varför dör mina fiskar?

#1 - 30 maj 2006 19:28
[FONT=Century Gothic]Varför dör mina [COLOR=#800080]Tilapia mariae[/COLOR] beror de på att ett par "hetsar" ihjäl de?[/FONT]
[FONT=Century Gothic]jag vill veta vad jag ska göra de har nu dött 2 st på en vecka[/FONT]
[FONT=Century Gothic]men jag har sett att hanen jagar alla förutom sin hona,tillslut blir det väl bara paret kvar.[/FONT][FONT=Century Gothic]trist men de finns ju inget man kan göra innan de dör gömmer de sig bakom pumen :( [/FONT]
[FONT=Century Gothic]och fenorna har då blivit skadade och sen några timmar senare ligger de upp och ner. trist att se men de är väl naturens gång :S[/FONT]
[FONT=Century Gothic]Hanen och honan har börjat bygga bo de har tömta en del av akvariet på sand under en kruk del :D och hanen har börjat dansa för honan och de gräver tillsammans. vad ska man ha för "saker" i akvariet så att fiskarna inte ska dö utan att trivas. [/FONT]
[FONT=Century Gothic]hoppas att jag får något svar :) [/FONT]
#2 - 30 maj 2006 19:34
Parlevande substratruvande ciklid som blir 50 cm lång. Inte för att jag känner till just denna arten, men jag kan inte komma på någon ända parlevande substratruvare av den storleken som inte slår ihjäl alla artfränder som inte är dess egen partner.

Så, ja, det är mycket troligt att alla utom paret kommer att dö. För att inte stå där med bara ett par som slår ihjäl allt du stoppar i så kanske du skall stoppa i några andra passande arter som kan mäta sig med dem. Att göra det när de är vuxna och själv bedömer jag som mycket svårt för att inte säga nästintill omöjligt.
MVH
Magnus
#3 - 30 maj 2006 19:36
okej.. men de som har dött är av samma art och de som har dött har vart mycke mindre än hanen.
#4 - 30 maj 2006 19:41
[QUOTE=jossan_sthlm]okej.. men de som har dött är av samma art och de som har dött har vart mycke mindre än hanen.[/QUOTE]

Att det var fisk av samma art, dvs artfränder, hade jag redan förstått. Att det är den största som knäcker de mindre är fullt naturligt, så är det nästan alltid.
MVH
Magnus
#5 - 30 maj 2006 19:42
men de känns så trist jag är så rädd att alla kommer dö.
men vad kan man ha för gömställen?
#6 - 31 maj 2006 14:03
Nu idag har de bökat om kring rikigt mycke växterna flyter och de fixar och donat längst bak i akvariet mot baksidan lixom..
men jag undrar vad ska jag ha för gömställen?
#7 - 31 maj 2006 14:14
Hur stort är karet?
MVH
Magnus
#8 - 1 juni 2006 12:07
ja du jag vet inte 150?
#9 - 2 juni 2006 08:30
Du har inte funderat på några andra fiskar? En parlevande substratruvande ciklid som blir 50 cm lång är ingen lämplig fisk för 150 liter. De borde ha 750 liter eller mer Varför inte testa någon dvärgciklid istället?
MVH
Magnus

Annons