköjler ur häverten från båda håll så brukar det lösa sig!
#5 - 5 november 2003 18:48

nu har jag upptäckt att ett av 'locken' som sitter i varsin ände av blåsan har lossnat! det andra sitter fast.
reklamera eller bara konstatera?
#6 - 5 november 2003 21:28
Laga brukar gå bra... Membranen brukar inte vara helt runda, utan en del brukar vara den som skall skjutas in i en springa... kolla om det inte går att fixa... Kolla hur membranet sitter i andra änden av blåsan och gör lika...
#7 - 5 november 2003 21:32
Satsa på en hemmagjord, kapa botten på en 2 L petflaska och gör hål i korken så man kan klämma in en slang...
#8 - 5 november 2003 23:23
Varför fungerar inte den här häverten?
http://www.akvarieguiden.nu/forum/bifogade_bilder/58b78f.jpg
#9 - 5 november 2003 23:35
Jag kör bara med vanlig slang som jag suger igång. inget krångel med membranen än så länge =)

Då jag slamsuger botten var tredje vecka så kör jag med PET-flaske modellen. fungerar tok bra det med.
#10 - 5 november 2003 23:56
Varför inte göra som jag och köpa en vattenslang som räcker från duschen till akvariet, skaffa en koppling man kan skruva på vattenkranen till duschen och fästa i den änden med en slangklämma. Sedan skaffa ett u-format plaströr som går att sticka ner i akvariet vilandes över akvariekanten, och fästa slangen i denna med slangklämma, och till sist täcka andra änden av det u-formade plaströret med två lager nät från en håv och tejpa fast med eltejp. På detta vis blir det busenkelt att byta vatten. Inget sugande eller tryckande, bara att skruva fast i duschkranen, spruta i vatten tills det inte bubblar mer i akvariet, stänga av vattnet och skruva bort slangen och lägga den ner på golvet så rinner vattnet ut av sig självt. Sen fyller du på med nytt vatten från kranen. Inga hinkar eller tunga lyft, bara koppla på och av slangen liksom.
#11 - 6 november 2003 06:01
Ursprungligen skickat av davide

Jag kör bara med vanlig slang som jag suger igång. inget krångel med membranen än så länge =)

Ha ha, håller med till 100%
#12 - 6 november 2003 07:26
Davide: Klarar du att suga igång utan att få munnen full av äckligt akvarievatten??

Kampfisken: Jag kör precis som du. Kopplar "akvarieslangen" till duschslangen.

För länge sedan köpte jag en hemmavacuum förpackare på en marknad. Demonstratisen visade hur hon drog luften ur bullpåsar som skulle frysas. Det visade sig att denna pryl var rätt värdelös och den har legat oanvänd i många år i en låda. Det har dock visat sig att den är utmärkt till att sätta igång häverteffekten. Den är så pass stark så att den även drar loss eventuella stopp i slangen pga sand och annat skräp som fastnat där.

#13 - 6 november 2003 07:28
kia: man dör inte av lite skit i magen :D
#14 - 6 november 2003 07:43
Dör gör man förhoppningsvis inte, men äckligt är det!!! [xx(]
#15 - 6 november 2003 08:07
Det är hur lätt som helst att suga igång utan att få vatten i mun. Ha en slang på ca 1,5 meter så är det lätt. Sug till snabbt och skicka ner slangänden i hinken så forsar det fint ganska snart. Jag kör också med PET-flaska och en trädgårdsslang kopplad till den.
Varför ska man köpa något som har en så enkel konstruktion?

#16 - 6 november 2003 12:20
Jag tycker inte heller att det är särkillt svårt att slippa få vatten i munnen.
Eftersom min slang är så pass lång så att den räcker till badkaret (10 meter) så ska man ha ganska slöa reflexer om man inte ska hinna bra undan munnen.
Det är bara att suga tills man känner att det börjar blåsa lite ur slangen.

Men lite vatten i munnen har ingen dött av, värre är det när man får vatten i munnen från utedammen. äckligt, men man överlever...
#17 - 9 november 2003 16:18
jag har en vanlig vattenslang ca 1 meter det är inga problem att undvika att få vatten i munnen...
#18 - 11 november 2003 22:34
Bara att använda en genomskinlig slang, när vattnet passerat övre kanten på akvariet så e det bara att stoppa ner den i spannen.
#19 - 11 november 2003 23:30
Genomskinlig slang är bra. Jag har köpt en grov genomskinlig slang så nu går vattenbytet i stora karet snabbt. [:)]

Annons