Varför dör mina fiskar?

#1 - 13 maj 2010 18:41
Hej allihop,

Jag har ett akvarium på 170 liter som är nystartat för ungefär fyra månader sedan. Jag har haft i alla nödvändiga medel så vitt jag vet. Det var bakteriekultur, vattenberedning och PH-sänkare eftersom vårt var lite högt. Jag har tre växter i akvariet och de får näring från lerkulor och i flytande form. Jag har en 3D bakgrund bakom vilken pump och doppvärmare göms. Vatten kommer bak via två områden som är täckta med nät och fram igen genom två hål som är anslutna till pumpen via slangar. Det finns både kol och filtermedium i pumpen.

Jag vet nu att jag inroducerat fiskarna för snabbt. Efter en vecka släppte jag i tio sorgmanteltetror och sedan har jag fyllt på med åtta zebrafiskar, fem platy, elva guppy, fyra dvärggurami, en ancistrus och en L007 inom fyra veckor till.

Efter lite mer än en månad höjdes nitrithalten och först tillsatte jag bara mer bakterier, men när det inte hjälpte köpte jag nitrateminus och sedan dess har nitrithalten varit obefintlig. Dagen efter jag hällt i nitrateminus dog tre av mina guppy på samma kväll. Efter detta har ytterligare fem guppy dött liksom två zebrafiskar och en dvärggurami.

En sorgmanteltetra hade ett hål i hakan så att maten ramlade ut igen, så vi tog bort den. En dvärggurami var mörk bakom huvud och gälar i veckan samt blödde på hakan. Han var alldeles medtagen och låg på ett blad. Han orkade knappt upp till ytan och efter att ha tittat på honom en stund tog vi bort honom också.

Alla guppi som dött har först haft fransiga stjärtfenor och efter att de dött har stjärtfenorna varit borta. De två guppi som är kvar har också börjat bli trasiga i kanten. Det har däremot inga av de andra fiskarna som dött varit. Den sista av mina dvärgguramihonor har nu också en bit borta på sin stjärtfena och en sorgmanteltetra har blivit av med halva sin stjärtfena under natten.

Jag kollar vattnet ungefär varannan dag. Jag har dels stickor och dels ett dropptest för nitrit. Vattenvärdena legat likadant hela tiden, förutom vid nitrathöjningen i början.De brukar ligga såhär: PH 7,4 kh 4 gh 10 NO2 (nitrit) 0 NO3 (nitrat) 10. Temperaturen ligger stadigt på 26 grader. Dock har jag oförklarligt haft ett temperaturfall för ungefär en vecka sedan. Då sjönk den till 24 grader och vi skruvade upp doppvärmaren. Jag har bytt en tredjedel av vattnet varannan vecka och därefter tillsatt motsvarande mängd beredning, PH-minus och bakterier. Jag har även hällt i bakterier när jag släppt i nya fiskar eller strax före samt när nitrithalten började höjas.

Jag har inte medicinerat fiskarna men jag har tillsatt en och en halv tesked salt ett par gånger.

Kan det vara så att vår pump inte är tillräckligt bra? Vi fick den till akvariet som vi köpte begagnat men oanvänt.

Kan det vara fenröta?

Kan det vara några bakterier?

Kan det vara vampyrplecon som äter på de andra på natten?

Kan det vara så att många fiskar tuggar lite på guppynas stjärtfenor och detta inte har med döden att göra?

Jag har fått veta att det mörka runt dvärgguramins huvud och gälar kan ha berott på stress. Denna killen var en av de tuffare i vårt akvarium så jag har svårt att tänka mig att någon varit efter honom om det inte varit någon av malarna. Eller kan han möjligen ha varit i slagsmål? Den andra guramihanen är väldigt lugn och harmonisk.

Alla fiskarna utom zebrafiskarna är och har varit väldigt nyfikna och inte hållit sig borta från en utan de brukar i stället komma fram till den sia någon står och tittat och om man pillar med något i akvariet kommer de dit för att titta och nafsa på en lite grand. Zebrafiskarna däremot håller sig lite mer undan från människor och börjar stimma när något rör sig fort framför akvariet. De håller sig i ett hörn när vi städar.

Ancistrus är den enda som är stor. Han (eller hon) är ungefär tio centimeter. Några sorgmanteltetror har växt mer än andra och de största är nog fyra centimeter medan de minsta är två. Platyna är ca fem centimeter och dvärgguramina kanske sex, max. Zebrafiskarna är nog fyra centimeter. Guppyna är nog tre och fyra centimeter. 007 är kanske fem centimeter.

Jag matar fiskarna en gång varje dag, men ibland blir det varannan. De får flingfoder för allätare. Vi har köpt två olika märken varav den ena har fyra sorter. Malarna får mat när lampan släkts. De får en halv tablett varje dag eller en hel varannan dag. En tablett innehåller mest alger medan det står omnivore på den andra.

Jag kan säkert komplettera om jag missat något.

Spirea2
#2 - 14 maj 2010 09:18
dina guppy (och dom andra) blir säkert uppätna , men den höga temperaturen gör dom säkert inte gott heller, varför vill du ha 26grader? 23-24 vore betydligt mera lämpligt.
Hur mycket matar du per gång? ett bra mått för flingfoder är att inget ska få sjunka till botten ;)
Vad har du för pump? svårt att svara på om den duger utan att veta vad det är ;)

Guramis brukar kunna vara duktiga på att tugga fenor så kolla lite extra på dom.
#3 - 14 maj 2010 09:46
Jag har valt temperatur efter att ha läst på om fiskarna. [:o] Har jag det för varmt, så sänker jag gärna.

Jag tror att jag matade för mycket i början, men har blivit mer restriktiv. Jag brukar mata lite i taget så länge fiskarna äter friskt. Jag brukar kolla så att alla äter och det brukar gå ganska fort. Jag har haft tvåminutersregeln i tankarna, men aldrig behövt tillämpa den då de verkar mätta innan dess.

Pumpen heter Brio 3 och är som sagt den som följde med akvariet.

Jag tycker att mina dvärgguramis verkar vara mycket lugna och fredliga.

Spirea2
#4 - 14 maj 2010 10:02
Något som jag reagerar på när jag läst detta är att ni bara har tre växter i ett akvarium som är så pass stort. Fiskar som Gurami vill ha mycket växter, och flytväxter dessutom. Det är inte ovanligt att Guramis stressar ihjäl varandra så de vill ha gott om gömställen. Växterna hjälper också till att hålla karet i balans.

Tror att Sorgmanteltetror kan tugga på fenor men vet inte hur pass vanligt det är.
#5 - 14 maj 2010 10:38
Vi har tänkt köpa flytväxter.

Dock är det ingen av fiskarna som verkar speciellt intresserade av de växter vi har. Ibland simmar någon fisk in bland bladen, men inte speciellt ofta.

Sorgmanteltetrorna jagar ju varandra en hel del och det ser ut som om de leker ta fatt, men de har inte trasiga fenor.

Spirea2
#6 - 14 maj 2010 10:47
Flytväxterna blir nog bra. :)

(Om tetrorna biter på fenor så är det på andra arter med långa fenor, inte på varandras.)
#7 - 14 maj 2010 10:48
Ah. Det stämmer ju in på guppy.

Tror du att det är detta fiskarna dör av?

Spirea2
#8 - 14 maj 2010 10:51
Hej,

Det är ett väldigt vanligt nybörjarfel att man köper för mycket fisk alldeles för snabbt.
Men man lär sig av sina misstag:/
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av ditt filter och hittade ingen information om det men det kan vara så att det inte räcker till. Ett tips kan i så fall vara att titta på blocket eller tradera så behöver det inte bli så dyrt att köpa nytt.

Att mata en fisk tills den är mätt är nog väldigt svårt. De flesta fiskar skulle äta ihjäl sig. Det är bra att du kollar så att alla äter men det är i så fall mest för att se att de mår bra och inte är på väg att bli sjuka.
Se om du kan mata ännu mindre tills du är säker på att karet har kommit i balans.
Tänk också på att inte göra rent filtret förens flödet blir sämre, men det kanske du redan visste:)

Jag har haft sorgmanteltetror och de var så pass elaka att jag var tvungen att ge bort dem. Så jag tror faktiskt att de kan vara skyldiga till en hel del fenbitande!
Jag håller mde Dexter ang växterna. Med mer växter blir det bättre balans i karet och fiskarna får mer gömställen så att de slipper bli stressade.

Hoppas att det löser sig snart.

Elin
#9 - 14 maj 2010 10:56
Min erfarenhet är att dom flesta fiskar har lättare att hantera lägre temperatur än högre, kallare vatten är mera syrerikt framför allt och går du en varm sommardag upp till 30 grader börjar lätt många fiskar dö så lite större marginal dit är aldrig fel.
Din pump har jag aldrig hört talas, är det modellen som heter brio 3? isåfall vilket märke?
kanske du vet hur många liter i timmen den drar runt för det säger rätt mycket.
Kanske inte är dina guramis som är problemet men dom brukar kunna stressa och jaga andra och även sina egna, mera växter som fiskarna kan gömma sig bland är nog inte fel oavsett art även om jag själv inte direkt gillar flytväxter (dom skuggar och ger inte så mycket gömställen).
2 minuter låter väldigt givmilt för ett nystartat kar, 5-10sekunder max en gång per dag känns rimligare, fiskar svälter inte ihjäl i första taget ;)
#10 - 14 maj 2010 11:23
:eek: Oj! Så kort tid! Då har jag ändå matat för mycket.

Med andra ord:
Mindre mat
Mer växter och gömställen
Lägre temperatur

Hoppas att fiskarna slutar dö med detta recept.

Jag har sett att andra lagt upp bilder, men hittar inte hur man gör. Kanske kan man som mer erfaren se om det är bitmärken på stjärtfenorna...

Spirea2
#11 - 14 maj 2010 11:44
Det kan vara så att filtrets märke är Project Blue? Det står att flödet ligger mellan 300 och 950 liter/timme. Det är på 15 watt och funkar upp till 170 liter.

Om jag ska köpa nytt filer vill jag gärna ha ett innerfilter som ryms bakom bakgrunden. Vad ska jag i så fall hålla mig till?

Spirea2
#12 - 14 maj 2010 12:58
Svarar bara på frågan om bilder nu:
För att kunna lägga upp bilder måste man vara goldmedlem, annars får du ladda upp bilderna någonstans och länka. Skapa ett konto på photobucket.com och ladda upp bilder som du sedan skickar en direktlänk till här ;)
#13 - 14 maj 2010 13:06
Om ditt filter kan prestera 950l/h så borde det duga, se bara till att det inte är nerskruvat eller för igensatt, är det ett sånt här filter?

http://www.project-pumps.it/blue/brio.htm

har du nåt aktivt kol i filtret borde du nog byta ut det mot nåt mera användbart, du skulle troligen även få bättre flöde i filtret med lite modifieringar (borra massa hål intill insuget (hela botten) så filtermassan får bättre genomflöde).
#14 - 14 maj 2010 13:10
Spirea2 skrev:
:eek: Oj! Så kort tid! Då har jag ändå matat för mycket.

Med andra ord:

Mindre mat

Mer växter och gömställen

Lägre temperatur

Hoppas att fiskarna slutar dö med detta recept.

Jag har sett att andra lagt upp bilder, men hittar inte hur man gör. Kanske kan man som mer erfaren se om det är bitmärken på stjärtfenorna...

Spirea2

Du minimerar iaf massa risker med lägre temp och mindre mat och med flera gömställen blir det förhoppningsvis även mindre problem med fiskar som biter på varandra men risken är att långsamma fiskar som guppy inte klarar sig i längden iaf.
Vad gäller tiden kan du sakta öka nån sekund per vecka men stanna vid 30sek, mer än så borde aldrig behövas, ser du att vissa fiskar blir utan kan det va bra att smula flingfodret till lite mindre bitar så det sprids mera i karet.
#15 - 14 maj 2010 13:37
Japp, så ser det ut. Vad ska jag ha istället för aktivt kol?

Jag har nu varit i zooaffären som ligger närmast och köpt en grotta som liknar en stock. Flytväxter hade de inga, så det får bli i nästa vecka när jag jobbar igen.

Jag hittade också något som hette Tetra Medica General Tonic som skulle hjälpa mot något som hade trasiga fenor (bland annat) som symptom. Tror ni jag ska prova det eller är det helt enkelt de andra fiskarna som är boven?

Nu tänker jag ju försöka få bukt med problemet med de fiskar jag har kvar, men för tankar kring framtiden... Vilka fiskar skulle jag kunna ha tillsammans med guppy? Och vilka bör gå bra med dvärggurami?

Tacksam för all hjälp!

Spirea2
#16 - 14 maj 2010 16:02
Spirea2 skrev:

Jag har nu varit i zooaffären som ligger närmast och köpt en grotta som liknar en stock. Flytväxter hade de inga, så det får bli i nästa vecka när jag jobbar igen.

Jag hittade också något som hette Tetra Medica General Tonic som skulle hjälpa mot något som hade trasiga fenor (bland annat) som symptom. Tror ni jag ska prova det eller är det helt enkelt de andra fiskarna som är boven?

Nu tänker jag ju försöka få bukt med problemet med de fiskar jag har kvar, men för tankar kring framtiden... Vilka fiskar skulle jag kunna ha tillsammans med guppy? Och vilka bör gå bra med dvärggurami?

Tacksam för all hjälp!

Spirea2

Hej,
Kanske du skall tänka om lite? Akvariefiskar är djur som faktiskt är ganska lika med de som simmar runt i sjöar och vattendrag! Är det någon som håller på att slå i kemikalier i dessa, förutom vi människor som förorenar med det?
Om du bara tar det lite lugnt och matar med förstånd samt byter lite vatten regelbundet fixar det sig nog. Som det låter med din fiskdöd så kan du nog se det som naturlig reglering (synd om fiskarna).

I ett sällskapsakvarium finns en gammal tumregel om 10 växter per fisk och den är bra!
Varför inte investera i det i stället för konstgjorda grottor? Som sagts tidigare, växterna kommer att hjälpa dig med balansen i akvariet så du slipper använda så mycket ”undermedel”. Dessutom konkurrerar de med alger så du slipper skrapa rutor så ofta.
Av egen erfarenhet tenderar man att översköta sitt akvarium i början! Att man då ger dom krakarna mat när dom ser hungriga ut ingår ofta i detta.

Ta det lugnt och njut av ditt akvarium

Bosse
#17 - 14 maj 2010 16:08
Orkade inte läsa allt som skrivits men nån nämnde att 26gr var för varmt... Inte alls säger jag, det är en perfekt temperatur för de arter du har och nästan alla andra arter vi håller i akvarier!
#18 - 14 maj 2010 22:05
Spirea2 skrev:

Tacksam för all hjälp!

Spirea2

Måste nog hålla med bossep lite, skippa kemikalierna, du riskera mest att få väldigt ostabila värden och kastar bort pengar i onödan.
Istället för aktivt kol så skulle en grov filtermatta göra betydligt mera nytta, är kolet dessutom gammalt (mer än nån månad) är det bara nåt som hindrar flödet i pumpen och helt tomt skulle vara bättre än kolet.
Temperaturen har tydligen jag och åheim olika åsikt om men hur du än gör så lär fiskarna absolut inte ta skada av lite lägre temp, är lite allergisk mot doppvärmare och kör alla mina kar utan och har istället så mycket ljus att jag får styra temperaturen med fläktar som kyler ner karen :)
En doppvärmare av den klassiska modellen (icke elektrisk styrning) som går sönder hänger sig nästan alltid i på läget så den överhettar karet och dödar alla fiskar, så kolla gärna vad du får för temp utan doppvärmare, den kanske är en onödig risk i karet som du skulle kunna plocka bort, skulle iofs kunna hålla i 20år utan problem men ingen av mina höll mer än några år.
#19 - 14 maj 2010 22:08
åheim skrev:
Orkade inte läsa allt som skrivits men nån nämnde att 26gr var för varmt... Inte alls säger jag, det är en perfekt temperatur för de arter du har och nästan alla andra arter vi håller i akvarier!

http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1

även för dom som har 26 grader som rekomenderad maxtemp?
vore det inte bättre att ligga ett par grader lägre?
#20 - 14 maj 2010 23:44
Fuzzop skrev:
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1

även för dom som har 26 grader som rekomenderad maxtemp?

vore det inte bättre att ligga ett par grader lägre?

Hej,
Det hela beror nog på vilka fiskar man väljer. Vissa gillar svalare vatten och andra lite varmare.
Om du ligger nära den övre gränsen för dina fiskar får dom en snabbare ämnesomsättning, växer snabbare, brukar få bättre färger, etc. Men det är viktigt att komma ihåg att varmt vatten binder mindre mängd syre. Så ju varmare ju större risk för syrebrist i ett överbefolkat akvarium.
Detta är en viktig sak när man komponerar ihop fisksoppan i ett sällskaps akvarium man skall nog välja fiskar med liknande krav på temperatur, ph, kh, osv.
Det är en STOR skillnad på klarar sig och trivs! Så en titt i artregistret här på zoopet kan vara en bra investering Innan man köper fisk!
Om man blandar diskus, guldfisk och malawi ciklider kanske man kan hitta värden dom klarar allesammans men dom kommer nog inte att trivas!

Bosse
Biotop freak
Bilagor:
#21 - 15 maj 2010 16:47
Jag är tacksam för alla svar och att ni delar med er av era tankar, men fortfarande undrar jag varför fiskarna dör. Kan allt bero på att jag har för hög temperatur (eller inte) eller att sorgmanteltetrorna nafsar eller att de har för få gömställen eller att jag har för få växter i akvariet? Allt detta hjälper naurligtvis till att skapa en bättre miljö för de små söta, men dödar det dem verkligen? Beror guppynas trasiga fenor och deras och flera andras plötsliga död på detta? Skulle fler fiskar slippa dö hos mig om jag bara ändrade detta? Vad ska jag annars göra då förutom det vi skrivit tidigare?

Vilka fiskar tycker ni att jag kan ha tillsammans då? Efter vad jag läst mig till är alla de fiskar jag valt fredliga, relativt lättskötta och nybörjarvänliga och funkar i samma vatten. Alla vill ha kH under 19, pH mellan 7 och 7,5 och temperatur mellan 24 och 26. De är också allätare som vill ha en varierad kost. Så vitt jag kunnat läsa mig till innan jag köpte dem passar de alltså ihop. De vill också ha gömställen och växter i akvariet. Alla dessa krav uppfyller jag och jag har inte högt nititvärde. Vad är då fel? Varför dör mina fiskar?

Jag har massor med vänner och bekanta som haft akvarium och fött upp fiskar till och med. Ingen av dem har haft sådana här problem som jag och ingen av dem hade förberett något alls innan de skaffade fiskarna. De köpte allt samma dag stoppade i vad fiskar de tyckte var fina och så funkade det. En del av dem hade ingen doppvärmare (och inte många lampor och fläktar) och lyckades ändå. Några hade inte ens filter utan fiskarna klarade sig med regelbundna vattenbyten även om de inte var labyrintfiskar. Måste man vara expert för att kunna ha ett akvarium? Har inte alla akvarister startat upp ett första akvarium och varit nybörjare?

Jag tycker att det är jätteroligt att sitta och titta på fiskarna länge och att fundera kring förbättringar för dem. Ja, till och med att läsa på alla burkarna i affären eller läsa på internet om fiskarter jag vet att jag aldrig kommer att ha. Men jag tycker inte att det är roligt när de dör. Även om jag är ny och jag inte haft fiskarna länge så har jag hunnit fästa mig vid dem. Jag ser dem som husdjur och inte som en möbel eller ett experiment som några verkar fått för sig.

Jag skriver ju till alla här inne med erfarenhet för att jag vill ha hjälp. Vad ska jag göra för att fiskarna ska få det bra hos mig? Och först och främst för att vända trenden och sluta dö.

Spirea2
Bilagor:
#22 - 15 maj 2010 17:22
Jodå många stopar ihop vad som känns som olämpligt och lyckas och själv va jag som du och försökte läsa på så mycket som möjligt och bara skaffa fiskar som skulle funka ihop mm, självklart slutade det med en total katastrof och nästan alla fiskar dog, jag hade dock inte hittat till zoopet då utan hade bara en totalt värdelös djuraffärs råd att gå på :(
Saken är att fiskar som guppy kan vara svåra ihop med en massa arter och dina dör troligen pga att andra biter på dom, sen lite lägre temp ger inte bara mera syrerikt vatten utan även "lite" lugnare fiskar, dom är ju likt reptiler kallblodiga och ökad temp ger dom ökad ämnesomsättning, mera energi osv, skildnaden kanske skulle vara knappt märkbar men många bäckar små som det sägs.
Nitrit kan va vanskligt att mäta då det i början innan bakterierna är riktigt många kan bli korta spikar en stund efter matning som annars inte syns vid mätningarna för bakterierna tar till slut hand om det, så din generösa matning är nog en del i pusslet.
Tråkigt nog tror jag inte du har ett stort problem utan en bunt mindre halvdana.
En bunt stora växter som fiskarna kan försvinna bland skulle nog göra en del, finns en del snabbväxande som du alltid kan rensa bort med tiden men kanske låta ta över i början så du i princip inte ser några fiskar tills dom slutat dö för dig, köper du typ nån grotta så kan en fisk gömma sig där och du lär behöva rätt många om du ska ha till alla ;)
#23 - 15 maj 2010 20:13
Det är ju svårt att säga varför dina fiskar dör men att fiskar dör av stress är inte ovanligt. Självklart blir de stressade när de har ont om gömställen och blir bitna i sina fenor, som det ju verkar. Du skriver att du har tre växter och precis har köpt en grotta i form av en stock och det ger inte fiskarna några större möjligheter att kunna gömma sig i ett 170-liters, tvärtom verkar det väldigt "kalt". (Flera utav de arter du har vill helt klart ha _mycket _ växter och det kan du säkert läsa även här på Zoopets artbeskrivningar.) En bra bit på väg är att du följer de råd du fått här i tråden och naturligtvis att du sköter dina vattenbyten som du ska. Tror du kommer långt då när det gäller att få dina fiskar att trivas och överleva, för kanske kan det vara som även personen i inlägget ovan nämner, många små saker som behöver rättas till.

Sedan är det ju även så att så pass lugna och fredliga fiskar som Platy och Guppy lätt råkar illa ut när de kombineras med Zebrafiskar som kan vara ganska elaka och liksom Sorgmantlar kan få för sig att tugga på långa fenor.
#24 - 15 maj 2010 20:28
ej Spirea2,
Var snäll och ta inte illa upp om du får lite i ditt tycke obefogad kritik. Vi försöker bara hjälpa dig lite på traven och hjälpa dig in på rätt väg.
Har du möjlighet att ta en bild av ditt akvarium och posta här?
Jag har haft akvarium sedan början på 60 talet och har säkert begått alla misstag man kan tänka sig!
Jag bor sedan länge tillbaks utomlands och har just no inget akvarium på grund av en orsak. Det som säljs som fisk här är ingenting att ha. Vanskapta och oftast sjuka i affären.
Jag har också precis satt upp ett 240 l akvarium på långdistans tillsammans med mitt barnbarn på 7 år.
För utom akvariet med tillbehör fick han 1 000 spänn att köp växter för (blev inte stor rufs så man får kanske lämna ett bidrag till). Fiskar fick han köpa själv för sparade pengar. Men det blev stor olycka! 2 guppy hannar dog redan första natten. Samma panik som du, vad har jag gjort för fel?
Jag rådde honom att gå tillbaks till affären och ställa sig och titta länge på akvariet han köpte fisken från. Han upptäckte då att det låg några döda och flöt samt att beståndet blivit mindre.
Han köpte inga nya fiskar där och går fortfarande och är sur.
Kanske det kan vara en del av ditt problem? Sjuka fiskar från början? Eller at du och affären har helt olika vatten? Exempelvis dom har lågt Ph och du högt. Den gamla seden att ”koppa in” fisken är inte så dum vare sig det gäller Ph som temperatur.
Angående dina fiskar:
sorgmanteltetror: Sydamerika, lågt Ph och lågt dh gillar värme. (troligtvis dina fen-ätar bovar)
zebrafiskar: Asien, gillar svalt vatten.
platy: Centralamerika, högt Ph och Kh, temperatur tåliga men vill ha det lite varmt. Vi har naturformen simmande i slaskdiken här där jag bor. (kan också äta en och annan fena)
Guppy: Dom du köper i affären är nog helt genetiskt något helt annat en ”ur fisken”. Men i naturen gillar dom högt Ph och Kh. Vill normalt ha det lite svalare en exempelvis platy.
Dvärggurami: Asien, Normalt mjukt och neutralt vatten. Lever i rent men ofta grumligt vatten. Tål 0 i syre. Gillar lungt och hällst stillastående stillastående vatten. Mycket växter är ett krav. Din blev nog ihjälstressad.
Ancistrus: Sydamerika, Mjukt surt och gillar värme.
L007: Samma som Ancistrus.
Som du ser har du fisk med lite olika krav. Men enligt ditt vatten och kanske runt 26 grader lär dom trivas ganska bra.
Om jag fick välja bort några vore det Guppy och zebrafisk.
Om du har någon sjukdom kan nog ingen säga mer en du. Ser du något onaturligt. Ludd ”slöjor” prickar, etc?
Jag skulle helt enkelt vänta med fler fiskar tills dom du har slutar dö! Låter kanske hårt och rått men konstant fiskdöd tar lätt död på akvarie intresset och du lär nog inte få bukt med det förens ditt akvarium är stabilt.
även om din nitrit nu tycks vara borta och omvandlas till nitrat så har du nog matat för mycket en gång i tiden.
Jag misstänker också att för mycket bakterie kultur kan framkalla detta. Om dom inte har mat så dör bakterierna och bidrar till belastningen. En en gång lyd mitt råd 10 växter per fisk.
Sluta hälla i kemikalier. Du har bakterier så det räcker med tanke på nitraten så sluta med det också.
Var inte rädd för lite alger. Dom hjälper faktiskt till att hålla styr på vattnet. Vissa kan även suga i sig nitrit vilket inte växter kan.
Just nu mår nog både du och fisken bäst av att du tar det lugnt och sitter och studerar dina fiskar och det fina akvarium du har!

Bosse
#25 - 15 maj 2010 21:22
När dog en fisk senast? Har du någon som ser halvkrokig ut nu?
#26 - 15 maj 2010 22:39
Självklart köper jag inga nya fiskar förrän allt är okej och de fiskar jag har mår bra.

Sista fisken som dog var dvärgguramin för ungefär en vecka sedan. Ingen fisk ser särskilt sjuk ut. Alla beter sig som vanligt. Dock har mina två sista guppys trasiga stjärtfenor liksom en dvärggurami. Det ser inte riktigt likadant ut. Guppynas fenor är fransiga och slitna medan det mer ser ut som en tugga på dvärgguramin. Fick höra på ett annat akvariefoum där man kan lägga upp bilder att dvärgguramin ser ut att ha fenröta. Jag provar att länka till de bilderna jag lagt upp där.

http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=20&d=1273763188

http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=21&d=1273763206

http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=22&d=1273763407

http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=23&d=1273763638

http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=24&d=1273763652

Så vitt jag kan se finns inget ludd eller prickar eller någon beläggning på mina fiskar. Men jag är ju inte någon expert. Kanske kan ni se något.

Jag kommer att köpa fler växter. Det kan ju i alla fall inte skada. ;) Hoppas jag...

Tack igen!

Spirea2
#27 - 15 maj 2010 22:52
Guramin kan ha fenröta men inte säker. Hon ser inte ut att trivas och ser undernärd ut.
Kanske du skall flytta henne?
Lagar mat till ett 50 årskalas och måste springa.

Guppina ser fina ut tycker jag.
Ta en helbild på burken!
#28 - 15 maj 2010 23:27
Va? Har du ett liv brevid datorn? Jag hoppas ni har trevligt!

Detta är de bilder jag har och ingen egen kamera som funkar. I dag när jag bara matade i 5 sek fick hon ingen mat så jag handmatade henne. Borde jag sätta henne och hannen ensamma tillsammans? Jag har ett litet (60l?)extra akvarium vi fick av bekanta. Det finns substrat och några gömställen till samt en krokodil som bubblar. Skulle det räcka om jag köper en doppvärmare (och växter)? Inte måste jag väl ha dem isolerade för alltid?

Bilden på akvariet får inte riktigt med hela. Det finns en växt till sidan om ankaret:
http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=25&d=1273964448
Dvärgguramihonan igen:
http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=26&d=1273964484
Dvärgguramihannen:
http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=27&d=1273964552
http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=28&d=1273964568
Sorgmanteltetror:
http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=29&d=1273964585
http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=30&d=1273964646
http://www.akvariefisk.com/forum/attachment.php?attachmentid=31&d=1273964658

Angående om någon ser risig ut. En sorgmanteltetra saknar halva stjärtfenan sedan i går morse. Hon eller han är den andra skadade sorgmanteltetran, men den ser inte bara trasig ut som de andra. Om någon blir skrovmål är han eller hon nog först i kön just nu... Det var detta som fick mig att misstänka 007. Tänkte att han kanske tar en bit som ser smarrig ut på natten när alla sover.

Och jo, en mindre akut sak. En av våra sorgmanteltetror (som inte är fångad på bild) har längre och mer slöjaktiga fenor än de andra. Inte så att man märker det direkt, men när man tittar efter är det uppenbart. Några sorgmanteltetror är ljusare i färgerna och några är riktigt mörka. En del är mycket större än andra. Den med slöjiga fenor är ljus och stor. Kan det vara så att det är en hona och de andra hanar eller tvärt om? Beror färgskillnaderna bara på gener eller mår några bättre än andra eller är hanarna mörkare?

Spirea2
#29 - 16 maj 2010 00:06
Läste igenom igen och upptäckte att jag missat en del frågor.

Jag har inte hällt i ny bakteriekultur sedan nitritchocken. Då var också enda gången jag använt nitrateminus (Jag förstår att det hade varit bättre om jag haft få fiskar från början, men när jag då stod där med en hög nitrithalt var jag ju tvungen att göra något åt det så jag hällde i nitrateminus och gjorde delvattenbyten). Vattenberedning och PH-sänkare brukar jag hälla i vid varje vattenbyte. Jag trodde att det var viktigt, särskilt med vattenberedningen så att fiskarna inte får i sig onödiga kemikalier. ;)

Alger har jag inget problem med. Jag har skrapat rutan en gång och det var inte för att den var speciellt smutsig utan för att vi skulle ha gäster. Visst finns det prickar på rutan, men det verkar som om Ancistrus gör sitt jobb ganska väl.

Spirea2
#30 - 16 maj 2010 11:05
Usch jag tycker synd om dig att du inte får nån ordning på ditt akvarium när du verkligen försöker.
Men jag tror att det kommer att lösa sig bara du ger det lite tid. Det kan ta ganska lång tid att få en bra balans i ett kar och har man hamnat lite snett från början tar det förmodligen ännu längre.

Om jag var du skulle jag kämpa på med regelbundna vattenbyten och så fort nån fisk ser hängig ut skulle jag isolera den. Du har ju redan ett extra kar vilket är jättebra!
Sen skulle jag köpa massor av växter, det gör ju dessutom bara ditt kar vackrare:)

Jag har aldrig använt mig av någon ph-sänkare som inte är naturlig, tex rötter och alkottar, så jag vet egentligen inte...men om ph värdet svänger för snabbt är det inte särskillt bra för fiskarna. En tanke bara, nån annan kan förmodligen mer om det:D
#31 - 16 maj 2010 12:10
Det där med sjukdomar är lite vanskligt, många tror sig se sjukdomar i nystartade kar och börjar ge medicin, saken är att stressade fiskar kan utveckla olika störningar och får även nersatt immunförsvar, det kan dels bero på nitrittoppar under inkörningen eller brist på gömställen eller fenbitare, men börjar man behandla hela karet så dödar man normalt dom goda bakterier man har och sen blir det i längden värre.
När jag hade guramis och flyttade ett mobboffer brukade den återhämta sig, däremot lyckades jag aldrig sätta tillbaka nån utan att dom efter några veckor såg lika eländiga ut igen. Men du kan ju alltid samla dina mobboffer i 60literskaret permanent så får du ett kar till med alla dom lugnaste fiskarna i ;)
Kolla plantswap om du vill få ihop många billiga växter snabbt.
Vad gäller vattenberedning så behövs det ofta om du har egen brunn eller bor i nån kommun där man tillsätter kloramin i vattnet, annars är det mest bortkastade pengar.
#32 - 16 maj 2010 13:59
I dag har jag köpt lite nya växter (5) och till min och sambons förvåning så blev det faktiskt bara ännu finare! Det blev en med långa smala mörka blad, två med avlånga vit- och grönrandiga blad, en med stjälkar med många ganska runda blad som skulle vara mycket snabbväxande och sist en ljusgrön lite dillaktig växt som också skulle växa mycket snabbt. Dock var flyväxterna slut hos leverantören, men återkommer snart. Jag ska ändå kolla plantswap.

Fiskarna var mycket nyfikna och utforskade de nya växterna, men nu är de som vanligt igen.

Jag har handmatat guramihonan, men ännu ej startat upp det lilla akvariet.

Spirea2
#33 - 16 maj 2010 15:46
Spirea2 skrev:
I dag har jag köpt lite nya växter (5) och till min och sambons förvåning så blev det faktiskt bara ännu finare! Det blev en med långa smala mörka blad, två med avlånga vit- och grönrandiga blad, en med stjälkar med många ganska runda blad som skulle vara mycket snabbväxande och sist en ljusgrön lite dillaktig växt som också skulle växa mycket snabbt. Dock var flyväxterna slut hos leverantören, men återkommer snart. Jag ska ändå kolla plantswap.

Fiskarna var mycket nyfikna och utforskade de nya växterna, men nu är de som vanligt igen.

Jag har handmatat guramihonan, men ännu ej startat upp det lilla akvariet.

Spirea2

Tebaks efter fest kok, trött,
Riktigt bra råd från ElinM och Fuzzop.

Nu börjar det arta sig!
Men först. Dina pleco. Jag vet inte så mycket om dom kanske någon annan vet?
Jag hade en kompis som hade en en gång och den skrämde slag på hans diskus i bland.
Om jag vore du skulle jag slänga eventuella plast dekorationer! Jag är 100% allergisk mot detta.
Tycker dom mer hör hemma på Kivksmarknad en i ett akvarium. Sådär nu har jag lättat mitt hjärta!
Bra eller rent av fantastiske att du köpt växter!!! Nu skall du bara införskaffa 10 ggr mer eller så!
Ett litet tips, Gör som med fisk skaffa flera av var sort dvs öka på med fler av de sorter du redan har.
Plantera dom sedan i grupp och voila du har ett akvarium som nästan sköter sig självt. PH sänkare. Släng skiten du behöver det inte.
Vattenberednings medel: Samma här, om ditt vatten inte stinker av klor.
Så nu till Guramisarna: Om du har ett par (trodde hannen dog) flytta dom till det lilla karet. Du kan strunta i filter och luftbubblor! Köp i stället ett knippe vattenpest och fyll en tredjedel eller mer av burken med det du kan också köpa ”dill” som troligtvis är cabomba. Om du har råd så skaffa ett par rejäla rötter också!
Fyll upp akvariet till hälften med vatten från den stora burken. Släpp sedan i båda guramisarna! Fyll sedan på med kranvatten, lite i taget under en vecka eller så. Tänk på att ha täckglas! Dom kan hoppa bra. Då skall du få se på snygga fiskar som trivs! Du kan nog strunta i värmare, men ha lite ljus för växterna! Riktigt ”lowtech” alltså.

Sorgmantlar, saxat ur artbeskrivningen hår på zoopet:
”Hanens analfena är bredare än honans, dessutom är hanens ryggfena smalare och spetsigare. Honorna är något rundare, dessutom löper hennes analfensöm mer parallellt med buklinjen.
Om man har få av denna art, kan de ibland börja bita lite på fenorna hos fiskar med långa fenor. ”

Så nu skall du få höra en sak! Köp mer fisk!..skratt (efter att du spenderat det mesta av kassan på växter)
Utöka stimmet med sorgmantlar! Samt skaffa ett par guramisar till av samma sort 2-3 stoppa dom i samma burk som de andra. När du sedan har den stora burken full med växter som når upp till ytan kan du släppa i dom där.

Bilderna: Snyggt akvarium!!! Och det kommer att bli snyggar med växter och tid!

Fiskarna ser bra ut tycker jag förutom den undernärda och stressade guramihonan.
#34 - 16 maj 2010 15:58
Viktig sak om Guarami burken

Glömde en viktig sak angående gurami burken!
Se till att du har lite luftspalter mellan täck glasen samt en bra luftficka mellan det och vattenytan.
Dom andas atmosfäriskt syre och sedan bygger hanen skumbo om du har tur!
#35 - 16 maj 2010 16:34
Bra med växterna, just dom där dill liknande brukar bli små täta skogar som är utmärkta gömställen, när dom blir för långa klipper du bara av stammen och trycker ner den i sanden så har du flera :)
Hoppas det är limnophila sessiflora du fått och inte cabomba för dom är lättare och mera snabbväxande men ganska lika i utseende.
När jag hör grön och vitrandiga blad blir jag dock lite tveksam, det är inte helt ovanligt med djuraffärer som säljer ampelliljor som akvarieväxter till inte ont anande akvarister, kolla gärna så dom inte ser ut som en ampellilja för inte många andra växter stämmer in på den beskrivningen och är det sånna du fått är det bara att plocka ur dom igen, sen knalla tillbaka till affären och skälla ut dom efter noter, ampelliljor gör ingen nytta i ett akvarium annat än som gömställe tills dom dör och sen skitar ner ditt kar, inte bra i nystartat kar som inte kan bryta ner skräpet ordentligt.
#36 - 16 maj 2010 16:57
Fuzzop skrev:
Bra med växterna, just dom där dill liknande brukar bli små täta skogar som är utmärkta gömställen, när dom blir för långa klipper du bara av stammen och trycker ner den i sanden så har du flera :)

Hoppas det är limnophila sessiflora du fått och inte cabomba för dom är lättare och mera snabbväxande men ganska lika i utseende.

När jag hör grön och vitrandiga blad blir jag dock lite tveksam, det är inte helt ovanligt med djuraffärer som säljer ampelliljor som akvarieväxter till inte ont anande akvarister, kolla gärna så dom inte ser ut som en ampellilja för inte många andra växter stämmer in på den beskrivningen och är det sånna du fått är det bara att plocka ur dom igen, sen knalla tillbaka till affären och skälla ut dom efter noter, ampelliljor gör ingen nytta i ett akvarium annat än som gömställe tills dom dör och sen skitar ner ditt kar, inte bra i nystartat kar som inte kan bryta ner skräpet ordentligt.

Skratt...
Bra affär att gå till blomsteraffären och köpa krukväxter och sedan sälja för 10 ggr. Priset till inte ont anande akvarister!
I bland undrar man om de som har akvarieaffär har en susning om vad dom sysslar med.
Jag håller helt med dig om detta ofog!
#37 - 16 maj 2010 17:47
Den randiga växten är lik en amplellilja men har lite bredare blad tycker jag.

Jag måste ha lyckats slänga några namn men på de tre lappar jag har kvar står det Limnophila heterophylla, Lysimachia nummularia och Ophiopogon jaburan.

Spirea2
#38 - 16 maj 2010 18:39
Spirea2 skrev:
Den randiga växten är lik en amplellilja men har lite bredare blad tycker jag.

Jag måste ha lyckats slänga några namn men på de tre lappar jag har kvar står det Limnophila heterophylla, Lysimachia nummularia och Ophiopogon jaburan.

Spirea2

Den första är en släkting till sessifloran men som tyvärr är lite mera krävande, har du bra med ljus och göder regelbundet borde det väl gå bra iaf.
Den andra är krävande med ljuset så vid för lite ljus kan den vittra bort.
Även den sista är ganska svår att hålla, den växer ofta riktigt sakta i akvarier om den inte ruttnar.
Dom sista 2 kan du iaf alltid ta upp och sätta i en blomkruka om dom börjar se dåliga ut för dom gör sig bäst på land ;)
#39 - 16 maj 2010 19:45
Okej. Men vilken är vilken, då?

Nu har jag sköljt substrat, och torkat akvarium. Det visade sig att det fanns ljusramp i locket, filter och doppvärmare med. :) Vi fyllde upp ganska högt i det lilla akvariet med vatten från det stora. Vi tog en av de nya växterna (den med mindre runda blad) och flyttade till det lilla. Där är den så stor att den flyter ut och bildar grenar som flyter vid ytan. Vi flyttade dit dvärgguramiparet som finns kvar (vi hade två par från början) och den sorgmanteltetra som jag skrivit om hade mist halva stjärfenan. Nu har hon eller han ingen alls.

Jag hoppas att denna ensamma lilla sorgmanteltetra inte terroriserar guramina. Jag kände att den nog också behöver en time out från de andra och återhämta sig. Gör jag fel?

Jag valde att inte sätta i guppyna eftersom de tydligen inte är slitna som jag tycker. Borde jag göra det? Fortfarande tror jag att de ligger risigt till eftersom de nio andra fransat sig och dött. Kanske kan jag inte ha guppy.

I morgon tänker jag köpa ett par dvärggurami till, en liten skog ;) om fyra växter eller så till det lilla akvariet och hålla tummarna. Det lilla akvariet står i sovrummet så det blir verkligen lugnt för de små söta. Inte för att det är särskilt vilt i vardagsrummet heller, men det är ju där vi är på eftermiddag och kväll.

Ska jag köpa en liten ancistrus?

Fler sorgmanteltetra? Det vore ju verkligen skönt om de skötte sitt för de är ju fina fiskar och jag gillar dem. Men tänk om det inte blir bättre? Då är de ju ännu fler som tuggar på de andra. (Även om jag inte sett dem göra det får jag väl inse att det nog är dem).

Det är tomt här nere utan guramina.

Spirea2
#40 - 16 maj 2010 21:07
Den första växten du nämnde är dill liknande :)
den andra lite mindre runda blad (på rev) och den tredje långa smala (som grästuva), kasta upp namnen på google och sök på bilder så får du ihop namn och växt ;)
Vad gäller fiskar hade jag nog väntat med att köpa flera ett tag (typ en månad) och sen skaffat en ny per vecka tills det är fullt så anpassar sig karet i lugnt tempo, nu tänker jag dock mest ur vattenkvalitets synpunkt och inte riktigt hur gruppstorleken kan påverka deras beteende då jag inte har full koll på alla arter du har.
#41 - 16 maj 2010 23:23
Hej,
Varför inte prova att göra som folk (jag och andra) rekommenderar?

Nu tänker jag kiddnappa ditt meddelande och skriva lite på var punkt med **. Hoppas det är OK.

Nu har jag sköljt substrat, och torkat akvarium. Det visade sig att det fanns ljusramp i locket, filter och doppvärmare med. :) Vi fyllde upp ganska högt i det lilla akvariet med vatten från det stora. Vi tog en av de nya växterna (den med mindre runda blad) och flyttade till det lilla. Där är den så stor att den flyter ut och bildar grenar som flyter vid ytan. Vi flyttade dit dvärgguramiparet som finns kvar (vi hade två par från början) och den sorgmanteltetra som jag skrivit om hade mist halva stjärfenan. Nu har hon eller han ingen alls.
** Det låter bra men jag skulle inte starta filtret och kolla värmaren så den fungerar som tänkt så du inte får kokt gurami.
** Jag skrev till hälften av en anledning. Det är för att inte stressa fiskarna med Ph, etc. Bättre att fylla lite i taget!!!
** Bra med växten det skall flyta ut på ytan då känner fiskarna sig tryggare.
** Ta bort sorgmanteltetran och stoppa inte i något annat en dvärggurami!! Vi gör detta för att stressa av dom. Orsaken att jag föreslår ett par till är att hanen kan bli agresiv om han får leklust.

Jag hoppas att denna ensamma lilla sorgmanteltetra inte terroriserar guramina. Jag kände att den nog också behöver en time out från de andra och återhämta sig. Gör jag fel?
** Ja, du flyttar problemet från en stor burk till en liten.

Jag valde att inte sätta i guppyna eftersom de tydligen inte är slitna som jag tycker. Borde jag göra det?
** Nej, detta är bara för att guramina skall få lite lugn och ro ett tag tills du fått lete mer växter i det stora akvariet.
Fortfarande tror jag att de ligger risigt till eftersom de nio andra fransat sig och dött. Kanske kan jag inte ha guppy.
** Varför inte göra om det lilla akvariet till enbart guppy akvarium senare?

I morgon tänker jag köpa ett par dvärggurami till, en liten skog ;) om fyra växter eller så till det lilla akvariet och hålla tummarna. Det lilla akvariet står i sovrummet så det blir verkligen lugnt för de små söta. Inte för att det är särskilt vilt i vardagsrummet heller, men det är ju där vi är på eftermiddag och kväll.
** Köp växter först!

Ska jag köpa en liten ancistrus?
** Nej.

Fler sorgmanteltetra? Det vore ju verkligen skönt om de skötte sitt för de är ju fina fiskar och jag gillar dem. Men tänk om det inte blir bättre? Då är de ju ännu fler som tuggar på de andra. (Även om jag inte sett dem göra det får jag väl inse att det nog är dem).
** Läste du inte vad jag skrev. Större grupper är inte så benägna att äta fenor.
Men ta det lite lugnt med detta!!! Vänta tills du har ett stabilt akvarium.

En gång till. Ta det lugnt. Om du inte slutar stressa åker akvariet ut till slut.
#42 - 17 maj 2010 13:54
En mycket bra tråd här!
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=140139
om samma problem.
Eftersom jag inte satt min fot i en zooaffär i Sverige på mer en 20 år så kan jag inte uttala mig om just det. Men det man läser här gör mig rädd!
#43 - 17 maj 2010 21:39
Hejsan,

Tack igen. Jag tycker att jag gör enligt råd jag får, men sollar lite. En del säger ju mot varandra, t.ex.

I dag har jag köpt växter. Sex till det lilla akvariet där det nu bor ett ensamt dvägguramipar och två till det stora. Jag hoppas att detta innebär att jag är på rätt spår.

Dvärgguramina är mycket lugnare i det lilla karet och de tog en hel evighet på sig att äta upp vars två flingor foder. Jag har tyckt att de varit lugna förut, men inte har de varit så här slöa.

Jag fyllde inte hela det lilla akvariet och jag blandade inte i något nytt kranvatten. Skillnaden bör väl bli att det är lite djupare nu de första dagarna och sedan att vattenförändringarna går långsammare? Kranvatten har vi ju dessutom samma uppe som nere. Inte kan du väl mena att det gör skillnad hur högt på akvarieglaset vattnet går? Säkert gör det nya substratet skillnad, men det gör det ju även om det är halvfullt.

Du tycker alltså inte att jag ska starta pumpen i det lilla akvariet? Jag håller absolut med om att jag borde testat doppvärmren en längre tid i vatten utan fiskar. Jag blev bara så glad att det fanns en doppvärmare att jag inte tänkte på det.

Jag ska försöka slappna av lite. Det är inte lätt. Jag vill ju att det ska bli bra.

Jag pratade lite med personalen i zooaffären i dag. Tjejjen jag pratade med tyckte inte alls att det var konstigt att alla mina guppy dött. Hon sa att det tyvärr är ganska vanligt med en så kort livslängd på dem. Hon rådde mig helt enkelt att inte köpa guppy. (Visst är det konstigt att de vill sälja dem då) Hon berättade också att det brukar vara vanligt att de blå dvärgguramina brukar dö fortare än de randiga/beige. Men så var det ju alltså inte hos mig. Annat som hon berättade var att Skåne under de senaste åren har fått sämre vatten (för akvarier) och det därmed är lite svårare nu att få balans - särskilt som nybörjare. Dock förstår ju jag att det finns massor med akvarister i Skåne som lyckas utmärkt så det går nog inte att skylla på det. Det skulle ju dock kunna förklara varför personer jag känner har fått det att funka väldigt enkelt förr och jag har lite mer problem nu.

Jag köpte en grotta till idag (ja jag vet att det utstrålar amatör - men det är jag ju också). Den matchar bakgrunden i det stora akvariet bra och ger ytterligare gömställen där. Stocken fick flytta till guramina. Inga rötter än.

Spirea2
#44 - 17 maj 2010 22:57
Det låter som om det börjar arta sig!
Men en spontan tanke. Kan det vara så att vissa djuraffärer säljer sjuk fisk med flit? Det är ju bra för omsättningen om kunderna kommer tillbaks och köper nya efter en vecka eller 2. Hoppas jag har fel!
Guramina: Att dom inte äter just nu beror säkert på att dom är slutkörda och behöver vila.
Vattnet i det lilla akvariet. När jag odlade gurami så använde jag rent men gammalt vatten. Detta fyllde jag upp till ungefär 10 cm. Sedan fyllde jag på lite rent kranvatten var dag tills jag hade ungefär 20 cm.
Sedan bytte jag vatten som vanligt. Men fyllde på med normalt kranvatten. Utom när hanen byggde skummbo. Då fyllde jag bara på lite som avdunstat.
Nu får jag nog på skallen! Ett filter som snurrar runt volymen 4 ggr i timmen hör inte hemma bland guramis. Jag använde aldrig filter till mina.
Jag matade också med levandefoder. Vattenloppor (Daphnier) DET gillar gurami!
Grottor: Tja man kan bara hoppas på att det flyttar in några Apistogramma eller Palettciklid i dom en dag! Men inte förens du fått ordning på burken.

Nu till en annan sak. Finns det någon akvarieförening i närheten där du bor? Om så gå med i den!
Jag tycker du verkar MYCKET intresserad av att ditt akvarium skall vara fint och dina fiskar skall trivas. Det finns inget bättre en kontakt med folk som har erfarenhet a lokalt vatten, affärer, etc.
Där brukar man också kunna köpa eller byta fisk och växter. Så var det i alla fall på min tid. Och du, dessa föreningar är inte bara för proffs och geeks!
#45 - 18 maj 2010 05:05
Jo jag måste nog opponera mig lite mot ditt påstående om pumpen bossep, en så svag pump som bara drar runt 4ggr volymen finns väl ingen anledning att inte använda, man kan ju dessutom rikta utblåset rakt mot en ruta så får man fortfarande lite rening av vattnet.
Till fiskar som vill ha väldigt lugnt vatten tycker jag normalt 6ggr volymen är ett absolut minimum som jag själv kör på till tex mina scalarer.

Spirea, guppy har kort livslängd, men det du beskrev är knappast inte normalt såvida dom inte redan var gammla och sjuka när du köpte dom då :(
#46 - 18 maj 2010 07:32
Jag tycker att du kämpar på bra Spirea! :) Du verkar väldigt mån om att dina fiskar ska trivas och ha det bra och jag tror säkert det kommer att betala sig.

Nej, det är inte normalt att Guppys lever så kort tid efter man köpt dem men ibland kan man nog ha otur och få sådana som redan passerat "bäst-före-datum" vid inköp. Tycker inte du ska ge upp Guppys, de är härliga fiskar. Finns det någon annan butik du kan handla i, eller kan du kanske kolla om någon i din närhet säljer Guppys privat? (Hade du bott i närheten hade du gärna fått några av mig, har från en tålig och bra stam.) Vanliga Guppys är ganska "sönderodlade" på sina håll men Endlers Guppy är mycket tåliga och vackra fiskar som kanske kan vara ett alternativ annars? De har inte de långa fenor som kan locka fenbitare heller. Dock är de små så de vill inte dela kar med alltför stora kompisar. (Bifogar en bild på en utav mina Endlerhannar.)

[ATTACH]30816[/ATTACH]
#47 - 18 maj 2010 15:52
Fuzzop skrev:
Jo jag måste nog opponera mig lite mot ditt påstående om pumpen bossep, en så svag pump som bara drar runt 4ggr volymen finns väl ingen anledning att inte använda, man kan ju dessutom rikta utblåset rakt mot en ruta så får man fortfarande lite rening av vattnet.

Till fiskar som vill ha väldigt lugnt vatten tycker jag normalt 6ggr volymen är ett absolut minimum som jag själv kör på till tex mina scalarer.

Jag visste det..skratt ,att jag skulle få på skallen om filtret!
Eftersom jag är en gammal gubbe så baserar jag mina erfarenheter på hur man gjorde på 60-80 talet. Då jag odlade gurami och annat tämligen framgångsrikt. Dessutom har jag rest runt världen och sett många av biotoperna våra fiskar lever i. Gurami lever oftast i grunt stillastående vatten som är rejält grumligt vilket inte är lika med skitigt! Det brukar vara mycket svävalger, infusorier och små kräftdjur samt mygglarver som delar plats med guramina. Syrehalten brukar variera från 0 på natten till saturerat på eftermiddagen framfår allt på ytan.

Just nu jobbar jag med biologiska filter i stor skala för kommunala reningsverk, floder och sjöar.
Om jag skall titta i spåkulan så tror jag man kommer att sänka flödet i relation till volymen på filtren och sedan ha en separat pump för cirkulationen. Man behöver båda i de flesta fall! Stor volym lågt flöde för bakteriologisk nedbrytning och cirkulation för gasutbyte.
Jag tror också de förhatliga bottenfiltren kommer tillbaks! Men då med omvänt flöde. Man trycker vattnet upp genom sanden i stället för att suga ned skiten i den. Jag använder denna typ just nu i ett relativt stort filter och det fungerar mycket bra!
#48 - 18 maj 2010 18:50
Halloj!

Jag tycker att din Endlers är jättevacker, Dexter! Hur stora kompisar skulle vara för stora?

Guramina är fortfarande mycket lugnare än vanligt och håller sig bland växterna. I dag ville de inte äta alls. Nitrithalten i det lilla akvariet var hög och det fanns en hinna på ytan. Jag har läst här någonstans om någon som plockat upp med hushållspapper och provade, men tyckte att det var svårt så vi använde häverten och passade även på att dammsuga upp lite växtdelar vi missat i går. Vi fyllde på med lite kranvatten - men fyllde alltså inte upp.

I det stora akvariet är allt som vanligt. Fiskarna är aktiva och guppysarna hänger med platyna emellanåt. Sorgmanteltetran utan stjärtfena simmar på så gott hon eller han kan. Ancistrus har besökt den nya grottan.
#49 - 18 maj 2010 19:54
Spirea2 skrev:
Halloj!

Jag tycker att din Endlers är jättevacker, Dexter! Hur stora kompisar skulle vara för stora?

Guramina är fortfarande mycket lugnare än vanligt och håller sig bland växterna. I dag ville de inte äta alls. Nitrithalten i det lilla akvariet var hög och det fanns en hinna på ytan. Jag har läst här någonstans om någon som plockat upp med hushållspapper och provade, men tyckte att det var svårt så vi använde häverten och passade även på att dammsuga upp lite växtdelar vi missat i går. Vi fyllde på med lite kranvatten - men fyllde alltså inte upp.

I det stora akvariet är allt som vanligt. Fiskarna är aktiva och guppysarna hänger med platyna emellanåt. Sorgmanteltetran utan stjärtfena simmar på så gott hon eller han kan. Ancistrus har besökt den nya grottan.

Har du Nitrit i det lilla men inte det stora med samma vatten? Låter riktigt konstigt.
#50 - 18 maj 2010 20:11
Spirea2 skrev:
Halloj!

Jag tror att de skulle funka kanonbra med de fiskar du har nu. Skaffar du lite snabbväxande Hornsärv, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=22&SOK=1 eller Javamossa, http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=26&SOK=1 så skulle nog några yngel ha chans att klara sig. (Tetrorna och troligen även Guramisarna smaskar nog i sig alla yngel de kommer åt annars. Å andra sidan ynglar de väldigt ofta.;)) Kan varmt rekommendera dessa fiskar. Hannarna är som små "smycken" i akvariet. Honorna är enfärgade och mer slätstrukna fast jag tycker faktiskt de är vackra de med.
#51 - 18 maj 2010 20:17
Jag har inte läst hela tråden men här kommer några tips från mig.
Flera snabbväxande växter är bra.
Vid medecinering är råden ibland att tempen ska ligga på 26. Kolla det innan du medecinerar.
När nitriten stiger byt ca 5l vatten morgon o kväll i några dagar och gör täta tester.
Lycka till
#52 - 19 maj 2010 19:16
Nitrithalten i det stora akvariet ligger fortfarande på obefintlig medan den i det lilla har höjts ytterligare. Det ligger nu på 1mg/liter. Ska jag fortfarande bara fylla på med mer kranvatten? Jag känner att jag borde hälla i bakterier eller nitrateminus eller ta substrat från det stora akvariet eller något. Guramina är väldigt stilla och jag tycker att hannen också börjar se risig ut. De vill inte äta. Borde jag kanske till och med flytta tillbaka dem?

Spirea2
#53 - 19 maj 2010 20:01
Byt vatten, i med lite salt och bakteriekultur. Flytta gärna fiskarna. 1 mg/l är megahögt.
#54 - 19 maj 2010 20:39
Spirea2 skrev:
Nitrithalten i det stora akvariet ligger fortfarande på obefintlig medan den i det lilla har höjts ytterligare. Det ligger nu på 1mg/liter. Ska jag fortfarande bara fylla på med mer kranvatten? Jag känner att jag borde hälla i bakterier eller nitrateminus eller ta substrat från det stora akvariet eller något. Guramina är väldigt stilla och jag tycker att hannen också börjar se risig ut. De vill inte äta. Borde jag kanske till och med flytta tillbaka dem?

Spirea2

Vattenbyten,
Byt 1/4 eller så var dag. Bakterier på flaska bor i filtret så det funkar nog inte i det här fallet. Du kan också testa att bara slå i friskt vatten i dag och sedan byta vatten i morgon.

Vad menar du med substrat?
Jag har svårt att tro att Nitriten kan gå upp till 1 med bara 2 små gurami som knappast äter. Det måste vara något annat organiskt som framkallar detta.
#55 - 19 maj 2010 21:07
Vad kan det vara då? Någonting som inte blivit bortsköljt i substratet? Växtdelar?

Jag hällde i friskt vatten direkt. Fiskarna ser lite mindre medtagna ut nu, men är bara stilla inne i växterna nära ytan. Brukar dvärggurami vara så stilla? Det har de ju alltså inte varit i det stora akvariet, men hela tiden sedan de kom i det lilla.

Jag fortsätter att byta vatten varje dag och hoppas att det löser sig snart så att jag får ha kvar mina fiskar.

Spirea2
#56 - 19 maj 2010 21:42
Spirea2 skrev:
Vad kan det vara då? Någonting som inte blivit bortsköljt i substratet? Växtdelar?

Jag hällde i friskt vatten direkt. Fiskarna ser lite mindre medtagna ut nu, men är bara stilla inne i växterna nära ytan. Brukar dvärggurami vara så stilla? Det har de ju alltså inte varit i det stora akvariet, men hela tiden sedan de kom i det lilla.

Jag fortsätter att byta vatten varje dag och hoppas att det löser sig snart så att jag får ha kvar mina fiskar.

Spirea2

är substrat endast grus?
Du borde inte få så hög nitrit även om du tappade en halv burk med mat eller hade en död fisk i akvariet.
#57 - 19 maj 2010 22:06
bossep skrev:
Har du Nitrit i det lilla men inte det stora med samma vatten? Låter riktigt konstigt.

Finns det nån pump i det lilla? om inte låter det väldigt naturligt och inte alls konstigt i mina öron.
Har man ingen cirkulation alls är det att be om problem, som du säger även om guramis i det vilda lever i stilla vatten är det många andra faktorer som kan påverka vattnet, tex fullt solsken skapar mer vattenrörelse än nåt litet lysrör, vinden som blåser över ytan skapar rörelse osv.

Lösning i med filtret och bakteriekultur, för att inte störa fiskarna allt för mycket rikta det från en långsida till den andra (allså inte på diagonalen), fyll karet med vatten, låg vattennivå är fint om man vill få lek inte för överlevnad.
#58 - 20 maj 2010 05:43
Honan låg död på morgonen. Jag flyttar tillbaka hannen snarast.
#59 - 20 maj 2010 13:01
Jag har nu påbörjat inkoppningen med hannen.
#60 - 20 maj 2010 14:37
Spirea2 skrev:
Honan låg död på morgonen. Jag flyttar tillbaka hannen snarast.

Jag är ledsen att höra att honan dog! Speciellt för att det var min ide att göra som du gjorde.
Men och ett stort men. Något är fel någon stans. Nitriten skall inte skena på det viset. Med relativt inkört vatten + byte av vatten. Det kan inte gå upp på det viset med endast 2 små guramies i 40-60 liter vatten. Dom kan helt inte bajsa och kissa ut så mycket amonium kväve så det skulle gå upp till 1 mg/l.
Detta betyder att dessa småfiskar skulle ha producerat runt 25 mg/l styck. På under en vecka.
Har du tid och lust att låta vattnet stå i de lilla akvariet och fortsätta mäta?
#61 - 20 maj 2010 15:42
Fuzzop skrev:
Finns det nån pump i det lilla? om inte låter det väldigt naturligt och inte alls konstigt i mina öron.

Har man ingen cirkulation alls är det att be om problem, som du säger även om guramis i det vilda lever i stilla vatten är det många andra faktorer som kan påverka vattnet, tex fullt solsken skapar mer vattenrörelse än nåt litet lysrör, vinden som blåser över ytan skapar rörelse osv.

Lösning i med filtret och bakteriekultur, för att inte störa fiskarna allt för mycket rikta det från en långsida till den andra (allså inte på diagonalen), fyll karet med vatten, låg vattennivå är fint om man vill få lek inte för överlevnad.

För att inte tala om bakterierna i botten på en pöl i naturen!
Orsaken till låg vatten nivå var för att fiskarna skulle få lite lugn och ro med växter på ytan och nära till botten.
Jag tror att av någon anledning så är vattnet i det stora akvariet hårt belastat med Kväve av någon anledning. Bakterierna i filtret där lyckas nu hantera detta men i det lilla fungerade det inte.
Vad vi måste förstå med detta är att kväve bildas vid förmultning av organiskt material och en viss mängd ”råmaterial” producerar en viss mängd kväve. Det är alltså inte en kedjereaktion som till exempel bakterier. Detta betyder att vi måste ha en viss mängd organiskt material för att producera en viss mängd Kväve i det här fallet Nitrit eller kanske mer troligt ammonium som är förstadiet till nitrit och faktiskt mer giftigt i alkaliskt vatten.
Den enda gång jag sett liknande nitrit spikar har varit vid återstart av väl inkörda filter i vatten med relativt hög kväve belastning. Då spolas en stor mängd döda bakterier ut i vattnet och eftersom det är organiskt material så pang, går ammonium och nitrit upp.
Därför är jag misstänksam mot ”nitrit bakterie kulturer” om man har i för mycket av det i ett nystartat akvarium så har dom ingen mat och dör vilket ger då en motsatt effekt. Detta kompenseras normalt av att de överlevande bakterierna i ett filter får något att äta, dvs. döda bakterier.

Slutledning: Utan en proteinkälla (fiskmat, fisk exkrementer, förmultnande växter, döda fiskar, etc) kan inte bakterierna omvandla kvävet till nitrit och sedan nitrat.
#62 - 20 maj 2010 15:52
Kan du testa detta?
Ta lite vatten, ett par liter från det stora akvariet och låt det stå en vecka och mät nitriten i det var dag.
Om detta visar 0 eller nära 0 så vet vi att du har en kvävekälla någon stans. Eventuellt i sanden (gruset)
#63 - 20 maj 2010 16:31
Får jag rekommendera en sak?
Jag tycker att alla vi som är engagerade i denna tråd läser denna utmärkta artikel.
Misströsta inte över att det handlar om nitrat i början det blir en hel del nitrit senare!
Observera också förhållandet mellan aeroba och anaeroba bakterier. Detta är något man tycks glömma i dagens nästan sterila akvarier och filter som inte har en möjlighet att bilda anaeroba ytor. Följ också räkneexemplet protein ->nitrat!

http://www.akvarietorget.se/artiklar/KC.pdf
#64 - 20 maj 2010 19:52
Hannen är nu också död.

Jag lade honom i en påse med vatten från det lilla akvariet och lite från det stora. Efter ungefär en kvart fyllde jag på med mer vatten från det stora akvariet. Han hade hela tiden möjlighet att andas luft.

Sedan släppte jag i honom i det stora akvariet och han dalade direkt ner till en växt där han låg på bladen. Jag studerade honom en bra stund och han gick inte upp för att andas, så jag kupade handen under honom och puttade upp honom till ytan. Han tog luft och sjönk igen. Jag höll honom i håven vid ytan så att han skulle orka simma upp den llilla biten men orkade inte. När jag släppte honom följde han med strömmen från utblåset och sjönk ner på en annan växt eller till botten där han låg på sidan. Han tog luft varje gång jag tog upp honom till ytan. Till slut insåg jag att han inte skulle klara sig och att jag bara stressade honom mer, så min sambo fick ta bort honom.

Nitrithalten måste ha berott på att vi satte igång pumpen i det lilla akvariet. Även om vi rengjorde den kan det ju ha funnits rester som vi då pumpat ut till fiskarna = förgiftning.

Sorgmanteltetran med biten stjärtfena är också död. Han satt i gallret för insuget till baksidan av bakgrunden i eftermiddags.

Jag ska nog inte ha djur överhuvudtaget.

Jag ska göra mitt bästa för att de stackarna vi har kvar nu ska överleva. Så vitt jag nu förstår är guppyna troligtvis bitna i svansen av sorgmanteltetrorna. Guppyna kommer att dö, men om jag inte köper nya och inga guramis heller så kan förhoppningsvis de tetror, zebrafiskar, malar och platy vi redan har klara sig.

Om jag sedan får en bra balans i karet (eller när) och inga fler börjar dö, kanske jag kan fylla på med fler platy, endlers eller någon annan art.

Ska jag nu bara fortsätta med mätningar och delvattenbyten, mindre mat och fler växter?
#65 - 20 maj 2010 20:22
Tråkigt att inte den sista guramin klarade sig heller, tror dock inte att pumpen va boven i dramat om ni rengjort filtret innan, troligen lär du inte få veta säkert vad det kan berott på och vi har nog alla lite olika teorier som alla kan va rätt, som jag sa i början är det nog flera små saker som skiter sig.
När mitt första kar sket sig så var det till slut bara platy som överlevde (och en pleco) så platy tror jag kan vara bra inkörningsfiskar.
Ge inte upp bara, mitt första kar strulade ett halvår innan det blev helt stabilt men efter det har det aldrig krånglat igen, man måste helt enkelt hitta ett sätt som funkar för sig och sen hålla sig till det.
I mitt fall är det mycket ljus, PMDD, CO2, kraftig cirkulation (minst 6ggr akvarievolymen), sandbotten med malaysiska sandsnäckor, veckovis vattenbyten på 20-30% och ganska friskt med växter, inte mer mat än vad som äts upp på 30sek (inte inräknat nån maltablett).
#66 - 20 maj 2010 21:07
Spirea2 skrev:
Hannen är nu också död.

Jag lade honom i en påse med vatten från det lilla akvariet och lite från det stora. Efter ungefär en kvart fyllde jag på med mer vatten från det stora akvariet. Han hade hela tiden möjlighet att andas luft.

Sedan släppte jag i honom i det stora akvariet och han dalade direkt ner till en växt där han låg på bladen. Jag studerade honom en bra stund och han gick inte upp för att andas, så jag kupade handen under honom och puttade upp honom till ytan. Han tog luft och sjönk igen. Jag höll honom i håven vid ytan så att han skulle orka simma upp den llilla biten men orkade inte. När jag släppte honom följde han med strömmen från utblåset och sjönk ner på en annan växt eller till botten där han låg på sidan. Han tog luft varje gång jag tog upp honom till ytan. Till slut insåg jag att han inte skulle klara sig och att jag bara stressade honom mer, så min sambo fick ta bort honom.

Nitrithalten måste ha berott på att vi satte igång pumpen i det lilla akvariet. Även om vi rengjorde den kan det ju ha funnits rester som vi då pumpat ut till fiskarna = förgiftning.

Sorgmanteltetran med biten stjärtfena är också död. Han satt i gallret för insuget till baksidan av bakgrunden i eftermiddags.

Jag ska nog inte ha djur överhuvudtaget.

Jag ska göra mitt bästa för att de stackarna vi har kvar nu ska överleva. Så vitt jag nu förstår är guppyna troligtvis bitna i svansen av sorgmanteltetrorna. Guppyna kommer att dö, men om jag inte köper nya och inga guramis heller så kan förhoppningsvis de tetror, zebrafiskar, malar och platy vi redan har klara sig.

Om jag sedan får en bra balans i karet (eller när) och inga fler börjar dö, kanske jag kan fylla på med fler platy, endlers eller någon annan art.

Ska jag nu bara fortsätta med mätningar och delvattenbyten, mindre mat och fler växter?

Riktigt tragiskt, jag tycker synd om dig. Du har troligtvis försökt att rädda dina fiskar mer en många skulle gjort.
Så ge inte upp! Du kommer att hitta felen eller felet!
Pumpen i det lilla akvariet vill jag inte kommentera.....
Vad jag råder dig till är att vänta med nya fiskar innan du kommit på vad som är fel.
Bakgrunden kan vara ett problem. Har du en BTN "Back to Nature" bakgrund? Kan det vara så att någon fisk eller snäckor kan ha förirrat sig in bakom den och dött?
Gammal mat som ligger och ruttnar där? Har du filtermatta eller liknande mellan bakgrunden och glaset?
Har du själv monterat bakgrunden?
Var akvariet begagnat och bakgrunden monterad?

Vi måste lura ut vad som får nitriten att bli så hög! Eller om det är något annat som kan förgifta dina fiskar.
Vad har du mät grejer till ammonia, nitrit, nitrat, ph,kh, dh?

Se det såhär, när du (vi) fixat det här har du gått igenom en tuff intensivkurs i akvariestik och skaffat dig MYCKET erfarenhet på kort tid.
#67 - 21 maj 2010 19:12
Hur går det?
#68 - 21 maj 2010 19:33
Tack!

Vi har en 3D-bakgrund som ser ut som en klippvägg och en rot. Eftersom vi köpte akvariet med bakgrunden monterad vet jag inte om den är BTN. Killen vi köpte av hade flera akvarium och framstod som om han hållit på mycket med det mycket. Bakgrunden sitter fast med silicon som jag antar är akvariesilicon (om det nu heter så). Eftersom guppyna (och ibland platyna) hoppade bakom hela tiden har vi satt skumgummi som är anpassad för akvarium som stopp. Den går inte hela vägen ner utan bara en bit. Inga fiskar kan ha kommit ner bakom, men vattnet sugs ju in genom hål med galler för. Bakom bakgrunden finns en hel del alger, men annars bara pump och doppvärmare och de slangar som leder från pumpen till utblåsen förstås.

Säljaren hade inte använt akvariet förut men bottenstenen hade han haft i ett annat akvarium förut. Pump och doppvärmare var oanvänt. Allt annat har vi köpt nytt och tvättat med vatten och tvättsvamp.

Vi har inga snäckor.

Jag har mätstickor som jag använt, men även dropptester för nitrit och ph. Nitritvärdet har inte varit hög vid något mättillfälle sedan toppen efter fyra eller fem veckor. Den har varit noll.

Vad är PMDD?
#69 - 21 maj 2010 21:26
PMDD är ett växtgödningsmedel man blandar ihop själv. Fördelen med det är att det är billigt och att du kan variera kväve- och fosforhalterna själv (både är gödning för växterna).
#70 - 21 maj 2010 21:55
Det låter som om allt är som det skall!
Jag gillar BTN (3D) bakgrunder men det är inte bra att fiskarna kan komma in och kanske dö bakom.
Så kanske du skall försöka täppa till alla springor men inte gallret förstås.
Är du säker på att det är alger bakom bakgrunden? Vilken färg? Om så var rädd om dom!
Jag skulle också fundera på att använda bakgrunden som extra filter. Jag vet inte hur men de flesta ”proffsen” tycks göra så. Surfa runt här på zoopet och googla på ”filter BTN” eller filter Back To Nature”. Vad du vinner med det är mycket större filteryta för bakterierna att klamra sig fast vid.

PMDD: http://www.pmdd.se/ växtnäring. Troligtvis det enda medel jag skulle få för mig att hälla i ett akvarium med växter.

Jag har faktiskt legat sömnlös över dina Guramies och det lilla akvariet!
Om du gjorde som jag sa förutom pumpen/filtret så borde inte detta ha hänt! I teorin vill säga. Du bevisade motsatsen. Om du gjorde rent filtret och bytte filtermaterial så borde inte ”lite skit i rören” gjort någon nämnvärd skada. Hade du i bakterier eller något annat medel?
Filmen du hade på ytan var nog döda bakterier, vilket inte är helt ovanligt men inte bra för guramis. Men normalt borde det inte ta kål på dom. Dessa bakterier kan bara ha kommit från 3 ställen.
Gruset (som du tog från det stora akvariet?
Vattnet du tog från det stora akvariet
Filtret.

Den enda boven i dramat vi har kvar är nog sanden/gruset/småstenar. Eftersom detta var ”begagnat” kan det vara något skit med det. Vi vet inte vad killen du köpte det av har haft i den burken.
Kanske du skulle byta ut det? I så fall skulle jag använda gammal hederlig Råda filtersand. Inte någon ”rolig färgvariant” från fiskmånglarn.
Varför inte testa i det lilla akvariet? Gör rent det med vanligt kranvatten. Fyll upp botten med råda sand
Fyll på med endast kranvatten inga kemikalier eller bakterier. Jag skulle ta kallvatten.
Förresten har du kommunalt vatten?
Sedan skulle jag plantera lite växter (billiga och tråkiga undervattens varianter) samt mata akvariet lite.
Yes, ha i lite fiskmat!
Ett annat gammalt trick är ett par matskedar blomjord/kompost.
Mät sedan nitrit och Ph. Nitrit bör gå upp och ph ned lite för att sedan svänga så nitrit försvinner och ph upp lite. Då kan du långsamt flytta över dina fiskar för att sedan göra det samma med det stora akvariet.
Surfa också runt på forumet här (vilket jag gjort) så ser du att di inte är ensam om detta problem. Du kanske också får lite idéer?
En intressant tråd jag hittade (och tappade) var en person som köpte fisk i en affär och när hon (han) klagade blev erbjuden penicillin till sitt akvarium eftersom sillhandlarn alltid använde det i sina akvarier.
När hon kom hem med de nya fiskarna la hon påsen i vattnet och klippte upp den efter att temperaturen blivit rätt. Följden blev att dom nya fiskarna klarade sig ett tag men dom gamla dog i relativt stor omfattning. Kan det vara ditt problem?
För att undvika detta gör alltid så här om du inte kan ha ett karantänsakvarium.
Koppa in din fisk i en hink med akvarievatten. Flytta sedan över fisken med en hov.
#71 - 21 maj 2010 22:01
Jag tror det är defdac här på forumet som gjort recptetet för PMDD.
#72 - 22 maj 2010 08:08
Hej igen!

Mina fiskar kan inte komma in bakom bakgrunden längre. Det var för att stoppa dem vi satte skumgummi i ovankanten. Den bildar en vägg ovanför vattenytan så att de ramlar tillbaka ner framför om de försöker hoppa över.

Algerna bakom bakgrunden var förut gröna, men nu när jag faktiskt kontrollerade var de beige. Kanske har de dött nu när skumgummit skymmer för ljuset. Kan det vara dessa döda alger som har ihjäl fiskarna?

Är det inte så att man stoppar ner skumgummi bakom bakgrunden så att vattnet filtreras mellan insugsnäten och pumpen?

Jag har hittills använt Easy Life Easycarbo Professional som växtnäring i det stora akvariet.

Min sambo rengjorde pumpen så jag vet inte exakt hur han gjorde, dock tror jag inte att han bytte filtermaterial. Vi hällde inte i något annat.

Bottenmaterialet i det lilla akvariet var små stenar, mycket mindre än de i det stora akvariet men i samma färg. De fick vi till det lilla akvariet (allt var använt) och jag sköljde det i en hink i duschen. Jag spolade och rörde runt tills jag varit runt överallt och vattnet såg klart ut.

Stenarna i det stora akvariet fick vi med när vi köpte det och var det enda som var använt som ingick. Dessa stenar sköljde vi under kranen i ett durkslag.

Jag har kommunalt vatten och alla vattenrör i huset är utbytta sedan vi flyttade in för sju och ett halvt år sedan. De senaste för snart tre år sedan.

Jag har gjort som tjejen eller killen i den andra tråden och klippt hål i påsen när jag köpt fisk. Jag har köpt fisk i tre olika affärer och jag kan ju fråga där om de gör något särskilt med vattnet. Zebrafiskarna kommer från en affär, malarna från en och alla andra från en tredje.

Att lägga påsen i en hink med vatten från det stora akvariet är ju enkelt, men sjunker inte temperaturen där? Eller är det för liten skillnad för att fisken ska få en chock när den sedan håvas in i akvariet?

Jag ska överlägga med sambon om vi ska byta bottenmaterial. Just nu känns det som om allt vi gör bara dödar fisken snabbare. Just nu är vår plan att plantera in växterna från det lilla akvariet i det stora och sedan vänta. Sköta akvariet med vattenbyten, lite mat och städning, men annars bara ta det lugnt och hoppas att många fiskar överlever. Det känns grymt, men det gör det att ha ihjäl dem snabbare också.
Bilagor:
#73 - 22 maj 2010 16:48
Hej,
Vist kan massdöd av alger framkalla hög nitrit men jag tror inte det är problemet.
Och naturligtvis beror färgförändringen på att det inte kommer in ljus. Jag skulle inte oroa mig för det just nu om det inte är stora mängder alger vi talar om. Då kanske du skulle försöka få bort dom.
Easycarbo: Generellt angående undermedel. Var försiktig med allt du häller i akvariet speciellt om du inte vet exakt varför du gör det. Tänk efter före är ett bra råd. Apropå råd, lyssna på dom och fråga varför bilda dig en egen uppfattning och besluta om du vill följa dom. Speciellt om det är någon som tjänar pengar på det du blir rekommenderad.
Hinkar och koppar: 2 graders skillnad brukar de flesta fiskar klara om du ligger runt normaltemperatur för den fisken. PH är kanske mer känsligt så mät det i påsen och akvariet. Om det inte är för stor skillnad så skall det gå bra. Ju större skillnad ju längre tid. Tänk också på att fisken ”skitar ned” vattnet i påsen relativt snabbt och gasutbytet inte funkar särskilt bra i en öppen påse.
Det är alltid en hel del stress involverad när man flyttar fisk men friska fiskar fixar det bra normalt.
Det är viktigare att du bevarar hälsan på dina gamla fiskar en att försöka optimera för dom nya!

Jag tror ni gör rätt i att ta det lugnt. Låt akvariet vara i fred. Men kanske ni skall använda akvariets magnecyl. Byt 10-20% av vattnet ofta kanske var annan dag eller så under en tid. Endast rent kranvatten. Inga tillsatser, please!
Men om fiskarna slutar dö så låt naturen ha sin gång så skall det stabilisera sig självt.

Låt sanden vara om fiskarna slutar dö!
#74 - 23 maj 2010 12:43
Om du har kommunalt vatten och om rören i huset är så pass nya så skulle jag rekomendera vattenberedning, eftersom det är risk för koppar och klor i vattnet.
Ta kontakt med ditt vattenverk och fråga om dom klorerar vattnet och får man fråga var du bor?
#75 - 23 maj 2010 18:25
Nu har jag planterat in alla växter i akvariet och lagt ner "stocken". Det blev mycket växter i det lägre skiktet av akvariet men bara den som liknar gräs når upp till ytan. Jag ska se om jag lyckas få in en bild i datorn som jag kan lägga upp. I så fall blir det en dålig mobilbild, men i alla fall.

Inga nya dödsfall.
#76 - 23 maj 2010 22:02
Vi väntar med spänning
#77 - 25 maj 2010 06:17
Jag lyckades inte... uppenbarligen.

En zebrafisk var död i går kväll när min sambo kom hem. Den var nästan uppäten.

Min vit och svarta platy beter sig lite konstigt. Han verkar lite slö och håller sig undan. Emellanåt simmar han baklänges eller följer med strömmen.
#78 - 25 maj 2010 18:07
Den vita platyn gömde sig i stocken i eftermiddags, gick inte att finna vid matdags och flöt upp död en stund senare. Inget såg konstigt ut på honom. Alla fenor intakta. Och jag som hoppades att åtminstone en sorts fisk överlevde...

Jag kollade nitriten direkt efter att de ätit och även då var nitrithalten obefintlig.

Vad gäller bild har jag bett en kompis testa om han kan mejla en bild som jag mms:at till honom. I så fall kan jag lägga upp den.
#79 - 25 maj 2010 18:21
Spirea2 skrev:
Den vita platyn gömde sig i stocken i eftermiddags, gick inte att finna vid matdags och flöt upp död en stund senare. Inget såg konstigt ut på honom. Alla fenor intakta. Och jag som hoppades att åtminstone en sorts fisk överlevde...

Jag kollade nitriten direkt efter att de ätit och även då var nitrithalten obefintlig.

Vad gäller bild har jag bett en kompis testa om han kan mejla en bild som jag mms:at till honom. I så fall kan jag lägga upp den.

om jag var du skulle jag byta ut bottenmaterial och all inredning (plus bakrunden och silikonet den sitter fast med) och starta om. det måste ju nästan vara någon sak i akvariet som orsakar dödsfallen, det är ju tydligen inte nitrit och de kan ju inte gärna bara vara otur.
#80 - 25 maj 2010 18:30
Är det verkligen bara det som återstår?

Jag gillar ju min inredning i akvariet, såväl bakgrund och stenar som gömställen och dekor.

Skulle jag inte heller kunna återanvända växterna?

Vad kostar en fin 3D-bakgrund ny? Jag antar att man måste skära till den och att det måste vara ganska exakt för att bli snyggt. Det skulle inte bli lätt. Det lutar åt att ge upp i stället...
#81 - 25 maj 2010 18:44
Spirea2 skrev:
Är det verkligen bara det som återstår?

Jag gillar ju min inredning i akvariet, såväl bakgrund och stenar som gömställen och dekor.

Skulle jag inte heller kunna återanvända växterna?

Vad kostar en fin 3D-bakgrund ny? Jag antar att man måste skära till den och att det måste vara ganska exakt för att bli snyggt. Det skulle inte bli lätt. Det lutar åt att ge upp i stället...

saken är ju den att det är nästintill omöjligt att veta vad i akvariet det är som orsakar dödsfallen, därför vet man ju inte vad man kan behålla och inte. :( vet inte hur man ska kunna kolla det.
#82 - 25 maj 2010 18:48
hm. har inte läst hela tråden men jag såg nu att flera fiskar "gått sönder" eller hur man ska uttrycka det och det förstår jag iofs inte riktigt hur det skulle uppstå för att nån inredningsdetalj släpper ut något ämne.
#83 - 25 maj 2010 19:20
Spirea, du skrev att du skulle "Sköta akvariet med vattenbyten, lite mat och städning", den sista delen är jag lite tveksam till om det innefattar att ta bort fiskavföring från botten för den ska vara kvar, döda växtdelar däremot plockas bort.
Mitt råd är ta det så lugnt du kan, städa minimalt, byt inte för mycket vatten i början, mata kanske inte varje dag, riv inte runt i bottenmaterialet, rengör inte filtret om det inte är nära totalt stopp.
Men slarva aldrig med växtgödningen, rätt dos varje vecka.

Sen en liten fråga vad har du för kornstorlek på bottenmaterialet? ingen superviktig detalj men är det åt sandhållet så fundera över att skaffa malaysiska sandsnäckor och för grövre grus kanske nån äppelsnäcka eller annan stor snäcka som inte förökar sig hejdlöst.
#84 - 25 maj 2010 20:31
Jag tror oxå att det kan vara någon inredning som släpper ut något. Vad har du inrett med?

Jag tillbringade helgen med att städa min brors akvarium, efter att tre Ap.Vijeta, två L-134 och två Sewilia dog på mindre än en vecka, vilket jag tror berodde på porslinet han hade i.
#85 - 25 maj 2010 21:11
Nu skall du inte ge upp!
Bakgrunden är en dyr en och det enda problemet med den kan vara att något ligger bakom den som inte skall vara där. Ett annat problem kan vara att den monterats med fel silikon. Kanske du kan ringa personen du köpte akvariet av och fråga vad han/hon använde för att montera bakgrunden.

Växterna skall det inte vara något problem med. Tvärs om!

Som jag känner det har du problem med:
Gamla synder = tidigare hög ammoniak/nitrit halter som gjort fiskarna svaga. Vad har du nu kavar av ”orginal fiskarna”? Vilka andra har överlevt?

Någon typ av förgiftning. Metaller eller antimögel medel, etc. Vad som talar emot detta är med de frekventa vattenbyten du gör (hoppas jag) så borde det lakas ut om du inte har något metall föremål i akvariet. Har du några grönalger? Förutom de som var bakom bakgrunden?

Någon sjukdom. Jag är riktigt dålig på detta och moderna fisk mediciner.

Kom på en sak. Skulle du kunna få i lite aktivt kol i filtret, utan att ta bort för mycket av din aktiva filtermassa? Detta borde ta bort vissa eventuella gifter, etc.

Låt oss jaga detta tills du får ett vackert fungerande akvarium.
#86 - 25 maj 2010 21:14
Jag utgår ifrån att du bara har naturmaterial i akvariet! Förutom då bakgrunden och teknisk utrustning.
#87 - 25 maj 2010 21:17
Saturnus80 skrev:
Jag tror oxå att det kan vara någon inredning som släpper ut något. Vad har du inrett med?

Jag tillbringade helgen med att städa min brors akvarium, efter att tre Ap.Vijeta, två L-134 och två Sewilia dog på mindre än en vecka, vilket jag tror berodde på porslinet han hade i.

Hade han fisk i porslinsskåpet? Eller porslin i fiskskåpet? I bland kan man undra vad folk håller på med!
#88 - 25 maj 2010 21:20
Fuzzop skrev:
Spirea, du skrev att du skulle "Sköta akvariet med vattenbyten, lite mat och städning", den sista delen är jag lite tveksam till om det innefattar att ta bort fiskavföring från botten för den ska vara kvar, döda växtdelar däremot plockas bort.

Mitt råd är ta det så lugnt du kan, städa minimalt, byt inte för mycket vatten i början, mata kanske inte varje dag, riv inte runt i bottenmaterialet, rengör inte filtret om det inte är nära totalt stopp.

Men slarva aldrig med växtgödningen, rätt dos varje vecka.

Sen en liten fråga vad har du för kornstorlek på bottenmaterialet? ingen superviktig detalj men är det åt sandhållet så fundera över att skaffa malaysiska sandsnäckor och för grövre grus kanske nån äppelsnäcka eller annan stor snäcka som inte förökar sig hejdlöst.

Som det ser ut på bilden är det nog 4-6 mm engelsk sjösten. Jag tror det heter så.
Klicka på Spirea's bilder så ser du nog.
#89 - 26 maj 2010 07:32
Jag byter vatten varannan vecka och tar då bort 1/3 av vattnet genom att suga upp smuts från botten. Då ska jag alltså ta det i själva vattnet i stället.

Jag har som inredning en konstgjord sten, en konstgjord stengrotta som ser ut som om den är gjord för min bakgrund, en konstgjord grotta i form av en stock och ett ankare av plast. Allt är köpt på akvarieavdelningen i två olika djuraffärer.

I min pump finns fortfarande aktivt kol eftersom jag ännu inte tagit bort det. Jag förstod det som att det inte gör någon nytta men inte heller skada från tidigare inlägg i tråden.

Sorgmanteltetrorna var de allra första fiskarna vi köpte och av dem är det två som blivit skadade varav en vi slog ihäl för att undvika en långsam svältdöd. Efter det kom zebrafiskarna följda av guppy, platy och dvärggurami på en gång. En guppy blev mer eller mindre uppäten av zebrafiskarna direkt han kom i akvariet och när vi hittade honom fenlös några dagar senare slog vi ihäl honom efter att han genast blivit jagad igen. Eftersom vi läst att guppy skulle vara minst fem köpte vi fler. Det är från denna andra omgån de två guppy vi har kvar nu kommer. Malarna köpte vi först senare och då samtidigt.

Det finns emellanåt några prickar med gröna alger på glaset tills Ancictrus äter upp dem, antar jag. Jag har bara skrapat rutan en gång och den ser klar och fin ut. Det finns kanske alger på bakgrunden och inredningen också, men det är lite svårt att se på grund av dess färg. På min konstgjorda sten som är grå ser det ut som om det finns lite alger där den är mest skrovlig.

Växtdelar som flyter upp tar jag varje dag och de som sitter kvar lite då och då - främst i samband med vattenbyten.

Växtgödning har jag inte hällt i sedan någon i tråden skrev att den kunde vara farlig.

Filtret har jag ännu inte behövt göra rent. Men när jag gör det blir det i samband med vattenbyte då jag kramar ur det i gammalt akvarievatten.
#90 - 26 maj 2010 15:03
Detta är mina egna observationer och råd så ta dom som du vill.

Vattenbyte: Jag skulle byta 1/3 var 3 dag en tid framåt, 2-3 veckor eller så. Då hinner eventuell klor och buffertmedel gasa ur respektive reagera färdigt mellan vattenbytena.

Jag skulle nog suga bort ”skiten” I nuläget eftersom du vill ha koll på Kvävet. Växterna klarar sig säkert ändå. Speciellt eftersom du kommer att stressa bakterierna i filtret med vattenbytena.

Nu litar jag inte på ”krafs” som säljs i djuraffären. Så ta bort ankare, etc. konstgjorda stenar och grottor kan vara gjorda av folk som inte är akvarister. Typ bly i leksaker för barn från Kina. Min personliga åsikt är att ankare, dödskallar, skeppsvrak, etc inte hör hemma i att akvarium.

Aktivt kol: Ta bort det eller ersätt med nytt. Använd endast sånt som är avsett för akvarium bruk då det annars kan vara impregnerat med diverse metaller. Att ha gammalt kol kvar kan leda till att det du tog bort med det kan fälla tillbaks i vattnet.

Vattenbyten och filter rengöring. Gör detta vid olika tillfällen så får du en lugnare miljö för bakterierna.
Låter lite konstigt att du inte har behövt göra rent åtminstone visst filtermaterial. Vad har du för filter/pump?

Frågan om alger var pga att dom inte gillar koppar. Koppar i vattnet dåligt med alger!

Fiskarna: Malarna mår fint eller hur? Inga dödsfall där? Guppy och platy har troligtvis hållits i starkt saltat vatten innan dom kom till dig. Kanske med andra livsuppehållande ämnen också. Detta kan även gälla andra fiskar såsom zebrafisk och eventuellt sorgmantlar. Eftersom malarna inte gillar salt har dom troligtvis hållits i vatten liknande ditt. Guramina var nog stressade till döds och nitrit spikade.
Jag kan ha totalt fel här men eftersom vissa fiskar lever väl (malarna) så kan det ligga något i detta.
Kom också ihåg att nitrit förgiftning inte behöver ha omedelbar verkan. Det kan ta ett tag innan fiskarna dör.
#91 - 26 maj 2010 20:57
Att byta 1/3 av vattnet var tredje dag och nytt aktivt kol i pumpen känns fullt genomförbart. Finns det någon nackdel med att byta så mycket vatten så ofta? Jag förstår att det minskar antalet bakterier, men blir det för få? Hur vet jag när jag ska rengöra filtret? Hur ofta är rimligt? Jag trodde att jag skulle göra det när flödet blev märkbart mindre.

Även att ta bort all dekor går ju bra. Dock tycker jag ju att det är fint, så jag skulle vilja ha i det igen framöver om jag får rätt på allt. Men om det dödar gör det det långsamt, eller hur, så då går det inte att få veta om det är säkert eller inte. Kanske får det bli naturstenar i stället.

Vid de senaste vattenbytena har jag inte haft i vattenberedning heller. Det skulle väl ha bundit eventuell koppar?

Då kan man alltså inte ha guppy och platy i sötvattensakvarium?

Om alla mina fiskar utom malarna dör, vilka fiskar skulle jag våga köpa då?
#92 - 27 maj 2010 00:18
Spirea2 skrev:
Att byta 1/3 av vattnet var tredje dag och nytt aktivt kol i pumpen känns fullt genomförbart. Finns det någon nackdel med att byta så mycket vatten så ofta? Jag förstår att det minskar antalet bakterier, men blir det för få? Hur vet jag när jag ska rengöra filtret? Hur ofta är rimligt? Jag trodde att jag skulle göra det när flödet blev märkbart mindre.

Även att ta bort all dekor går ju bra. Dock tycker jag ju att det är fint, så jag skulle vilja ha i det igen framöver om jag får rätt på allt. Men om det dödar gör det det långsamt, eller hur, så då går det inte att få veta om det är säkert eller inte. Kanske får det bli naturstenar i stället.

Vid de senaste vattenbytena har jag inte haft i vattenberedning heller. Det skulle väl ha bundit eventuell koppar?

Filtret: Troligtvis har du flera lager i din filterburk. Vit Filtervadd, Aktivt kol, olika lager av grön och blå skumplast
Det som skall ta det mesta är filtervadden. Den kan du byta eller göra ren med jämna mellanrum, Kolfiltret kan du ersätta med ”skumplast” när allt är som det skall.
Orsaken att jag vill att du använder kol är att det tar bort en hel del klor och eventuellt andra kemikalier innan det når skumplasten där nitrifiering/denitrifiering pågår. När du gör frekventa vattenbyten.
Logiskt eller?

Dekorationer, Ju mer element du kan ta bort ur ekvationen ju bättre. Du kommer nog att finna att naturmaterial såsom natursten och rötter gör sig bäst i ett akvarium. Tillsammans med fisk och växter.

Då jag jobbade i akvarieaffär på 70 talet bröt jag sönder lite ”leksaker”. En skattkista och en dykare som bubblade roligt hade BLY som motvikt i botten. Därför är jag naturligt misstrogen mot sådana tingestar.

Guppy, Platy, molly, etc. Dessa är INTE saltvattensfiskar men odlas med hög salthalt i många fall.
Får dom en tillvänjnings period där man successivt minskar salthalten så brukar det funka.
Försök få tag på privat odlade om du vill ha dom.
Om du sedan vill ha sydamerikanska fiskar typ malar eller ciklider, tetror så vill dom inte ha salt så då tror jag du skall undvika levandefödare enligt ovan.

Jag tror många blir blinda av ordet ”nybörjarfisk”. Det finns betydligt enklare fiskar en diverse odlingsformer av levandefödare. Vi tar det här med fisk lite senare!
Koppar: Jag vet inte vad vattenbendlingsmedel gör! Men om ditt kranvatten har ph > 7 så skall det inte bli alltför mycket koppar i vattnet.
#93 - 27 maj 2010 00:34
Vattenbyten: Hm.. Jag odlar fisk i relativt stor skala och vi byter ungefär 10% till vuxna och 25% kontinuerligt under dygnet. Vi använder inte kommunalt vatten utan källvatten vilket vi behandlar med UV innan det släpps in i systemet.
Detta vatten släpper vi in vid inloppet till filtren (10%). Till ynglen blandar vi strax före ett droppfilter.
Detta är naturligtvis inte något man gör hemma. En ¼ – 1/3 var 14 dag borde vara bra i ett normalt akvarium.

Men nu vill vi försöka få bort eventuella gamla synder. Därför byter man mer frekvent under en tid.
#94 - 27 maj 2010 05:05
Spirea2 skrev:

Vad gäller vattenbyten så ger många täta stora vattenbyten en lite längre inkörningsperiod men troligen även mindre problem.
Aktivt kol i filtret är bara aktivt en begränsad tid så vill du verkligen ha det i så måste det bytas ut ganska ofta, när det slutar att vara aktivt släpper det annars tillbaka det mesta av skiten det samlat in, annars att rengöra filtret borde ske ett par gånger om året eller vid nästan obefintligt flöde vilket dock är tecken på för svagt/litet filter.
Om du till slut bara har malar kvar så se om du inte kan få en näve guppy av nån istället för att köpa nya, man brukar få lite överskott av dom ;)
#95 - 27 maj 2010 15:00
bossep skrev:
Hade han fisk i porslinsskåpet? Eller porslin i fiskskåpet? I bland kan man undra vad folk håller på med!

Med alla skeppsbrott och sopdumpning i världens vatten så börjar det bli relativt vanligt att man hittar porslin och glas i vattnet.

Jag antar att du har hämtat stenarna från vattensamlingarna där dina fiskar fångas och sanden med va? Du har väl inte fiskarna i ett glasakvarium utan i en damm, eller? ;)
#96 - 27 maj 2010 15:58
Fisk lista

Eftersom jag tror på fisk som inte är för hårt avlad så skulle jag nog satsa på.
Mosaikgurami (Trichogaster leeri) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=243&SOK=1
Denna fisk är mer tålig en dvärgurami och har ofta lite attityd. Jag skulle ha den som nästa köp.
Den vill också ha växter som går upp till ytan eller lite flytväxter men skulle nog klara sig bra hos dig.
Jag skulle nog köpa 4 st och sedan sälja (byta) det icke dominerande paret senare om det blir för mycket bråk.

Jag vet inte hur ”stammen” ser ut i Sverige men en av mina favoriter är:
Kilfläcksrasbora (Trigonostigma heteromorpha) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=52&SOK=1
Vill ha lite kallare vatten men min erfarenhet säger att dom fungerar bra vid 25-26 grader.
Ett stim på 10 -20 stycken ger dig lite liv i mitten av akvariet.

Eftersom min passion är ciklider så är det ett måste! Skratt.
Vad jag skulle satsa på här är:
Palettciklid (Pelvicachromis pulcher) http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=159
En av mina favoriter. Snäll för att vara ciklid men med attityd gillar att ha ett revir vilket de försvarar men inte galet aggressiva. Lite grottor är ett måste och min erfarenhet är att dom inte gillar mina utan bygger en egen om dom har en lämplig rot eller stenar att göra det under.
Som alltid så rekommenderar jag fler en 2. Köp 4-6 och låt dom para ihop sig. Om det blir för mycket bråk kan du behålla det finaste paret och sälja (byta bort) de övriga.
En liten varning! Att hålla ciklider är beroendeframkallande!

Jag har med avsikt plockat ihop lite fisk från olika världsdelar vilka jag haft tillsammans med gott resultat i vanligt kranvatten.

Samtliga gillar lite lummiga akvarier och har lite olika beteende vilket gör att dom ”nischa in sig”. En annan sak är att dom har relativt små munnar så risken att en fisk sätter i sig de andra är minimal.

När du köper fisk. Var kritisk och gör INTE impuls köp om du inte springer på något riktigt bra!
Ta tid på dig och leta fisk som ser ut som fisk. Vanskapta ”konstiga” missfoster kan se kul och intressant ut i affären men i längden har du mer utbyte av riktiga fiskar. Logiken i detta är att moder natur har tagit from dessa fiskar under miljontals år och dom ser ut som dom gör av någon orsak. Dom starkaste och best anpassade överlever genom naturligt urval.
Fiskar vi odlar fram för sitt exotiska utseende ha tappat sina naturliga förutsättningar
Special fiskar såsom slöjstjärtar av olika slag, Guppy, Guldfisk, Kampfisk, etc. Skall hållas i special akvarier och av specialister enligt min mening och hör inte hemma i ett blandat sällskapsakvarium.

Försök få kontakt med andra på din ort som kan ge dig tips om var du skall handla! Var bor du? Lokal kännedom är guld värt.
#97 - 27 maj 2010 16:04
Saturnus80 skrev:
Med alla skeppsbrott och sopdumpning i världens vatten så börjar det bli relativt vanligt att man hittar porslin och glas i vattnet.

Jag antar att du har hämtat stenarna från vattensamlingarna där dina fiskar fångas och sanden med va? Du har väl inte fiskarna i ett glasakvarium utan i en damm, eller? ;)

Du har faktiskt helt rätt! Mina fiskar har orginal sand och bor i dammar!

Slå i en burk spillolja så får du ett perfekt Luisiana biotop också!
#98 - 28 maj 2010 20:11
En platy till (den som såg ut som en soluppgång i färgerna) dog i går och en har i dag en reva på stjärtfenan. Det ser ut som om man skurit en smal tårtbit från den.

Jag har börjat byta vatten var tredje dag och suger från botten.

Jag har inte köpt nytt aktivt kol ännu, men det kommer.

All inredning förutom bottensten och växter är nu borta, men i säkert förvar. Jag blev tvungen att flytta några växter för att det inte skulle se så tomt ut, framförallt i mitten där stenen stod. Malarna blev inte glada. Båda satt i den nya grottan och Ancistrus flyttade sig inte förrän jag lyfte upp den ur vattnet (såg honom) och doppade i den igen.

Det blir mycket skräpigare i akvariet nu när jag har fler växter varav en hel del har mindre blad. De två minsta som kom i den senaste omgången verkar inte trivas. Jag övervägde att ta bort dem i dag, men de får en chans till.

Jag bor i Skåne utanför Landskrona.
#99 - 29 maj 2010 17:03
Trasiga fenor, Hmm undrar vem som är boven? Du får hålla ögonen på dom!
Död platy, låt oss sätta det på ”gamla synder kontot” just nu.
Aktivt kol: Orsaken jag rekommenderade det var för att ta bort ”decinficerande” kemikalier typ klor som kommer in med det nya vattnet. Dessa kemikalier tar inte bara bort farliga bakterier utan även nyttobakterier i till exempel filtret. Så det var för att skydda dessa bakterier som jag rekommenderade aktivt kol.
Skräpigt med växtdelar, etc. Bry dig inte just nu! Växtdelar bryts ned tämligen långsamt och bakteriefloran hinner normalt med att absorbera det kväve som omvandlas från det.

Just nu tror jag ”lite skit” gör mer nytta en skada.

Låt växterna sitta om det inte är de som ser ut som ampelliljor
#100 - 31 maj 2010 21:30
I dag kom vi hem ganska sent och då låg det tre döda fiskar i akvariet. En sorgmanteltetra och en zebrafisk flöt och höll på att bli uppätna och en zebrafisk hade sjukit efter att ha ätits på.

Nytt vattenbyte (dammsugning), några nya växter och riktiga stenar (007 har redan hittat dit) blev dagens akvarieprojekt. Jag tog ändå bort de växter som såg tråkigast ut nu när jag köpt nya att ersätta dem med. Det blev två Ophiopogon jaburan och två Hemigraphis exotica. Det blev jättefint!

Dock börjar det bli lite tomt på fisk nu. Det finns nu kvar två guppy, tre platy, malarna, tre zebrafiskar och sju sorgmanteltetra.
#101 - 31 maj 2010 21:55
Du skriver att du har aktivt kol som du inte bytit ut ännu, varför har du aktivt kol som filtermedie och exakt hur länge har du haft just den påsen i akvariet?
#102 - 31 maj 2010 22:00
Spirea2 skrev:
I dag kom vi hem ganska sent och då låg det tre döda fiskar i akvariet. En sorgmanteltetra och en zebrafisk flöt och höll på att bli uppätna och en zebrafisk hade sjukit efter att ha ätits på.

Nytt vattenbyte (dammsugning), några nya växter och riktiga stenar (007 har redan hittat dit) blev dagens akvarieprojekt. Jag tog ändå bort de växter som såg tråkigast ut nu när jag köpt nya att ersätta dem med. Det blev två Ophiopogon jaburan och två Hemigraphis exotica. Det blev jättefint!

Dock börjar det bli lite tomt på fisk nu. Det finns nu kvar två guppy, tre platy, malarna, tre zebrafiskar och sju sorgmanteltetra.

Är du riktigt säker att du inte har vita prick sjuka eller något?
Det borde inte dö av så här nu.
#103 - 1 juni 2010 06:27
Kolet har jag haft i sedan uppstart. Först för att det fanns med när jag köpte den. Sedan för att det inte gjorde någon skada och nu för att ta bort eventuella gifter.

Jag kan inte se några vita prickar eller någon beläggning på fiskarna. Men säker på att det inte finns någon sjukdom det är jag inte. Jag har ju varit inne på fenröta tidigare. Vad skulle det annars kunna vara?
#104 - 1 juni 2010 14:37
Som jag sagt förut och vad jag tror Gaffel tänker är att kolfiltret när det är förbrukat visst kan vara till skada då det kan börja släppa ifrån sig det som tidigare absorberats.
Byt eller ta bort!
#105 - 1 juni 2010 19:09
Jag har bytt kol i filtret i dag.

När jag var i affären tittade jag på guppyna där och såg att deras stjärtfenor var lika trasiga som minas. Kanke har de trasiga fenorna ingenting med fiskdöden att göra, eller så är de lika sjuka i affären.
#106 - 1 juni 2010 20:07
Spirea2 skrev:
Jag har bytt kol i filtret i dag.

När jag var i affären tittade jag på guppyna där och såg att deras stjärtfenor var lika trasiga som minas. Kanke har de trasiga fenorna ingenting med fiskdöden att göra, eller så är de lika sjuka i affären.

Bra med kolet. Glöm bara inte att slänga det om en vecka eller 2!
Trasiga fenor: Båda alternativen låter rätt.

Håller du koll på nitit/nitrat Ph?
#107 - 2 juni 2010 19:54
Ännu en zebrafisk är död. Min mörkt orange platy syns inte till. :(

Ancictrus har kommit fram från var han nu gömt sig sedan ommöbleringen. :)

Ofta håller sig guppyna och platyna tillsammans. Kan det tänkas att de känner sig tryggare med varandra eftersom de har starka färger (och är levandefödare?)? När guppyna var som flest höll de mest ihop med de av samma färg. Den gröna var lite ensam men höll mest till med de blå. Gul höll ihop med orange. Kan det bero på färgen eller att de kände igen varann från affären? Alla är köpta från samma affär och de gick tillsammans innan vi köpte dem, men möjligen är de från olika uppfödare eller olika akvarier hos samma.

Jag har varit dålig på att kolla nitrit och PH ett tag. I dag var nitrithalten obefintlig och PH högt - mellan 7,5 och 8. Detta är kanske inte så oväntat eftersom jag inte haft i någon PH-sänkare sedan jag fick tipset att sluta med kemikalier.

På kolförpackningen står det att den ska bytas var fjärde vecka och tjejen i butiken sa att det rekommenderas att man byter åtminstone var femte vecka. Ska kolet alltid bytas varannan vecka eller är det bara just nu? Är det i så fall okej att byta i samband med vattenbyte?

Kan jag låta lampan vara tänd längre för att se om jag får mer alger eller bör jag köpa ett koppartest? Jag antar att kopparhalten inte är något man behöver kolla regelbundet. Har jag fel?
#108 - 2 juni 2010 20:09
Spirea2 skrev:

Ofta håller sig guppyna och platyna tillsammans. Kan det tänkas att de känner sig tryggare med varandra eftersom de har starka färger (och är levandefödare?)? När guppyna var som flest höll de mest ihop med de av samma färg. Den gröna var lite ensam men höll mest till med de blå. Gul höll ihop med orange. Kan det bero på färgen eller att de kände igen varann från affären? Alla är köpta från samma affär och de gick tillsammans innan vi köpte dem, men möjligen är de från olika uppfödare eller olika akvarier hos samma.

Har du inte så många av de olika arterna nu kan det säkert vara så att de känner sig tryggare med varandra. Även om de inte är "stimfiskar" i den bemärkelsen så nog märker man att de trivs bra med att vara många. Vet att jag läste någonstans, minns inte var, om att man gjort någon undersökning där de kom fram till att Guppyhannar först och främst uppvaktade honor i sin egen färgskala om det fanns att tillgå. Funderade också lite i de banorna när en utav våra gamla Guppyhannar, gul med orange stjärtfena, nästan uteslutande jagade de oranga Svärdbärarhonorna istället för Guppyhonorna. :) (Hade inga gula eller oranga Guppyhonor så han tyckte nog Svärdbärarna var snyggare helt enkelt...;))

Hoppas verkligen att det löser sig med ditt kar snart!
#109 - 2 juni 2010 20:22
Spirea2 skrev:
Ännu en zebrafisk är död. Min mörkt orange platy syns inte till. :(

Ancictrus har kommit fram från var han nu gömt sig sedan ommöbleringen. :)

Jag har varit dålig på att kolla nitrit och PH ett tag. I dag var nitrithalten obefintlig och PH högt - mellan 7,5 och 8. Detta är kanske inte så oväntat eftersom jag inte haft i någon PH-sänkare sedan jag fick tipset att sluta med kemikalier.

På kolförpackningen står det att den ska bytas var fjärde vecka och tjejen i butiken sa att det rekommenderas att man byter åtminstone var femte vecka. Ska kolet alltid bytas varannan vecka eller är det bara just nu? Är det i så fall okej att byta i samband med vattenbyte?

Kan jag låta lampan vara tänd längre för att se om jag får mer alger eller bör jag köpa ett koppartest? Jag antar att kopparhalten inte är något man behöver kolla regelbundet. Har jag fel?

Låter som om ditt vatten är OK vad det gäller PH och Nitrit!
Aktivtkol, enligt min mening skall det bara användas vid problem eller att ta bort mediciner, etc.
Effektiviteten minskas också mycket snabbt. Se de 4 veckorna som ett max värde.
Ljus och alger, hur länge har du ljuset på? Växer dina växter?
#110 - 2 juni 2010 20:43
Dexter: Det är säkert så. Dock har jag bara hannar av guppy och platy. Jag ville inte ha yngel. Som om det skulle bli mitt problem... att fiskarna blev för många...

Bossep: Jag har bara ljuset tänt 8 timmar varje dag. Förut hade jag det tänt 12, men så läste jag att det var bättre med 8. Växterna växer. Inte så fort kanske - men nog är det skillnad. De som vi skaffade först är betydligt större nu än förut.
#111 - 2 juni 2010 21:22
Spirea2 skrev:
Dexter: Det är säkert så. Dock har jag bara hannar av guppy och platy. Jag ville inte ha yngel. Som om det skulle bli mitt problem... att fiskarna blev för många...

Bossep: Jag har bara ljuset tänt 8 timmar varje dag. Förut hade jag det tänt 12, men så läste jag att det var bättre med 8. Växterna växer. Inte så fort kanske - men nog är det skillnad. De som vi skaffade först är betydligt större nu än förut.

Gå tillbaks till 12 timmar!
#112 - 2 juni 2010 21:26
Spirea2 skrev:

Varför i herrans namn vill du inte ha yngel? Så ditt akvarium är något slags kloster för "munk fisk"?;)
#113 - 3 juni 2010 17:35
Njae, jag tänkte mest att jag inte vill ha för mycket fisk i akvariet och inte behöva ha en massa olika akvarier och eftersom de affärer där jag frågat inte tar emot och jag inte tänker slå ihjäl fiskar så innebär det inga yngel och därmed inga honor av de arter jag förstod som lättodlade. Dumt?

Platyn är återfunnen. Han var bakom bakgrunden och måste ha hoppat över när jag bytte kol i filtret. Det är den enda stund jag lämnat öppet.

I dag är det dags för vattenbyte igen.
#114 - 3 juni 2010 17:51
Spirea2 skrev:
Njae, jag tänkte mest att jag inte vill ha för mycket fisk i akvariet och inte behöva ha en massa olika akvarier och eftersom de affärer där jag frågat inte tar emot och jag inte tänker slå ihjäl fiskar så innebär det inga yngel och därmed inga honor av de arter jag förstod som lättodlade. Dumt?

Platyn är återfunnen. Han var bakom bakgrunden och måste ha hoppat över när jag bytte kol i filtret. Det är den enda stund jag lämnat öppet.

I dag är det dags för vattenbyte igen.

Jag tror inte du behöver vara orolig att det skall bli överbefolkat!
Det brukar bli ganska stort svinn på yngel i ett sällskaps akvarium.
De som klarar sig brukar vara mycket tåliga eftersom dom växt upp i din burk!
Bilagor:
#115 - 3 juni 2010 18:13
bossep skrev:
Jag tror inte du behöver vara orolig att det skall bli överbefolkat!

Det brukar bli ganska stort svinn på yngel i ett sällskaps akvarium.

De som klarar sig brukar vara mycket tåliga eftersom dom växt upp i din burk!

Och inte minst klarat av djungelns lag under sin uppväxt och därmed sorterat ut de svaga.
#116 - 8 juni 2010 20:00
Köpte du akvariet begagnat?
Tänkte att det kan vara limmat med silikon med antimögelmedel, hur sitter bakgrunden fast?
#117 - 10 juni 2010 20:02
Nu har jag verkligen syndat. Jag har köpt två platyhonor och tre guppyhonor. Tyckte synd om killarna när ni skrev sådär... Kanske kan ynglen (om det blir några) överleva...

Forsätter med täta vattenbyten...

Bakgrunden sitter med silikon och akvariet är inköpt begagnat.
#118 - 10 juni 2010 20:10
Spirea2 skrev:
Nu har jag verkligen syndat. Jag har köpt två platyhonor och tre guppyhonor. Tyckte synd om killarna när ni skrev sådär... Kanske kan ynglen (om det blir några) överleva...

Nu håller vi tummarna!
Bilagor:
#119 - 10 juni 2010 22:37
Vad för silikon? Byggsilikon och liknande är som gift medan glassilikon oftast t o m är märkt "för akvarier".
#120 - 10 juni 2010 23:19
Vad för silikon? Byggsilikon och liknande är som gift medan glassilikon oftast t o m är märkt "för akvarier".

Vet man något om symtomen vid användande av fel silikon?
Jag var inne på anti mögel, svamp, alg silikon när jag frågade om alger i burken, men tänkte inte på till exempel byggsilikon eller annat som finns på marknaden.
#121 - 11 juni 2010 18:29
Jag kan inte hitta numret till killen vi köpte av och minns inte hans namn. Jag kan alltså inte få veta vilken sorts silikon som använts. Kan man se det?
Bilagor:
#122 - 11 juni 2010 20:15
Spirea2 skrev:
Jag kan inte hitta numret till killen vi köpte av och minns inte hans namn. Jag kan alltså inte få veta vilken sorts silikon som använts. Kan man se det?

Jag är inte säker men om silikonet är genomskinligt så bör det vara OK. Men om det är brunt vitt eller någon annan färg sö är det stor rik att det har skadliga ämnen i sig!
#123 - 11 juni 2010 20:27
bossep skrev:
Jag är inte säker men om silikonet är genomskinligt så bör det vara OK. Men om det är brunt vitt eller någon annan färg sö är det stor rik att det har skadliga ämnen i sig!

finns "vanligt" silikon i handeln som också är genomskinligt, mkt vanligt så det går nog inte gå på det tyvärr :(
#124 - 11 juni 2010 21:06
hult87 skrev:
finns "vanligt" silikon i handeln som också är genomskinligt, mkt vanligt så det går nog inte gå på det tyvärr :(

Ok men kan även det vara giftigt? Tror du inte man skall vara mer på sin vakt med färgad silikon?
#125 - 12 juni 2010 06:31
vanligt silikon med antimögel-medel i finns i genomskinligt och i många olika färger, så kan vara lurigt:/
#126 - 12 juni 2010 07:29
http://www.sika.se/sikasil-e_%281%29.asp = Glassilikon, vit silikon innehåller antimögelmedel, känns igen på sin ättiksdoft vid härdning.

http://www.sika.se/sikasil-c_%281%29.asp = Byggsilikon, innehåller antimögelmedel.
#127 - 12 juni 2010 15:35
Gaffel skrev:
http://www.sika.se/sikasil-e_%281%29.asp = Glassilikon, vit silikon innehåller antimögelmedel, känns igen på sin ättiksdoft vid härdning.

http://www.sika.se/sikasil-c_%281%29.asp = Byggsilikon, innehåller antimögelmedel.

Där ser man! På den tiden jag byggde akvarium så stank all silikon av ättika!
Nu är frågan hur skall Spirea lura ut om hans bakgrund kan vara fastsatt med fel silikon?
Ett sätt borde vara att bli misstänksam mot färgad silikon. Sedan studera dessa fogar och se om det växer något på dom. Alger eller svamp. Sjukligt rena fogar tyder nog på något medel!
#128 - 12 juni 2010 15:38
All silicon luktar ättika när det härdar, oavsett antimögel eller inte;) Man får hoppas att den som limmade bakgrunden hade förstånd till att läsa på tuben att det var till akvarielimmning!
#129 - 12 juni 2010 15:49
Spirea2 skrev:

Hur går det med fiskarna. De nya och de gamla? Inga mer dödsfall?
Funderar på en sak. Du kanske skulle börja salta vattnet lite eftersom du har levandefödare.
Dina malar och andra mjukvattensfiskar och växter gillar det nog inte men dom kanske vänjer sig!
Enligt de uppgifter jag har så odlar man molly, guppy, svärdbärare i bräckvatten i Asien (där de flesta fiskar nu kommer ifrån) sedan håller grossister och många affärer dom på samma sätt. När vi sedan stoppar dom i våra saltfattiga akvarium så får dom en chock och dör. Man kan vänja fiskarna till mindre salt men då skall man minska saltmängden successivt under dagar och veckor.

Nu vet jag inte hur det går till ”i branschen” i dag men det kan vara så att man använder salt i stor utsträckning till alla fiskar. Någon som vet?
Min erfarenhet säger att fiskar klarar en snabb ökning av salthalt relativt bra medan dom är känsligare mot en abrupt sänkning.
#130 - 13 juni 2010 08:16
Silikonet är svart. Säljaren verkade vara erfaren - men vem vet... Det syns inget som växer på det.

Jag har just fiskat upp en död sorgmanteltetra ur akvariet, men som vanligt så verkar alla andra må bra.

Ett nytt problem har uppstått. Varje dag sätts gallren mellan framsida och baksida igen. Vattenytan sänks på baksidan eftersom pumpen suger därifrån och ytan höjs på framsidan eftersom pumpen sprutar ut där. Det jämnas ut direkt när jag skrapar gallren. Beror detta på att jag har fler växter nu?

De nya tjejjerna verkar trivas. Guppyna är livliga och tar för sig medan platyna är lite mer försiktiga. De första dagarna gömde de sig mest och de kom fram och åt först i går. Hannarna spärrar upp sig framför dem och framför varandra. Den orange jagar den gula som simmar undan. Han backar till och med ibland. Den gula jagar den svarta som simmar undan. Jag har aldrig sett den svarta spärra upp sig. Honorna verkar inte bry sig om dem. Guppyna visar inget särskilt intresse.

Jag frågade i affären om tillsatser i deras vatten. Biträdet berättade att de saltar när de får in nya fiskar, men inga mängder. I övrigt tillsätter de vattenberedningsmedel när de byter vatten. Hon sa också att de senaste leveranserna av fiskar hade varit bättre än de tidigare och att vattenkvaliten verkade mer stabil. De hade haft färre dödsfall än vanligt de senaste veckorna.

(PS. Jag är en hon.)
#131 - 13 juni 2010 08:44
jag har svart silicon i mitt akvarium-just det svarta jag har är för akvariebruk-ska stå på tuben:)
#132 - 13 juni 2010 10:30
åheim skrev:
All silicon luktar ättika när det härdar, oavsett antimögel eller inte;) Man får hoppas att den som limmade bakgrunden hade förstånd till att läsa på tuben att det var till akvarielimmning!
Nu har du fel igen, endast ättiksyrehärdande silikon luktar ättika vid härdning!
#133 - 13 juni 2010 10:36
Gaffel skrev:
Nu har du fel igen, endast ättiksyrehärdande silikon luktar ättika vid härdning!
Ok! men all silicin jag använt till badrum, glas och akvarier luktar ättika! Du har också fel igen när du säger att det luktar ättika om siliconet innehåller antimögelmedel... Akvariesilicon luktar, just det -ättika!
Bilagor:
#134 - 13 juni 2010 15:21
Är vissa fiskar mer tåliga mot antimögel eller skulle alla fiskar dö,
för Spireas ancistus lever väl fortfarande?
#135 - 13 juni 2010 17:31
Du har fått många kloka svar redan.
Jag skulle bara vilja rekommendera dig att köpa ett nytt filter, och då ett som har kapacitet för lite större akvarium än det du har. Köp gärna ett ytterfilter, de är enklare att sköta tycker jag, som skaffade ett ytterfilter för ca 1,5 år sedan.

* mindre matning
* fler växter
* regelbundna vattenbyten (ca var 14 dag)
* större filter

Regelbundna vattenbyten och kontrollerad matning är nog det som är viktigast i akvarieskötseln. Om du vill kan du även skaffa en liten kalender, där du skriver upp när du gör vattenbyten och annat som händer i akvariet. Då har man chans att se och lära av det man gör (det hjälpte mig i alla fall).
Lycka till!:)
#136 - 13 juni 2010 17:53
Eftersom Spirea inte har problem med nitrit och redan har växter osv, så är det ju inte det som är problemet, hennes fiskar dör fortfarande trots alla goda råd hon har fått.
#137 - 13 juni 2010 20:51
I dag har jag bytt vatten och saltat med 1,5 tsk salt utan jod, bytt kol och rensat galler.

Platyhannarna är jättekul att titta på. De håller sig tillsammans mycket och två av dem spärrar upp sig och håller på. Det verkar mer som om de visar upp sig för varandra än för honorna.

Befolningen i mitt akvarie består nu av:
2 zebrafiskar
6 sorgmanteltetra
5 platy
5 guppy
1 ancictrus
1 L-007
Bilagor:
#138 - 13 juni 2010 20:59
spirea, Vad har du exakt för pump?
#139 - 13 juni 2010 22:05
åheim skrev:
Ok! men all silicin jag använt till badrum, glas och akvarier luktar ättika! Du har också fel igen när du säger att det luktar ättika om siliconet innehåller antimögelmedel... Akvariesilicon luktar, just det -ättika!
Har aldrig skrivit att all silikon som är ättikssyrehärdande dessutom skulle vara antimögelbehandlad, om du dessutom kollat länkarna så kan du läsa innantill att sikasil-e som är Sikas glassilikon endast finns som vitkodad sanitetssilikon medans sikasil-c som inte är ättikssyrehärdande är antimögelbehandlad oavsett färgkodning. Vad är silicin? :d
#140 - 14 juni 2010 15:06
Gaffel skrev:
Glassilikon, vit silikon innehåller antimögelmedel, känns igen på sin ättiksdoft vid härdning.

När folk läser ditt inlägg så tar nog de flesta för givet att lukar det ättika så innehåller det antimögel... men all akvariesilicon luktar ju ättika! lr?
Va? vet du inte va silicin är fö nått...
http://mp3bear.com/?q=pure+silicin :p
#141 - 14 juni 2010 16:45
Spirea2 skrev:
Silikonet är svart. Säljaren verkade vara erfaren - men vem vet... Det syns inget som växer på det.

Jag har just fiskat upp en död sorgmanteltetra ur akvariet, men som vanligt så verkar alla andra må bra.

Ett nytt problem har uppstått. Varje dag sätts gallren mellan framsida och baksida igen. Vattenytan sänks på baksidan eftersom pumpen suger därifrån och ytan höjs på framsidan eftersom pumpen sprutar ut där. Det jämnas ut direkt när jag skrapar gallren. Beror detta på att jag har fler växter nu?

De nya tjejjerna verkar trivas. Guppyna är livliga och tar för sig medan platyna är lite mer försiktiga. De första dagarna gömde de sig mest och de kom fram och åt först i går. Hannarna spärrar upp sig framför dem och framför varandra. Den orange jagar den gula som simmar undan. Han backar till och med ibland. Den gula jagar den svarta som simmar undan. Jag har aldrig sett den svarta spärra upp sig. Honorna verkar inte bry sig om dem. Guppyna visar inget särskilt intresse.

Jag frågade i affären om tillsatser i deras vatten. Biträdet berättade att de saltar när de får in nya fiskar, men inga mängder. I övrigt tillsätter de vattenberedningsmedel när de byter vatten. Hon sa också att de senaste leveranserna av fiskar hade varit bättre än de tidigare och att vattenkvaliten verkade mer stabil. De hade haft färre dödsfall än vanligt de senaste veckorna.

(PS. Jag är en hon.)

Först av allt ledsen om jag trott och antagit att du är en hane! Hur tokig får man vara?

Silikon. Av någon anledning har jag tagit för givet att ditt akvarium är ett ”fabriks byggt”, vet du om det är så? Det finns svart akvarium silikon så det behöver i och för sig inte vara ett problem.
Sitter bakgrunden fast med samma svarta silikon?
Ett sätt att testa detta är att lite försiktigt skrapa på silikonet. Om du drar med exempelvis nageln nedifrån och upp så borde det släppa lite ”skit”. Du kan också ta en ny ”scotch brite” förslagsvis vit och dra den över silikonet. Blir det lite svart på den så är nog silikonet OK! Om inte börjar jag misstänka att det kan vara problemet! Ett annat tips är att titta på glaset ”inifrån” nästa gång du byter vattnet om du inte varit för nitisk och gjort rent glaset så bör det se lite luddigt ut ovan vattenytan. Om detta ludd fortsätter ut på silikonet så är det inget alg eller mögel medel i det eftersom luddet är alger.
#142 - 14 juni 2010 20:18
Pumpen är en Project Blue, Brio 3. Den har både svampaktigt filtermedium och särskild behållare för aktivt kol.

Akvariet är fabrikstillverkat och inköpt med tillhörande möbel av killen som sedan sålde till oss. Han har monterat bakgrunden själv, men aldrig använt karet.

Alla fiskar mår bra och platyhonorna var uppe vid ytan direkt när jag visade mig med matburken.
#143 - 14 juni 2010 20:38
Vad kul att dina fiskar börjar bete sig som fiskar skall göra!
Lite munhuggning med uppspärrade fenor är ett gott täcken!!! Dom håller på att fixa rangordning och tänker på parning i stället för att satsa på överlevnad.
Filter galler: Ja det kan bero på att vissna växtdelar sätter sig för gallret. Detta kanske är i minsta laget i så fall. Ju mindre yta på det ju högre hastighet på vattnet som skall igenom. Om du inte är störd av att rensa i bland så låt det vara.

Angående fisk död som denna tråd startade med:
Jag har funderat på ditt problem (och andras) och jag tror vi kanske kan utesluta teknik biten (förhoppningsvis). Jag börjar mer och mer luta åt ett par andra saker som jag i och för sig varit inne på tidigare.

[LIST=1]
[*]Då du startade upp ditt akvarium hade du i lite för mycket fiskar och jox (mirakelmedel).
[*]Du matade troligtvis lite för mycket också.
[*]Fiskarna du startade med var kanske i dålig kondition redan när du fick dom. Jag baserar detta på att din Ancistrus och James Bond (L 007) tycks ha klarat sig fint hela tiden. Medan de så kallade dussinfiskarna är dom som strukit med. Grossister och affärer tar helt enkelt bättre hand om dyra fisksorter. Dussinfiskar däremot vill man bli av med så fort man kan och i så stora mängder som möjligt. Resultatet blir halvdöda fiskar som lever i artificiellt vatten. Många gånger med stark medicinering. Detta kan vara relativt höga saltmängder eller surt vatten (för att göra ammonium mindre giftigt) i kombination med exempelvis Antibiotika.
[*]Kranvatten. Vattenverken manipulerar ofta vattnet med till exempel PH buffert. Man vill helt enkelt inte komma under PH 7 då detta leder till korrosion av vattenledningar av metall. Ph över 7 minskar också mängden bakterier. Dessutom använder man ofta någon form av desinficering. Detta leder till att du de första dagarna har riktigt sterilt vatten i akvariet med ett överskott på ph buffert och desinfektionsmedel. När du sedan tillsätter Nitrivec eller dylikt som skall vara någon form av bakterie kultur så dör dessa bakterier direkt. Om inte annat så svälter dom ihjäl. Nitrivec kommer i så fall att bidra till ökad nitrit eller dess förstadie ammoniak vilket är ännu giftigare för fiskar. Detta med ammoniak /ammonium är något som sällan nämns inom akvariestiken i Sverige men är otroligt viktigt. Jag kan förklara detta närmare om någon är intresserad
[/LIST]
Vad jag vill säga är att du nog fick hem fiskar som redan var i dåligt skick och med nedsatt immunförsvar Sedan släppte du i dom i ett kemiskt / biologiskt ostabilt akvarium vilket dom inte pallade för. Ammoniak och nitrit förgiftning behöver inte leda till omedelbar död det kan ta några veckor innan det inträffar då denna typ av förgiftning nedsätter funktionen på vissa viktiga organ.
Malarna som du köpte klarade detta bättre eftersom dom troligtvis hade hållits i en bättre miljö innan du fick hem dom och därför klarade sig bättre.

Vilka är dina dröm fiskar? Du kanske skulle testa med dessa även om det står svårskötta på beskrivningen! Under förutsättning att dom passar ihop med dina gamla fiskar och typ av vatten!
#144 - 14 juni 2010 20:44
Jag tror en stor faktor till dina problem kan vara att den pumpen du har inte har tillräckligt filtermaterial för att klara den belastning som du haft! Ser man till att ha en filtervolym på minst 1% av akvarievolymen så kan man vara ganska säker på att den biologiska filtreringen är tillräcklig! Detta är ju det enskilt enklaste som man själv kan påverka för att få välmående fiskar:) (i ditt fall 1,7L filtermaterial)
#145 - 15 juni 2010 14:57
Åheim: Vi har en bit blå skumgummi för akvarium kvar sedan vi gjorde barriären mot hopp till baksidan. Skulle det funka om vi satte den bakom bakgrunden om den räcker mellan botten och yta?

Bossep: Så du tror att det kommer att gå bra med mitt akvarie i längden?

Drömfiskar? Sedan jag såg några blå ciklider (Johanni?) i affären har jag funderat på dessa någon gång i framtiden, men de funkar ju inte med mina fiskar så de är ju inte aktuella just nu. Annars? Jag har ju valt fiskar jag gillar (som jag känner till). Guppy och dvärggurami är väldigt vackra tycker jag... Kanske ska jag titta mer. Gillar blått och slöjigt och färgvariation. Fiskarna får inte heller vara för stora.
#146 - 15 juni 2010 15:02
All utökning av filtermaterial är bara bra;)
#147 - 15 juni 2010 15:57
Hej,
Spirea2 skrev:
Åheim: Vi har en bit blå skumgummi för akvarium kvar sedan vi gjorde barriären mot hopp till baksidan. Skulle det funka om vi satte den bakom bakgrunden om den räcker mellan botten och yta?
Jag skulle nog testa detta!

Spirea2 skrev:
Bossep: Så du tror att det kommer att gå bra med mitt akvarie i längden?

Absolut! Du har haft både otur och viss okunskap. Men jag tror du lär dig snabbt! Om vi bara får stopp på den ovanligt höga fisk döden och kan utesluta ”extern” förgiftning kommer det att gå bra!

Spirea2 skrev:
Drömfiskar? Sedan jag såg några blå ciklider (Johanni?) i affären har jag funderat på dessa någon gång i framtiden, men de funkar ju inte med mina fiskar så de är ju inte aktuella just nu. Annars? Jag har ju valt fiskar jag gillar (som jag känner till). Guppy och dvärggurami är väldigt vackra tycker jag... Kanske ska jag titta mer. Gillar blått och slöjigt och färgvariation. Fiskarna får inte heller vara för stora.

om det är Melanochromis johanni http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=708&SOK=1 du menar så helt rätt dom passar inte hos dig just nu. Men ha det i åtanke för framtiden!
Jag gillar mycket ditt tänk ”jag gillar den här fisken men den kanske inte passar” BRA!

Som jag sagt tidigare så är jag biotop freak. Enligt min mening skall fiskar se ut som fiskar och inte haremsdamer i långa slöjor. Men jag respekterar din smak!
Det du då skall tänka på är att ordna ditt akvarium så det passar just den sortens fiskar. Kanske bara en enda sort, till exempel guppy.

Om du sedan vill komplementära med andra fiskar så väljer du dessa efter kraven från dina guppy.
De skall gilla samma vatten, temperatur, etc. Dessutom skall de inte vara fenbitare eller revirhävdande då slöjstjärtar är långsamma och inte hinner undan som vanliga fiskar.

Sedan skulle jag försöka få tag på dessa ”special” fiskar från någon privat odlare.
#148 - 15 juni 2010 16:23
Om du vill lära dig mer om Guppy så ta en titt på den här tråden:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002
Bara genom att läsa det första inlägget får du nog en bra bild av det hela.
#149 - 23 juni 2010 17:10
Hej Spirea,
Ville bara kolla hur det går?
allt OK?
#150 - 24 juni 2010 07:53
Undrar jag med. Hur går det Spirea?
#151 - 30 juni 2010 18:34
En skadad sorgmanteltetra har dött och två zebrafiskar försvann medan vi var på semester. Fiskvakten hade bara hittat sorgmanteltetran och vi kan inte se dem någonstans. dock haar vi ännu inte städat sedan vi kom hem.

Jag trodde inte det gick att skriva mer här, utan att tråden var låst.

Inga honor ser gravida ut... Men det tar kanske lite längre tid?

Ancistrus smaskar just i sig av en av växterna som ser ut som gräs. Attans vilken flexibel mun han har! Jag har tänkt mig den mer stel som en sugpropp. Alla verkar gilla att äta av just den växten. Inga andra verkar goda. Inte ens de av samma sort. Eller tror ni att han tar alger på den?
#152 - 7 juli 2010 19:29
Nu är det minst två gupyhonor som ser gravida ut. (Har skrivit frågor under levandefödare)

Alla fiskar verkar må bra, men zebrafiskarna är inte återfunna.

Nitrirvärdet ligger bra och PH som det brukar. Jag har saltat efter varje vattenbyte. Algfläckarna på glaset har förökat sig rejält och fyller stor del av glaset. De syns inte om man inte tittar nära och noga, så de stör inte.

Jag ser ganska ofta Ancictrus under dagtid nu. Det beror nog på att jag har sommarlov och är hemma mer.
#153 - 7 juli 2010 20:28
Låter bra!
Jag tror du är över ”krisen”.
Du kan nog se det akvarium som stabilt nu.
Bilagor:
#154 - 7 juli 2010 20:40
bossep skrev:
Låter bra!

Jag tror du är över ”krisen”.

Du kan nog se det akvarium som stabilt nu.

Det är så skönt när man känner att det är över efter en kris i karet. :)
#155 - 7 juli 2010 21:04
Hej Spirea2! jösses, ja har läst hela din tråd från början, vilken pärs, strongt gjort att du aldrig gav upp tycker ja utan kämpade på och bra hjälp har du oxå haft. Skulle bara säga att ja verkligen hoppas allt ordnar sig för dig, har kanske missat nåt i tråden men du vet väl att du kan ge din Ancictrus gurka,morötter,broccolli,algtabletter,squars att äta utöver alger och typ flingfoder, min frossar i sånt, men det bästa han vet är skalade ärtor och räkmix. Hör gärna av dig och berätta hur det går framöver.
#156 - 8 juli 2010 19:55
Hej allihop och tack så mycket! Jag uppskattar verkligen alla råd jag fått och att ha något att prova i stället har varit det som fått mig att inte ge upp.

Algabletter har Ancistus fått hela tiden och 007 får andra maltabletter. Först nu i veckan provade jag med gurka och den lilla biten var borta dagen efter.

Kramar till er alla!
#157 - 8 juli 2010 20:13
Vilken tur du inte gav up!
Nu vill vi se mer bilder av underverket!
#158 - 12 juli 2010 10:04
Den ena hnan måste ha fått yngel för nu är hon jättesmal. Dock syns inga små... De är kanske uppätna.

Provar md en bild.

#159 - 12 juli 2010 15:33
Ja det är nog så!!
Men har du tur har något yngel lyckats gömma sig någon stans. Kolla filtret!
#160 - 12 juli 2010 18:23
Hej Spirea, du har ett fint och lummigt akvarium, men jag är rädd att din akvarie handlare har sålt sumpväxter (säkert omedvetet) till dej.
Du har en i bakgrunden som ser ut att ha vita kanter (lite svårt att se på bilden) om det stämmer så är det en sådan här http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=54&SOK=1
Sedan har du två plantor http://zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=47&SOK=1 på höger sida i akvariet.

Håll uppsikt på de här växterna och ta väck dom när/om de börjar ruttna.
#161 - 12 juli 2010 18:45
Spirea2 skrev:
Den ena hnan måste ha fått yngel för nu är hon jättesmal. Dock syns inga små... De är kanske uppätna.

Provar md en bild.

Nu är jag RIKTIGT impad! Vad snyggt det blivit!!!!!!!!
Håller med Saturnus80. Eftersom du har så bra med växter redan kanske du kan flytta någon för att fylla upp tomrummet?
Nu får du faktiskt börja fundera på mer fisk!

Skakar på huvudet. Vad hände? Från problem burk till ett av de snyggaste akvarier jag sett på länge!
Hur många har tappat hakan när dom sett det?
#162 - 12 juli 2010 21:09
Oj... Tack så mycket! Vad roligt att ni tycker det är fint!

Jag är faktiskt rätt nöjd själv. När jag motvilligt köpte de första nya växterna och hade planterat dem såg jag direkt att det var vad som behövdes. Några har redan vissnat och åkt ut... Två av dem var likadana som "gräset" och några var små buskar med små runda blad. De lila blir lite bruna på bladen emellanåt, men då kommer Ancistrus och smaskar. Hittills har det växt ut nya blad och än ser de inte så risiga ut att de åker ur.

Det blev ju lite inredning över... Plaststengrottan smälte in perfekt i bakgrunden. Några sådana i olika storlekar intill bakgrunden... Men ankare, stock och den ljusa stenen kan nog helt känna sig utkonkurrerade av växter och de riktiga stenarna jag köpte till slut, även om möjligheten att de kan vara giftiga inte fanns.

Nej, ingen har tappat hakan. De flesta tycker typ "Jaha, ni har skaffat fiskar. Jojo, men ni tröttnar säkert snart." eller "Vilka små fiskar ni har. Vore det inte bättre med pirayor?"

Jag har faktiskt redan köpt mer fisk. I vårt akvarie bor numera tre guppihannar (en ny, som jag tror är pappa till de tjocka magarna. De andra två visar fortfarande inget intesse), sju guppyhonor (köpte jag tre i förra omgången?), fyra platyhanar (en ny), tre playhonor (en ny), tre sorgmanteltetror, en ancistrus och en 007. Jag gillar ju guppy jättemycket och blev så ledsen när alla bara dog. När det verkade som om några skulle överleva och med möjligheten för yngel som kan klara mitt vatten så tog jag chansen.

Jag saknar dvärgguramina massor. Det var något speciellt med just dem. Jag har övervägt blå gurami, men nej. Jag får inte samma känsla. (Kan ju tillägga att jag är rätt kritisk mot just dvärggurami i affärerna också numera. De ser dassiga ut, tycker jag, färglösa, skygga eller slöa. Kanske var det just mina fyra som var så fina...) Har tittat mer på johannicikliderna och tycker inte att de är lika fina på bild som de jag såg i en affär. Om de fiskar jag har nu inte klarar sig blir det kanske sådana. Dock trist att de inte kan vara flera. Och vad skulle jag mer ha? Nä, jag hoppas att det funkar med dessa.

Kanske skulle jag våga mig på en bottenstädare. Vilken skulle ni i så fall rekommendera för mig, mitt akvarie och mina fiskar?
#163 - 12 juli 2010 21:51
Du verkar vara på rätt väg just nu, grattulerar:)

Men för andra som kommer in i den här tråden så kan jag tala om att om man söker på "varför dör mina fiskar" så får man när den här posten skickas upp 100 svar.
#164 - 12 juli 2010 21:54
Här kommer lite bilder på fiskarna. Jag vet att bildkvaliten är jättedålig, men kanske kan ni ana er till.

Detta är den sorgmanteltetra vi kom fram till var en hona:

Guppyhonan som var tjock, men nu är smal igen:

Den nya guppyhannen med en annan tjock hona:

En guppyhona med svart färg, vad jag tror är långt upp på kroppen för att vara en hona, och delad stjärtfena:

Detta var vad jag lyckades få halvhyfsade bilder på när jag försökte få på de tjocka honorna.
#165 - 12 juli 2010 21:56
c90368 skrev:
Men för andra som kommer in i den här tråden så kan jag tala om att om man söker på "varför dör mina fiskar" så får man när den här posten skickas upp 100 svar.

Hur menar du?
#166 - 12 juli 2010 22:01
Spirea2 skrev:
Hur menar du?

Gå in på forumet, klicka på förstorningsglaset uppe till höger och skriv in "varför dör mina fiskar" i nyckelords rutan.
#167 - 12 juli 2010 22:03
Spirea2 skrev:
Oj... Tack så mycket! Vad roligt att ni tycker det är fint!

Jag är faktiskt rätt nöjd själv. När jag motvilligt köpte de första nya växterna och hade planterat dem såg jag direkt att det var vad som behövdes. Några har redan vissnat och åkt ut... Två av dem var likadana som "gräset" och några var små buskar med små runda blad. De lila blir lite bruna på bladen emellanåt, men då kommer Ancistrus och smaskar. Hittills har det växt ut nya blad och än ser de inte så risiga ut att de åker ur.

Det blev ju lite inredning över... Plaststengrottan smälte in perfekt i bakgrunden. Några sådana i olika storlekar intill bakgrunden... Men ankare, stock och den ljusa stenen kan nog helt känna sig utkonkurrerade av växter och de riktiga stenarna jag köpte till slut, även om möjligheten att de kan vara giftiga inte fanns.

Nej, ingen har tappat hakan. De flesta tycker typ "Jaha, ni har skaffat fiskar. Jojo, men ni tröttnar säkert snart." eller "Vilka små fiskar ni har. Vore det inte bättre med pirayor?"

Jag har faktiskt redan köpt mer fisk. I vårt akvarie bor numera tre guppihannar (en ny, som jag tror är pappa till de tjocka magarna. De andra två visar fortfarande inget intesse), sju guppyhonor (köpte jag tre i förra omgången?), fyra platyhanar (en ny), tre playhonor (en ny), tre sorgmanteltetror, en ancistrus och en 007. Jag gillar ju guppy jättemycket och blev så ledsen när alla bara dog. När det verkade som om några skulle överleva och med möjligheten för yngel som kan klara mitt vatten så tog jag chansen.

Jag saknar dvärgguramina massor. Det var något speciellt med just dem. Jag har övervägt blå gurami, men nej. Jag får inte samma känsla. (Kan ju tillägga att jag är rätt kritisk mot just dvärggurami i affärerna också numera. De ser dassiga ut, tycker jag, färglösa, skygga eller slöa. Kanske var det just mina fyra som var så fina...) Har tittat mer på johannicikliderna och tycker inte att de är lika fina på bild som de jag såg i en affär. Om de fiskar jag har nu inte klarar sig blir det kanske sådana. Dock trist att de inte kan vara flera. Och vad skulle jag mer ha? Nä, jag hoppas att det funkar med dessa.

Kanske skulle jag våga mig på en bottenstädare. Vilken skulle ni i så fall rekommendera för mig, mitt akvarie och mina fiskar?

Du kanske kan testa att få i plastgrottan igen? Jag rekommenderade att du tog bort den för att eliminera risken med förgiftning.
Nu skall jag bli tjatig..skratt skaffa lite flytväxter! Det är lite tomt vid ytan och samtidigt blir det bra gömställen för ynglen så ett och annat kanske klarar sig!
Detta är i det närmaste en förutsättning för dvärg gurami också. Jag skulle chansa på några! Annars gillar jag skarpt mosaikgurami! Men de kan bli lite bitska på långa fenor.
Kanske du skall satsa på ett fint stim guppy som huvud fisk? Kan bli riktigt snyggt.

Om det är Melanochromis johanni du tänker på så glöm det i dit nuvarande akvarium! Men varför inte en burk till? Vi skall alla den vägen vandra...skratt
Jag tror också du kunde försöka med någon dvärgciklid (Apistograma).
Ett stim med pansarmalar skulle också vara fint på botten!
#168 - 12 juli 2010 22:17
c90368 skrev:
Du verkar vara på rätt väg just nu, grattulerar:)

Spirea:
Kanske vore det dax att lägga ned den här tråden och öppna en ny med lite positivare rubrik?
#169 - 12 juli 2010 22:18
bossep skrev:
Spirea:

Kanske vore det dax att lägga ned den här tråden och öppna en ny med lite positivare rubrik?

Instämmer fullständigt!
En projekttråd står bakom hörnet och väntar på att startas. ;)
#170 - 12 juli 2010 22:32
Instämmer fullständigt!

En projekttråd står bakom hörnet och väntar på att startas. ;)

Håller med!
Akvariet som bevisar att ”biotop nördarna har fel”?
Ett fungerande akvarium, kort och gått?
#171 - 12 juli 2010 22:34
c90368:
Tror du inte ett gäng Apistograma skulle trivas i det här akvariet?
#172 - 12 juli 2010 23:15

Nu skall jag bli tjatig..skratt skaffa lite flytväxter! Det är lite tomt vid ytan och samtidigt blir det bra gömställen för ynglen så ett och annat kanske klarar sig!

Jag är ganka ofta inne i de få fiskaffärer jag känner till och kollar om de fått in flytväxter - senast i dag faktiskt. Dock har det inte funnits en enda gång! Alltid säger de att de inte har inne några just nu och inte förrän nu ser jag mönstret... Det kommer aldrig att finnas. Jag måste alltså vidga mina vyer ytterligare.

Kanske du skall satsa på ett fint stim guppy som huvud fisk? Kan bli riktigt snyggt.

Är det inte det jag har?

Du kanske kan testa att få i plastgrottan igen? Jag rekommenderade att du tog bort den för att eliminera risken med förgiftning.

Mjae. Det vore fint. Men tänk om fiskarna börjar (fortsätter) dö igen...? Tål att tänkas på.

Om det är Melanochromis johanni du tänker på så glöm det i dit nuvarande akvarium! Men varför inte en burk till? Vi skall alla den vägen vandra...skratt

Jag tror också du kunde försöka med någon dvärgciklid (Apistograma).

Det är det ju såklart. Är det längden på akvariet som gör det omöjligt?
Fler akvarium har vi inte plats till i vårt lilla hus på 94 kvadrat med öppen planlösning och många fönster. Eller, va? Behöver inte sonen eget rum? Är sängen och soffan överflödiga? Vi hade en grand danois förut, men honom gick det ju att flytta på. ;)
Apistogramma är jättevacker!

Ett stim med pansarmalar skulle också vara fint på botten!

Menar du i det akvaium jag har nu?

Spirea:

Kanske det. Men var?

Instämmer fullständigt!

En projekttråd står bakom hörnet och väntar på att startas. [;)]

Verkar det inte lite väl avancerat för mig? Vad är projektet? Att få fiskar att överleva hemma hos mig?
#173 - 13 juli 2010 00:33
Jag är ganka ofta inne i de få fiskaffärer jag känner till och kollar om de fått in flytväxter - senast i dag faktiskt. Dock har det inte funnits en enda gång! Alltid säger de att de inte har inne några just nu och inte förrän nu ser jag mönstret... Det kommer aldrig att finnas. Jag måste alltså vidga mina vyer ytterligare.

Flirta med någon här på zoopet!
Dom som har skördar nog ganska ofta! VISUAL kan inte du skicka lite?

Är det inte det jag har?

Jag menar 20 -30!
Mjae. Det vore fint. Men tänk om fiskarna börjar (fortsätter) dö igen...? Tål att tänkas på.

Oups, vill inte vara ansvarig för det!

Det är det ju såklart. Är det längden på akvariet som gör det omöjligt?

Fler akvarium har vi inte plats till i vårt lilla hus på 94 kvadrat med öppen planlösning och många fönster. Eller, va? Behöver inte sonen eget rum? Är sängen och soffan överflödiga? Vi hade en grand danois förut, men honom gick det ju att flytta på. [;)]

Apistogramma är jättevacker!

Nej längden är det inte. Jag har haft malawi i mindre burkar en du har. Men dom vill nog gärna ha lite större. Huvudorsaken är att dom kommer att skövla dina fina växter = malawimums. Samt jaga livet ur de fiskar du har. Dom kommer bäst till sin rätt i specialakvarier.
Det finns ett gammalt uttryck som säger: ”Finns det hjärterum finns det stjärterum”. Det finns alltid plats för ett akvarium till eller uppgradering av ett annat! Kan inte gubben och sonen sova i våningssäng och du i enkelsäng? Då får du in ett 1000 liters minst i sovrummet!
Fönster? Dom släpper bara in en massa sidoljus som förorsakar svävalger (bra ursäkt!).
Akta dig det här är vanebildande!
Ap är juvelerna i ciklidvärlden!
Menar du i det akvaium jag har nu?
Absolut en 4-5 st skulle göra sig fint!
Kanske det. Men var?

Nu får jag nog ropa på hjälp!
Verkar det inte lite väl avancerat för mig? Vad är projektet? Att få fiskar att överleva hemma hos mig?

Absolut inte!

Du har kommit över den svåraste tröskeln och inte givit upp! Du har lärt dig mycket på kort tid. Tagit goda råd, osv. Så du har mycket att dela med dig av. Du kommer säkert att springa på problem i framtiden och då kan det vara bra att ha kontakt med ett gäng zoopetare!
#174 - 13 juli 2010 03:09
De 2 butiker jag har tillgång får inte heller in flytväxter så jag fixade det via tradera :)
#175 - 13 juli 2010 08:42

Nej längden är det inte. Jag har haft malawi i mindre burkar en du har. Men dom vill nog gärna ha lite större. Huvudorsaken är att dom kommer att skövla dina fina växter = malawimums. Samt jaga livet ur de fiskar du har. Dom kommer bäst till sin rätt i specialakvarier.

Jag tänkte bara om i fall att det inte funkar med mina fina guppy och platy (+sorgmanteltetra och malarna). I så fall skulle jag starta om det akvarium jag har och i så fall anpassa och inreda enligt deras önskemål. Men i samma akvarium.

De 2 butiker jag har tillgång får inte heller in flytväxter så jag fixade det via tradera [:)]

Flirta med någon här på zoopet!

Dom som har skördar nog ganska ofta!

Kanske det ja. Få nog hitta något annat sätt i alla fall.
#176 - 13 juli 2010 14:15
Ja, absolut Apistogramma :)
Mitt Ap.Hongsloipar funkar jättebra med guppy, visst säger dom ifrån ifall guppysarna kommer för nära, men dom terroriserar dem inte.
Om du vill ha Apistogramma eller bara bra kvalite'e på fiskarna, ta dej då till Kristianstads Zoologiska, han fick in jättesnygga Ap.Agazii (fire red) förra veckan, han har flera olika Apistogramma inne, dessutom får man nästan alltid med sig lite ankmat när han fångar fiskarna.
#177 - 14 juli 2010 07:36
Det känns helt klart genomförbart att åka till Kristianstad för att köpa fisk. Hur skulle jag i så fall göra för att fiskarna inte skulle koka på vägen hem i bilen? Jag har ingen AC och det tar lite mer än en timme hem enligt eniro. Jag har en liten kylväska, en sådandär mjuk. Skulle jag i så fall köpa ett par eller flera honor till hannen, tycker ni? Vad kostar de?

Men skulle det verkligen funka med mina fredliga? Flera skriver att de är agressiva.

Efter att ha sökt på ankmat här på zoopet undrar jag om jag verkligen vill ha det? Men kanske finns där andra flyväxter?

Om jag nu faktiskt kör dit så skulle jag ju kunna köpa några fina guppys också. :)

Tack för tipset!
#178 - 14 juli 2010 09:46
Jag pendlade med buss när det var riktigt kallt med en kylväska och det gick utmärkt Den har jag alltid med mig när jag handlar fisk för både temperaturen och skydd. Vatten i sig är jättetrögt på temperaturförändringar och i en kylväska så tar det tid! Öppna bara inte väskan på vägen om det var svalt i butiken så du har kalluft där inne.

Andmat är min nemesis, skyr det som pesten! :(

Ps. Har du läst mitt PM?
#179 - 14 juli 2010 15:19
Spirea2 skrev:
Det känns helt klart genomförbart att åka till Kristianstad för att köpa fisk. Hur skulle jag i så fall göra för att fiskarna inte skulle koka på vägen hem i bilen? Jag har ingen AC och det tar lite mer än en timme hem enligt eniro. Jag har en liten kylväska, en sådandär mjuk. Skulle jag i så fall köpa ett par eller flera honor till hannen, tycker ni? Vad kostar de?

Men skulle det verkligen funka med mina fredliga? Flera skriver att de är agressiva.

Efter att ha sökt på ankmat här på zoopet undrar jag om jag verkligen vill ha det? Men kanske finns där andra flyväxter?

Om jag nu faktiskt kör dit så skulle jag ju kunna köpa några fina guppys också. :)

Tack för tipset!

Köp flera honor om han går med på det eftersom grossisterna brukar bara skicka par brukar han vara ovillig att sälja flera honor, men ibland är det någon som bara köper hane och då blir det ju en hona över.
Ankmaten köper man inte, den råkar man ut för :D
Jag tror inte det ska vara ett problem med deras agressivetet, se det snarare som att de jagar bort andra fiskar som kommer för nära, dom är inte några fenbitare som många tetror är.
Han har väldigt fina Endlers guppy men inga slöjguppies.
Ta kylväskan så ska det gå bra.

PS
Glöm inte att köpa fryst artemia till Apistogrammorna, dom kan vara kräsna när det gäller torrfoder.
#180 - 14 juli 2010 20:31
Varför inte kläcka egen artemia? ;)
#181 - 14 juli 2010 21:49
Snälla Siprera2, dina fiskar dör inte längre!

Låt denna tråd dö och skapa något nytt, något med sikte på framtiden.
#182 - 15 juli 2010 11:10
Varför inte kläcka egen artemia? ;)

Det är ju bara ett jobbigt ont man gör när man vill föda upp yngel, dessutom luktar det apa.
#183 - 15 juli 2010 11:24
Tar 10min att fixa och luktar knappt alls (bara svagt om jag sätter näsan vid glasslådan) om man byter "kultur" varannan dag.

Annons