Varför får man vitapricksjukan i akvarium?

#1 - 7 maj 2011 15:35
Igår kom jag hem efter en kursvecka och ser då att flera av fiskarna kliar sig, en platyhane har 2 små vita prickar, 1 svärdbärarhona har 1 liten vit prick. Idag rengjorde vi akvariumet (100 liters) ordentligt, tog i lite salt (letade här efter hur mycket man skulle ha i) + något medel vi köpt förut för att stabilisera vattnet.

Kan det vara början på vitapricksjukan och vad gör man för fel när man får den?

Sägas bör också att vi haft det rätt turbulent och p g a det så har inte akvariet fått den skötsel det ska ha på 1 månad vilket jag förstår har bidragit på något sätt till det här.
#2 - 7 maj 2011 15:59
Jag vet inte om du har vitapricksjukan i karet men här kan du läsa http://sv.wikipedia.org/wiki/Vita_pricksjukan
#3 - 7 maj 2011 21:10
Tack! Det verkar inte som vitapricksjukan vi har när jag läser där.
#4 - 8 maj 2011 06:53
Vad jag vet så är "vita prick" rätt sällsynt och förväxlas ofta med Oodinium, vilken är mera vanlig och som i början också visar sig som vita prickar. Men anledningen att fiskarna drabbas brukar vara dåliga levnadsförhållanden, t.ex. för låg temp mm.
#5 - 8 maj 2011 07:41
Det beror på vilka fiskar man har! Jag har haft "vita prick" 2 gånger i olika kar och det va pga av att jag har rödmuns tetror och dom är känsligare för kallt vatten vid vattenbyten så nu när jag byter vatten mäter hur många grader det är i det nya vattnet!.

Annons