Varför finns garantin på fiskar och växter?

#1 - 16 april 2008 14:18
Som ni säkert vet så finns det, i en del affärer en fiskgaranti på en vecka. De som oturligt nog skulle dö får man ersättning för eller en ny, om det sker inom en vecka och man kommer in med den.

Är det så att fiskarna är känsliga för flytten även om man gör allt enligt rekomendationerna?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 april 2008 14:21
Nja det är väl en service och det är väl snarare som så att de som lämnar garanti vet med sig att deras fiskar är bra.

Bara för att det är 1-2 års garanti på en TV så behöver ju inte det betyda att den lättare går sönder;)
#3 - 16 april 2008 14:24
ha ha! nej det har du rätt i!

Blev bara lite snopen då vi köpte en ny fisk i söndags och den dog i går. Ingen garanti från djuraffären eftersom den mådde bra när vi åkte hem med den. Där handlar vi inte igen!!

Men i min lokala affär får man alltid garanti oavsett anledning. Det är bra service!
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 16 april 2008 14:28
linda.n skrev:
Blev bara lite snopen då vi köpte en ny fisk i söndags och den dog i går. Ingen garanti från djuraffären eftersom den mådde bra när vi åkte hem med den. Där handlar vi inte igen!!

Om den nu verkligen mådde bra när du åkte hem med den så verkar det ju som om du antingen transporterade den felaktigt eller det var något fel i ditt akvarium
#5 - 16 april 2008 14:30
transporten var inte konstig men jag funderar på att lämna in ett vattenprov för analys.
#6 - 16 april 2008 14:56
va var de för fisk?
#7 - 16 april 2008 14:58
De brukar vilja att man ska ta med fisk och vattenprov, för att se så det inte var ditt vatten som var orsaken. Spelar ingen roll om den mådde bra innan. Jag menar, det är väl en skälvklarhet från affärens sida att fisken ska må bra innan den säljs. Garantin är ju till för alla fiskar (friska som sjuka).
#8 - 18 april 2008 07:28
Nina82 skrev:
De brukar vilja att man ska ta med fisk och vattenprov, för att se så det inte var ditt vatten som var orsaken. Spelar ingen roll om den mådde bra innan. Jag menar, det är väl en skälvklarhet från affärens sida att fisken ska må bra innan den säljs. Garantin är ju till för alla fiskar (friska som sjuka).

att fisken är frisk när den säljs tar jag som en regel. jag ska till "min vanliga" butik idag och lämna in vattenprov.

det märkliga är att övriga fiskar mår bra. där finns bla. yngel och andra guramis. (det var en gurami som dog)
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 18 april 2008 07:34
linda.n skrev:
det märkliga är att övriga fiskar mår bra. där finns bla. yngel och andra guramis. (det var en gurami som dog)

Inte alls märkligt. Transport är alltid en viss form av stress. Det är stress att byta miljö. De gamla fiskarna kan terrorisera nykomlingar. Fiskar kan vänsja sig vid dåligt vatten om tillvänjningen sker långsamt så om ditt vatten är dåligt har dina fiskar ha vant sig, men för nykomlingen blir det en chock om skillnaden är för stor mellan affärens vatten och ditt.
#10 - 18 april 2008 07:49
ok. vi får se vad provet visar idag. jag gör allt för att det ska vara bra vattenkvalité men det är klart jag kan ha missad ngt väsentligt. är trots allt nybörjare.

jag rapporterar vidare...
#11 - 18 april 2008 08:30
linda.n skrev:
ha ha! nej det har du rätt i!

Men i min lokala affär får man alltid garanti oavsett anledning. Det är bra service!

Jasså, är det? Om man bara hystar ut en ny fisk utan att kolla vattnet hos dig eller vad som egentligen hände, så finns en övervägande risk att samma sak händer den nya fisken. Blir du gladare för det?
Fiskgaranti har jag mest sett i affärer som inte kan så mycket om fisk, och som därför finner det lättare att ha en "garanti" än att börja felsöka och testa ditt vatten osv. Ofta krävs det kunskap för att förklara varför en fisk dog.
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 18 april 2008 08:38
Jasså, är det? Om man bara hystar ut en ny fisk utan att kolla vattnet hos dig eller vad som egentligen hände, så finns en övervägande risk att samma sak händer den nya fisken. Blir du gladare för det?

Fiskgaranti har jag mest sett i affärer som inte kan så mycket om fisk, och som därför finner det lättare att ha en "garanti" än att börja felsöka och testa ditt vatten osv. Ofta krävs det kunskap för att förklara varför en fisk dog.

Jo men garantierna brukar ju också ha ett krav på att man måste ha med ett vattenprov. Om inte affären har detta krav så tycker jag också att det är fel med ett prov.
#13 - 18 april 2008 15:47

Varför så provocerad? Jag vill ju självklart inte att mina fiskar ska dö och jag har lämnat vattenprov i dag till den affär jag brukar handla i. Den är seriös och har väldigt kunnig och duktig personal! Det var inget fel på vattnet alls. en gissning från dem var att fisken blivit stressad.

Jag var mest förvånad för alla andra fiskar och räkor mår utmärkt. Men jag hade inte velat handla in (eller få på garanti) nya fiskar innan jag visste om vattnet var ok. (krav på garantin är vattenprov och inlämnad fisk).
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 18 april 2008 15:50
linda.n skrev:
Det var inget fel på vattnet alls.

teoretiskt sett kan det ha varit en nitrittopp som kan försvinna snabbt ( på någon timma) och är omöjligt att upptäcka efteråt.

Jag var mest förvånad för alla andra fiskar och räkor mår utmärkt

Som jag skrev ovan i inlägg #9 så är det inget ovanligt alls.
#15 - 18 april 2008 15:54
teoretiskt sett kan det ha varit en nitrittopp som kan försvinna snabbt ( på någon timma) och är omöjligt att upptäcka efteråt.

Som jag skrev ovan i inlägg #9 så är det inget ovanligt alls.

OK,
Vad kan en sån bero på? Och ännu viktigare, kan man förebygga?

Annons