Varför dör mina fiskar nu

#1 - 3 oktober 2007 13:31
Jag har haft mitt akvarium i några år nu och varit beskonad från sjukdomar.Jag har en del guppy, kardinaltetror och 4 malar.Jag var rädd för inavel på mina guppy så jag gick o köpte 3 nya, och då kom sjukdomarna som ett brev på posten.Jag har nu testat det mesta av råden ,men jag får plocka döda fiskar varje dag endast guppys.Lite trist nu när mina egenfödda dör med.Är det någon som har ett råd jag inte testat.PS dom ser ut som dom är fulla sen så dör dom
#2 - 3 oktober 2007 16:16
Är det bara Guppy som dör? Fulla, hur menar du då?
Vad har du för vattenvärde? Delvattenbyte? Storlek på kar? Temperatur? Matning och med vad?
En massa frågor men det är nödvändigt för att kunna spåna vidare på vad som kan vara felet:).
#3 - 3 oktober 2007 19:39
ja det är bara guppyn .Och det är på 170 l jag har gjort delvattenbyten som jag brukar,och kollat nitrit och ph det är som det brukar.Dom simmar liksom på sidan och sen så får dom några jätteryck och simmar in i rutan sedan är det inte mycket med dom ett ganska snabbt förlopp,har plockan 1 sedan jag skrev.
#4 - 3 oktober 2007 21:52
Väldigt konstigt, jag har nog aldrig hört talas om ett så snabbt förlopp på fiskdöd[B)].
Om du rör i gruset lite försiktigt, kommer det upp bubblor då?
Vad har du för pH?
#5 - 4 oktober 2007 11:05
Idag har jag inte sett några döda fiskar,och jag kolla ph låg på 7,5 och nitrit<0.1mg/l och jag rörde i sanden som du sa och inga bublor.Men nu har mina tetror fått vita prick.Kan detta varit orsaken till denna fiskdöd?fast dom inte hade prickar.Över halva beståndet har gått åt.
#6 - 4 oktober 2007 13:47
Varför du skulle röra i gruset var för att kolla om det har bildats gas i sandlagret, men det har det då inte.
Visst kan det vara vita pricken som har orsakat dödsfallen, men likaså kan det vara tvärtom, att obalansen i karet och nya fiskar orsakat vita pricken.
Köp medicin så snart som möjligt och håll tummarna att det börjar lugna ner sig nu.
#7 - 4 oktober 2007 14:16
Gör du regelbundna delvattenbyten? Om inte, så börja byt 30% av vattnet en gång i veckan.

(Tänkte om fiskarna fått någon chock av något slag om du plötsligt bytte vatten eller så, eller om de har försvagats pga. lång tid med ganska dålig vattenkvalitet.)

Om fiskar inte riktigt trivs med vattnet (tex, det finns ett överskott på något ämne de inte trivs med) så kan de bli försvagade. Man upptäcker det ju inte direkt, de kan simma och äta som vanligt, men ändå ha ett sämre immunförsvar. Och sedan krävs det ju inte så mycket för att få någon parasit eller sjukdomar. Vissa parasiter finns ju inne i magen och syns inte överhuvudtaget.

Hur mycket matar du och med vad?
Flera av mina fiskar dog när jag matade dem med röda mygglarver, som är ett foder som många har haft problem med (vissa inte). Så om du gjort det kan du ju sluta med det och istället mata med något annat.

Annons