Varför dör mina fiskar?

#1 - 21 december 2006 13:43
Jag har ett litet 20 liters akvarium, med inbyggd pump och ljus. Haft problem från början, oktober i år, med platy som först magrat, sen blivit slöa och hållt sig på botten. Den första som blev dålig lät jag vara, men det slutade med att den simmade upp och ner på botten. I djuraffären vet de inte vad det beror på, så jag har spolat ner de som visat samma tecken. Testade vattnet i affären och det är bra, och deras akvarium är jättefina så det beror inte på det.
Sedan för några veckor sedan slutade det upp och de två resterande platy har mått jättebra. Efter ett tag köpte jag en kampfisk och fler växter. Jag har alltid haft mycket växter, men de kan vara gröna och fina länge, för att sedan sucsessivt bli gula och lösas upp.
Nu börjar de nya växterna bli gula och en platy har magrat och ser dålig ut. Den här gången är även bakfenan trasig eller vad man säger... Den är inte komplett..
Vad gör jag för fel?
#2 - 21 december 2006 14:10
Varken platy eller kampfisk skall hållas i så små akvarium.
Platy:http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38
Kampfisk: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233

Vad matar du med och hur ofta?
ph på vattnet?
temperatur?
#3 - 21 december 2006 14:13
anna 81, sök lite här på zoopet om dina fiskar. Här finns mycket att läsa.

Spola inte ner sjuka fiskar utan att avliva de innan. Jag blev faktiskt lite arg. Tänk dig själv att simma runt i ett avlopp och dö en långsam plågsam död när du redan är mycket sjuk.
Det akvarie är ganska litet, så vattenvärderna kan fort ändras till det sämre.
Välkommen till zoopet en helt ny värld kommer att öppnas :)
#4 - 21 december 2006 14:37
Jag matar med vanligt flingfoder varje morgon. Ph ligger kring normalt ca 7.. Temperaturen ligger ca 26 grader.

I djuraffären sa det att det gick bra att ha dessa fiskar i 20 liters..

Hur avlivar man fisken?
#5 - 21 december 2006 14:39
Det lättaste att avliva småfisk är att slå de med något hårt. Hemskt för dig men det går fort för fisken att dö. Du kan också söka på forumet om avlivning finns massor av trådar.
Det första man lär sig när man börjar här på zoopet är att aldrig aldrig mer lita på akvarieaffärer :)
#6 - 21 december 2006 14:44
solbacka skrev:
Det lättaste att avliva småfisk är att slå de med något hårt. Hemskt för dig men det går fort för fisken att dö. Du kan också söka på forumet om avlivning finns massor av trådar.

Det första man lär sig när man börjar här på zoopet är att aldrig aldrig mer lita på akvarieaffärer :)

Ne de "flesta" djuaffärer vill bara tjäna pengar och skiter totalt i om djuren kommer må bra eller inte, Vet inte djuraffär som sa "Ja det går ha 4 scalarer i ett 30 liters akvarium".
Men sen finns det dom som vill att djuren ska må bra med så klart..
#7 - 21 december 2006 14:53
köp ett större kar om du vill ha fiskar som trivs, ditt kar passar som yngelkar inget mer.
#8 - 21 december 2006 15:04
smegga skrev:
Ne de "flesta" djuaffärer vill bara tjäna pengar och skiter totalt i om djuren kommer må bra eller inte, Vet inte djuraffär som sa "Ja det går ha 4 scalarer i ett 30 liters akvarium".

Men sen finns det dom som vill att djuren ska må bra med så klart..

Men det finns djuraffärer som säger att det är ok att ha skalare i 100l. Lika fel som ha platy/kampfisk i 20l.
#9 - 21 december 2006 15:06
Tja jag köpte akvariumet av dig, rödtoppen.. Då var det inga problem att ha det till vanliga fiskar ,:|
#10 - 21 december 2006 15:37
Kan det kanske vara av att växterna "ruttnar" och det blir en nitritspik ?! jag vet inte riktigt men det låter som om det skulle kunna vara det
#11 - 21 december 2006 15:39
guppy och yngel
#12 - 21 december 2006 15:42
jag rekommendrade dig att gå in på detta forum innan du började fylla det med fisk....men ett gäng med körsbärsräkor kan du ha i det (mina trivdes i det)
#13 - 21 december 2006 15:43
solbacka skrev:
Men det finns djuraffärer som säger att det är ok att ha skalare i 100l. Lika fel som ha platy/kampfisk i 20l.

Det beror ju på vilken storlek du har på fiskarna samt hur mycket du matar och hur mycket vatten du byter. Att ha burken för tillväxt där dom får stora vattenbyten ofta och massvis med mat så fungerar det ju utan åproblem. Har man tänkt att ha burken som en sällskapsburk så är det inte att rekomendera till scalarerna

Annons