Varför Dör Mina Fiskar??

#1 - 14 oktober 2006 18:25
Hej jag har problem med vissa av mina fiskar Praktbotia och molly
(inte sorgmanteltetra och neontetra)

dom flåsar och är slöa samt att botiorna ligger på sidan eller på botten och bara flåsar.
jag har kollat vattnet och det finns inget spår av något skadligt (2st zoo affärer)
jag har en pump som är tillräklig men ändå så dör mina fiskar

finns det någon som har några förslag eller lösningar så tar jag tacksamt emot dessa.
mitt kar är på 90liter
#2 - 14 oktober 2006 18:29
Hur har du pumpen placerad i karet?
#3 - 14 oktober 2006 18:30
sitter i ena hörnet
#4 - 14 oktober 2006 18:33
Tänker mest på om du har rörelse vid ytan av pumpen.
#5 - 14 oktober 2006 18:38
japp jag har rörelse på ytan köpte även en liten extrapump som sitter i andra hörnet
#6 - 14 oktober 2006 18:41
Prakt botian kan vara lata av sig och bara vara lata av sig men Mollin borde röra sig mer tycker man.
#7 - 14 oktober 2006 18:45
japp att botian kan vara lata har jag läst men att dom ligger hela tiden o hyperventilerar tyder nog på att något är fel
dom är så slöa att dom inte simmar undan för håven (tog med fisk in idag för att kolla hudavskrap i microskop)
#8 - 14 oktober 2006 18:48
jag har släckt ny o dom botiorna som är sjuka står 2st lodrätt vid pumpen medans 1 ligger på sidan vid pumpen o andas kanonfort
#9 - 14 oktober 2006 18:53
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du får nog berätta lite mer om ditt akvarie om vi skall kunna hjälpa dig.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är akvariet nystartat?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur sköter du vattenbyten?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur har du testat vattnet?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad har du testat?[/COLOR][/FONT]
#10 - 14 oktober 2006 18:57
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Du får nog berätta lite mer om ditt akvarie om vi skall kunna hjälpa dig.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Är akvariet nystartat?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur sköter du vattenbyten?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hur har du testat vattnet?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vad har du testat?[/COLOR][/FONT]

startat i Juni

1/3 vatten i veckan (med aquatan efter bytet)
testade idag i 2 affärer som sa att det inte finns några spår av något
#11 - 14 oktober 2006 18:59
jag har även själv testat ph med tetra ph test samt no2 test
samt att jag har ett stick test som testar ph kh gh no3 samt no2
o allt är ok
#12 - 14 oktober 2006 19:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Låter skumt tycker jag, jag hade botior ett tag och dom verkar ganska känsliga om dom är små.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har det hänt något annat nyligen, nya fiskar, kollat vattentempen?[/COLOR][/FONT]
#13 - 14 oktober 2006 19:05
[quote=Maria - Sjöjungfru;857087][FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Låter skumt tycker jag, jag hade botior ett tag och dom verkar ganska känsliga om dom är små.[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Har det hänt något annat nyligen, nya fiskar, kollat vattentempen?[/COLOR][/FONT][/quotenär jag startade akvariet köpte vi några platy köpte sedan till 10 sorgmanteltetra

efter det 4st botia i juli i september dog det 3 st
köpte då till 6st botia eftersom jag trodde att den ensamma skulle trösta ihjäl

efter det så har yttligare 3 st dött
tempen i karet är mellan 26-27
#14 - 14 oktober 2006 19:10
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Dom praktbotior jag hade magrade liksom av innan dom dog. Är dom små? [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Om det nu inte är fel på vattnet så låter det som om dom är stressade, har dom möjligheter att gömma sig, grottor, mycket växter?[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kan ju ev. vara så att stressade botior även stressar av sig på mollyna.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tänk på att praktbotior blir stora (30 cm) och behöver mycket plats. 90 liter är i minsta laget även för små.[/COLOR][/FONT]
#15 - 14 oktober 2006 19:14
Jag har haft gott om ställen dom kan gömma sig på har byggt grottor med flatsten
mina har magrat oxså mina är mellan 4-5cm
det konsatiga är att dom ligger på pumparna o botten o inte längre simmar in i grottorna
#16 - 14 oktober 2006 19:16
archan41 skrev:
Jag har haft gott om ställen dom kan gömma sig på har byggt grottor med flatsten

mina har magrat oxså mina är mellan 4-5cm

det konsatiga är att dom ligger på pumparna o botten o inte längre simmar in i grottorna

jag köpte det här akvariet till min son då han fyllde år men har blivit biten själv så jag letar efter ett kar på mellan 5-700liter så då får jag flytta dom då
#17 - 14 oktober 2006 19:26
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag letade lite i gamla trådar och hittade den här[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=75634&highlight=praktbotia[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Vet att jag läst flera trådar om döende och avsmalnande praktbotior.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Jag skulle nog ge upp botiorna tills du skaffat större kar och då köpa större exemplar från början.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Det verkar som om dom är ganska känsliga mot ph-svängningar och troligtvis oxå svängnigar i vattenkvaliten som oftast blir i mindre kar när man gör vattenbyten.[/COLOR][/FONT]
#18 - 14 oktober 2006 19:35
men det konstiga är ju att det funkade kanon så lång tid o nu så blira dom sjuka
#19 - 14 oktober 2006 20:03
7 praktbotia, 10st sorgmanteltetra samt 5 st platy o 10 st kardinaltetror tycker jag är för mycket för ditt akvarium. botiorna blir alldeles för stora för ditt akvarie. du har säkert nitrit och syrebrist, därför flämtar fiskarna. med din belastning på akvariet tycker jag du ska göra dagliga vattenbyten och sätta pumpens utblås i nivå med vattennivån för att optimera syresättningen.

vanligtvis räknar man 1cm fisk tar 1 l vatten, och praktbotior blir väl 10-15 cm så bara i botiorna "binder" du 70-100l vatten.

fiskkalkyl:

10 sorgmanteltetror = 60l
10 kardinaltetror = 50 l

bara de blir över 100l, och då är inte ens botiorna eller guppysarna eller mollysarna inräknade.
#20 - 14 oktober 2006 20:10
Var står det att han har ett så litet akvarium som skrivs??
#21 - 14 oktober 2006 20:21
stene skrev:

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]I första inlägget, sista raden??? :rolleyes: 90 liter...[/COLOR][/FONT]
#22 - 14 oktober 2006 20:30
lenis3 skrev:
7 praktbotia, 10st sorgmanteltetra samt 5 st platy o 10 st kardinaltetror tycker jag är för mycket för ditt akvarium. botiorna blir alldeles för stora för ditt akvarie. du har säkert nitrit och syrebrist, därför flämtar fiskarna. med din belastning på akvariet tycker jag du ska göra dagliga vattenbyten och sätta pumpens utblås i nivå med vattennivån för att optimera syresättningen.

vanligtvis räknar man 1cm fisk tar 1 l vatten, och praktbotior blir väl 10-15 cm så bara i botiorna "binder" du 70-100l vatten.

fiskkalkyl:

10 sorgmanteltetror = 60l

10 kardinaltetror = 50 l

bara de blir över 100l, och då är inte ens botiorna eller guppysarna eller mollysarna inräknade.

jag har 2st pumpar en i vardera hörnet även blåser luftbubblor
nitrit halten är som den ska kolla senast idag (själv o på 2st affärer
jag har inga platy kvar o 4 st botia är döda
men jag får snabba på inköpet av ett större kar
mvh Christer
#23 - 15 oktober 2006 08:19
men framförallt - byt vatten!!! om en fisk ligger kvar död belastar den akvariet ännu mer och fler fiskar dör
50% dagligen?
#24 - 15 oktober 2006 13:29
lenis3 skrev:
men framförallt - byt vatten!!! om en fisk ligger kvar död belastar den akvariet ännu mer och fler fiskar dör

50% dagligen?

50% dagligen hur länge då????

jag har kollat vattnet o det är ok
ska jag byta iallafall ???
mvh christer
#25 - 15 oktober 2006 14:27
det måste ju helt enkelt bero på förgiftning (från nåt i karet) eller en epedemi som drabbat dem, nåt annat kan inte jag se! tycker du ska plocka ur eventuell dekoration och byta en stor del vatten och se efter tecken på förbättring[:o]
#26 - 15 oktober 2006 15:06
ja jag tycker du ska byta ändå, man kan aldrig byta för mycket vatten.

vet du vad det är för tester de testar med i affären? jag har fått för mig att de brukar testa med såna här multi-sticks, dvs stickor som har flera tester på sig. de verkar inte fungera så bra, har läst fler inlägg där det står att de inte visar bra värden.
#27 - 15 oktober 2006 15:25
stene skrev:

Överst........;)

finns det någon som har några förslag eller lösningar så tar jag tacksamt emot dessa.
mitt kar är på 90liter
#28 - 15 oktober 2006 17:10
lenis3 skrev:
ja jag tycker du ska byta ändå, man kan aldrig byta för mycket vatten.

vet du vad det är för tester de testar med i affären? jag har fått för mig att de brukar testa med såna här multi-sticks, dvs stickor som har flera tester på sig. de verkar inte fungera så bra, har läst fler inlägg där det står att de inte visar bra värden.

jag har kollat själv (NO2) med Nutrafin test 5ml vatten 5droppar från 2 olika flaskor där ligger det bra
#29 - 15 oktober 2006 19:08
okej
syrebrist pga överbelastning av akvariet? annars vet jag inte, men som sagt ,vattenbyten skadar inte.

edit: tokflämtar fiskarna? syrehalten i varmt vatten är lägre än i kallare vatten, vad har du för temp?

Annons