Varför dör mina svärdsplantor ?

#1 - 15 juni 2003 18:59
Igår bestämde jag mig för att de svärdsplantor jag hade sen tidigare hade gjort sitt, så jag åkte och köpte 5 st nya fräsha. När jag sedan tittade in i akvariet idag, så hade de nya svärdsplantorna börjat dö redan efter en dag på precis samma sätt som de gamla. Problemet är att först blir bladen svart fläckiga och sedan blir det en massa hål bladen.

Just nu har jag två misstankar, antingen är det något fel i vattnet eller också är det mina två 7cm gibicepps som har varit och ätit på dem. Samtliga övriga växter mår dock bra, det är bara svärdsplantorna som drabbas. De var alltså helt gröna igår och en dag senare så har det blivit massor med hål i bladen. Jag bifogar lite länkar till några bilder nedan på hur dem ser ut idag.

http://erland.homeip.net/arkiv/svardsplanta/bild1.jpg
http://erland.homeip.net/arkiv/svardsplanta/bild2.jpg
http://erland.homeip.net/arkiv/svardsplanta/bild3.jpg
http://erland.homeip.net/arkiv/svardsplanta/bild4.jpg
http://erland.homeip.net/arkiv/svardsplanta/bild5.jpg

Akvariet har varit igång i drygt en månad och jag har lagt i både flytande växtnäring i form av Sera Florena och näringskulor i gruset i form av JBL 7 kulor.
Jag är ytterst tacksam om någon kan ha någon ledtråd vad problemet kan vara.
#2 - 15 juni 2003 19:01
Det ser ut som om dina malar gillar dem skarpt.
#3 - 15 juni 2003 19:49
Hej!

Jag skulle nog gallra växterna rätt hårt så du har en 5-6 blad per planta kvar, av bilderna att döma så finns det ju friskt kvar.

Skulle det i fortsättningen bli likadant med bladena så är det ju helt klart en brist av nån form, och då möjligen för lite ljus.

Det är så oerhört mycket som spelar in vad gäller växter så det är svårt att rådge på ett bra sätt.

Min lilla erfarenhet säger att just svärdsplantorna behöver bra med ljus och gärna Co2 utöver rätt mängd gödning.

Som sagt mina råd vad gäller växter tas med en nypa salt, men jag är oerhört intresserad och håller på för fullt med ett växtkar och provar mig fram.

Svärdsplantorna behöver rätt bra omständigheter och behöver hela tiden gallras är mitt tips, inga tjocka klasar så att säga.

Jag är själv intresserad av en vidareutveckling vad gäller din fråga, då jag vet att det finns duktigt folk på växter här på forumet.

Men det behövs nog mer fakta om ditt akvarium i övrigt, ljus och så vidare.

Mvh Jarinen
#4 - 15 juni 2003 20:21
Dom ser definitivt uppätna ut! De ser ju ganska friska ut för övrigt. Du får hålla fiskarna under uppsikt så märker du nog att de äter på växten.

Peter
#5 - 15 juni 2003 20:57
kolla också att inget skit har fastnat imellan bladen nere vid roten, enligt min erfarenhet så kan hela plantor dö utav att det kryper ner sig små sandkorn mellan bladen som dör. (dock brukar dom då gulna och inte bli håliga)
#6 - 15 juni 2003 21:06
Hej!

Uteslöt malen som faktor, då jag haft ancistrus och plecostomus med svärdsplantor och aldrig råkat ut för nåt sådant.

Visst har dom betat av växterna och så men inte sådär grundligt så dom blir ihåliga.

Hursom intressant , bara välja, gibbi eller planta [;)].

Mvh Jarinen
#7 - 15 juni 2003 21:16
Akvariet är ett Juwel Rio 240, det finns ingen CO2 i det och beslysningen är de två standardlysrör som följde med akvariet. Jag har belysningen tänd 12 timmar om dygnet.

Det som gör att jag är lite misstänkt på att det är gibbiceps'arna är att när jag startade upp akvariet för drygt 1 månad sedan så satte jag också ned svärdsplantor. Allt fungerade perfekt de första två veckorna och sen köpte jag de två gibbiceps'arna och några dagar senare så började det komma fram hål i bladen. Det tog dock mycket längre tid än denna andra gång då allt hände över ett dygn.

Jag har inte sett att gibiceps'arna har suttit på blanden men de är ju mest aktiva på natten och kan ju ha passat på då. Men jag skulle vilja vara säker på om det verkligen är gibiceps'en och inte beror på någon annan brist.

Fråga 1:
Om det skulle bero på brist av ljus, Co2 eller gruskorn vid bladroten, skulle detta kunna förstöra plantorna från fullt friska till håliga enligt bilderna på ett enda dygn ?

Fråga 2:
Om det skulle bero på gibicepsen, vet någon om det finns några andra utseendemässigt liknande växter som är relativt tåliga som de inte brukar vara lika förtjusta i att äta upp ?
#8 - 15 juni 2003 21:21
Sådär ser mina svärdsplantor ut efter något dygn med mina malar.
Först förstod jag inte vad som var fel - men har nu t.o.m. tagit dem på bar gärning med att rensa bladen... Eftersom dessa tydligen är godis för mina malar, så ska jag nog inte köpa dem i fortsättningen. De får tugga i sig resterna av det som är kvar (betydligt mer ihåliga än de på dina bilder) och sen köpa nytt o fräscht.
#9 - 15 juni 2003 21:28
Hej!

Kan väl egentligen bara vara gibbin om det blivit över en natt.

Mvh Jarinen
#10 - 16 juni 2003 13:34
Hej!
Det är garanterat dina malar som har kalas när inte du tittar på. Mina gör samma sak. Men om jag matar mina malar med mycket ärtor så slutar de käka på växterna. Jag har 3 vixna ancistrusar, 1 Gibbiceps på 20 cm och en L-001 på 15 cm i mitt 540 liters akvarium. Där har jag också 6 st stora svärdplantor. Men de får vara i fred, men om jag slarvar med ärtorna så är de där och gnager. Svärdplantorna håller till och med på att föröka sig nu. Förut höll de bara på att dö jämt. De blev bara mindre och miundre. Jag ger dem inte ens näring längre. Varken CO2 eller gödning i flytande eller fast form.
Mvh Maria
#11 - 16 juni 2003 13:56
Jag tror också det kan vara malarna jag har 2 Ancistrus malar i en liten burk där jag driver upp växter. Det enda jag hadde där i var en liten kruka för malarna att gömma sig i och en massa växter. Mina stricta skott som jag drev upp såg exakt likadan ut. Kom på mal F-n sitta och gnaga där en gång så jag Skaffade en rot till dom och så var det problemet löst.
#12 - 16 juni 2003 14:14
Hej! Va precis och läste på hjortgatanzoo. Där står det så här om svärdplantan: "Produktfakta
En klassiker ,gör sig bäst i grupp .De nya bladen blir vid järnbrist ljust gröna nästan genomskinliga .Kan vara svår att ha ihop med Ancistrus då dessa ibland gnager ur bladen så de liknar en gallerplanta.": http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?go=merinfo&tabell=db2&id=62&avd=36
#13 - 16 juni 2003 17:24
hej
du mata malarna med ärtor eller andra grönsaker så kommer dom låta bli växterna.
#14 - 16 juni 2003 18:13
Tack för alla svar, det låter ju uppenbarligen som att det är malarna som är bovarna i dramat.

Är det någon som vet om det finns någon annan växt som utseendemässigt liknar svärdsplantan men som gibiceps'ar inte brukar tycka om lika mycket ?
#15 - 16 juni 2003 21:47
hej
köp nåt me tjockare blad som tex nån anubias eller nåt. men du kan ha svärlantor med meen mata fiskarna me grönfoder så blir de inga problem sen.

Annons