Varför dör växterna?

#1 - 4 mars 2003 18:10
Jag har haft stora problem med mina växter, spelar ingen roll vad jag köper för sort, _alla_ dör. De verkar förtvina, en del försvinner på bara några dagar. Först är de gröna och fina, så blir bladen tunna, till sist återstår bara tunna, tunna trådar.

Det verkar inte vara fiskarna som käkar dem, alla värden är ok, jag har droppat järn enligt anvisning som zooaffären här sa jag skulle göra. Allt utan nåt som helst resultat, växterna fortsätter dö.

Ljuset har jag bytt, nya rör, extraljus, mm.

Innan detta fenomen uppstod hade jag motsatta problemet, det växte utav bara 17, ren explosion såg det ut som. Sen plötsligt hände detta.
Jag har bytt allt vatten, gjort rent allt i akvariet, utom fiskarna, de är lite svåra att göra rena. ;)

Nu ska jag köpa nya växter och tänkte mig nya fiskar också, men jag drar mig för att köpa nåt om växterna fortsätter att dö.

Akvariet är på 250 l, jag har inte mer än en handfull fiskar där just nu, de flesta små, endast en stor (guldgurami av oanade mått)

Tacksam för svar!
#2 - 4 mars 2003 18:14
Pröva med att använda växtgödning, typ Tropica Mastergrow (TMG) eller liknande. Att endast tillsätta järn räcker nog inte. Hur mycket belysning har du?

Peter
#3 - 4 mars 2003 18:16
vad har du för bottenmaterial????
i värsta fall kan du ju köpa plastväxter!!!! men någon slags växt borde ju funka!!! jag har 2 olika slags växter jag testade en annan men den bara löstes upp efter nån vecka!!!! men ta lätt skötta växter!!! och hur lång lystid har du i akvariet???
#4 - 4 mars 2003 18:21
jag har en ljusramp med två rör (de är 90 cm långa tror jag det var) samt när jag sätter till extra så är det ett rör, 60 cm långt.

Jag har gett växterna nån rotnäring, proflora (jbl) står det på den. Det är kulor att trycka ner vid rötterna.

Förslag på växter jag kan införskaffa härnäst? Nåt måste fiskarna ha, annars lär väl de också dö snart.
#5 - 4 mars 2003 18:25
Bottenmaterial; grus

Ljuset är tänt från ca 6 på morgonen till 21 på kvällen, sitter en timer på den. (två nya rör)

Jag vill inte ha plastväxter.. De jag köpt skulle vara "lätta", jag sa att de dör, så jag fick olika att testa med den gången, men samma resultat.
Varför vänder det så otroligt? Först explosion av växtlighet, sedan inget?
#6 - 4 mars 2003 18:33
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
Ljuset är tänt från ca 6 på morgonen till 21 på kvällen, sitter en timer på den. (två nya rör)
<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

Oj! Du skall nog inte köra mer än 10-12 timmar per dag. ;-)

Några tips:

Kör definitivt med alla tre rören (minst!).

Börja med någon flytande växtgödning.

Pröva växter som Hygrophila polysperma och Limnophila sessiliflora dom växer som ogräs.

Peter
#7 - 5 mars 2003 13:34
Vi hade salt i vårat akvarium för malawisarna ska ju ha det då dog våra växter men vi slutade med saltet växterna är jättefina nu och fiskrna mår med bra.
#8 - 5 mars 2003 13:34
Vi hade salt i vårat akvarium för malawisarna ska ju ha det då dog våra växter men vi slutade med saltet växterna är jättefina nu och fiskrna mår med bra.

Annons