varför dör yngeln? (ancistrus)

#1 - 1 februari 2005 15:04
När jag skaffade en hane så lag honorna rom på en gång, de blev yngel till ca 1 cm och sedan var de borta. puts väck. Jag tänkte att det var praktbotiornas fel så jag flyttade över hanen till mitt 100 liter och efter ett tag fick en hona följa med. De fick yngel och när de var ca 1 cm var de också puts väck! I det akvariet fanns ingen fisk som kunde äta upp de, endast neontetra, guppy och platy (ungfiskar). Det finns gott om gömställen också. Nu har min hane också dött han låg under en sten, kanske ihjälklämd. Det är ju väldigt vad hanarna gräver, växterna ryker.
#2 - 1 februari 2005 16:33
vattenkvalitén är väldigt viktigt när man har ancistrusyngel.... och mycket mat.
#3 - 1 februari 2005 16:51
Skulle också misstänka Guppy och Platy, är inte de likt svärdbärarna glupska?
Kan de äta sina egna yngel så varför inte ancistrusynglen, 1cm kan knappast vara någon "match" för dem!
#4 - 1 februari 2005 17:36
nja jag vet inte..... 1 cm ancistrusyngel är rätt stora... men jag säger inte att det inte kan vara så för guppys är/kan vara väldigt glupska men jag tror inte det.... jag misstänker att det kan vara vattnet... ancistrusyngel är VÄLDIGT känsliga för nitirit...och de vill ha väldigt bra vattenkvalité och bra genomströmmning på pumpen.... eftersom de kräver mycket mat så är det ett måste att byta vatten relativt ofta.... nu säger jag inte att Solbacka inte har gjort detta men vattnet kan vara en orsak till att de "försvinner".... mina yngel hade oxå en otroligt irriterande tendens till att simma in i pumpen.
#5 - 1 februari 2005 18:02
Att dom skulle bli uppätna tycker jag verkar otroligt... jag har Guppy i alla mina Ancistrusyngelkar... och har aldrig märkt sådana tendenser. De orsaker jag kan komma på är nog:
Dåligt vatten
För låg temp, under 26 grader så brukar de sluta äta.
För svag cirkulation, minst tre ggr akvarievolymen, annars får de för lite syre och slutar äta av den anledningen.
Mycket mat... ger minst en algtablett/10 yngel om dagen hos mig... vilket automatiskt innebär täta vattenbyten.
#6 - 2 februari 2005 14:55
Jag har foto på min zoon på ancistrus yngel, som försvunnit. Jag tror inte att det är pumpen för de kan inte komma in dit. Kan kanske vara matbrist. Jag byter vatten varje vecka och har aquatan i. Jag har också varmt 25-28 grader
#7 - 2 februari 2005 15:14
Ja din zoon verkar inte finnas...jag kan inte komma in på den genom din länk här på zoopet iaf.
Hur stort akvarium har du??
Jag byter vatten ca varannan till var tredje dag ca 25% varje gång.
som både jag och andra har sagt så är mycket mat och vattenkvalitén otroligt viktigt.
#8 - 2 februari 2005 15:34
Nu är länken fixad. Man får kopiera och klistra in.
#9 - 2 februari 2005 15:42
Dum fråga nu men i vilket kar hade du ancistrusyngeln???
#10 - 2 februari 2005 17:37
Först hade jag yngel i 375l (se zoonen) och sedan i mitt 100 l.

Annons